جدیدترین مطالب

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

أحدث المقالات

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

رسانه‌ها؛ امضای توافقنامه تعیین مرزهای دریایی با لبنان توسط نخست وزیر اسرائیل و…

۱۴۰۱/۰۸/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه‌ها: جبهه النصره به دنبال سناریوسازی جدید علیه دولت سوریه، جزییات معامله محرمانه عربستان و آمریکا، امضای توافقنامه تعیین مرزهای دریایی با لبنان توسط نخست وزیر اسرائیل، بیانیه گروه تروریستی داعش درباره حمله به حرم مطهر شاهچراغ، حمایت صدر اعظم آلمان از یونان در مناقشات ارضی با ترکیه، برگزاری رزمایش نظامی هسته‌ای روسیه، هشدار روسیه به آمریکا، گفت‌وگوی هرتزوگ و بایدن درباره ایران، دیدار پاشینیان با پوتین و علی‌اف، پیام مقام معظم رهبری در پی حادثه‌ تروریستی در شیراز، هشدار پکن به واشنگتن، درخواست چین برای حفاظت قاطع از حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، امضای دو قرارداد نظامی بین آنکارا و طرابلس و ادامه مواضع ضد ایرانی زلنسکی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: مرکزی آشتی روسیه در سوریه اعلام کرد، جبهه النصره به منظور اتهام‌زنی به دولت سوریه قصد دارد گلوله‌های حاوی مواد سمی علیه غیرنظامیان استفاده کند. بر اساس گزارش روسیا الیوم، «اولگ یگوروف» معاون مرکز روسی آشتی در سوریه معروف به «حمیمیم» گفت، تروریست‌ها قصد اتهام‌زنی به دولت سوریه با بکارگیری مواد سمی علیه غیرنظامیان را دارند. در ادامه این گزارش به نقل از منابع محلی در ریف ادلب آمده، تروریست‌های موسوم به «اجناد القوقاز» از مقرهای خود در جسرالشغور و نیز ریف لاذقیه در شمال شرقی سوریه کاملا ناپدید شده‌اند. این منابع افزودند، حدود دو ماه است که تروریست‌های مذکور ریف ادلب را ترک کرده و به سمت ترکیه رفتند که نشان دهنده هماهنگی میان جبهه النصره از یک سو و ترکیه از سوی دیگر است. چندی پیش، مرکز آشتی روسیه  از انجام عملیات هوایی و حمله به مواضع تروریست‌های جبهه النصره در منطقه ادلب خبر داد.

العالم فارسی: روزنامه «نیویورک تایمز» چاپ آمریکا چهارشنبه شب جزئیات معامله محرمانه میان آمریکا و عربستان در ماه می گذشته برای افزایش تولید نفت عربستان تا پایان سال را فاش کرد و از ناکامی جو بایدن گزارش داد. این روزنامه آمریکایی در این باره نوشت: توافق ابتدایی میان آمریکا و عربستان در ماه می گذشته بسته شد؛ این توافق دو بخش داشت که بخش نخست آن مربوط به افزایش تولید نفت دولت ریاض از آغاز ماه جولای بود. براساس این گزارش، مرحله دوم نیز شامل افزایش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای روزانه نفت عربستان بود که ماه سپتامبر (شهریور/مهر) تا دسامبر (دی/ بهمن) ادامه پیدا می‌کرد. این روزنامه نوشت: نشانه‌های شکست این معامله ابتدا از زمان سفر بایدن به عربستان مشخص شد و بن سلمان آمال و آرزوی رییس جمهوری آمریکا را نقش بر آب کرد؛ آن زمان که به صورت علنی اعلام کرد که ریاض قادر به افزایش تولید نفت نیست.

اسپوتنیک روسیه: یایر لاپید”، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه توافقنامه ای را برای تعیین مرزهای دریایی با لبنان امضا کرد.به گزارش اسپوتنیک، این خبر را دفتر رییس دولت اعلام کرد و نوشت: “یائیر لاپید نخست وزیر امروز با حضور یک تیم مذاکره کننده اسرائیلی توافقنامه ای را در مورد مرز دریایی بین اسرائیل و لبنان امضا کرد. یک هیئت اسرائیلی به سرپرستی مدیر کل وزارت نیرو اسراییل :لیور شیلات” برای این مراسم در راس النقوره حضور یافتند.”

خبرگزاری مهر: گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله تروریستی روز چهارشنبه در زیارتگاه شاهچراغ شیراز را برعهده گرفت. این گروه تروریستی در بیانیه‌ای از طریق کانال‌های تلگرامی خود اعلام کرد که یک عضو این گروه به سمت نمازگزاران در حرم شاه چراغ شهر شیراز تیراندازی کرده است. پیشتر نیز، «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد حمله تروریستی عصر چهارشنبه در حرم مطهر شاهچراغ (ع) را محکوم کرد. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در این باره اعلام کرد: حمله به یک مکان مذهبی در ایران در واقع مستحق محکومیت است و ما همه اقدامات تروریستی را محکوم می‌کنیم.

خبرگزاری تسنیم: صدر اعظم آلمان که به آتن سفر کرده است در سخنانی از یونان در مناقشات ارضی با ترکیه حمایت کرده و گفت: این غیرقابل قبول است که یکی از شرکای ناتو حاکمیت طرف دیگر را زیر سوال ببرد. شولتز از هر دو کشور خواست مناقشه را از طریق گفتگو حل کنند. وی گفت: روابط خوب و همسایگی یونان و ترکیه نه تنها برای هر دو کشور، بلکه برای کل اروپا مهم است. وی افزود: دولت فدرال آلمان متعهد است تا اطمینان حاصل کند که مسائل باز بین دو کشور با گفتگو و بر اساس قوانین بین المللی حل و فصل می شود. صدراعظم همچنین پیشنهاد میانجیگری آلمان را در این مناقشات داده و گفت: هدف مشترک ما و چشم انداز ما باید بهره برداری از پتانسیل اقتصادی کامل منطقه مدیترانه شرقی به نفع همه کشورها باشد. اگر این کار توسط دست اندرکاران، مفید تلقی شود، آلمان می تواند در اینجا مشارکت کند.

آناتولی  ترکیه:  کرملین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه رزمایش هسته‌ای را به صورت آنلاین تماشا کرده است. در این بیانیه آمده است: موشک بالستیک قاره پیما (یارس) از پایگاه فضایی پلستکس و موشک بالستیک (سینوا) از دریای بارنتز به سمت کورای در شبه‌جزیره کامچاتکا پرتاب شدند. در این رزمایش هواپیماهای دوربرد “Tu-95MS” که موشک‌های کروز را از هوا پرتاب می کنند نیز شرکت داشتند. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که مسکو آغاز رزمایش نیروهای بازدارنده هسته‌ای این کشور با نام «گروم» را به واشنگتن اطلاع داده بود. ند پرایس، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اظهار داشت: این یک رزمابش روتین از سوی روسیه است. با اطلاع دادن به ما در زمانی که روسیه تهدیدات هسته‌ای تهاجمی بدون دلیل انجام م‌ دهد، عامل غافلگیری را حذف و خطرات محاسبه اشتباه را به حداقل می‌رساند.

خبرگزاری ایرنا: آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن چهارشنبه شب نسبت به عواقب فاجعه بار در صورت پیوستن نیروهای آمریکایی به جنگ علیه روسیه هشدار داد. آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن به نیوزویک گفت: ما قبلاً رسماً به اعضای عالی رتبه دولت آمریکا اشاره کرده ایم که چنین اظهارات جسورانه فرماندهان ارتش ایالات متحده غیرقابل قبول است. دیپلمات ارشد روسیه هشدار داد که مشارکت مستقیم ارتش آمریکا در جنگ منجر به عواقب فاجعه‌بار خواهد شد. آنتونوف در ادامه ابراز اطمینان کرد که تشدید بیشتر اوضاع به نفع واشنگتن نیست زیرا روسیه قرار نیست شرایطی را تحمل کند که تهدیدات نظامی در مرزهایش افزایش یابد. سخنان سفیر روسیه در حالی عنوان می شود که شبکه سی بی اس جمعه گذشته گزارش داد که چهار هزار و 600 سرباز از لشکر 101 هوابرد ارتش ایالات متحده و برخی تجهیزات سنگین برای اولین بار در 80 سال گذشته برای دفاع در برابر هرگونه حمله به ناتو در بحبوحه درگیری روسیه و اوکراین در رومانی مستقر شده اند.

خبرگزاری ایلنا: «اسحق هرتزوگ» رئیس‌ رژیم صهیونیستی و «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا طی دیداری در کاخ سفید درباره برنامه هسته‌ای ایران و برخی ادعاهای اثبات‌نشده در خصوص ارسال پهپادهای این کشور به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین رایزنی کردند. رئیس رژیم صهیونیستی در این دیدار مدعی شد که چالش ایران یک چالش بزرگ است که باید مورد بررسی قرار گیرد. هزتزوگ در جریان سفر به آمریکا، علاوه بر بایدن با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی این کشوراین کشور نیز دیدار کرد. بلینکن در دیدار با رئیس‌ رژیم صهیونیستی با تکرار برخی فضاسازی‌ها گفته بود که ارائه این پهپادها به روسیه برای هدف قرار دادن اوکراینی‌ها، نتایج وحشتناکی به دنبال داشته است و واشنگتن مصمم به ایستادگی در برابر آن است. بلینکن با تکرار برخی مواضع بی‌اساس در خصوص سیاست‌های منطقه‌ای ایران، گفت که «در برابر اقدام‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای خطرناک و بی‌ثبات‌کننده ایران، در کنار اسرائیل ایستاده‌ایم».

تی .آر.تی ترکیه: نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان در سوچی دیدار خواهد کرد. پاشینیان در سخنرانی خود در پارلمان ارمنستان اعلام کرد که در 31 اکتبر در سوچی روسیه با پوتین و علی‌اف دیداری سه‌جانبه خواهند داشت. پاشینیان با ابراز امیدواری از امضای توافقنامه صلح با آذربایجان تا پایان سال، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا روند تعیین مرز بین ارمنستان و آذربایجان را تا زمان امضای توافق نهایی نهایی کنیم.

الکوثرفارسی: جنایت شقاوت‌آمیز در حرم مطهّر حضرت احمد بن موسی علیهماالسلام که به شهادت و مجروح شدن ده ها مرد و زن و کودک بی‌گناه انجامید، دل ها را اندوهگین و داغدار کرد. عامل یا عاملان این جنایت اندوه بار یقیناً مجازات خواهند شد ولی داغ عزیزان و نیز هتک حرمت حرم اهل بیت علیهم‌السلام جز با جستجو از سررشته‌ی این فاجعه‌آفرینی‌ها و اقدام قاطع و خردمندانه درباره‌ی آن، جبران نخواهد شد. همه در مقابله با دست دشمن آتش‌افروز و عوامل خائن یا جاهل و غافل او وظائفی برعهده داریم؛ از دستگاه های حافظ امنیت و قوه‌ی قضائیه تا فعالان عرصه‌ی فکر و تبلیغ و تا آحاد مردم عزیز باید ید واحده‌ ای باشند در مقابل جریانی که به جان مردم و امنیت آنان و مقدسات آنان بی‌اعتنائی و بی‌احترامی روا می دارد. ملت عزیز و دستگاههای مسئول یقیناً بر توطئه‌ی خباثت‌آمیز دشمنان فائق خواهند آمد، ان شاءالله. اینجانب به خانواده‌های عزادار این حادثه و به مردم شیراز و به همه‌ی ملت ایران تسلیت می گویم و شفای مجروحان را از خداوند متعال مسألت می کنم. سید علی خامنه‌ای

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی وزارت دفاع چین از ایالات متحده خواست که ارسال تسلیحات به این جزیره را متوقف کند و تاکید کرد هر گونه تلاش برای جلوگیری از اتحاد مجدد تایوان با سرزمین اصلی چین با شکست مواجه خواهد شد.به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، تان کفی، سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: حل و فصل موضوع تایوان منحصراً مربوط به مردم چین است و چینی‌ها باید خودشان با آن برخورد کنند. ما از ایالات متحده می‌خواهیم که بازی با آتش را متوقف کند… هر تلاشی برای جلوگیری از اتحاد کامل چین به طور اجتناب ناپذیری با شکست مواجه خواهد شد.در ماه سپتامبر، کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده قانون سیاست تایوان را تصویب کرد که ۴.۵ میلیارد دلار کمک نظامی به جزیره ارائه می‌کند و حضور آن را در سازمان‌های بین‌المللی بدون شکستن سیاست چین واحد تقویت می‌کند.

رادیو چین: گنگ شوانگ، معاون نماینده دائمی چین در سازمان ملل متحد، روز سه شنبه 25 اکتبر(3 آبان) در نشست علنی شورای امنیت درباره مسائل سیاسی و انسانی در سوریه گفت که باید از حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه به طور جدی محافظت کنیم. چین از ترکیه خواست تا به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد و با گفت‌وگو و همکاری با سوریه، مسائل مربوطه را حل کند. گنگ شوانگ گفت که ترکیه از سال 2016 تاکنون چهار عملیات نظامی در سوریه انجام داده است و اخیراً اعلام کرد که یک عملیات نظامی جدید را در سوریه انجام خواهد داد که بارها مورد مخالفت و محکومیت دولت سوریه قرار گرفته است. وی گفت: باید به پیشبرد یک روند سیاسی «تحت رهبری و هدایت سوریه» ادامه بدهیم. اکنون مدتی است که فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در مسئله سوریه و گروهش علاوه بر سفر به بسیاری از نقاط این کشور، تماس های گسترده ای را با همه طرف ها برقرار کرده اند و تلاش های مثبتی برای پیشبرد روند سیاسی در سوریه انجام داده اند که چین از آن استقبال می کند.

خبرگزاری صدا و سیما: عبدالحمید الدبیبه نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی مستقر در طرابلس، دو قرارداد نظامی با ترکیه امضا کرد. به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، عبدالحمید الدبیبه در دیدار با خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در استانبول، دو قرارداد نظامی برای همکاری بین دو کشور با او امضا کرد. دفتر رسانه‌ای الدبیبه فاش کرد قرارداد اول مربوط به بالا بردن توان رزمی هواپیما‌های جنگی لیبی با استفاده از تجربیات ترکیه است و قرارداد دوم شامل پروتکل‌های اجرایی برای توافقنامه امنیتی است که بین دو طرف در سال ۲۰۱۹ امضا شد.

موج نیوز: «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین همچنان ادعاهای ضد ایرانی خود را ادامه می‌دهد. او امروز مدعی شده روسیه از حدود ۴۰۰ پهپاد ساخت ایران در جنگ اوکراین استفاده کرده است. زلنسکی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره روابط اوکراین با رژیم صهیونیستی گفت: «ما در آغاز همکاری هستیم. این روند مثبتی در روابطمان با اسرائیل است.» زلنسکی روز دوشنبه هم در همایشی که توسط روزنامه صهیونیستی هاآرتص برگزار می‌شد ادعا کرد که روسیه حدود ۲ هزار پهپاد از ایران سفارش داده است. او در ادامه گفت: «صدای نفرت‌‌انگیز پهپادهای ایرانی هر شب در آسمان ما شینده می‌شود. طبق اطلاعات ما، روسیه حدود ۲ هزار پهپاد شاهد از ایران سفارش داده است.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *