جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

سفر بلینکن به عربستان و مصر

وزیر خارجه امریکا به منظور رایزنی در زمینه برقراری آتش بس در باریکه غزه راهی عربستان و مصر می شود….

کاهش 43 درصدی میزان بارش ها در ایران

ایران سالهاست که در حال تجربه مشکلات جدی آب است، خشکسالی های مکرر همراه با برداشت بیش از حد آبهای سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌ های هیدرولیک و چاه‌ های عمیق، وضعیت آب این کشور را به سطح بحرانی رسانده.

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای حملات  انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد و خواستار توقف فوری این حملات شد. شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه خود همچنین بر اهمیت اجرای کامل قطعنامه‌های این شورا تاکید کرده و خواستار همکاری کشورها، از جمله با دولت یمن، برای جلوگیری از دستیابی انصارالله به تسلیحات شده است.

Loading

رسانه ها؛ روسیه همچنان بزرگترین تأمین‌کننده سوخت اروپا و …

۱۴۰۱/۰۹/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: هشتمین شکست پارلمان لبنان در انتخاب رئیس جمهور، درخواست سازمان ملل از رژیم صهیونیستی برای خروج از جولان اشغالی، برگزاری مراسم سالروز نکبت برای اولین بار در مجمع عمومی سازمان ملل، اظهارات رئیس سابق سیا در خصوص نبود برنده نظامی در جنگ اوکراین، تصمیم "بی سابقه" ژاپن علیه آمریکا، هشدار مجارستان نسبت به تبدیل شدن ناتو به بلوک ضدچینی، هشدار مکرون درباره قربانی شدن اروپا در رقابت آمریکا و چین، برنامه ریزی آمریکا برای اعمال دور جدید تحریم ها علیه کره شمالی، نشست هیات‌های سیاسی ایران، روسیه و چین در وین و روسیه همچنان بزرگترین تأمین‌کننده سوخت اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

تسنیم: دیوید پترائوس، ژنرال چهار ستاره سابق ایالات متحده و رئیس سابق سیا، معتقد است هیچ برنده نظامی در جنگ اوکراین وجود نخواهد داشت. پترائوس تاکید کرد که جنگ با یک راه حل مذاکره پایان خواهد یافت و با این حال، در حال حاضر نه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و نه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین آماده آغاز مذاکرات نیستند.

ایرنا : پارلمان لبنان امروز پنج‌شنبه برای هشتمین بار در انتخاب رئیس جمهوری این کشور ناکام ماند تا شرایط سیاسی با توجه به پایان دوره ریاست جمهوری “میشل عون” پیچیده‌تر شود. در این رای گیری، ۵۲ برگه سفید به صندوق افتاد و ۳۷ رای برای میشال معوض و ۹ رای به نام لبنان الجدید، یک رای به نام «به خاطر لبنان» و ۴ رای برای عصام خلیفه، ۲ رای برای زیاد بارود، یک رای برای بدری ظاهر، یک رای برای بشاره ابی یونس به صندوق انداخته شد و ۴ رای نیز باطله اعلام شد.

ایسنا : رئیس‌جمهور پیشین روسیه، اقدام رئیس کمیسیون اروپا را مبنی بر انتشار ادعایی در توییتر در رابطه با تعداد تلفات اوکراینی‌ها در جنگ و ویرایش و حذف آن توییت، “خودسانسوری” دانست و این حرکت را “تحقیرآمیز” تلقی کرد. مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه گفت: این اقدام و عقب‌نشینی اورسلا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نشان داد که اتحادیه اروپا چیزی جز عروسک خیمه‌شب بازی آمریکا نیست. مدودف در پستی در شبکه اجتماعی وی‌کی متعلق به روسیه نوشت: مشخص است که روسای “اورزولا خانم” به او سیلی زده‌اند! و ظاهرا دردش هم آمده است! این موضوع بسیار تحقیرآمیز است. بلوکی به اسم اتحادیه اروپا وجود ندارد و صرفا پنجاه و یکمین ایالت آمریکا به شمار می‌رود!

فارس: وزیر خارجه روسیه از اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه آلمان مبنی بر ایجاد نظام امنیتی جدید برای اروپا علیه مسکو انتقاد کرد. لاوروف گفت: قدرت‌های اتمی باید از هر گونه رویارویی نظامی بین خود، از جمله درگیری با سلاح‌های متعارف اجتناب کنند. هیچ برنده‌ای در جنگ اتمی وجود نخواهد داشت و نباید اجازه داد که چنین جنگی آغاز شود. وی افزود: گسترش بی‌پروای ناتو اصول اساسی سازمان امنیت و همکاری اروپا را تضعیف کرد. روند گسترش ناتو و پذیرفتن اعضای جدید عامدانه است. آمریکا و ناتو در تلاش هستند سلطه خود را بر تمام نقاط جهان تحمیل کنند. آن‌ها می‌خواهند روسیه را از اروپا بیرون رانند تا کل اتحادیه اروپا تحت کنترلشان باشد. وی در اشاره به اظهارنظرهای بورل درباره جنگ اوکراین گفت: بورل از روز اول می‌گفت جنگ باید با پیروزی اوکراین پایان یابد؛ همین امر چیزهای زیادی را درباره دیپلماسی اروپا نشان می‌دهد و بورل و بائربوک اعلام کردند هدف آن‌ها ایجاد نظام امنیتی جدی برای اروپا علیه روسیه است. اگر این را بتوان دیپلماسی جدید اروپا در نظر گرفت، پس نیازی نیست ما بخشی از آن باشیم.

اسپوتنیک: نشریه شوکان گندای می نویسد ژاپن به دلیل عدم تمایل شرکت آمریکایی “لاکهید مارتین” به ارائه فناوری های پیشرفته به توکیو تصمیم “بی سابقه” ای را برای کنار گذاشتن طرح توسعه مشترک یک جت جنگنده جدید با ایالات متحده گرفته است. وزارت دفاع ژاپن، انگلیس و ایتالیا را به عنوان شرکای این پروژه انتخاب کرده و حالا با توجه به این واقعیت که جنگنده های ژاپنی همیشه یا در ایالات متحده تولید می شدند یا به طور مشترک با آنها توسعه می یافتند، “وضعیت بسیار غیرعادی ایجاد شده است.”

ایلنا: مجمع عمومی سازمان ملل متحد مجددا قطعنامه‌ای را که توسط اکثریت کشورهای عضو برای خروج  کامل رژیم اشغالگر اسرائیل از بلندی های جولان اشغالی تصویب شده و خواستار اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت بود، تمدید کرد. ۹۲ کشور به قطعنامه با عنوان «جولان سوریه» رای مثبت دادند، رژیم اشغالگر و ۸ کشور دیگر با این موضوع مخالفت و ۶۵ کشور از دادن رای خودداری کردند.

ایسنا : مجمع عمومی سازمان ملل برای اولین بار قطعنامه‌ای را برای برگزاری نشستی در سطح عالی جهت بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالروز نکبت (اشغل فلسطین) در تاریخ ۱۵ مه سال آتی تصویب کرد. این قطعنامه با 90 رای موافق و ۳۰ رای مخالف از جمله از سوی نمایندگان انگلیس، آلمان، کانادا، سوئد، آمریکا و رژیم صهیونیستی و ۴۷ رای ممتنع تصویب شد.

رادیو چین : وزیر خارجه مجارستان در دومین روز از برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در بخارست هشدار داد: ناتو نباید به یک بلوک ضدچینی تبدیل شود.او به این سازمان نظامی هشدار داد تا با توجه به اوضاع امنیتی جاری در جهان، از تبدیل شدن به یک بلوک ضد چین خودداری کنند. وزیر خارجه مجارستان گفت: امروز، مفهوم راهبردی ناتو در رأس دستور کار نشست وزرای این سازمان قرار دارد. روابط با چین، امنیت انرژی، حفاظت از زیرساخت های حیاتی. ما نمی خواهیم ناتو به یک بلوک ضدچینی تبدیل شود. نیازی به ایجاد خطر جنگ سرد جدید وجود ندارد و مجارستان به وضوح ثابت می کند که همکاری [با چین] بر اساس احترام متقابل امکان پذیر است.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور فرانسه درباره قربانی شدن اروپا در رقابت بین آمریکا و چین و از بین رفتن انسجام غرب به علت سیاست‌های واشنگتن، هشدار داد. مکرون در بازدید از مقر ناسا گفت، فضا مکان جدیدی برای کشمکش است و برای فرانسه و آمریکا اهمیت دارد تا با یکدیگر برای تعیین قواعد و ضوابط همکاری کنند. همچنین بازیگران مجنون و کشور‌های قانون‌شکن نیز در فضا حضور دارند و زمینه حملات جدید ایجاد شده است. مکرون در سخنرانی در حضور فرانسوی‌های مقیم آمریکا در سفارت فرانسه در واشنگتن نیز درباره اینکه اروپا و به طور خاص فرانسه، قربانی رقابت تجاری بین واشنگتن و پکن شوند، هشدار داد و تاکید کرد فرانسه و آمریکا ائتلاف قوی دارند، اما برنامه واشنگتن برای کمک به شرکت‌های آمریکایی، تهدیدی برای فروپاشی غرب است و این تدابیر برای شرکت‌های فرانسوی به شدت خصمانه محسوب می‌شود. گفتنی است اشاره رئیس جمهور فرانسه به برنامه قانون کاهش تورم در آمریکاست که شامل اعطای کمک‌هایی به شرکت‌های صنعتی به شرط تولید محصول در خاک آمریکاست.

مهر: «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جریان حضور در یک رویداد اندیشکده ای گفت که ایالات متحده به زودی مجموعه جدیدی از اقدامات محدودکننده را علیه کره شمالی اعمال خواهد کرد. مشاور بایدن به حاضران در مراسم گفت که کره شمالی به طور کامل تلاش های صادقانه ایالات متحده برای مشارکت در گفتگو برای حل و فصل مسائل دوجانبه بر سر برنامه تسلیحات هسته ای را رد کرده است.

ایران پرس: قانونگذاران دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه «هاکیم جفریز» نماینده ایالت نیویورک را به عنوان رهبر اعضای این حزب در مجلس نمایندگان انتخاب کردند. جفریز 52ساله، نخستین سیاه پوست آمریکایی است که عهده دار این سمت می شود.

میزان : «میخائیل اولیانوف»، مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران با انتشار توییت‌هایی از برگزاری نشست هیئت‌های سیاسی دائمی ایران، روسیه و چین در وین خبر داد. وی نوشت: هیئت‌های دائمی چین، ایران و روسیه رایزنی‌های سه جانبه سازنده ای را در مورد موضوعات مورد علاقه مشترک برگزار کردند. «اولیانوف» همچنین نوشت: آیا این مثلث جدید در دیپلماسی چندجانبه – چین، ایران و روسیه به نظر نمی‌رسد؟ در واقع این قالب به راحتی می‌تواند بزرگ شود؛ بسیاری از کشورها (اگر نگوییم اکثریت آن‌ها) طرفدار چندجانبه گرایی و مخالف تلاش‌ها برای زنده نگه داشتن جهان یکجانبه گرایی به هر قیمتی هستند.

فارس : مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی سخنرانی در مجمع وزارتی «سازمان امنیت و همکاری اروپا» در لهستان، روسیه را به برهم زدن نظم قاره سبز متهم کرد و مدعی شد: به یک نظم امنیتی جدید در اروپا نیاز داریم چرا که روسیه نظم پیشین را به طور کامل به هم ریخته است. جوزپ بورل با اشاره به هزینه‌های بازسازی اوکراین، بر منابع مالی روسیه دست گذاشت و گفت: ما بر ۳۰۰ میلیارد دلار از منابع مالی بانک مرکزی روسیه تسلط داریم و این منابع باید برای بازسازی اوکراین مورد استفاده قرار گیرد. برای این اقدام راه‌های قانونی را بررسی خواهیم کرد. بورل همچنین روسیه را به ارتکاب «جنایت جنگی» متهم و ادعا کرد: از ایجاد یک دادگاه ویژه برای بررسی جنایات جنگی در اوکراین حمایت می‌کنیم. روسیه در حال تخریب زیرساخت‌های انسانی در اوکراین است که این جنایت جنگی است و ما برای پاسخگو کردن جنایتکاران جنگی تلاش می‌کنیم.

تسنیم : اروپای غربی با مشکل کمبود سوخت وارداتی گازوئیل از روسیه روبه‌روست و مسکو با وجود تحریم‌های غرب، همچنان بزرگترین تأمین‌کننده سوخت دیزلی اروپاست. بلومبرگ گزارش داده است که اروپای غربی همچنان به‌شدت به روسیه به‌عنوان منبع تامین گازوئیل متکی است و در شرایطی که اروپایی‌ها روسیه را تحریم کرده‌اند، آن‌ها به‌شدت نیازمند یافتن ذخایر جدید در کمتر از ده هفته دیگر هستند. براساس داده‌های ورتکس، اتحادیه اروپا و انگلیس تقریباً نیمی از واردات سوخت دیزلی خود را از طریق آب از روسیه در 24 روز اول ماه جاری دریافت کردند. بر اساس گزارش‌ها، سطح اتکای این کشورها به گازوئیل روسیه از ماه اکتبر نیز به‌دنبال اعتصاب‌ها در فرانسه و تعطیلی کار برخی پالایشگاه‌ها افزایش یافته است، بر این اساس، به‌طور متوسط ​​1.34 میلیون بشکه گازوئیل در روز طی روزهای 1 تا 24 نوامبر به اتحادیه اروپا و انگلیس تحویل داده‌ شده است. در این گزارش آمده است که این میزان اگرچه نسبت به اکتبر کاهش یافته است، اما همچنان بالاتر از میانگین 10ماهه اول سال است و حکایت از وابستگی شدید به گازوئیل وارداتی از روسیه دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *