أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها؛ بوی آتش و باروت در شبه جزیره کره و…

۱۴۰۱/۰۸/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تبادل آتش هشدار بین نظامیان کره‌های شمالی و جنوبی، هشدار وزیر دفاع روسیه در مورد استفاده اوکراین از بمب کثیف برای اتهام حمله هسته ای به مسکو، کمک رژیم صهیونیستی به اوکراین برای مقابله با پهپادها، بیانیه مشترک فرانسه، انگلیس و آمریکا در حمایت از اوکراین، آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه، گفت‌وگوی تلفنی والاس و شویگو درباره اوکراین، انصراف سران ۶ کشور عربی از حضور  در اجلاس الجزایر، گفت‌وگوی مقام‌های آلبانی و رژیم صهیونیستی درباره ایران، تلاش ترکمن‌های عراق برای حضور در کابینه جدید، مخالفت ترکیه با تجزیه سوریه، گمانه زنی های جدید  درخصوص زمان امضای توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی ، فضای ملتهب سیاسی در پاکستان، تقلای رسانه‌ای صهیونیست‌ها  برای نزدیک نشان دادن «کابل» و «تل‌آویو»، زمزمه تمدید دوره استفاده از بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال 2028، ابراز بدبینی صندوق بین المللی پول به وضعیت اقتصادی کشور‌های اروپایی  و تورم منطقه یورو در آستانه دو رقمی شدن از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس:  نظامیان کره شمالی برای تلافی شلیک هشدار نیروهای کره جنوبی به سمت شناور متعلق به این کشور، چند فروند راکت به سمت مرز دریایی دو کشور شلیک کردند. رسانه‌های محلی بامداد دوشنبه از عبور یک فروند شناور کره شمالی از مرز دریایی با همسایه جنوبی و شلیک هشدار نظامیان سئول به سمت آن خبر دادند.ستاد مشترک کره جنوبی اعلام کرد یک کشتی تجاری کره شمالی در ساعت ۳:۴۲ بامداد دوشنبه (به وقت محلی) از خط فرضی تعیین‌کننده محدوده بین حریم دریایی دو کشور عبور کرد که با شلیک هشدار نیروی دریایی جنوب مواجه شد. به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، بعد از آن بود که نیروهای کره شمالی نیز در واکنش به این اقدام، چند فروند راکت به سمت مرز دریایی با همسایه جنوبی شلیک کردند.

العالم فارسی: وزیر دفاع روسیه به همتای فرانسوی خود نسبت به اقدام تحریک آمیز اوکراین در استفاده از «بمب کثیف» با هدف وارد کردن اتهام حمله هسته ای به مسکو هشدار داد. وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: سرگئی شایگو وزیر دفاع این کشور مراتب نگرانی خود را درمورد احتمال اقدام تحریک آمیز اوکراین با استفاده از یک بمب کثیف به همتای فرانسوی خود منتقل کرد. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: تماس تلفنی میان دو مقام مزبور بر بحران اوکراین متمرکز بود، جایی که وضعیت به سوی تشنج و غیرقابل کنترل تر شدن پیش می رود. منابع معتبر ناشناس در کشورهای مختلف اعلام کردند کی یف درصدد یک اقدام تحریک آمیز مرتبط با انفجار به اصطلاح «بمب کثیف» در اوکراین است تا روسیه را به استفاده از سلاح هسته ای متهم کند. یک بمب کثیف، مواد منفجره متعارف را با مواد رادیواکتیو ترکیب می کند. چنین بمبی معمولا از دینامیت یا سایر مواد منفجره برای پخش گرد و غبار رادیواکتیو یا دود استفاده می کند تا باعث آلودگی رادیواکتیویتی شود.

اسپوتنیک روسیه: اسرائیل اطلاعات مورد نیاز برای مبارزه با هواپیماهای بدون سرنشین را در اختیار اوکراین قرار داده است. پیش از این، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل در نشستی با سفرای اتحادیه اروپا گفته بود که اسرائیل به دلایل عملیاتی به اوکراین تسلیحات نمی‌دهد، علی‌رغم اینکه دولت یهود به حمایت از کی یف از طریق کمک‌های بشردوستانه ادامه می‌دهد. علاوه بر این، گانتز قول داد که اسرائیل به اوکراین برای توسعه سیستم‌های هشدار اولیه مدنی برای گلوله باران کمک خواهد کرد، که برای آن اسرائیل از اوکراینی‌ها اطلاعاتی در مورد نیاز به سیستم‌های دفاع هوایی درخواست کرده بود.

خبرگزاری مهر :  سه کشور فرانسه، انگلیس و آمریکا با صدور بیانیه ای مشترک بر ادامه حمایت از اوکراین تا زمانی که ضروری باشد، تاکید کردند. بر اساس این گزارش، در بیانیه مشترک کشورهای مذکور آمده است: ما حمایت ثابت خود از حاکمیت اوکراین و تمامیت منطقه‌ای آن در مقابل روسیه را مجدداً اعلام می‌کنیم. این بیانیه می‌افزاید: ما به ادامه حمایت از تلاش‌های اوکراین برای دفاع از خاک خود تا زمانی که ضروری باشد، مصمم هستیم. فرانسه، انگلیس و آمریکا همچنین اظهارنظر مقامات روس درباره آماده شدن اوکراین برای استفاده از «بمب کثیف» در خاک خود را رد کردند.

خبرگزاری تسنیم: یک مقام سفارت ایالات متحده آمریکا در مسکو بامداد امروز، دوشنبه گفت که ایالات متحده در حال آماده‌سازی تحریم‌های جدید علیه مسکو و تهران به‌دلیل ادعای ارسال هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی به روسیه است. با وجود اینکه مقامات مسکو بارها دستیابی به پهپادهای ایرانی را تکذیب کردند، طرف آمریکایی قصد دارد این موضوع را حتی در سطح سازمان ملل مطرح و پیگیری کند. این دیپلمات آمریکایی یادآور شد که واشنگتن از ماه جولای هشدار داده بود که ایران قصد دارد به روسیه تسلیحات نظامی، از جمله هواپیماهای بدون سرنشین  برای استفاده در جنگ علیه اوکراین بفروشد. به‌عقیده آنها، شواهد گسترده‌ای از استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اهداف نظامی و غیرنظامی در اوکراین وجود دارد.

آناتولی  ترکیه:   سرگئی شویگو و بن والاس، وزیران دفاع روسیه و انگلیس از طریق تلفنی در مورد وضعیت اخیر در اوکراین گفت‌وگو کردند. براساس بیانیه منتشر شده توسط وزارت دفاع روسیه، شویگو در این تماس تلفنی نگرانی مسکو از احتمال استفاده اوکراین از بمب کثیف (بمب حاوی مواد رادیواکتیو) و انجام اقدامات تحریک‌آمیز را ابراز کرده است. وزارت دفاع انگلیس نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این مکالمه تلفنی به درخواست طرف مقابل انجام گرفته است. براساس این بیانیه، شویگو مدعی شده است اوکراین برای تشدید تنش به دنبال اقداماتی است که توسط کشورهای غربی از جمله انگلیس تسهیل می‌شوند. بن والاس نیز این ادعاها را تکذیب کرده و هشدار داد که برای تشدید بیشتر جنگ، نباید از این قبیل ادعاها به‌عنوان «بهانه» استفاده کرد.

خبرگزاری ایرنا:  سران شش کشور عرب از جمله پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در اجلاس سران عرب در الجزایر شرکت نمی کنند. سران پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله “سلمان بن عبدالعزیز” پادشاه عربستان در اجلاس سران عرب در الجزائر شرکت نخواهند کرد. این درحالی است که “محمد بن سلمان” ولیعهد سعودی نیز به دلیل آنچه شرایط پزشکی عنوان شده، در این اجلاس به نمایندگی از شاه سعودی شرکت نخواهد داشت. این منابع نزدیک به کمیته آماده سازی اجلاس سران تصریح کردند: سران شش کشور عرب از جمله سران پنج کشور عضو شورای همکاری به مقامات الجزائری اطلاع دادند که در آن شرکت نمی کنند. قرار است در اجلاس سران عرب که روزهای یکم و دوم ماه نوامبر آینده (شش روز دیگر) برگزار شود، بحران های جهان عرب و مسائل امنیت غذایی و انرژی در سایه بحران اوکراین بررسی شود.

خبرگزاری ایلنا:  «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «ادی راما» نخست‌وزیر آلبانی، طی دیداری در بیت‌المقدس درباره ایران رایزنی کردند. در این دیدار، گسترش و تقویت همکاری‌های دوجانبه در گردشگری، تجارت و سایر زمینه‌ها و چالش‌های مشترک دو طرف با تاکید بر آنچه «تهدید ایران» خوانده شده است مورد بررسی قرار گرفت. وزارت کشور آلبانی پیش از این، طی هفته‌های گذشته چندین بار مدعی شده است که این کشور توسط ایران هدف حمله سایبری قرار گرفته است.

تی .آر.تی ترکیه: ترکمن‌های عراق خواستار حضور نمایندگانشان در دولت جدید هستند. حسن توران، رئیس جبهه ترکمن‌های عراق طی اظهاراتی در نشست مطبوعاتی در بغداد در واکنش به عدم حضور نماینده ترکمن‌ها در کابینه جدید گفت: عدم حضور ترکمن‌های عراق که در مبارزه با تروریسم و تلاش برای حفظ اتحاد عراق سهیم هستند، در کابینه دولت جدید تعجب برانگیز است. توران خطاب به جریان‌های سیاسی طرف رایزنی‌های تشکیل دولت در عراق تاکید کرد: در تصمیم خود برای عدم توجه به ترکمن‌های عراق در کابینه جدید بازنگری کنید.

الکوثرفارسی:  وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد که این کشور از تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کند و نباید اجازه تجزیه سوریه را داد. مولود چاووش‌اوغلو در دیدار با نهادهای مدنی و تجار در استان هاتای در جنوب این کشور به فاجعه سوریه و حوادث مشابه در لیبی و عراق اشاره کرده و گفت: ما نهایت تلاش خود را برای تضمین عمیق نشدن این فجایع و ممانعت از وقوع فاجعه در کشورهای دیگر به کار می‌گیریم. وی گفت: اگر حمایت ترکیه از لیبی به ویژه درباره مقابله با حمله به طرابلس نبود، امروز وضعیت لیبی مثل سوریه می‌شد. اما امروز ما توافق‌هایی را برای مشخص کردن مناطق دریایی با لیبی و توافقی در زمینه هیدروکربن امضا کردیم. چاووش‌اوغلو ادامه داد: نباید بگذاریم سوریه به مرکزی برای تروریسم تبدیل شود و نباید اجازه تجزیه آن را بدهیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رسانه‌های صهیونیستی احتمال دادند، توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی در روز پنجشنبه یا جمعه در الناقوره با میانجیگری آمریکا به امضا برسد. یارون آبراهام، خبرنگار سیاسی شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گفت، چهارشنبه شب دو هفته مهلت مقرر از ارجاع توافقنامه به کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) پایان می‌یابد و پس از این مدت زمان، کابینه باید تشکیل جلسه داده و رای نهایی خود را در مورد این توافقنامه صادر کند. در حال حاضر نکته نامعلوم حکم دادگاه عالی رژیم صهیونیستی و زمان صدور حکم درمورد این توافقنامه است. ابتدا باید دادگاه عالی رژیم صهیونیستی در مورد توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی رای خود را صادر کند و رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند، دولت رژیم صهیونیستی کاملا مطمئن است که دادگاه عالی توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی با لبنان را رد نخواهد کرد اما زمان دقیق صدور حکم در این خصوص را نمی‌داند و احتمالا چند روز آینده این حکم صادر شود.

ایران پرس: عمران خان نخست وزیر پیشین پاکستان از فراخوان گسترده ضد دولت کنونی این کشور در روز جمعه آینده خبر داد. عمران خان نخست وزیر پیشین و رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان پس از شکست مذاکراتش با دولت شهباز شریف نخست وزیر این کشور در پشت درهای بسته، گفت: مذاکرات ما در پشت درهای بسته نتیجه ای در بر نداشت و من برای روز جمعه فراخوان راهپیمایی طولانی مدت اعلام خواهم کرد. رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان افزود: این بار با تمامی امکانات به خیابان ها خواهیم آمد و دریای خروشان مردم وارد اسلام آباد  پایتخت این کشور خواهد شد.

رادیو چین:  معاون نخست وزیر روسیه گفت که دوره استفاده از بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی ممکن است تا سال 2028 تمدید شود. به گفته وی، گروه موشکی و فضایی «انرژی» روسیه، احتمال استفاده با تأخیر از تجهیزات و ماژول‌های بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی را در سطح فنی تأیید و برنامه تمدید آن را تدوین کرده است. در تمدید زمان استفاده از بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی مشکل فنی وجود ندارد. او افزود، تصمیم روسیه برای تمدید برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی تضمین کننده تداوم برنامه مأموریت فضاپیماهای سرنشین دار این کشور، حفظ قابلیت‌های طراحی و تولید و حفاظت از شهرت ملی و حاکمیت فناوری روسیه است.

خبرگزاری صدا و سیما: صندوق بین المللی پول با توجه به رشد اقتصادی ضعیف و تورم بسیار بالا در کشور‌های اروپایی و همچنین کمبود انرژی، نسبت به سلامت اقتصاد‌های اروپایی در سال کنونی و سال آینده میلادی ابراز بدبینی کرد. صندوق بین المللی پول (IMF) در پیش بینی‌های منطقه‌ای خود اعلام کرد: «چشم انداز‌های اروپایی به میزان قابل توجهی تیره و تار هستند.» انتظار می‌رود رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۲ در قاره اروپا به استثنای ترکیه و کشور‌های درگیر مناقشه، ۳.۲ درصد و در سال ۲۰۲۳، ۰.۶ درصد باشد، یعنی به ترتیب ۰.۷ و ۱.۱ واحد کمتر از آنچه در پیش بینی‌های قبلی که ماه ژوییه منتشر شد، تخمین زده شده بود.

یورونیوز:  نرخ تورم سالانه منتهی به سپتامبر گذشته در نه کشور عضو اتحادیه همچنان تک رقمی باقی ماند و در مقابل، با افزوده شدن مجارستان، چهار کشور شاهد افزایش بالای ۲۰ درصدِ سطح عمومی قیمت‌ها هستند. اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) روز چهارشنبه اعلام کرد که نرخ تورم سالانه در منطقه یورو طی سپتامبر ۲۰۲۲ به ۹.۹ درصد رسید. این نرخ در ماه اوت ۹.۱ درصد و در سپتامبر سال گذشته میلادی ۳.۴ درصد بود.  بر پایه این گزارش، نرخ تورم سالانه در اتحادیه اروپا از ۱۰.۱ درصد در ماه اوت به ۱۰.۹ درصد در ماه سپتامبر رسید، نرخی که در سپتامبر سال پیش ۳.۶ درصد گزارش شده بود.  گزارش یورواستات نشان می‌دهد که کمترین نرخ تورم سالانه در فرانسه (۶.۲ درصد)، مالت (۷.۴ درصد) و فنلاند (۸.۴ درصد) ثبت شده و در مقابل، بالاترین نرخ تورم سالانه در استونی (۲۴.۱ درصد)، لیتوانی (۲۲.۵ درصد) و لتونی (۲۲ درصد) گزارش شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *