جدیدترین مطالب

حملات هوایی همزمان رژیم صهیونیستی به مناطقی از رفح

سازمان دفاع مدنی غزه اعلام کرد هواپیما‌های رژیم اشغالگر دیشب به شکل همزمان اماکن پراکنده‌ای از شهر رفح را هدف حمله قرار دادند و نیرو‌های ما توانستند تعدادی از مجروحان و پیکر‌های شهدا را از زیر آوار‌های منازل و آپارتمان‌ها خارج کنند.

هشت سیاست که مانع رشد اقتصاد ایران می شود

هشت سیاست که مانع رشد اقتصاد ایران می شود

مسعود نیلی: عملکرد بلندمدت را اصولاً سیاست‌های بلندمدت می‌سازند، نه منابع طبیعی یا شوک‌های مقطعی یا موضوعات دیگر. در اقتصاد ایران هم سیاست‌های بلندمدتی مقصر اصلی هستند که از هویت نظام حکمرانی نشأت می‌گیرند.
Loading

أحدث المقالات

آغاز به کار فرمانده نیروی دریایی روسیه در روز پیشروی در جبهه دونتسک

مسکو- ایرنا- الکساندر مویسف که نام وی پس از طرح مباحثی درباره استعفای فرمانده نیروی دریایی روسیه به عنوان جانشین وی در رسانه‌های روس مطرح شده بود، روز سه‌شنبه ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ در آیینی این مسئولیت را رسما برعهده گرفت.

Loading

خیزش ملی‌گرایان در اروپا؛ شکنندگی وحدت اروپایی و آثار آن بر جنگ اوکراین

۱۴۰۱/۰۹/۱۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه جنگ اوکراین و هزینه‌های گزافی که بر کشورهای اروپایی تحمیل کرد، می‌تواند یکی از علل خیزش جناح راست افراطی ملی‌گرا در این قاره باشد، گفت: با وجود بحران انرژی، افزایش قیمت‌ها، کمبود منابع و مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین به نظر می‌رسد همگرایی اروپایی در حال تضعیف است و کشورها بیش از دغدغه های جمعی در اروپا، به فکر منافع ملی خود هستند.

فرناز اسکندری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به عدم موافقت دولت مجارستان برای اعطای کمک 18 میلیون دلاری به اوکراین در سال 2023 از سوی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: ویکتور اوربان، پیش از نخست وزیری مجارستان، از سال 1993 با وقفه کوتاهی بین سال‌های 2000 تا 2003 رئیس حزب فیدز بود؛ فیدز – اتحاد مدنی مجارستان- یک حزب سیاسی پوپولیست راستگرا و محافظه‌کار ملی در مجارستان است و اوربان اولین رئیس دولت پس از جنگ سرد در اروپای شرقی و مرکزی است که سابقه عضویت در رژیم کمونیستی دوران شوروی را ندارد.

وی با یادآوری اینکه احزاب راست افراطی در سال‌های اخیر فرایند رو به رشدی را در عرصه سیاست کشورهای اروپایی داشتند و توانسته‌اند با مخالفت با حضور مهاجران و هشدار نسبت به چند فرهنگ‌گرایی توجه  بخش اعظمی از رای‌دهندگان خصوصا جوانان را به خویش جلب کنند، افزایش میزان بیکاری، افزایش نرخ مالیات و کاهش سطح رفاه زندگی را از دیگر عوامل خیزش این احزاب در اروپا عنوان کرد.

این تحلیلگر مسائل اروپا با بیان اینکه تشدید مهاجرستیزی از یک سو و گسترش مخالفت‌ها و بدبینی نسبت به فرایند همگرایی اتحادیه اروپا از سوی دیگر از جمله پیامدهایی است که در ارتباط با قدرت‌یابی این احزاب و گروهها، در اروپا شاهد هستیم، گفت: مسکو همواره از جناح راست افراطی در اروپا برای تضعیف غرب استفاده می‌کند و دولت روسیه جایگاه مهمی نزد احزاب پوپولیست اروپایی دارد. سیاست‌های جانبدارانه‌ این احزاب مبتنی بر اعتقاد و قرابت با اصول ایدئولوژیک پوتین است.

اسکندری توضیح داد: همبستگی ایدئولوژیک احزاب پوپولیست راست با حاکمان روسیه شامل ارزش‌های محافظه‌کارانه اجتماعی، دفاع از حاکمیت ملی، تمرکز قدرت دولتی و رد بین‌الملل گرایی و مداخله گرایی لیبرالی است. این احزاب از این جهت برای مسکو مفید هستند که به مشروعیت بخشیدن به سیاست‌های کرملین کمک می‌کنند. در کنار آن گروه‌های جناح راست افراطی در اروپا از حمله روسیه به اوکراین برای پیشبرد روایت‌های ضدغربی استفاده کرده‌اند.

وی افزود: به اعتقاد کارشناسان، محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط گروه‌های افراطی در فرانسه، آلمان و بریتانیا در مراحل اولیه تهاجم روسیه به اوکراین، ناتو و ایالات متحده را مقصر دانسته و در عین حال تبلیغاتی در جهت طرفداری از روسیه را ترویج می‌کنند.

این کارشناس موسسه پژوهشی – خبری مطالعات اروپا، با بیان اینکه ویکتور اوربان به عنوان نزدیکترین متحد ولادیمیر پوتین در اتحادیه اروپا شناخته می‌شود، اضافه کرد: او از ابتدا به صراحت با تحریم‌های اتحادیه علیه مسکو مخالفت کرد، اما در نهایت به این تحریم‌ها رای داد. نخست‌وزیر مجارستان تاکید دارد «درگیری نظامی در اوکراین ما را در شرایط سختی قرار می‌دهد که این برای ما دشوار است، چراکه ما عضو اتحادیه اروپا هستیم. مجارستان با اقدامات اقتصادی غیرقابل قبول و غیرمنطقی علیه روسیه که منجر به افزایش قیمتها می‌شود، موافق نیست، زیرا تحریم‌ها علیه روسیه برابر با بمب اتمی است و منجر به قحطی و مهاجرت دسته جمعی بی‌سابقه می‌شود.»

اسکندری عدم حمایت مجارستان از تحریم‌ها علیه شخصیت‌های مذهبی روس را از دیگر اقدامات اوربان برشمرد و ادامه داد: نخست‌وزیر مجارستان در کنفرانس بین‌المللی محافظه‌کاران، با انتقاد از سیل مهاجرانی که به اجبار وارد مجارستان می‌شوند، استراتژی تحریم غرب علیه روسیه را شکست خورده خواند و تاکید کرد به اختلاط نژادی علاقه‌ای ندارد، مجارها نژادی مختلط نبودند و نمی‌خواهند باشند.

این تحلیلگر مسائل اروپا با اشاره به تصمیم دولت مجارستان برای مخالفت با طرح حمایتی اتحادیه اروپا از اوکراین، تصریح کرد: اوربان گفت گرچه مجارستان حمله نظامی روسیه به اوکراین را محکوم و از اوکراینی‌ها حمایت می‌کند، اما مایل نیست که منافع آن‌ها را بر منافع کشورش ترجیح دهد و در اقدامی بحث‌برانگیز، با بسته حمایتی 18میلیاردی اتحادیه اروپا به اوکراین مخالفت کرد. با مخالفت مجارستان، این طرح کمکی با مانع مواجه خواهد شد، چراکه چنین پیشنهادی نیازمند موافقت تمامی کشورهای عضو این اتحادیه است.

وی افزود: برخی در اتحادیه اروپا این اقدامات را در راستای فشار بر این اتحادیه برای آزاد کردن میلیاردها دلار از بودجه اختصاص داده شده به مجارستان تحلیل کردند. اتحادیه اروپا این کمک مالی چند میلیارد دلاری به مجارستان را به دلیل نگرانی‌ها نسبت به «خطرات ناشی از فساد مالی» به حالت تعلیق درآورده است.

این کارشناس مسائل اروپا، شکاف در جبهه واحد حمایت از اوکراین را از پیامدهای مخالفت مجارستان دانست و گفت: کشورهایی همچون ایتالیا و مجارستان از اتحادیه اروپا خواسته‌اند که صراحتا خواستار آتش‌بس در اوکراین و مذاکرات صلح با روسیه شود و خود را در مقابل سایر کشورهای عضو که مصمم به اتخاذ موضع سخت در برابر مسکو هستند، قرار داده‌اند. از جهت دیگر، اختلاف‌نظر میان کشورهای بلوک غرب بر سر این جنگ و همچنین حمایت تسلیحاتی اندکی که از سوی برخی از این کشورها صورت می‌گیرد باعث شده تردیدهایی میان اعضای ناتو به ویژه کشورهای همسایه اوکراین پدید آید.

به گفته اسکندری، این کشورها فکر می‌کنند برخی کشورهای غربی اهمیتی برای تحمیل شکست بر روسیه قائل نیستند و ترجیح می‌دهند با پایان زودهنگام جنگ، هر چه سریع‌تر مذاکرات صلح آغاز شود.

وی با تاکید بر اینکه با شکاف در میان کشورهای اروپایی شاهد تضعیف همگرایی آن‌ها هستیم، گفت: پس از برگزیت، تهاجم روسیه به اوکراین مهمترین تحول ژئوپلیتیکی در اروپا از زمان فروپاشی دیوار برلین به حساب می‌آید. در حالی که عناصر مثبتی در واکنش اتحادیه اروپا در قبال این تجاوز وجود دارد، نشانه‌های نگران‌کننده‌ای از فشارها در داخل اتحادیه نیز به گوش می‌رسد. پس از فجایع جنگ‌های جهانی اول و دوم، انگیزه برای تشکیل اتحادیه اروپا بیشتر شد و این انگیزه ناشی از تصمیم به بازسازی اروپا و از بین بردن احتمال جنگی دیگر بود، اما در این دوره، با وجود بحران انرژی، افزایش قیمت‌ها، کمبود منابع و مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین به نظر می‌رسد همگرایی اروپایی در حال تضعیف است و کشورها بیش از دغدغه های جمعی در اروپا، به فکر منافع ملی خود هستند.

اسکندری در پایان ضمن پرداختن به وجود زمینه هایی برای تقویت راست افراطی در اروپا، افزود: دلایل متعدد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای تقویت جناح راست رادیکال در کشورهای مختلف اروپایی وجود دارد و به نظر می‌رسد جنگ اوکراین و هزینه‌های گزافی که بر کشورهای اروپایی تحمیل کرد، می‌تواند یکی از علل رشد جناح راست افراطی ملی‌گرا در اروپا باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *