جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

رسانه ها؛ توافق ایران و عراق برای مبارزه با گروه‌های تروریستی و …

۱۴۰۱/۰۹/۰۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: افزایش تردیدها نسبت به کارآمدی «ریشی سوناک» برای شروعی تازه در انگلیس، پایان آتش بس طالبان با دولت پاکستان، بیم آمریکا از اثرات اقتصادی وحشتناک اعتصاب در بخش ریلی، گردهمایی وزرای ناتو برای افزایش کمک‌های نظامی و غیرنظامی به اوکراین، مسیحیان درحال تبدیل شدن به اقلیت در انگلیس، پایان عصر طلایی روابط چین و انگلیس، سفر محرمانه یک هیئت‌ بلندپایه نظامی اوکراین به سرزمین‌های اشغالی، خروج طرح الحاق اوکراین به ناتو از دستور کار، گفتگوی بایدن و مکرون درباره ایران، مذاکرات نخست وزیر عراق در تهران و ادعای ترکیه درخصوص هماهنگی با مسکو برای انجام عملیات هوایی در شمال سوریه با هماهنگی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

تسنیم : در حالی که محافظه کاران انگلیس امیدوار بودند با روی کار آمدن “ریشی سوناک” بعد از ماه‌ها هرج و مرج و آشفتگی در دوران نخست وزیری جانسون و تراس، آرامشی حاصل شود اما تردیدها درباره شایستگی سوناک همچنان در حال افزایش است. روزنامه “وینر سایتونگ” آلمان در مطلبی به مهلت و میدان مانور و عمل کم “ریشی سوناک، نخست وزیر جدید انگلیس برای جبران خرابکاری‌های سلف‌های خود “بوریس جانسون” و همچنین “لیز تراس” پرداخته و نوشت: محافظه کاران بریتانیا امیدوار بودند که پس از هرج و مرج ماه‌های گذشته، از سوی رهبر جدید حزب و دولت خود آرامشی حاصل شود. اما در مورد سوناک نیز نظرات متفاوت است.

ایسنا: طالبان پاکستان اعلام کرد که آتش بس شکننده‌ای را که در ماه ژوئن با دولت درمورد آن توافق کرده بود، لغو کرده و به عناصر خود دستور داده تا در سراسر کشور حملات انجام دهند. طالبان پاکستان در بیانیه خود خطاب به عناصرش گفته است: «در حالی که عملیات نظامی علیه نیروهای ما در مناطق مختلف ادامه دارد، شما باید هر کجا که امکان دارد در سراسر کشور حملات انجام دهید». طالبان در ماه ژوئن با آتش بس با دولت پاکستان موافقت کرده بود، اما طی این مدت، دو طرف بارها یکدیگر را به نقض آتش بس متهم کردند.

العالم : نشست وزرای امور خارجه کشورهای ناتو در بخارست رومانی برگزار می‌شود. وزیر امور خارجه آمریکا و همتایانش در ناتو در رومانی دیدار می‌کنند تا ارائه کمک‌های فوری و مورد نیاز اوکراین، از جمله تحویل قطعات الکتریکی برای شبکه انتقال برق ویران شده این کشور را افزایش دهند. در نشست بخارست، پایتخت رمانی، احتمالاً ناتو تعهداتی جدید مبنی بر حمایت غیرنظامی از اوکراین مطرح خواهد کرد – از جمله تأمین سوخت، ژنراتور، تجهیزات پزشکی، تجهیزات زمستانی و دستگاه‌های پارازیت هواپیماهای بدون سرنشین. مقامات گفتند که بلینکن در این نشست، کمک قابل توجه ایالات متحده را به شبکه انرژی اوکراین اعلام خواهد کرد.

ایلنا : نخست وزیر انگلیس هشدار داد که چین یک چالش سیستمی علیه ارزش‌ها و منافع کشور است. سوناک گفت: «دوران طلایی روابط چین و انگلیس در دوران دیوید کامرون، نخست‌وزیر سابق و تصور ساده‌لوحانه که تجارت به طور خودکار به اصلاحات سیاسی و اجتماعی منجر می‌شود، به پایان رسیده است». وی افزود: «بریتانیا باید رویکرد خود را در قبال چین توسعه دهد، می‌دانیم که چین چالشی سیستماتیک علیه ارزش‌ها و منافع‌مان ایجاد می‌کند، چالشی که با حرکت به سمت استبداد بیشتر خطرناکتر می‌شود».

مهر : بنا به اعلام وزارت خارجه اوکراین، مجارستان مانع حضور این کشور در نشست ورزای خارجه ناتو در بخارست رومانی شده است. وزیر خارجه اسلوونی امروز سه شنبه در خصوص نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو اعلام کرد که الحاق اوکراین به ناتو در حال حاضر موضوع مورد بحث اعضای ناتو نیست. در حالیکه نشست وزرای خارجه ناتو امروز و فردا (۲۹ و ۳۰ نوامبر) به میزبانی بخارست پایتخت رومانی برگزار می‌شود، وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد که مجارستان از مشارکت اوکراین در نشست وزیران خارجه کشورهای ناتو در بخارست، رومانی جلوگیری به عمل آورده است.

تسنیم: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از کنگره خواست تا از اعتصاب احتمالی بخش حمل و نقل ریلی طی چند روز آینده، جلوگیری کرده و درباره اثرات وحشتناک اقتصادی آن هشدار داد.او از کنگره خواست تا برای جلوگیری از اعتصاب احتمالی در بخش حمل و نقل ریلی که قرار است از 9 دسامبر آغاز شود، اقدامات لازم را انجام دهند. بایدن از قانون گذاران کنگره خواست تا بدون هیچ تاخیری، اقدام لازم را برای جلوگیری از اعتصاب احتمالی فلج کننده در بخش حمل و نقل ریلی انجام داده و افزود: این اعتصاب اثرات وحشتناک اقتصادی به همراه دارد و 765 هزار آمریکایی ممکن است در عرض دو هفته شغل خود را از دست بدهند.

فارس: یکی از سخنگویان کاخ سفید، اعلام کرد که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در صدد هستند در جریان سفر رئیس جمهور فرانسه به واشنگتن درباره اوکراین، چین و ایران و منطقه ساحل ‌آفریقا گفت‌وگو کنند.

آناتولی ترکیه: رئیس جمهور ایران در نشست خبری مشترک با محمد الشیاع السودانی، نخست وزیر عراق در تهران گفت: از نظر ما و دولت عراق امنیت و صلح و ثبات در منطقه بسیار اهمیت دارد و لذا مبارزه با گروه‌های تروریستی، جرایم سازمان یافته، مواد مخدر و هر ناامنی که منطقه را تهدید کند جزو توافقات و اراده مشترک دو کشور است. وی افزود: امنیت منطقه و ثبات و صلح منطقه باید به دست مسئولان و نیروهای منطقه انجام شود. حضور بیگانگان در منطقه امنیت ساز نیست. این مسئله خود مشکلی است بر مشکلات ما. محمد الشیاع السودانی نیز در این نشست گفت: دولت عراق ملتزم است که قانون اساسی را اجرا کند و اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور برای آسیب رساندن به هر طرفی استفاده شود؛ سیاست حکومت عراق است که این کشور نقطه شروعی برای آسیب رساندن به کشورهای منطقه نباشد.

ایرنا : نتایج تازه‌ترین سرشماری صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که آمار پیروان حضرت عیسی (ع) به نصف جمعیت مردم این کشور کاهش یافته و مسیحیان در حالی تبدیل شدن به اقلیت مذهبی هستند. این در حالیست که آمار مسلمان رو به رشد بوده و اسلام دومین دین بزرگ توحیدی پایتخت شناخته می‌شود. مرکز ملی آمار انگلیس با انتشار گزارشی، به تطبیق جمعیت پیروان ادیان مختلف در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۲۲ پرداخته و نوشته است که کمتر از نصف جمعیت مردم انگلیس و ولز (۴۶.۲ درصد معادل ۲۷.۵ میلیون نفر) در سرشماری سال ۲۰۲۱ خود را مسیحی معرفی کرده‌اند. این میزان در قیاس با سرشماری سال ۲۰۱۱ که ۵۹.۳ درصد (معادل ۳۳.۳ میلیون نفر) مسیحی بوده‌اند، ۱۳.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

ایلنا: رسانه‌ها از سفر محرمانه یک هیئت‌ بلندپایه نظامی اوکراین به سرزمین‌های اشغالی طی روزهای گذشته پرده برداشتند. کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی‌ در گزارشی از سفر محرمانه یک هیئت بلندپایه نظامی اوکراینی به فلسطین اشغالی خبر داد. رژیم صهیونیستی به منظور جلوگیری از تنش‌زایی بیشتر در روابط با روسیه که به تل‌آویو درباره پیامدهای تامین تسلیحات اوکراین هشدار داده، تلاش می‌کند از اهمیت این سفر محرمانه بکاهد. این کانال عبری افزود که یک هیئت اوکراینی شامل مقامات عالی‌رتبه نظامی از جمله مقامی معادل جانشین رئیس ستاد کل نیروهای اوکراین، چند روز وارد سرزمین‌های اشغالی شد.

فارس : سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه ادعا کرد که این کشور عملیات‌های هوایی اخیر در شمال سوریه و عراق را پس از هماهنگی با مسکو انجام داده است. ابراهیم کالین در ادامه با تاکید بر ایجاد هماهنگی‌های لازم با روسیه، این سؤال را مطرح کرد: « پس ما چگونه وارد حریم هوایی تل‌رفعت شدیم؟ در این خصوص با [روسیه ] مناقشه کردیم و کارهای خود را هماهنگ کردیم. ما برنامه‌ریزی می‌کنیم، سپس مناقشه و هماهنگ و در نهایت عمل می‌کنیم».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *