جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

سنتکام: ۴ پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم

سازمان سنتکام در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» مدعی شد که ارتش آمریکا توانسته چهار فروند پهپادی را که انصارالله به پرواز درآورده، هدف قرار داده و سرنگون کند.

Loading

رسانه‌ها؛ پایان نشست اپک با تمرکز بر چالش‌های اقتصادی و…

۱۴۰۱/۰۸/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها : مذاکرات رهبران مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (APEC) درباره تجارت و مهار تورم، دیدار ماکرون و بن‌سلمان در حاشیه نشست اقتصادی بانکوک، رونمایی فنلاند از طرح ساخت حصار در مرز با روسیه، مخالفت مجارستان با طرح کمک ۱۸ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به اوکراین، گفتگوی اردوغان و زلنسکی درباره کریدور غلات، آغاز انتقال گاز روسیه به جمهوری آذربایجان در چهارچوب توافق جدید، استفاده روسیه و چین از ارزهای ملی در مبادلات انرژی، تقویت روابط اسیای مرکزی و اتحادیه اروپا در قالب پروژه توسعه انرژی پایدار، اعطای مصونیت وزارت دادگستری آمریکا به ولیعهد عربستان  درپرونده خاشقچی، تاکید ترکیه برادامه عملیات نظامی این کشور در سوریه و عراق، سفر رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی به آمریکا، سفر بنی گانتس به یونان، الهام علی اف به دنبال افتتاح سفارت در سرزمین های اشغالی و هشدار کره شمالی درباره استفاده ازسلاح هسته ای در واکنش به تهدیدات از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): مذاکرات رهبران مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (APEC) امروز شنبه به پایان رسید، تمرکز گروه ۲۱ عضوی بر چگونگی پاسخگویی به چالش‌های اقتصادی مانند باز کردن تجارت و مهار تورم بود. این اجلاس سومین نشست در منطقه با حضور رهبران جهانی در هفته گذشته بود و مذاکرات اغلب تحت الشعاع تنش‌های ژئوپلیتیکی از جنگ در اوکراین گرفته تا نقاط بحرانی مانند تنگه تایوان و شبه جزیره کره قرار داشت. نشست سران آسیای جنوب شرقی شامل چین، ژاپن و ایالات متحده در کامبوج برگزار شد، در حالی که اقتصادهای بزرگ گروه ۲۰ (G۲۰) در جزیره بالی اندونزی گرد هم آمدند.

خبرگزاری ایلنا: «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه در حاشیه نشست اقتصادی بانکوک دیدار کردند. دو طرف هفته گذشته نیز طی تماسی تلفنی درباره تحولات خاورمیانه و روابط پاریس و ریاض گفت‌وگو کرده بودند. گفت‌وگوهای ولیعهد عربستان و رئیس‌جمهوری فرانسه بر بررسی روابط دوجانبه، راهکارهای تقویت آن در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه انرژی و همچنین تحولات منطقه‌ای متمرکز بوده است.

خبرگزاری فارس: دولت فنلاند از طرح خود برای ساخت یک حصار فلزی در طول مرز این کشور با روسیه رونمایی کرد. فنلاند ساخت این حصار را از اوایل سال ۲۰۲۳ به دلیل نگرانی از بابت تغییر محیط امنیتی در اروپا آغاز می‌کند. قرار است بخش سه کیلومتری اول این حصار در گذرگاه مرزی در شهر «ایماترا» در شرق فنلاند تا تابستان ۲۰۲۳ برپا شود و طول کل این حصار مرزی در نهایت به حداکثر ۲۰۰ کیلومتر خواهد رسید. فلاند مرزی به طول ۱۳۴۰ کیلومتر با روسیه دارد که طولانی ترین مرز مشترک یک عضو اتحادیه اروپا با روسیه محسوب می‌شود. «سانا مارین»، نخست وزیر فنلاند ماه اکتبر گفت، در میان قانونگذاران این کشور اتفاق نظری با هدف ساخت حصاری برای پوشش دادن قسمت‌هایی از مرز با روسیه ایجاد شد و هزینه این پروژه معادل ۳۹۳ میلیون دلار برآورد شده و بر طبق زمانبندی تا سال ۲۰۲۶ خاتمه می‌یابد.

یورونیوز: ویکتور اوربان، نخست‌ وزیر مجارستان گفت که کشورش از طرح اتحادیه اروپا برای کمک ۱۸ میلیارد یورویی به اوکراین در سال آینده حمایت نخواهد کرد. اوربان در نشستی در بوداپست گفت که اگرچه مجارستان حمله نظامی روسیه به اوکراین را محکوم و از اوکراینی‌ها حمایت می‌کند اما مایل نیست که منافع آن‌ها را بر منافع کشورش ترجیح دهد. مخالفت مجارستان با بسته حمایتی اتحادیه اروپا به اوکراین، این طرح را با مانع مواجه خواهد ساخت، زیرا چنین پیشنهادی نیاز به موافقت همه ۲۷ کشور عضو این اتحادیه دارد.اوربان که به عنوان نزدیک‌ترین متحد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در اتحادیه اروپا شناخته می‌شود، به صراحت با تحریم‌های این اتحادیه علیه مسکو به دلیل جنگ اوکراین مخالفت کرده اما او در نهایت همیشه به این تحریم‌ها رای داده است.

آناتولی  ترکیه:  روسای جمهور ترکیه و اوکراین طی تماس تلفنی تحولات مربوط به جنگ روسیه و اوکراین و کریدور غلات را مورد بررسی قرار دادند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین تلفنی گفتگو کرد. بر اساس بیانیه مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، در این گفتگوی تلفنی، طرفین تحولات مربوط به جنگ روسیه و اوکراین و کریدور غلات را مورد بحث و بررسی قرار دادند. طبق این بیانیه، اردوغان از نگرش سازنده رئیس جمهور اوکراین نسبت به تمدید قرارداد استانبول درباره صادرات غلات تشکر کرد.

تی .آر.تی ترکیه: شرکت انرژی روسیه گازپروم از آغاز انتقال گاز طبیعی به آذربایجان در چهارچوب توافق جدید خبر داد. در اطلاعیه گازپروم آمده است، قرارداد جدیدی با شرکت دولتی نفت آذربایجان “سوکار” برای ارسال گاز طبیعی به جمهوری آذربایجان امضا شده است. براساس این اطلاعیه، انتقال در چهارچوب توافق از 15 نوامبر آغاز شده و تا مارس 2023 حداکثر یک میلیارد مترمکعب گاز ارسال خواهد شد.

اسپوتنیک روسیه: معاون نخست‌وزیر روسیه گفته مسکو و پکن در حال حرکت به سمت مبادله با ارزهای ملی دو کشور در مبادلات انرژی هستند. الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه در مصاحبه با کانال “روسیه‌۲۴” می‌گوید مبادله انرژی میان چین و روسیه روند رو به رشد مستمری دارد. اظهارات نواک بعد از دیدار هیأت‌های روسیه و چین برای گفت‌وگو در خصوص همکاری‌های انرژی مطرح شد. وی گفت: چین، شریک راهبردی ما در منطقه آسیا-پاسیفیک و به طور کلی در زمینه تجارت است. معاون نخست‌وزیر روسیه با بیان اینکه دو کشور قصد دارند روابط تجاری با یکدیگر را گسترش دهند گفت پکن و مسکو در حال تلاش برای افزایش سهم ارزهای ملی در مبادلات ملی هستند. او تصریح کرد: داریم برای مبادلات انرژی به سمت ساز و کارهای مبادله بر اساس روبل و یوان تغییر رویه می‌دهیم.

خبرگزاری ایرنا:  اتحادیه اروپا پروژه جدیدی با عنوان «پیوندهای انرژی پایدار در آسیای مرکزی» (SECCA) راه اندازی کرد.  پروژه پیوندهای انرژی پایدار در آسیای مرکزی(SECCA) که با بودجه کلی ۶.۸ میلیون یورویی و با هدف ارتقای تعادل انرژی پایدار در منطقه آسیای مرکزی و مطابق با بهترین شیوه های اتحادیه اروپا اجرایی می شود، در کنفرانس اتصال اتحادیه اروپا به آسیای مرکزی با عنوان «دروازه جهانی توسعه پایدار» ارائه شد.این پروژه برای اجرای تعادل انرژی پایدار در منطقه با در نظر گرفتن تجربه اتحادیه اروپا طراحی و برنامه ریزی شده است.در این مراسم نمایندگانی از سازمان های دولتی و کارشناسان حوزه انرژی از کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا حضور داشتند.

رادیو چین:  وزارت دادگستری ایالات متحده در تصمیمی جنجالی با انتشار حکمی قضائی اعلام کرد که محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی در پرونده شکایت درباره قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی مصونیت خواهد داشت.وزارت دادگستری آمریکا که به درخواست وزارت خارجه این کشور این حکم را صادر کرده می‌گوید محمد بن‌سلمان ولیعهد 37ساله عربستان به‌واسطه اینکه اخیرا به مقام نخست‌وزیری عربستان ترفیع یافته و به این دلیل که به‌صورت قانونی و رسمی ریاست یک دولت خارجی را بر عهده دارد؛ از مصونیت برخوردار شده است. «خدیجه چنگیز» نامزد خاشقجی پس از انتشار خبر مصونیت بن‌سلمان در توییتی نوشت: «جمال بار دیگر امروز درگذشت. ما فکر می‌کردیم شاید از آمریکا نوری برای اجرای عدالت وجود داشته باشد اما باز هم پول اول شد. این دنیایی است که جمال و من از آن خبر نداشتیم….!» 

العالم فارسی:  وزیر خارجه ترکیه پس از وقوع انفجار در استانبول تاکید کرد که عملیات کشورش در سوریه و عراق ادامه خواهد داشت. مولود چاووش‌اوغلو در گفتگویی با یکی از رسانه های عرب زبان منطقه اظهار کرد: حملات و عملیات ویژه ما علیه رهبران حزب کارگران کردستان و یگان‌های مدافع خلق کُرد در شرق سوریه و شمال عراق ادامه خواهد داشت. در پی انفجار یکشنبه گذشته در استانبول، ۱۷ تن در ارتباط با آن بازداشت شدند. مقامات آنکارا شبه‌نظامیان کُرد از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و همپیمانان آنها در سوریه را مسؤول این انفجار می‌دانند.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی امروز، شنبه به واشنگتن سفر می‌کند و با مقامات آمریکایی با موضوع ایران دیدار و گفتگو خواهد کرد. رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی امروز، شنبه به واشنگتن سفر می‌کند و با مقامات آمریکایی با موضوع ایران دیدار و گفتگو خواهد کرد. اویخای ادرعی سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در توئیتی با اشاره به سفر آویو کوخاوی به آمریکا، نوشت: ژنرال آویو کوخاوی رئیس ستاد مشترک ارتش برای دومین بار از زمان تصدی سمت خود، به واشنگتن سفر و با مقامات آمریکایی دیدار خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم :  بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سفر به آتن به همتای یونانی خود اطمینان داد که نزدیکی تل‌آویو به آنکارا و حرکت طرفین در مسیر عادی‌سازی روابط دیپلماتیک آسیبی را به شراکت سه‌جانبه یونان، قبرس و رژیم صهیونیستی وارد نخواهد ساخت. «بنی‌گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز جمعه با سفر به آتن ضمن دیدار با «نیکلاس پاناجیاتوپولوس» وزیر دفاع یونان بر اهمیت حفظ ائتلاف قوی میان تل‌آویو و آتن با هدف مقابله با تهدیدات مشترک تأکید کرد. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در جریان این دیدار با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران و آنچه نقش‌آفرینی سلاح‌های ایرانی در جنگ اوکراین عنوان شد، خواستار تشکیل ائتلافی منطقه‌ای در برابر تهدید ایران شد.

الکوثرفارسی:  پارلمان جمهوری آذربایجان با افتتاح سفارتخانه این کشور در سرزمین های اشغالی و افزایش سطح روابط با رژیم صهیونیستی موافقت کرد. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه ای اعلام کرد گشایش سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل، تصمیمی تاریخی است. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی چندی پیش به صورت سرزده از جمهوری آذربایجان بازدید و با وزیر دفاع و رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد.رژیم صهیونیستی و جمهوری آذربایجان  روابط دفاعی نزدیکی دارند. بر اساس گزارش‌ها، هواپیماهای بدون سرنشینی که باکو در جنگ علیه ارمنستان در سال ۲۰۲۰ از آن‌ها استفاده کرد، ساخت رژیم اسرائیل بود.

خبرگزاری مهر : «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی بامداد شنبه نسبت به استفاده از سلاح هسته‌ای در واکنش به تهدیدات علیه پیونگ یانگ هشدار داد. بر اساس این گزارش، کیم جونگ اون شخصاً بر شلیک یک موشک بالستیک جدید قاره پیما با نام «موشک وحشی» نظارت داشت. خبرگزاری مرکزی کره شمالی اعلام کرد که کیم جونگ اون در جریان نظارت بر شلیک این موشک، توسعه سلاح‌های راهبردی و آموزش یگان‌های هسته‌ای تاکتیکی را خواستار شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *