جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

پاپ برای نخستین‌بار مراسم پنج‌شنبه مقدس را تنها به زنان اختصاص داد

‌پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در مراسم پنج‌شنبه مقدس قبل از عید پاک، پای ۱۲ زن زندانی را در رُم شست و بوسید. این برای اولین‌بار بود که پاپ ۸۷ ساله، این مراسم سالانه را تنها به زنان اختصاص داد. در این مراسم سنتی، پاپ به طور معمول پای زندانیان را شسته، خشک می‌کند و در مواردی می‌بوسد. در سنت مسیحی، پنجشنبه مقدس یادآور روزی است که مسیح در شام آخر، پای شاگردان خود را شست که نمادی است از ضرورت «خادم بودن رهبر».

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌نتیجه است

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» با بیان اینکه «طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است»، تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.

Loading

رسانه‌ها؛ پیشتازی جمهوری خواهان در انتخابات کنگره و…

۱۴۰۱/۰۸/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: نگاهی به آخرین نتایج انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا، تشدید تنش در صحنه سیاسی آمریکا، دستور شی جین پینگ به تقویت آمادگی جنگی و توانایی های نظامی چین، توافق روسیه و هند برای ساخت تسلیحات پیشرفته، قطع همکاری روسیه با کشورهای غیردوست، تلاش روسیه برای باز گشایی مسیر صادرات نفت در قطب شمال، آغاز پرداخت پول واردات گاز روسیه به روبل از سوی ترکیه، تمدید تحریم های اتحادیه اروپا ضد ترکیه، تمدید وضعیت اضطراری در قبال ایران از سوی بایدن،سفر دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه به تهران، تلاش اردوغان برای پیوستن ترکیه به جمع 10 کشور پیشرفته جهان، نشست وزرای دفاع شورای همکاری خلیج فارس درباره همکاری نظامی، بالا گرفتن تنش میان قطر و آلمان در آستانه جام جهانی ۲۰۲۲، انتقاد ترکیه از سوئد و فنلاند، سناریوی جدید آمریکا برای آشفته تر کردن اوضاع لبنان و افزایش اکتشاف اورانیوم در هند از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما:  براساس آخرین اخبار اعلام شده از نتایج انتخابات میاندوره‌ای آمریکا، جمهوریخواهان موفق شدند ۱۹۵ کرسی مجلس نمایندگان را به دست آورند، اما سهم دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان تا به الان ۱۷۴ کرسی اعلام شده است. ددر انتخابات سنا نیز جمهوریخواهان و دموکرات‌ها هر یک تاکنون ۴۸ کرسی به دست آورده اند.

 خبرگزاری تسنیم: جو بایدن همزمان با برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره اعلام کرد: نباید اجازه دهیم جمهوری‌خواهان آمریکا را به عقب برگردانند. بایدن رئیس جمهور آمریکا در توئیتی نوشت: ما فرصت داریم کشورمان را به‌شیوه بهتر برای همه بازسازی کنیم، در حالی که جمهوری‌خواهان می‌خواهند ما را به عقب برگردانند. بایدن با انتقاد از جمهوری‌خواهان گفت که اولویت آنها در کنگره لغو قانون کاهش تورم است که منجر به افزایش هزینه‌های روزانه آمریکایی‌ها خواهد شد.وی افزود: ما هرج‌ومرج بزرگی را پس از دولت سابق به‌ارث بردیم و توانستیم اقتصاد را از پایین به بالا بازسازی کنیم.

خبرگزاری مهر : رئیس جمهور چین تأکید کرد که تقویت آموزش جامع نیروهای مسلح این کشور برای اطمینان از آمادگی آنها برای عملیات رزمی ضروری است. «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین بر تقویت توانایی‌های ارتش آزادی بخش خلق و آمادگی برای اقدام نظامی تأکید کرد. رئیس جمهور چین این سخنان را در جریان بازدید از مرکز عملیات مشترک کمیسیون مرکزی نظامی حزب کمونیست چین بیان کرد.سخنان رئیس جمهور چین در حالی است که ژنرال «وی فنگه» وزیر دفاع این کشور اخیراً وعده داد که ارتش چین برای هرگونه جنگ آماده خواهد بود.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای هندی خود از توافق با این کشور برای ساخت تسلیحات پیشرفته خبر داد. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در جریان مذاکرات  در «مسکو» با همتای هندی خود درباره تولید مشترک تسلیحات پیشرفته گفت‌وگو کرد. این پنجمین دیدار «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با «سوبرهمانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند در سال جاری بود. لاوروف گفت: «ما به تفصیل درباره وضعیت و چشم‌انداز همکاری‌های نظامی و فنی از جمله تولید مشترک تسلیحات پیشرفته  گفت‌وگو کردیم.»

آناتولی  ترکیه: روسیه همکاری نظامی و فنی خود با 74 شرکت از کشورهای «غیردوست» را قطع کرد. روسیه همکاری نظامی و فنی خود با 74 شرکت از کشورهای آمریکا، انگلستان، آلمان، کانادا، بلغارستان، لیتوان، اسلوواکی، لهستان، چکیا، مونته‌نگرو و استونی را قطع کرد. دولت روسیه اعلام کرد که این تصمیم به‌عنوان اقدام متقابل علیه کشورهایی که روسیه را هدف تحریم قرار می‌دهند، اتخاذ شده است.

یورونیوز: روسیه با نفتکش یخ‌شکن به استقبال خریداران آسیایی می‌رود. روسیه یک نفتکش یخ شکن را از طریق قطب شمال راهی چین کرده تا محموله‌های خریداری شده نفتی را سریع‌تر تحویل این کشور دهد. این دومین بار است که روس‌ها با مسیر‌گشایی در میان یخ‌های قطب شمال و اقیانوس منجمد شمالی در پی صادرات نفت خام و تحویل سریع محموله‌ها نفتی به خریداران آسیایی هستند.این کشتی یخ‌شکن که «واسیلی دینکوف» نام دارد اواخر اکتبر محموله کوچک نفتی را از مخزن ذخیره یک کشتی پهلو گرفته در مورمانسک بارگیری کرد و اکنون در حال طی مسافتی ۳ هزار و ۳۰۰ مایلی است تا با گذر از دریاهایی ملو از کوه‌های یخی در نهایت بار خود را در بندر ریژائو چین تخلیه کند.

رادیو چین: وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد کشورش پرداخت بخشی از پول واردات گاز طبیعی از روسیه به روبل را آغاز کرده است. فاتح دونمز در مصاحبه با کانال تلویزیونی تی آر تی، اظهار کرد: در ماه‌های آینده، سهم پرداخت با استفاده از ارز ملی، در تجارت انرژی با روسیه افزایش پیدا خواهد کرد. روسیه که در پی حمله نظامی به اوکراین، با تحریم‌های غربی روبرو شده است، به منظور تقویت ارزش روبل، از خریداران انرژی خود خواسته است، پول واردات را به این ارز پرداخت کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اتحادیه اروپا تحریم‌های ترکیه را تمدید کرد. اتحادیه اروپا به دلیل فعالیت‌های اکتشافی ترکیه در شرق دریای مدیترانه، تصمیم به تمدید تحریم‌ها علیه ترکیه در این زمینه به مدت یک سال دیگر گرفت. در بیانیه‌ای که توسط شورای اروپا صادر شد، اتحادیه اروپا تصمیم گرفت تحریم‌های اعمال شده علیه ترکیه در فوریه 2020 را با توجه به فعالیت‌های آنکارا در شرق مدیترانه، تا 12 نوامبر 2023 تمدید کند. این اقدامات تحریمی، شامل ممنوعیت سفر برای دو مقام شرکت نفت ترکیه (TPAO)، مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت سرمایه‌گذاری آنها است.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری آمریکا طی نامه‌ای به کنگره این کشور، وضعیت اضطراری در قبال ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد. وی در نامه‌ای به سران مجالس نمایندگان و سنای آمریکا که هم زمان با برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره ارسال شد، تمدید این فرمان را اعلام کرد. کاخ سفید با اعلام این‌که روابط تهران و واشنگتن هنوز به حالت عادی بازنگشته است، از تمدید فرمان وضعیت ملی اضطراری در قبال ایران برای یک سال دیگر خبر داد. قانون وضعیت اضطراری در قبال ایران طی سال‌های گذشته به طور متناوب تمدید شده است.

اسپوتنیک روسیه: نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه با دعوت رسمی وارد تهران شد. دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه در این سفر علاوه بر ملاقات با همتای ایرانی خود با مقامات بلندپایه سیاسی و اقتصادی ایران پیرامون توسعه و گسترش روابط دوجانبه و همکاری‌های بین‌المللی دیدار و گفتگو خواهد کرد. مسئولان بخش‌هایی از دستگاه‌های اقتصادی روسیه، نیکولای پاتروشف را در این سفر همراهی می‌کنند.

تی .آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان  رئیس جمهور ترکیه با پخش زنده از مجتمع ریاست جهوری در مراسم افتتاح تونل حسن‌کیف-گرجوش شرکت کرد. رجب طیب اردوغان با تاکید براینکه، برای رشد و توسعه اقتصادی ترکیه و رسیدن به جمع 10 کشور پیشرفته جهان تلاش می‌کنیم، اظهار داشت، با اجرای وعده‌های‌ مربوط به «قرن ترکیه» در سال 2023، کشورمان را به جایگاه شایسته خود در جهان خواهیم رساند. اردوغان گفت، از ابتدای سال آینده نتایج ملموس تلاش‌های‌مان را برای رفع تاثیر بحران جهانی از ترکیه و‌ ادامه مسیرمان به سمت اهداف مطلوب را بهتر خواهیم دید.

العالم فارسی: وزرای دفاع شورای همکاری خلیج فارس نشستی را در مقر دبیرخانه این شورا در ریاض برگزار کردند.وزرای دفاع شورای همکاری خلیج فارس دیروز (سه‌شنبه) در نوزدهمین دور نشست شورای دفاع مشترک در ریاض شرکت کرده و تقویت روند همکاری نظامی و پاره‌ای از موضوعات اقدام نظامی مشترک را بررسی کردند. «خالد بن سلمان» وزیردفاع عربستان سعودی و وزرای دفاع دیگر کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس، «نایف بن فلاح الحجرف» دبیر کل این شورا و «عید بن عواض الشلوی» رئیس فرماندهی نظامی یکپارچه شورا در این نشست شرکت داشتند.

دویچه وله: وزیر خارجه قطر در واکنش به انتقادهای اخیر در ارتباط با میزبانی جام جهانی، دولت آلمان را به داشتن اخلاق دوگانه متهم کرد. قطر به تازگی در واکنش به سخنان انتقادی وزیر کشور آلمان سفیر این کشور در دوحه را احضار کرده بود. دو هفته پیش از گشایش بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر، اظهارات انتقادی برخی مقام‌های آلمانی، از جمله درباره مسائل حقوق بشری با واکنش تند دوحه روبرو شده است. نانسی فزر، وزیر کشور دولت فدرال آلمان به تازگی با ابراز نگرانی نسبت به نقض حقوق اقلیت‌ها در قطر خواستار تضمین امنیت دگرباشان جنسی در جریان برگزاری بازی‌های جام جهانی شد. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر هم گفت وقتی پای مشارکت در تامین انرژی یا خارج کردن آلمانی‌ها از افغانستان در میان باشد با قطر مشکلی ندارند.

ایران پرس: مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت: کشورهای فنلاند و سوئد هنوز تضمین‌های امنیتی این کشور به عنوان پیش‌شرط آنکارا برای پیوستن آنها به ناتو را برآورده نکرده‌اند. ترکیه برای موافقت با درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو، شروطی از قبیل جلوگیری از فعالیت حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در این کشور را مطرح کرده است. سوئد و همچنین فنلاند وعده تحقق شروط ترکیه را داده اند، اما چانه زنی ها برای جلب موافقت ترکیه همچنان ادامه دارد.مولود چاووش اوغلو گفت: سوئد و فنلاند به تمام تعهدات خود در قبال آنکارا عمل نکرده اند و نشست بعدی درباره این توافقنامه‌ها بسیار مهم خواهد بود.

الکوثرفارسی: آمریکا برای آشفته تر کردن اوضاع لبنان در حال برنامه ریزی است. معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک اخیرا در نشستی که اندیشکده ویلسون با موضوع سیاست آمریکا در لبنان برگزار کرده بود، گفت که همه احتمالات برای آینده لبنان وجود دارد که از جمله آن می توان به نابودی کامل دولت اشاره کرد. باربارا لیف اخیرا در نشستی که اندیشکده ویلسون با موضوع سیاست آمریکا در لبنان برگزار کرده بود،افزود: شاید لبنانی ها مجبور به تحمل درد بیشتری پیش از تشکیل دولت باشند.

خبرگزاری ایرنا: دولت هند با تاکید بر استفاده از انرژی پاک در برابر سوخت‌های فسیلی، اکتشاف اورانیوم در ایالت‌های شمال شرقی این کشور را آغاز کرده است. دولت هند از طرحی بلندپروازانه برای افزایش اکتشاف اورانیوم در شمال شرق این کشور رونمایی کرده و نقاط جدیدی برای این اکتشاف در سه ایالت در منطقه مرزی شناسایی شده است. وزارت انرژی اتمی هند از مجموع ۴۰ منطقه در سایر ایالت های کشور، هشت منطقه را در ایالت های آسام، تریپورا و آروناچال پرادش برای اکتشاف اورانیوم انتخاب کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *