جدیدترین مطالب

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

Loading

رسانه‌ها؛ استقرار سامانه‌های موشکی اسرائیل در خاک امارات و…

۱۴۰۱/۰۸/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: حمله پهپادی اوکراین به ناوگان دریای سیاه روسیه، افشاگری روسیه در باره اقدام نیروی دریایی انگلیس در انفجار خط لوله گاز نورداستریم، توییت نماینده آمریکا علیه سیاست های دولت ایران، توقف مذاکرات مصر و ترکیه برای بهبود روابط دوجانبه، آمادگی ارمنستان برای تمدید مأموریت صلحبانان روس در قره‌باغ، توافق آمریکا و لهستان درخصوص تاسیس نیروگاه هسته‌ای، احتمال قدرت گرفتن تندروها در انتخابات رژیم اسرائیل، استقرار سامانه‌های موشکی اسرائیل در خاک امارات، ژاپن به دنبال خرید موشک‌های تاماهاوک از آمریکا، تلاش آمریکا برای ایجاد بحران در عربستان، تعهد سوئد و فنلاند برای عضویت هم‌زمان در ناتو، محکومیت بیانیه شورای امنیت علیه دولت صنعا از سوی یمن، تظاهرات بحرینی‌ها در مخالفت با انتخابات نمایشی، تورم بی‌سابقه در اروپا و شروع دوباره قرنطینه در چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: مقام‌های شهر بندری «سواستوپول» واقع در کرانه دریای سیاه و جنوب غربی «کریمه» امروز (شنبه) اعلام کردند که پس از حمله پهپادی صبح امروز به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه، کشتی‌گاه این شهر به طور موقت مسدود شد و کشتی‌ها و قایق‌ها قادر به عبور از طریق این خلیج نبودند. خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در این خصوص گزارش کرد، «میخائیل رازووژایوف» فرماندار شهر سواستوپول کریمه صبح امروز در کانال تلگرامی اعلام کرد که کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه در آب‌های خلیج سواستوپول حملات پهپادی را دفع کردند اما هیچ یک از تأسیسات شهر مورد هدف قرار نگرفته است. وی در این خصوص گفت: «کشتی‌گاه به طور موقت مسدود شده است-کشتی‌ها و قایق‌ها حرکت ندارند». از طرف دیگر، وزارت دفاع روسیه در این خصوص گفته است که اوکراین،‌16 پهپاد را برای حمله به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه ارسال کرده است و ردیاب‌های پرواز، یک پهپاد جاسوسی آمریکا را بر فراز دریای سیاه در نزدیکی کریمه در حال پرواز نشان داده است. بنا بر گفته وزارت دفاع روسیه تمامی پهپادهای ارتش اوکراین که برای هدف قرار گرفتن کشتی‌های روسیه اعزام شده بودند، منهدم شدند. برنامه‌ریزی برای حمله به کشتی‌های روسیه و آموزش نظامیان اوکراینی توسط نظامیان انگلیسی در شهر «اوچاکف» استان نیکولایف انجام گرفته است.

العالم فارسی: وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای از نقش نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در برنامه‌ریزی و اجرای انفجار خرابکارانه در خطوط انتقال گاز نورداستریم خبر داد. بنابر گزارش اسپوتنیک، در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: با توجه به اطلاعات موجود، پرسنل نیروی دریایی سلطنتی در برنامه‌ریزی و اجرای اقدام تروریستی در خطوط لوله نورداستریم در دریای بالتیک نقش داشته‌اند. در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (۴ مهر ۱۴۰۱) در سه رشته از خطوط لوله گاز دریایی نورد استریم یک و دو (خطوط لوله انتقال گاز از روسیه به اروپا) نشت گاز در دریای بالتیک کشف شد. نخستین نشتی در نورد استریم – ۲ در جزیره بورنهولم دانمارک سپس دو نشت در نورد استریم یک ثبت شد. دفتر دادستان کل روسیه انفجارهای خط لوله نورد استریم را به عنوان تروریسم بین‌ٰالمللی طبقه بندی و اطلاعات روسیه به ردپای غربی‌ها در این حادثه اشاره کرده بود. سوئد و دانمارک در هفته‌های پس از حادثه، در حالی که روسیه را از تحقیق در مورد این حمله منع کردند، اعلام کرده بودند که این حادثه نتیجه یک خرابکاری بوده است.

اسپوتنیک روسیه: نماینده آمریکا در امور ایران بامداد شنبه با انتشار پستی در حساب توئیتری خود ادعاهایی علیه دولت جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.به گزارش اسپوتنیک، “رابرت مالی” در این توییت نوشت: “پیام ما به ایران ساده است: کشتار مردم خود را متوقف کنید و از انتقال هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه برای کشتن اوکراینی‌ها خودداری کنید.”چند ساعت پیش از طرح ادعای رابرت مالی نیز رویترز در گزارشی اختصاصی اعلام کرده بود که آمریکا هفته آینده اعتراضات در ایران را در کانون توجه سازمان ملل قرار خواهد داد. بر اساس یادداشتی که در تشریح این رویداد توسط رویترز مشاهده شده است، آمریکا و آلبانی روز چهارشنبه یک نشست غیررسمی در شورای امنیت سازمان ملل برگزار خواهند کرد. گفته شده قرار است در این نشست افرادی همچون شیرین عبادی و نازنین بنیادی توضیحاتی ارائه دهند.

خبرگزاری مهر : به نقل از وبگاه الیوم السابع، سامح شکری وزیر خارجه مصر ضمن اعلام توقف روند مذاکرات با ترکیه برای عادی‌سازی روابط، تاکید کرد که تاکنون هیچ تغییری در رویه آنکارا ایجاد نشده است. وی با تاکید بر لزوم پایبندی طرف‌های مذاکرات به استانداردها و قوانین بین المللی، افزود: یکی از امور نگران‌کننده، عدم خروج نیروهای خارجی از لیبی و عدم اتخاذ اقدامات قاطع برای تحقق این هدف است. وزیرخارجه مصر تاکید کرد: این رخداد ثابت می‌کند که جامعه بین‌الملل برای دستیابی به منافع تلاش می‌کند نه تکیه به اصولی که باید در مدیریت روابط بین الملل به خوبی تثبیت شود.

خبرگزاری تسنیم: در حالی که کرملین تأیید کرد نشست سران رهبران روسیه، ارمنستان و آذربایجان روز دوشنبه در سوچی برگزار خواهد شد، پاشینیان امروز از آمادگی ایروان برای امضای سندی در این نشست به‌منظور تمدید مأموریت نیروهای حافظ صلح روسیه در قره‌باغ تا مدت ۲۰ سال خبر داد. پاشینیان امروز شنبه در کنگره حزب “توافق مدنی” دراین‌باره گفت: «ما از نیروهای حافظ صلح روسی می‌خواهیم به مأموریت خود در قره‌باغ ادامه دهند. من آماده امضای سندی در سوچی برای تمدید مأموریت حافظان صلح برای مدت 10، 15 الی 20 سال هستم.» پاشینیان افزود: «من پیشنهاد می‌کنم که رئیس‌جمهوری روسیه چنین ابتکار عملی را ارائه دهد. من خود می‌توانم این پیشنهاد را مطرح کنم، ولی طرف روسی باید از آن حمایت کند.»

آناتولی  ترکیه:   ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست وزیر لهستان در توئیتر اعلام کرد که با ایالات متحده در خصوص تاسیس نیروگاه هسته‌ای به توافق رسیده‌اند. موراویه‌تسکی با اشاره به دیدار خود با جنیفر گرانهولم وزیر انرژی آمریکا، نوشت: با شرکت وستینگ‌هاوس برای تاسیس نیروگاه هسته‌ای به توافق رسیدیم. گرانهولم نیز اظهار داشت: توافقی با ورشو در خصوص فاز اول پروژه نیروگاه هسته‌ای 40 میلیارد دلاری لهستان حاصل شد. وی با اشاره به اینکه پروژه مورد بحث برای بیش از 100 هزار آمریکایی فرصت شغلی ایجاد می‌کند، اذعان داشت: این پروژه برای امنیت انرژی مهم است. گرانهولم با اشاره به اینکه توافق نیروگاه هسته‌ای با لهستان پیامی به روسیه است، گفت: دیگر اجازه نخواهیم داد که آنها انرژی را به سلاح تبدیل کنند. در حالی که غرب در برابر این تجاوز بی‌دلیل متحد ایستاده است، زنجیره‌های تامین انرژی را نیز متنوع و همکاری‌های اقلیمی را تقویت می‌کنیم.

خبرگزاری ایرنا: روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی از احتمال قدرت گرفتن تندروها در انتخابات کنِسِت (پارلمان) رژیم صهیونیستی خبر داد و نوشت: ائتلاف به رهبری «ایتامار بن گویر» ممکن است به سومین ائتلاف برتر کنِسِت تبدیل شود. به گزارش روز شنبه ایرنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به محبوبیت «ایتامار بن گویر» در میان جوانان و نوجوانان تندروی صهیونیست نوشت: در شرایطی که اسرائیلی ها برای پنجمین بار در چهار سال گذشته پای صندوق های رای می روند، «بن گویر» که در کابینه راستگرای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسبق نقش بازیکن ذخیره را داشت، اکنون به بازیگر اصلی در انتخابات تبدیل شده است. این رسانه آمریکایی «بن گویر» را در میان شهرک نشینان صهیونیست کرانه باختری، یهودیان افراطی ارتدکس و دیگر گروه های صهیونیست تندرو محبوب ارزیابی کرد و نوشت: “براساس نظرسنجی موسسه (موسوم به) «دموکراسی اسرائیل»، حزب «قدرت یهودی» بن گویر که با دو حزب افراطی دیگر اتحاد تشکیل داده است، احتمالا ۱۴ تا ۱۵ کرسی کنِسِت را کسب کند.

خبرگزاری ایلنا: به گزارش ایلنا به نقل از جوروزالم پست، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که حداقل دو سامانه موشکی باراک اسرائیل در امارات مستقر شده است. بنا به گزارش‌ها، ، باتری‌ها و یک رادار «التا ای‌ال‌ام» در نزدیکی پایگاه هوایی الظفره در نزدیکی ابوظبی مستقر شده‌اند. بنا به گزارش دیفنس ریپورت، این باتری‌ها اولین بخش از قراردادی اساسی هستند برای سیستم‌های اضافی و محافظت از سایت‌های حساس در نظر گرفته شده‌اند. گفتنی است که رژیم صهیونیستی پیشتر در پی حملات موشکی انصارالله به امارات به این کشور پیشنهاد کمک کرده بود.

تی .آر.تی ترکیه:  دولت ژاپن به منظور افزایش توان دفاعی و بازدارندگی خود قصد دارد از موشک‌های کروز تاماهاوک ساخت آمریکا خریداری کند. دولت ژاپن به دنبال راه حلی برای افزایش نفوذ نظامی چین در منطقه و آزمایش‌های موشکی تهدیدآمیز کره شمالی است. بر اساس گزارش تلویزیون دولتی ژاپن NHK، دولت ژاپن قصد دارد موشک های کروز تاماهاوک ساخت آمریکا را خریداری کند. این موشک‌ها می‌توانند اهدافی را از خارج از برد دشمن هدف حمله قرار دهند و توکیو موشک‌های تاماهاوک را بسیار قابل اعتماد می‌داند، زیرا نیروهای آمریکایی مدت‌هاست از آن‌ها در عملیات‌ها استفاده می‌کنند. انتظار می رود دولت ژاپن از نزدیک با احزاب حاکم و آمریکا همکاری کند تا بتواند این توافق را منعقد کند. توکیو علاوه بر تجهیز نیروهای زمینی، در حال برنامه ریزی برای افزایش توانایی نیروهای دفاع شخصی برای حمل و نقل انبوه پرسنل و تجهیزات نظامی در صورت تشدید تنش در تنگه تایوان است.

الکوثرفارسی: محمد احمد الروسان تحلیلگر مسائل سیاسی و یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش مردمی اردن از امان در گفتگو با برنامه «صحافه الیوم» شبکه الکوثر ، گفت : در رابطه با روابط عربستان و آمریکا ، محمد بن سلمان هنوز بر اساس نظم جهانی قدیم فعالیت می کند که دونالد ترامپ نماینده آن بود، در حالی که نظم نوین جهانی اکنون توسط جو بایدن از طریق چپ آمریکا نمایندگی می شود و بنابراین نه محمد بن سلمان از آمریکا راضی است و نه آمریکا از بن سلمان راضی است. بنابراین معتقدم پس از توافق اوپک پلاس که بر خلاف مطالبات آمریکا از عربستان سعودی صورت گرفت ، آمریکایی ها و دولت بایدن به دنبال ایجاد مشکلات جدید در داخل عربستان هستند و درحال حاضر متحد آمریکا ، محمد بن نایف است که در عربستان سعودی در حصر خانگی به سر می برد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست وزیران فنلاند و سوئد اعلام کردند، کشورهایشان به طور همزمان به ناتو خواهند پیوست؛ اظهاراتی که بیانگر یک جبهه متحد در مقابل ترکیه است که تردیدهایی را درباره درخواست‌ عضویت این دو کشور در این ائتلاف نظامی مطرح کرده است.به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سوئد و فنلاند در ماه مه سال جاری میلادی در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، خواستار عضویت در ناتو شدند اما در این مسیر با مخالفت‌هایی از سوی ترکیه که این دو کشور را به پناه دادن به گروه‌های “تروریستی” متهم کرده، رو به رو شدند.سانا مارین، نخست وزیر فنلاند تاکید کرد: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به من گفت که بیشتر سوالاتش از سوئد است تا فنلاند. با این حال، ما سوئد را در این روند تنها نخواهیم گذاشت.مارین در کنفرانس خبری مشترکی با همتای سوئدی‌اش در هلسینکی گفت: برای ما بسیار مهم است که فنلاند و سوئد دست در دست یکدیگر به ناتو ملحق شوند.

ایران پرس: وزارت امورخارجه دولت نجات ملی یمن جمعه شب بیانیه مطبوعاتی اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه دولت صنعا را بشدت محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری ایران پرس، در این بیانیه، وزارت امورخارجه یمن از شورای امنیت خواست که درخصوص حقایق مسائل تحقیق کند و این شورا به ابزاری برای منافع کشورهای خاص و قدرتمند قرار نگیرد. یمن همچنین خواستار آن شد که شورای امنیت، نهادیی برای تمام کشورها باشد که براساس اهداف کنفوانسیون سازمان ملل متحد به مسؤولیت خود اشراف کامل داشته باشد. وزارت امورخارجه دولت نجات ملی یمن در ادامه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست که قطعنامه جدید و الزام آوری صادر کند و شرایط را برای آغاز مذاکرات برای راه حل سیاسی مسالمت آمیز برای رسیدن به یک صلح جامع در یمن آماده کند. شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با جانبداری از روایت‌های کشورهای متجاوز مدعی شد: حمله نیروهای مسلح یمن به بندر الضبه محکوم است.

موج نیوز: شهرهای چین از ووهان در مرکز این کشور گرفته تا “شینینگ” در شمال غرب، محدودیت‌های کووید-۱۹ را دو برابر می‌کنند، ترددها محدود شده و میلیون‌ها نفر در تلاش برای توقف گسترش شیوع بیماری‌ در وضعیت قرنطینه قرار می‌گیرند. چین روز گذشته، سومین روز متوالی با ثبت بیش از ۱۰۰۰ مورد جدید ابتلا به کووید را در سراسر این کشور گزارش کرد و این آمار هرچند در مقایسه با ده‌ها هزار مورد ابتلا در روز که شانگهای را اوایل سال جاری وارد وضعیت قرنطینه کامل کرد، در حد متوسط است اما برای بازگشت محدودیت‌های بیشتر به سرتاسر چین کافی است.

خبرگزاری صدا و سیما: حساب توئیتری جمعیت اسلامی الوفاق ملی بحرین با انتشار تصاویری نوشت: ساکنان منطقه کرانه با برپایی تظاهرات در محکوم کردن انتخابات نمایشی، تحریم انتخابات و آزادی زندانیان اندیشه را خواستار شدند.

یورونیوز: بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه ۲۷ اکتبر بار دیگر در اقدامی کم‌سابقه نرخ بهره را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش داد تا از این راه بتواند دست به مهار تورم بزند. این اقدام چرخشی دیگر در سیاست‌های پولی بانک مرکزی اروپا است که به رغم خطر دامن زدن به رکود، از دید کارشناسان و مسئولان این نهاد اروپایی برای مهار تورم غیرقابل اجتناب تشخیص داده شده است. شورای حاکم بانک مرکزی اروپا متشکل از ۲۵ عضو پس از افزایش بی سابقه نرخ بهره در ماه سپتامبر، برای دومین بار متوالی این نرخ را ۷۵ صدم واحد درصد افزایش داد. این مؤسسه مالی مستقر در فرانکفورت همچنان به شدت تحت فشار است تا تورم بی سابقه‌ای را مهار کند که ناشی از افزایش شدید بهای انرژی، سوخت و مواد غذایی در پی حمله روسیه به اوکراین است. افزایش ۷۵ صدم واحد درصدی نرخ بهره که پیش‌تر برای نخستین بار ماه سپتامبر به همین منظور از سوی بانک مرکزی اروپا اعمال شده بود اقدامی بی‌سابقه از زمان راه‌اندازی واحد پول یورو در بیش از دو دهه گذشته قلمداد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *