أحدث المقالات

دیدار وزیر خارجه کشورمان با گوترش

حسین  امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌ها و ملاقات‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد. 

نماینده روسیه در شورای امنیت : آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست امروز سازمان ملل درباره عضویت کامل فلسطین در شورا تصریح کرد: «اسرائیل کاروان های بشردوستانه در غزه را هدف قرار می دهد و مانع کار آنها می شود.»

Loading

رسانه‌ها؛ جنگ روسیه و اوکراین عامل تضعیف اقتصاد جهانی و…

۱۴۰۱/۰۸/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: جنگ روسیه و اوکراین محور بیانیه پایانی نشست گروه ۲۰ در اندونزی، تاکید شی جین پینگ بر مقابله مشترک با چالشهای عصر کنونی، تکذیب سقوط موشک‌های روسی در خاک لهستان، برگزاری نشست اضطراری ناتو، واکنش  زلنسکی به پرتاب موشک به خاک ناتو، واکنش رسانه آمریکایی به  موشک سقوط کرده در لهستان، هشدار روسیه درخصوص آغاز جنگ جهانی  جدید، سفر رئیس سیا به کی‌یف و دیدار با زلنسکی، طرح صلح پیشنهادی زلنسکی به روسیه، هشدار مدودف درباره مسدود کردن دارایی های خارجی روسیه، چین هراسی نخست وزیر انگلیس، درخواست تحریم جمهوری آذربایجان از سوی سنای فرانسه، تلاش علی‌اف برای افزایش صادرات گاز جمهوری آذربایجان به اروپا، تحرکات مشکوک سفیران عربستان و آمریکا در حضرموت یمن  با هدف سرقت منابع نفتی و اعلام نامزدی ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثرفارسی: سران حاضر در اجلاس رهبران کشورهای گروه ۲۰ در اندونزی در پایان این نشست دو روزه در بیانیه‌ای اعلام کردند که جنگ روسیه و اوکراین اقتصاد جهانی را تضعیف می‌کند. در بیانیه پایانی اجلاس رهبران کشورهای گروه ۲۰ با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین آمده است: اکثریت کشورهای عضو قاطعانه جنگ در اوکراین را محکوم می‌کنند. سران جی‌۲۰ تاکید کردند که جنگ روسیه و اوکراین اقتصاد جهانی را تضعیف  و مختل می‌کند.در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: استفاده از سلاح هسته‌ای و یا تهدید به استفاده از آن اقدامی غیر قابل قبول است. به خاطر صلح و ثبات باید به قوانین بین‌المللی پایبند بود و این پایبندی شامل دفاع از تمام اهداف و اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد، رعایت قوانین بین‌المللی مربوط به اقدامات بشردوستانه و حقوق بشری، از جمله حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌ها در درگیری‌های مسلحانه است.

رادیو چین:  شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین  در هفدهمین نشست سران گروه بیست در جزیره بالی اندونزی حضور یافت و نطقی را تحت عنوان «مقابله مشترک با چالشهای عصر کنونی و ساختن آینده ای زیبایی برای همه» ایراد کرد. رئیس جمهور «شی» در ابتدای سخنرانی خود گفت: جهان امروز با تغییراتی مواجه است که در سده اخیر مشابه آن مشاهده نشده و تداوم همه گیری کووید-19، تشدید آسیب پذیری اقتصاد جهانی، افزایش تنش های ژئوپلیتیکی، عدم مدیریت مناسب بر جهان، و بحران های غذایی و انرژی از جمله چالش های هستند که بشر با آنها روبروست؛به این سبب، کشورها باید به اهمیت مفهوم جامعه بشری با سرنوشت مشترک پی ببرند و صلح، توسعه، همکاری برد-برد را ترویج کنند تا وحدت جایگزین تفرقه، همکاری جایگزین تقابل، و فراگیری جایگزین انحصارطلبی شود.

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: شایعه پراکنی درباره اصابت موشک‌های روسیه به خاک لهستان، اقدام تحریک آمیز عامدانه با هدف تشدید تنش‌ها است. وزارت دفاع روسیه تاکید کرد: نیرو‌های ما هیچ حمله‌ای به مناطق مرزی اوکراین و لهستان انجام نداده اند. تصاویری که از لاشه موشک‌ها منتشر شده با ویژگی‌های تسلیحات روسیه همخوانی ندارد. رسانه‌های لهستان اعلام کردند که ۲ فروند موشک سرگردان به شهرک “برزیودوف” در استان “لوبلنسکی” در شرق لهستان و در مرز با اوکراین سقوط کرده است و به دنبال آن ۲ نفر کشته شدند.

خبرگزاری ایلنا: در پی انتشار گزارش‌ها درباره اصابت موشک‌ روسی به خاک لهستان، سفرای ناتو امروز -چهارشنبه- برای بررسی این حمله، نشست اضطراری برگزار می‌کنند. این نشست به درخواست لهستان برگزار می‌شود. نشست اضطراری ناتو بر اساس ماده ۴ معاهده این سازمان برگزار می‌شود که در چارچوب آن،  هر زمانی که تمامیت ارضی، استقلال سیاسی یا امنیت هر یک از اعضا مورد تهدید قرار بگیرد، اعضای این پیمان نشست مشورتی برگزار خواهند کرد.

آناتولی  ترکیه:  رئیس جمهور اوکراین گفت که اصابت موشک‌های روسیه به خاک لهستان و خاک ناتو در اصل حمله روسیه با امنیت مشترک است. ولودیمیر زلنسکی در یک پست ویدئویی در حساب تلگرامی خود اعلام کرد که موشک‌های روسیه امروز به خاک لهستان اصابت کرده است. پرتاب موشک به خاک ناتو در اصل حمله روسیه با امنیت مشترک است. وی گفت: تروریسم به مرزهای ملی ما محدود نمی‌شود. موشک‌های روسیه به لهستان اصابت کرد. اوکراین، چند بار تاکید کرد که اقدامات تروریستی به کشور ما محدود نخواهد شد. هر لحظه ممکن است که تروریسم روسیه فراتر از کشور ما نیز برود. زلنسکی گفت: هرچه روسیه مدت بیشتری احساس عدم مجازات کند، موشک‌های مسکو تهدید بیشتری برای همه خواهند بود.

اسپوتنیک روسیه:  آسوشیتدپرس می گوید موشکهایی که در خاک لهستان شب گذشته سقوط کردند، از سوی اوکراینی ها و برای هدف گرفتن موشک های روسی بوده اند. به گفته مقامات آمریکایی، موشکی که روز قبل در لهستان سقوط کرد، توسط نیروهای اوکراینی شلیک شده است. این خبرگزاری می گوید:” داده‌های اولیه نشان می‌دهد موشکی که به خاک لهستان اصابت کرد، توسط نیروهای اوکراینی و جهت هدف گرفتن موشک های روسی که در حال پرواز بوده اند شلیک شده بودند”.

خبرگزاری مهر :  «دیمیتری مدودف»، معاون رئیس شورای امنیت روسیه و رئیس‌جمهور سابق این کشور در واکنش به حمله موشکی به لهستان گفت غرب هر چه بیشتر به جنگ جهانی نزدیک‌تر می‌شود. مدودف با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: حادثه «حمله موشکی» ادعایی اوکراین به روستای لهستان تنها یک چیز را ثابت می‌کند؛ اینکه جنگ ترکیبی علیه روسیه در جریان است. غرب به جنگ جهانی نزدیک‌تر شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): روزنامه واشنگتن‌پست از سفر رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به اوکراین و دیدار با ولودیمیر زلنسکی در روز سه‌شنبه خبر داد. در گزارش روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک مقام آمریکایی آمده است که  ویلیام برنز، رئیس سیا در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین ملاقات کرده و بار دیگر بر تعهد واشنگتن به کمک‌رسانی به این کشور جنگ‌زده تاکید کرده است.

تی .آر.تی ترکیه: رئیس جمهور اوکراین از طریق ویدیوـ کنفرانس در اجلاس سران جی ـ 20 شرکت کرد. ولودیمیر زلنسکی ضمن شرکت در اجلاس رهبران کشورهای گروه جی ـ 20 در جزیره بالی اندونزی از طریق ویدیوـ کنفرانس طرح کشور متبوعش برای برقراری صلح با روسیه را مطرح کرد. زلنسکی اعلام کرد: اگر روسیه ادعا می‌کند که خواهان پایان بخشیدن به جنگ با اوکراین است، باید این خواست خود را با اقداماتش ثابت کند. زلنسکی ضمن اشاره به اینکه از اوکراین نباید انتظار داشت تا از حق حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال خود امتیازی بدهد اعلام کرد: ما اصول و قوانین را محترم شمرده و به تعهدات خود عمل می‌کنیم.

ایران پرس: دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت فدراسیون روسیه روز سه‌شنبه گفت: اگر دارایی های خارجی روسیه مصادره شود، مسکو باید اموال شرکت های کشورهای غیردوست را مصادره کند. مجمع عمومی سازمان ملل در نشست فوق العاده، قطعنامه ایجاد مکانیسم بین المللی برای جبران خسارات ناشی از جنگ روسیه در اوکراین را تصویب کرد. در رای گیری برای این قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل، 94 کشور رای موافق، 13 کشور مخالف و 74 کشور رای ممتنع دادند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور این قطعنامه، خواستار پاسخگویی روسیه به خاطر حمله به اوکراین شد و قطعنامه‌ای را تصویب کرد که موجب آن  پرداخت غرامت به اوکراین از سوی روسیه به رسمیت شناخته می شود.

خبرگزاری فارس: نخست‌وزیر انگلیس چین را «بزرگ‌ترین تهدید دولتی» خواند. نخست‌وزیر انگلیس با اتخاذ مواضع خصمانه علیه چین، پکن را «چالش نظام‌مند» علیه لندن خوانده و از تسلیح تایوان در صورت حمله چین به این جزیره حمایت کرد. «ریشی سوناک مدعی شد، چین چالشی نظام‌مند را متوجه ارزش‌ها و منافع کشورش کرده و نمایانگر «بزرگترین تهدید دولتی علیه امنیت اقتصادی» کشورش است. ریشی سوناک برای شرکت در اجلاس «گروه 20» به همراه رهبران دیگر اقتصادهای بزرگ جهان از جمله «شی جینپینگ»، رئیس جمهور چین، به شهر «بالی» در اندونزی سفر کرده است.

خبرگزاری ایرنا: سنای فرانسه با حمایت از ارمنستان، تحریم جمهوری آذربایجان را خواستار شد. مجلس سنای فرانسه با تصویب متنی ضمن حمایت از ارمنستان از دولت خواست تا با شرکای اروپایی‌اش «قوی‌ترین پاسخ‌ها» از جمله تحریم گازی را علیه جمهوری آذربایجان در نظر بگیرد. در این متن از دولت خواسته شده است پاسخی محکم به اقدام جمهوری آذربایجان از جمله تحریم واردات گاز را بررسی کند و همچنین خروج فوری نیروهای آذربایجان را از خاک ارمنستان خواستار شد.پیش‌نویس این طرح غیرالزام آور عصر دیروز (سه‌شنبه) با ۲۹۵ رای موافق در برابر تنها یک مخالف و ۳۶ رای ممتنع به تصویب رسید و در آن آزادی و بازگرداندن تمامی اسرای جنگی ارمنستان نیز مطالبه شد.

یورونیوز: الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه بار دیگر بر تعهد کشورش مبنی بر دو برابر کردن صادرات گاز جمهوری آذربایجان به اروپا تأکید کرد.علی‌اف در نخستین سفر خود به آلبانی گفت که قصد دارد با دو برابر کردن صادرات گاز جمهوری آذربایجان به اروپا تا سال ۲۰۲۷ به امنیت انرژی این قاره کمک کند. خط لوله «ترانس آدریاتیک» که گاز طبیعی آذربایجان را به اروپا منتقل می‌کند از آلبانی می‌گذرد.

العالم فارسی: مجلس یمن از “تحرکات مشکوک” سفیران عربستان و آمریکا در استان حضرموت در جنوب شرقی یمن خبر داد و درباره تداوم سرقت منابع نفتی و گازی این کشور به متجاوزان هشدار داد. هیات رئیسه پارلمان یمن با هشدار در باره “تحرکات مشکوک” سفیران آمریکا و عربستان در استان حضرموت و تداوم سرقت منابع نفتی و گازی این کشور از سوی متجاوزان، ناراحتی آمریکا از تصمیم دولت نجات ملی یمن برای جلوگیری از سرقت و قاچاق نفت از بنادر نفتی مناطق شرقی این کشور را تقیبح کرد.

خبرگزاری تسنیم: دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 را اعلام کرد.ترامپ سه‌شنبه شب در ویلای شخصی خود در فلوریدا اعلام کرد که برای انتخابات 2024 وارد رقابت خواهد شد. وی در این باره گفت: برای اینکه آمریکا را دوباره به عظمت و شکوه برسانیم، نامزدی خود برای ریاست جمهوری آمریکا را اعلام می‌کنم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *