جدیدترین مطالب

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

دست‌وپا زدن «کاتس» درپی ضربه کاری به مهمترین پایگاه هوایی اسرائیل

تهران- ایرنا- در پی هدف قرار گرفتن مهمترین پایگاه هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در چارچوب عملیات تنبیهی جمهوری اسلامی ایران، «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه این رژیم برای سرپوش گذشتن بر ضعف و ناتوانی تل آویو درصدد فضاسازی و تحریک دیگر کشورها علیه ایران برآمد.

Loading

رسانه‌ها؛ رأی اعتماد پارلمان عراق به دولت محمد شیاع السودانی و….

۱۴۰۱/۰۸/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: رأی اعتماد پارلمان عراق به دولت محمد شیاع السودانی، تکرار ادعاهای بلینکن درباره «پهپادهای ایران در اوکراین»، اظهارنظر بایدن درباره سخنان پوتین در مورد سلاح های هسته ای، حمایت چین از تقویت موقعیت روسیه در عرصه جهانی، درخواست روسیه از ریاست شورای امنیت برای تحقیق درباره ساخت بمب کثیف توسط اوکراین، پرتاب دو موشک بالستیک از کره شمالی به سمت دریای ژاپن، هشدار روسیه به رژیم صهیونیستی، درخواست ینس استولتنبرگ برای افزایش بودجه نظامی کشورهای عضو ناتو، معرفی روسیه به عنوان یک "تهدید حاد" توسط وزیر دفاع آمریکا، موضع حسن نصرالله درباره توافق ترسیم مرزهای دریایی لبنان با رژیم صهیونیستی، ادامه حضور نظامی آمریکا در خاک سوریه، درخواست طالبان از چین برای گنجاندن افغانستان در طرح «یک کمربند، یک جاده»، تصمیم آمریکا برای اختصاص بسته کمکی ۲۷۵ میلیون دلاری به اوکراین، تداوم حملات ائتلاف سعودی به الحدیده یمن و تهدید روسیه به احتمال هدف قرار دادن ماهواره‌های غربی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: نمایندگان پارلمان عراق در جلسه‌‌ای به دولت «محمد شیاع السودانی» رأی اعتماد دادند. بنابر گزارش وبگاه «بغداد الیوم»، نمایندگان پارلمان با اکثریت قاطع به وزرای کابینه السودانی و برنامه‌های دولت او رأی اعتماد دادند. در این جلسه «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق، «جنین پلاسخارت» رئیس هیأت سازمان ملل در عراق، «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی و دیگر مسئولان عالی‌رتبه عراق حضور داشتند.محمد شیاع السودانی هفته گذشته پس از آنکه رئیس جمهور عراق پس از ماه‌ها تأخیر انتخاب شد، مأمور به تشکیل کابینه جدید عراق شد. انتخابات عراق سال گذشته (۲۰۲۱) برگزار شد.

العالم فارسی: وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر ادعاهای مربوط به استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین را تکرار کرد. در حالی که ایران و روسیه بارها ادعاهای مربوط به حضور پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین را رد کرده‌اند آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بار ادعاها در این خصوص را تکرار کرد. طبق گزارش رویترز، بلینکن مدعی شد استفاده روسیه از این پهپادها برای تخریب زیرساخت‌های اوکراین استفاده کرده و این موضوع را «رعب‌آور» توصیف کرد. او گفت ایالات متحده و متحدانش راهی برای جلوگیری از انتقال این سلاح‌ها خواهند یافت. وزیر خارجه آمریکا گفت: «روسیه از این پهپادها برای کشتن غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌هایی که آنها برای تأمین برق، آب و گرما به آن نیازمندند استفاده کرده است. این رعب‌آور است.» آنتونی بلینکن که به اتاوا سفر کرده است گفت: «کانادا و ایالات متحده به همکاری با متحدان و شریکان خود ادامه خواهند داد تا اقدام ایران در ارسال این سلاح‌ها را کشف کرده و جلوی آن را بگیرند.»

اسپوتنیک روسیه: جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا گفته است که اشاره‌های مستمر ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه به سلاح‌های هسته‌ای در تضاد با ادعای عدم تمایل به استفاده از این سلاح ها است.به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهور فدراسیون روسیه در جلسه عمومی باشگاه گفتگوی والدای گفت که مسکو نیازی به حمله هسته ای به اوکراین ندارد. پوتین از کسانی که ادعا می کنند ممکن است فدراسیون روسیه از سلاح هسته ای استفاده کند، خواست دکترین نظامی روسیه را بخوانند.بایدن در مصاحبه با نیوزنیشن گفت “من فکر می کنم اگر او چنین مقاصدی ندارد، چرا به صحبت در مورد آن ادامه می دهد؟ چرا او در مورد امکان استفاده از سلاح های هسته ای تاکتیکی صحبت می کند. او در رویکرد خود در این زمینه بسیار خطرناک بود. او می تواند همه اینها را هنگام خروج از اوکراین تکمیل کند.”

خبرگزاری مهر : «وانگ یی»، وزیر خارجه چین امروز در تماسی تلفنی با «سرگئی لاوروف»، همتای روس خود تأکید کرد پکن از عرصه بین‌المللی از تقویب موقعیت روسیه به عنوان یک قدرت مهم، حمایت می‌کند. وی دراین‌باره افزود: چین قاطعانه از طرف روس حمایت می‌کند و مردم روسیه تحت رهبری رئیس‌جمهور روسیه می‌توانند متحد باشند، موانع را کنار بزنند و بر مشکلات پیروز شوند و به اهداف راهبردی دست یابند. وزیر خارجه چین همچنین با بیان اینکه «هر گونه تلاش برای ایجاد مانع در پیشرفت چین و روسیه ناموفق خواهد بود افزود: چین و روسیه دارای این حق قانونی هستند که به توسعه بر منبای الگوی خود دست یابند و این کاملا منطبق بر گرایش‌های مدرن توسعه است. به گفته وانگ یی، پیام تبریک پوتین به «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین، پس از برگزاری کنگره بیستم حزب کمونیست و انتخاب او به عنوان رئیس‌جمهور چین برای بار سوم را « نمایش سطح بالای اعتماد دوجانبه و حمایت متقابل تزلزل‌ناپذیر روسیه و چین» توصیف کرد.

خبرگزاری تسنیم: روسیه از ریاست شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرده تا تحقیقات بین المللی درباره فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا در خاک اوکراین را آغاز کند و نماینده چین در سازمان ملل هم تاکید کرده که اطلاعات مسکو در این رابطه مستحق توجه دقیق جامعه جهانی است. آژانس بین المللی انرژی اتمی نتیجه راستی آزمایی اطلاعات مربوط به “بمب کثیف” در اوکراین را به اطلاع عموم خواهد رساند.”رافائل گروسی”، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد امروز، جمعه، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که کارشناسان این سازمان تا چند روز دیگر وارد اوکراین می‌شوند تا اطلاعات مقامات روسیه در رابطه با امکان فراهم سازی یک اقدام تحریک‌آمیز با استفاده «بمب کثیف» از سوی کی‌یف را مورد بررسی قرار دهند. به گفته وی، پس از تکمیل بررسی‌ها، آژانس نتایج را ارزیابی کرده و یافته‌های خود را مطابق با شیوه‌های حفاظتی استاندارد خود به شورای حکام آژانس و بلافاصله پس از آن به عموم مردم ارائه خواهد کرد.

آناتولی  ترکیه:  وزارت دفاع ژاپن و ستاد کل کره جنوبی اعلام کردند که کره شمالی دو موشک بالستیک کوتاه برد به سمت دریای ژاپن (دریای شرقی) پرتاب کرده است. ستاد کل ارتش کره جنوبی اعلام کرد که این دو موشک در ساعت 11:59 و 12:18 به وقت محلی از منطقه کانگوون در جنوب شرقی کره شمالی شلیک شده است. دولت ژاپن اعلام کرد که این موشک‌ها در خارج از منطقه انحصاری اقتصادی سقوط کرده و هیچ آسیبی به کشتی و هواپیماهای در حال تردد در منطقه وارد نشده است. شایان ذکر است که آزمایش‌های موشکی کره شمالی پیش از برگزاری رزمایش هوایی مشترک آمریکا و کره جنوبی در اوایل هفته جاری انجام شد.

خبرگزاری ایرنا: «آناتولی ویکتوروف» سفیر روسیه در فلسطین اشغالی پنجشنبه شب به رژیم صهیونیستی درباره ارسال تسلیحات به اوکراین هشدار داد.به گزارش ایرنا از الجزیره، سفیر روسیه در فلسطین اشغالی گفت: در صورتی که اسرائیل سلاح در اختیار اوکراین قرار بدهد از نظر دولت روسیه اقدامی غیردوستانه تلقی خواهد شد. ویکتوروف در عین حال گفت که اسرائیل پیشاپیش ما را از تمام اقدامات خود در مورد اوکراین مطلع می‌کند.پیش تر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفته بود که میان کی‌یف و تل آویو تبادلات اطلاعات وجود دارد. رئیس‌جمهور اوکراین همچنین از رژیم صهیونیستی خواسته بود به جنگ علیه روسیه بپیوندد و درخواست سیستم‌های دفاع هوایی از اسرائیل کرده بود. این در حالی است که بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته بود که به دلیل محدودیت‌های عملیاتی، این رژیم قادر نیست به اوکراین تسلیحات یا سامانه پدافندی تحویل دهد.

خبرگزاری ایلنا: دبیرکل ناتو، گفت که انتظار دارد این پیمان در سال ۲۰۲۳ بودجه نظامی را افزایش دهند. وی گفت: «انتظار دارم متحدان ناتو در نشست سال آینده درخواست افزایش بودجه نظامی بدهند.» وی افزود که هنوز زود است که درباره میزان این افزایش و توافق‌های موجود درباره آن گمانه‌زنی کرد.

تی .آر.تی ترکیه: لوید آستین وزیر دفاع امریکا اعلام کرد، استراتژی دفاعی آمریکا، روسیه را به عنوان یک “تهدید حاد” تعریف می‌کند. لوید آستین طی سحنانی در نشست مطبوعاتی در پنتاگون در مورد انتشار سند استراتژی دفاع ملی، با تاکید براینکه، روسیه با جنگ اوکراین بر معماری امنیتی اروپا که ده‌ها سال برجای مانده، تأثیر منفی گذاشته است، اظهار داشت، مسکو را به عنوان یک “تهدید حاد” معرفی می‌کنند. وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به سوالی درباره احتمال استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در اوکراین،با اشاره براینکه، برداشتن گامی در این راستا از سوی دولت مسکو، سیاست بین‌المللی را تغییر خواهد داد، هشدار داد، برای همین از ابتدا اعلام کردیم که اگر این اتفاق بیفتد، با واکنش بسیار مهمی از سوی جامعه جهانی مواجه خواهد شد. در این میان، جان کربی مدیر ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اظهار داشت، اگر روسیه به ماهواره‌های غیرنظامی آمریکا ضربه بزند، مقابله به مثل خواهد داشت.

الکوثرفارسی: سید حسن نصرالله توافق ترسیم مرزهای دریایی لبنان با رژیم صهیونیستی را یک تجربه غنی و مهم در سطح لبنان و مقاومت خواند و گفت: پایان تمامی اقدامات ویژه مقاومت پس از تکمیل اسناد مربوط به پرونده ترسیم مرزها، اعلام شد و آنچه اتفاق افتاد یک پیروزی بسیار بسیار بزرگ برای دولت، ملت و مقاومت لبنان است. وی تصریح کرد: حقایق امضای توافقنامه ترسیم مرزها از لحاظ شکلی بیانگر آن است که هر گونه سخن درباره عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بی‌اساس است، مذاکرات مربوط به پرونده ترسیم مرزها همگی غیر مستقیم بود و هیأت‌های لبنانی و صهیونیستی زیر یک سقف با هم ملاقات نداشتند و سندی که لبنان آن را حفظ خواهد کرد حاوی امضای صهیونیست ها نیست و مسئولان لبنانی با دقت عمل کردند تا شبهه سازش پیش نیاید. سید حسن نصرالله تأکید کرد که پرونده ترسیم مرزهای دریایی یک معاهده بین‌المللی نیست و دربردارنده هیچ گونه سازش با رژیم صهیونیستی نیست و این رژیم اذعان دارد که هیچ تضمین امنیتی دریافت نکرده است. وی افزود که لبنان امروز مرحله مهمی را پشت سر گذاشت و وارد مرحله جدیدی شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): جان کربی تصریح کرد که واشنگتن تصمیمی برای کاهش تحریم‌های خود علیه سوریه یا خارج کردن نیروهایش از خاک سوریه ندارد. به نقل از رأی الیوم، جان کربی، هماهنگ کننده روابط راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا گفت: حضور آمریکا در سوریه گسترده نیست، فقط هزار سرباز آمریکایی در مناطق محدودی در این کشور حضور دارند. ماموریت این سربازان به مقابله با گروه تروریستی داعش محدود می‌شود. وی گفت، کاخ سفید تصمیمی برای تغییر توازن قدرت در سوریه ندارد، بلکه برای ادامه به مقابله با داعش مصمم است.کربی همچنین تصریح کرد که واشنگتن تصمیمی برای کاستن تحریم‌ها علیه سوریه یا خارج کردن نیروهایش از خاک کشور ندارد.

ایران پرس: معاون اقتصادی رئیس دولت طالبان در دیدار سفیر چین در کابل از این کشور خواست تا افغانستان را در طرح «یک کمربند، یک جاده» بگنجاند. «ملا عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی رئیس‌ دولت طالبان افغانستان و «وانگ یو» سفیر چین در کابل طی نشستی بر اجرای پروژه های بزرگ اقتصادی توافق شده بین دو کشور تاکید کردند. ملاعبدالغنی برادر دراین دیدار گفت: پکن و کابل روابط تاریخی داشته و طالبان خواهان توسعه بیشتر این روابط است، چین در حال حاضر بهترین موقعیت را در مجمع اقتصادی بین المللی دارد و طالبان از دولت چین می خواهد که در افغانستان سرمایه گذاری کند. سفیر چین در کابل هم در این دیدار گفت: کشورش آماده ادامه همکاری ها و روابط دوجانبه با دولت طالبان است و از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نخواهد کرد. درخواست طالبان برای قرار گرفتن افغانستان در طرح «یک کمربند، یک جاده» که در سال 2013 از سوی «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین مطرح و با سرمایه گذاری حدود یک هزار میلیارد دلاری آغاز شده است، قرار است 60 کشور در مناطق مختلف جهان را شامل شود. دولت طالبان از زمان به قدرت رسیدن مجدد در افغانستان در اوت 2021 تاکنون، بارها همکاری دو جانبه با چین را خواستار شده است.

رادیو چین: خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که واشنگتن قصد دارد به زودی یک بسته جدید کمک امنیتی ۲۷۵ میلیون دلاری به اوکراین را اعلام کند. خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس ضمن اعلام این خبر گزارش داد که واشنگتن یک بسته کمکی امنیتی جدید به اوکراین را به ارزش ۲۷۵ میلیون دلار اعلام خواهد کرد. با این حال، این بسته شامل سلاح‌های اصلی جدید نیست، بلکه مهمات برای سیستم‌های موشکی با دقت بالا و سایر تجهیزات نظامی را شامل می‌شود. در همین زمینه، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا اخیراً تأکید کرد که کنگره این کشور به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد، حتی اگر دموکرات‌ها اکثریت خود را در انتخابات میان دوره‌ای آتی از دست بدهند. بلینکن در مصاحبه‌ای با رسانه‌های کانادایی در پاسخ به این سوال که آیا حمایت کنگره از اوکراین در صورت پیروزی جمهوری خواهان تغییر خواهد کرد یا خیر، گفت: تصور نمی‌کنم که تغییر اساسی ایجاد شود. اکنون، هیچ کس نمی‌تواند آینده را پیش بینی کند، اما بر اساس یافته‌های موجود، فکر می‌کنم حمایت ثابت و از طرف دو حزب از اوکراین وجود دارد.

خبرگزاری صدا و سیما: منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند که ائتلاف متجاوز سعودی در ۲۴ ساعت گذشته به حملات خود در استان الحدیده یمن ادامه داد. به گزارش سرویس بین المللخبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه خبری المسیره؛ اتاق عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان الحدیده اعلام کرد، پهپاد‌های شناسایی و جاسوسی ائتلاف سعودی وارد آسمان منطقه الجبلیه و حیس شده و به گشت زنی پرداختند. بر اساس این گزارش، پهپاد‌های شناسایی و مسلح ائتلاف سعودی همچنین منطقه‌ای را در حیس در چهار نوبت هدف قرار دادند. این گزارش می‌افزاید، حملات راکتی ائتلاف سعودی نیز در مناطق مختلفی از استان الحدیده ادامه داشته است و واحد توپخانه ائتلاف سعودی نیز مناطقی را در حیس و الجبلیه استان الحدیده هدف قرار دادند. این حملات در حالی صورت گرفته که آتش بس یمن روز ۱۰ مهر به پایان رسید و تمدید نشده است. پیش‌تر «محمد عبدالسلام» رئیس هیات مذاکره کننده یمن گفته بود که هیات مذاکره کننده یمن بر حق ملت یمن تاکید می‌کند و کشور‌های متجاوز را مسئول شکست آتش بس می‌داند.

یورونیوز: در حالیکه به اذعان مسئولان بلند پایه اوکراین کارزار بمباران زیرساخت‌های این کشور توسط ارتش روسیه همچنان ادامه دارد کرملین از احتمال هدف قرار دادن ماهواره‌های غربی خبر داده است. یک مقام ارشد دولت روسیه روز پنجشنبه این احتمال را مطرح کرد که مسکو ممکن است ماهواره‌های تجاری کشورهای غربی را به ظن مورد استفاده قرار گرفتن در تلاش‌های جنگی اوکراین هدف قرار دهد و ساقط کند. این تهدید در صورت تحقق یافتن، ناگزیر بر شدت بیم و نگرانی‌های فزاینده در خصوص تشدید درگیری‌های هشت ماهه میان دو کشور و نیز بالارفتن خطر رویارویی مستقیم بین روسیه و غرب خواهد افزود. درحال حاضر هنوز هیچ واکنش فوری از سوی ایالات متحده یا توسعه‌دهندگان ماهواره های تجاری در غرب نسبت به این تهدید منعکس نشده است. کنستانتین ورونتسوف، یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه بهره‌بردای از ماهواره‌های غربی برای کمک به تلاش‌های جنگی اوکراین را «روندی بسیار خطرناک» توصیف کرد. وی استفاده غرب از چنین ماهواره‌هایی برای حمایت از اوکراین را «تحریک‌آمیز» خواند و خطاب به کمیته اول (خلع سلاح و امنیت بین‌المللی) سازمان ملل متحد گفت: «زیرساخت‌های شبه غیرنظامی می‌توانند به شکلی قانونی هدف حملات تلافی جویانه قرار گیرند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *