جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

جزئیات دیدار رئیسی با فرمانده ارتش پاکستان

ارتش پاکستان به نقل از اظهارات آیت‌الله رئیسی در دیدار با فرمانده ارتش آن کشور اعلام کرد: تقویت همکاری‌ها میان قوای مسلح ایران و پاکستان صلح و ثبات را برای دو ملت و منطقه به ارمغان می‌آورد.

پس از «۲۰۰ روز مقاومت» امروز در جایگاه به کرسی‌نشاندن شروط مقاومت ایستاده‌ایم

تهران – ایرنا – دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، انتقال اجباری فلسطینیان از غزه را غیرممکن دانست و تصریح کرد: پس از «۲۰۰ روز مقاومت»، امروز در جایگاه به کرسی نشاندن شروط مقاومت ایستاده‌ایم.

بورل اوضاع غزه را بدتر از ویرانه‌های آلمان در جنگ جهانی دوم توصیف کرد

لندن- ایرنا- جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اوضاع وخیم انسانی در غزه گفت که شمار شهرهایی که بر اثر حملات رژیم اسرائیل در این باریکه ویران شده است، بیشتر از مناطقی است که در جریان جنگ جهانی دوم در آلمان ویران شد.

Loading

رسانه‌ها؛ پایان بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین و…

۱۴۰۱/۰۷/۳۰ | گزیده های راهبردی

 شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: انتخاب دوباره شی جین پینگ به رئیس جمهوری در بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین، اضافه شدن «مخالفت با استقلال تایوان» به قانون اساسی چین، گسترش  همکاری های دفاعی ژاپن و استرالیا ، تماس نادر وزیران دفاع روسیه و آمریکا، اقدام  روسیه به ساخت سامانه موشکی پرتاب چندگانه درمنطقه قطب شمال، نیروهای ارتش آمریکا پشت مرز اوکراین در انتظار چراغ سبز، ناکامی اتحادیه اروپا برای تعیین سقف قیمت برای گاز روسیه، ریشی سوناک در دستور کار حزب محافظه کار برای نخست وزیری انگلیس، انتخاب «جورجا ملونی» به‌عنوان اولین نخست‌وزیر زن ایتالیا، تمدید لایحه ماموریت نظامیان آلمانی در عراق، موافقت میانمار با بازگشت پناهجویان روهینگیایی از بنگلادش به این کشور، آمادگی تهران و ایروان برای گشایش سرکنسولگری جمهوری ارمنستان در تبریز، درخواست سه کشوراروپایی برای تحقیق سازمان ملل درباره پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، تشدید اختلافات امارات و عربستان در یمن، دیدار مثبت هیات حماس با رئیس جمهور سوریه واعتراضات در چاد با ۵۰ کشته و ۳۰۰ زخمی  ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

رادیو چین:  بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین پس از 7 روز، امروز شنبه  در تالار بزرگ خلق در پکن پایان یافت. دراین نشست، رئیس جمهور و اعضای بیستمین کمیته مرکزی و کمیسیون مرکزی بازرسی انضباطی حزب کمونیست چین انتخاب شدند و قطعنامه ای در مورد گزارش نوزدهمین کمیته مرکزی حزب  و  یک قطعنامه دیگر در مورد گزارش کار نوزدهمین کمیسیون مرکزی بازرسی انضباطی و همچنین یک قطعنامه در مورد منشور حزب کمونیست چین (لایحه اصلاحی) به تصویب رسید.کنگره ملی حزب کمونیست چین و کمیته مرکزی منتخب این کنگره بالاترین ارگان های رهبری حزب کمونیست چین هستند. کنگره ملی حزب کمونیست چین هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود

خبرگزاری مهر : حزب حاکم چین، «مخالفت با استقلال تایوان» را به طور رسمی در قانون اساسی این کشور گنجاند. بر اساس قطعنامه‌ای که در پایان کنگره ملی حزب کمونیست حاکم چین صادر شد، «مخالفت با استقلال تایوان» به قانون اساسی چین اضافه شد.در این قطعنامه آمده است: کنگره با اضافه کردن «مخالفت قاطعانه و برحذر داشتن جدایی‌طلبان خواستار استقلال تایوان» به احکام قانون اساسی حزب (حاکم) موافق کرد.چین، جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و همواره بر الحاق صلح‌آمیز این جزیره تاکید و در عین حال، اعلام کرده که در صورت لزوم از «قوه قهریه و زور» برای الحاق استفاده خواهد کرد.

خبرگزاری ایرنا: نخست وزیران ژاپن و استرالیا، با امضای توافق‌نامه‌ای، بر افزایش همکاری‌های دفاعی میان دو کشور با هدف تقویت توان دفاعی در برابر هرگونه تهدید احتمالی تاکید کردند. فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن و آنتونی آلبانیز همتای استرالیایی وی، روز شنبه متعهد شدند که همکاری دفاعی عملی بین دو کشور خود را در بحبوحه قدرت‌نمایی رو به رشد چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه تقویت کنند. پس از گفت و گو در شهر پرث در استرالیا، کیشیدا و آلبانیز بیانیه مشترکی را امضا کردند که در آن دو دولت توافق کردند روابط امنیتی سه جانبه با آمریکا را تعمیق و علیه کشورهایی که قوانین و هنجارهای بین‌المللی را نقض می کنند، اقدام کنند.

 خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ارتش روسیه گزارش داد، سرگئی شویگو، وزیر دفاع تماس مستقیم نادری با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا داشته است. بر اساس این گزارش کوتاه، این دو مقام ارشد تلفنی «مسائل امنیت بین‌المللی، از جمله وضعیت اوکراین» را مورد بحث قرار دادند. جزئیات تماس از سوی هر دو طرف مسکوت مانده است اما پنتاگون گفت آستین این تماس را آغاز کرد و به سرگئی شویگو، رئیس دفاع روسیه، «بر اهمیت حفظ خطوط ارتباطی در بحبوحه جنگ جاری» «تاکید کرد».کرملین، در خلاصه‌ای از «مذاکرات تلفنی» رهبران، تنها گفت که آنها «جنبه‌های مرتبط امنیت بین‌المللی، از جمله وضعیت اوکراین» را مورد بحث قرار دادند.

اسپوتنیک روسیه:  یک منبع آگاه اعلام کرد روسیه در حال ساخت سامانه موشکی پرتاب چندگانه برای تسلیح یگان های نظامی مستقر در قطب شمال است. این منبع گفت: برای واحدهای مستقر در قطب شمال، یک سامانه موشکی پرتاب چندگانه بر اساس یدک کش دو لینک DT-30 در حال ساخت است. در واقع، این در واقع همان سامانه “گراد” (Grad) یا سامانه “تورنادو ـ گ” (Tornado-G) بر روی یک شاسی جدید با توانایی و خودکفایی بالا و مناسب برای استفاده در شرایط سخت مناطق دوردست شمالی است”.وی افزود: این سامانه موشکی پرتاب چندگانه وسیله ای موثر برای مبارزه با انواع مختلف اهداف زمینی و همچنین حملات آبی خاکی است، زیرا امکان آتشباری متراکم در منطقه وسیعی به سوی واحدهای دشمن در زمان فرود آنها را می دهد.

خبرگزاری مهر: معاون فرمانده لشکر ۱۰۱ هوابرد ارتش آمریکا، از آمادگی این لشکر برای ورود به اوکراین در صورت تشدید تنش بین مسکو و کی‌یف خبر داد. ژنرال جان لوباس، معاون فرمانده لشکر ۱۰۱ هوابرد ارتش آمریکا با اشاره به آمادگی این لشکر گفت: آماده‌ایم تا از هر سانتی‌متر خاک ناتو دفاع کنیم.سرهنگ ادوین متایدس، فرمانده تیم رزمی تیپ ۲ ارتش آمریکا نیز به نوبه خود اعلام کرد که نیروهای تحت فرمان وی نیز که به رومانی گسیل داده شده‌اند، نیروهای روسیه را «به دقت» زیر نظر داشته، اهداف تمرینی ایجاد کرده و مانورهایی را برگزار می‌کنند که دقیقا مشابه آن چیزی است که در جنگ در حال رخ دادن است. خبرگزاری سی‌بی‌اس نیوز آمریکا، دراین‌باره نوشت: در مجموع حدود ۴ هزار و ۷۰۰ سرباز از پایگاه اصلی لشکر ۱۰۱ هوابرد ارتش واقع در «فورت کمپل» در ایالت کنتاکی، برای تقویت جبهه شرقی ناتو، اعزام شده‌اند.

 خبرگزاری صدا و سیما: تلاش‌های اتحادیه اروپا برای تعیین سقف قیمت برای گاز روسیه بار دیگر ناکام ماند و راه به جایی نبرد. اتحادیه اروپا بار دیگر به سبب اختلافات عمیق بین سران کشور‌های این قاره در خصوص ساز و کار تعیین سقف قیمتی برای گاز روسیه و پیامد‌های آن برای بخش انرژی، در تعیین سقف قیمتی برای گاز روسیه ناکام ماند.در همین حال؛ شارل میشل رئیس شورای اروپا اعلام کرد سران کشور‌های اروپایی پس از نشست سران در بروکسل درباره مقابله با بحران انرژی به توافق رسیدند، اما درباره جزئیات این توافق سخنی نگفت.از سوی دیگر؛ اورزولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا از وجود برنامه اتحادیه اروپا درباره انرژی سخن گفت و افزود شورای انرژی اروپا در نشست هفته آینده خود محور‌های این برنامه را بررسی خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم: رسانه های انگلیسی به نقل از محافل حزب محافظه کار اعلام کردند که ریشی سوناک، به عنوان اولین نفر پیش شرط لازم برای نامزدی نخست وزیری آینده یعنی برخورداری از حمایت ۱۰۰ نماینده محافظه کار را دریافت کرده است. پس از استعفای لیز تراس، نخست‌وزیر بریتانیا، محافظه‌کاران می‌خواهند جانشین خود را در سریع‌ترین زمان ممکن انتخاب کنند و در حدود یک هفته دیگر باید مشخص شود که چه کسی در آینده بر کرسی نخست وزیری این کشور تکیه می زند. اکنون، با ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق ً اولین نامزد احتمالی مشخص شده است و او از حمایت لازم از حزب خود برای نامزدی برای پست نخست وزیری برخوردار شده است.نامزدهای جانشین تراس تا دوشنبه (3:00 بعد از ظهر به وقت CEST) وقت دارند که شرایط برای ورود به صحنه رقابت را فراهم کنند. لازمه این امر این است که هر نامزد حداقل 100 نماینده محافظه کار پشت سر خود داشته باشد که حمایت خود را از او اعلام کنند.

خبرگزاری ایلنا: خانم «جورجا ملونی» رهبر حزب «برادران ایتالیا» به‌عنوان نخست‌وزیر ایتالیا سوگند یاد کرد.رهبر حزب «برادران ایتالیا» در برابر «سرجیو ماتارلا»، رئیس‌جمهوری ایتالیا سوگند یاد کرده و بدل به نخستین زنی شد که در تاریخ ایتالیا این سمت را برعهده می‌گیرد.

وزرای دولت ملونی نیز در کاخ ریاست‌جمهوری ایتالیا سوگند یاد کردند.

آناتولی  ترکیه: مجلس فدرال آلمان (بوندستاگ) لایحه تمدید ماموریت سربازان این کشور در عراق به مدت یک سال در چارچوب مبارزه با گروه تروریستی داعش را تصویب کرد.لایحه «تمدید ماموریت نیروهای مسلح آلمان – برای افزایش ثبات، جلوگیری از به دست آوردن مجدد داعش و حمایت از مصالحه در عراق» با 535 رای موافق در مقابل 104 رای مخالف و 5 رای ممتنع قطعنامه تصویب شد.با تمدید این قطعنامه سربازان آلمانی تا پایان اکتبر 2023 در عراق حضور خواهند یافت.بر اساس مصوبه شورای وزیران، آلمان حداکثر می تواند 500 سرباز به عراق اعزام کند.

تی .آر.تی ترکیه: بنگلادش اعلام کرد که بر اساس توافقنامه امضا شده در سال 2017، میانمار با بازگشت پناهجویان روهینگیا به این کشور موافقت کرده است. عبدالمومن، وزیر امور خارجه بنگلادش در یک کنفرانس مطبوعاتی در داکا، پایتخت این کشور، با بیان اینکه میانمار با بازگشت آوارگان روهینگیا به  کشورشان موافقت کرده است گفت: خبر خوب این است که دولت میانمار با بازگشت شهروندان روهینگیا موافقت کرده و در حال توسعه امکانات در ایالت راخین است. بنگلادش محل زندگی بیش از 1.2 میلیون مسلمان روهینگیا است که در پی سرکوب نظامی میانمار در اوت 2017 از ایالت راخین گریختند.

العالم فارسی:  وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر ضرورت افزایش حجم تبادلات تجاری و اقتصادی با ارمنستان، آمادگی متقابل کشورمان برای گشایش سرکنسولگری جمهوری ارمنستان در تبریز را اعلام کرد. حسین امیرعبداللهیان در ادامه رایزنی با مقامات جمهوری ارمنستان، صبح روز شنبه در دیدار با آلن سیمونیان رئیس مجلس ملی ارمنستان درخصوص راه‌های گسترش مناسبات فی‌مابین در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی با محوریت مجالس و گروه‌های دوستی پارلمانی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.

یورونیوز: بریتانیا، فرانسه و آلمان در نامه‌ای مشترک به سازمان ملل متحد، از این نهاد بین‌المللی خواستند به اتهام استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین رسیدگی کند.سه کشور اروپایی در نامه خود که رویترز آن را مشاهده کرده است از درخواست روز دوشنبه کی‌یف برای تحقیق در مورد استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین حمایت کردند.اوکراین اعلام کرده است که روسیه بارها از پهپادهای ایرانی «شاهد-۱۳۶» برای حمله به شهرها و زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور استفاده کرده است، اتهامی که توسط تهران تکذیب شد.

خبرگزاری فارس: امارات و عربستان در یمن به اختلافاتی شدیدی  خورده‌اند. منابع آگاه پایگاه خبری «عربی21» از ورود مجدد نظامیان اماراتی به عدن و به کنترل درآوردن کاخ ریاست‌جمهوری خبر داده و تاکید کردند که این امر موجب اختلافاتی طوفانی با نیروهای سعودی شده است. دو منبع یمنی نیز از ورود نیروهای نظامی جدید اماراتی به «عدن»، پایتخت ادعایی دولت مستعفی یمن در جنوب این کشورخبر داده و تاکید کردند که این مسئله موجب اختلافات طوفانی با عربستان سعودی شده است. این دو منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود گفتند: «دولت ابوظبی با وجود اعلام خروج از یمن در ژوئیه ۲۰۱۹، طی چند روز گذشته، صدها نفر از نیروهای نظامی و سربازان خود را به شهر عدن آورده است».

الکوثرفارسی:اسامه حمدان مسئول روابط خارجی جنبش حماس، دیدار اخیر مسئولان گروه های مقاومت فلسطینی از جمله حماس با بشار اسد رئیس جمهور سوریه را «مثبت و ممتاز» توصیف کرد. حمدان در گفتگوی زنده از بیروت با برنامه «قضیه ساخنه» که پنجشنبه شب با موضوع «بازگشت حماس به سوریه بعد از یک دهه قطعی روابط» روی آنتن شبکه الکوثر رفت گفت: این دیدار روز چهارشنبه گذشته پس از تماس های شماری از دوستان و هم پیمانان ما انجام شد و به دیداری انجامید که ما آن را «مثبت و ممتاز» می دانیم.

ایران پرس:  نخست وزیر چاد گفت که اعتراضات خونین در کشورش تاکنون ۵۰ کشته و ۳۰۰ زخمی برجای گذاشته است. «صالح کبزابو» نخست وزیر چاد از تعلیق تمامی فعالیت‌های احزاب اصلی مخالف و قانون منع رفت و آمد در چاد خبر داد. نخست وزیر چاد گفت که این افراد در مناطق مختلف کشورش به ویژه در نجامینا و موندو و کومرا کشته شدند. وی هشدار داد که حکومت نظم را در کل کشور برقرار خواهد کرد و دیگر هیچ لغزشی از هیچ کس را تحمل نخواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *