جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

بحران در بزرگترین شرکت آب‌وفاضلاب انگلیس

لندن – ایرنا – بزرگترین شرکت آب و فاضلاب انگلیس موسوم به «تمز واتر» در پی انصراف سهام‌دارانش برای تزریق ۵۰۰ میلیون پوند کمک اضطراری برای نجات این شرکت، با خطر ورشکستگی روبه‌روست.

Loading

 رسانه‌ها؛ هشدار بایدن به عربستان و…

۱۴۰۱/۰۷/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: واشنگتن در حال بازبینی روابط خود با ریاض، واکنش عربستان و روسیه به هشدارهای آمریکا، لغو نشست ضدایرانی آمریکا با شورای همکاری خلیج‌فارس، نشست سه‌جانبه مسکو، باکو و ایروان در آستانه، عصبانیت نتانیاهو از توافق ترسیم مرزهای دریایی با لبنان، حذف الحاقیه فروش مشروط F-16 به ترکیه از لایحه دفاعی سنا، هشدار رهبران گروه هفت به روسیه، دیدار رافائل گروسی با پوتین در سن پترزبورگ، هشدار مدودف به غربی ها درخصوص ارسال سامانه‌های موشکی دوربرد به اوکراین، افشای عوامل حمله به پل کریمه ، اظهارات معنادار رهبر صرب های بوسنی درباره جدایی و استقلال و هشدار فرانسه نسبت به سلطه اقتصادی آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر : پس از تصمیم عربستان و اوپک پلاس برای کاهش تولید روزانه نفت، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد که ریاض پیامدهای این تصمیم را خواهد دید و واشنگتن در حال بازبینی روابط خود با این کشور است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد که عربستان سعودی با «پیامدهای» تصمیم اوپک پلاس برای کاهش قابل‌توجه تولید نفت روبرو خواهد شد. وی همچنین تآکید کرد در گفت با قانونگذاران آمریکایی در حال بازبینی روابط آمریکا و عربستان است.بایدن در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان»گفت: نمی‌خواهم وارد جزئیات آنچه در سر دارم بشوم و آنچه فکر می‌کنم. اما پیامدهایی خواهد بود. هنگامی که ماه آینده مجلس نمایندگان و سنا (پس از انتخابات میان‌دوره) تشکیل شد، برخی پیامدها خواهد بود. وی اشاره نکرد که دولت آمریکا چه اقداماتی علیه عربستان انجام خواهد داد.

خبرگزاری تسنیم: وزیرخارجه عربستان سعودی اعلام کرد که تصمیم اخیر «اوپک‌پلاس» درباره بازار نفت تصمیم اقتصادی است. «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی از تصمیم «اوپک‌پلاس» برای کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت در روز دفاع کرد و گفت: این یک «تصمیم صرفاً اقتصادی» است.فیصل بن فرحان در اظهارات خود اعلام کرد که تصمیم اوپک‌پلاس جنبه سیاسی ندارد و تصمیم کاهش تولید نفت به‌اتفاق آرا توسط کشورهای عضو اوپک‌پلاس گرفته شده است. وی در ادامه افزود: «کشورهای اوپک‌پلاس مسئولانه عمل کردند و این تصمیم را اتخاذ کردند و به‌دنبال ثبات بازار و دستیابی به منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بودند».

آناتولی  ترکیه:  رئیس‌جمهور روسیه اظهار داشت که اقدامات این کشور در زمینه نفت با هدف ایجاد ثبات در بازارهای انرژی صورت می‌گیرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اقداماتی که همراه با امارات متحده قبل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) انجام دادیم، ثبات بازار را تضمین می‌کند و علیه کسی نیست. پوتین تاکید کرد: اقدامات روسیه با هدف ایجاد ثبات در بازارهای انرژی صورت می‌گیرد.

 خبرگزاری ایلنا: آمریکا در پی تصمیم اخیر اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت، نشست ضدایرانی یا اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس را لغو کرد. این نشست قرار بوده با یک کارگروه ضد ایرانی در شورای همکاری خلیج‌فارس برگزار شود. بر اساس این گزارش، دولت آمریکا طی نامه‌ای به دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس، اعلام کرده است که در نشست‌های برنامه‌ریزی‌شده با کارگروه پدافند موشکی یکپارچه در شورای همکاری خلیج‌فارس شرکت نخواهد کرد. اوپک‌پلاس هفته گذشته به‌رغم ابراز نارضایتی آمریکا، از تصمیم برای کاهش تولید نفت خبر داده بود.

العالم فارسی: روز جمعه نشست سه‌جانبه‌ای میان وزیران خارجه سه کشور روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در شهر آستانه برگزار خواهد شد. وزارت خارجه ارمنستان خبر داد که روز ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) نشست سه جانبه‌ای میان وزیران خارجه روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در شهر آستانه برگزار خواهد شد. این خبر در حالی منتشر می‌شود که «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز گفت جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر نکات اصلی پیمان صلح توافق کرده‌اند. وی در مصاحبه سه‌شنبه (۱۱ اکتبر) با تی‌وی‌نت ترکیه گفت: «بر سر نکات اصلی توافق حاصل شده است. پنج مورد وجود دارد. شامل به رسمیت شناختن تمامیت ارضی یکدیگر، تعیین مرزها و غیره. فقط اجرای آن باقی مانده است.

الکوثرفارسی: نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی توافق ترسیم مرزهای دریایی با لبنان را تسلیم شدن تاریخی برای تل آویو در مقابل حزب الله توصیف کرد و گفت: در خواب هم نمی دیدیم باید برای استخراج گاز از سید حسن نصرالله اجازه بگیریم. «بنیامین نتانیاهو» به شدت به یائیر لاپید حمله کرد و گفت: بیش از یک دهه، دولت‌های تحت رهبری من تسلیم تهدیدهای سید حسن نصرالله نشدند و ما جنگ را نپذیرفتیم. تا زمانی که لاپید آمد و ظرف سه ماه به طور کامل تسلیم تمام خواسته‌های حزب‌الله شد.ریاست جمهوری لبنان دیروز سه شنبه اعلام کرد که نسخه نهایی توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی جنوبی راضی کننده است و خواسته‌های لبنان را برآورده می‌کند.

تی .آر.تی ترکیه: الحاقیات مربوط به فروش مشروط جنگنده اف-16 به ترکیه، از نسخه سنای قانون مجوز دفاع ملی آمریکا حذف شد. مجلس سنای ایالات متحده آمریکا برای نهایی کردن قانون مجوز دفاع ملی (NDAA) که شامل بودجه دفاعی سال 2023 است، تشکیل جلسه داد. از سوی دیگر بالغ بر 900 الحاقیه به این لایحه هنوز در حال بررسی است. گزارش‌های رسیده از منابع کنگره حاکی از آن است که دو الحاقیه ارائه شده توسط باب منندز، سناتور دموکرات نیوجرسی و فان هولن، سناتور مریلند که خرید جنگنده اف-16 توسط ترکیه را به‌عنوان شرط تعیین کرده بودند نیز از این لایحه حذف شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رهبران گروه هفت (G-۷) در دیداری مجازی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین متعهد شدند که کرملین را در صورت عمل به تهدیدات خود مبنی بر استفاده از تسلیحات هسته‌ای پاسخگو خواهد دانست.ولادیمیر پوتین، رهبران گروه هفت در بیانیه مشترکی پس از نشستی که به درخواست لیز تراس، نخست‌وزیر انگلیس برگزار شد، گفتند: ما از اقدامات تشدید کننده عمدی روسیه، از جمله بسیج نسبی نیروهای ذخیره و لفاظی‌های غیرمسئولانه هسته‌ای که صلح و امنیت جهانی را به خطر می‌اندازد، ابراز تاسف می‌کنیم. در ادامه این بیانیه آمده است: «ما مجدداً تأکید می‌کنیم که هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی یا هسته‌ای توسط روسیه با عواقب شدیدی مواجه خواهد شد».

 خبرگزاری صدا و سیما: رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سن پترزبورگ دیدار و گفتگو کرد. پوتین در این دیدار گفت: از زمان تاسیس آژانس، روسیه از آژانس و فعالیت‌های آن حمایت کرده است و ما به جد برای همکاری با آژانس تلاش می‌کنیم و این یکی از اولویت‌های اساسی ماست و شما به عنوان مدیرکل آژانس، نقشی اساسی در این آژانس دارید. پوتین گفت ما باید بگوییم همه کشور‌ها باید نقش اساسی در تقویت سلامت هسته‌ای داشته باشند و ما این موضع خود را مربوط به همه انواع منع گسترش تسلیحات هسته‌ای می‌دانیم. ما از اولین کشور‌هایی بودیم که در پایه گذاری رئاکتور‌های هسته‌ای ایفای نقش کردیم و همانطور که می‌دانید نیروگاه‌های تولید برقی داریم که به انرژی هسته‌ای وابسته است؛ بنابراین روسیه در این زمینه ثابت قدم است.

خبرگزاری فارس: معاون شورای امنیت ملی روسیه هشدار داد که سریعترین راه تشدید اوضاع در اوکراین این بوده که به این کشور سامانه‌های موشکی دوربرد داده شود. وی گفت: «سخنان اخیر دبیر کل ناتو در این باره که پیروزی روسیه یعنی شکست ناتو، تاکید مستقیم بر مشارکت ناتو در جنگ علیه ما دارد». مدودف اضافه کرد: «سریعترین راه تشدید اوضاع در اوکراین این است که به این کشور سامانه‌های موشکی دوربرد داده شود».

اسپوتنیک روسیه: سازمان امنیت روسیه عوامل حمله به پل کریمه را افشا کرد.سازمان امنیت روسیه به همراه کمیته تحقیقاتی مشخص کردند که سازمان دهنده حمله تروریستی به پل کریمه، کریل بودانوف، رئیس اطلاعات وزارت دفاع اوکراین، کارمندان و عوامل آنها بودند. مرکز روابط عمومی اف اس بی(سازمان امنیت فدرال روسیه) گزارش داد که حمله تروریستی به پل کریمه در 8 اکتبر توسط سازمان اطلاعات وزارت دفاع اوکراین سازماندهی شده بود، پنج روس و سه شهروند اوکراین و ارمنستان در این پرونده بازداشت شدند.

یورونیوز: میلوراد دودیک، رهبر جدایی‌طلبان صرب‌های بوسنی بار دیگر مساله جدایی منطقه خودمختار و صرب‌نشین بوسنی را مطرح کرد. این سخنان یک هفته پس از انتخابات سراسری در صربستان بیان می شوند.   دودیک یکی از مهم ترین حامیان روسیه در انتخابات منطقه خودمختار صرب نشین در بوسنی و هرزگووین در انتخاباتی که دوم اکتبر برگزار شد، دوباره پیروز و وارد شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین شد. دودیک پیش از این در ماه دسامبر گذشته تلاش کرد تا نهادهای کلیدی منطقه صرب نشین خودمختار بوسنی را از دولت مرکزی بوسنی و هرزگووین جدا کند. قوه قضاییه، سیستم مالیاتی و نیروهای مسلح از جمله این نهادها هستند. بر اساس توافقنامه صلح دیتون که به جنگ بالکان پس از سه سال پایان داد، بوسنی و هرزگوین به جز بخش مرکزی به دو منطقه خودمختار، جمهوری صربستان و فدراسیون مشترک کروات و بوسنیایی‌ها تقسیم شد.

خبرگزاری ایرنا: برونو لومر وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه هشدار داد که درگیری روسیه و اوکراین و بحران انرژی ناشی از آن می‌تواند به سلطه اقتصادی آمریکا (بر دیگر کشورها)‌ منجر شود. لومر سه‌شنبه در مجلس ملی فرانسه گفت که نگران است آمریکا از وضعیت کنونی به ضرر منافع اروپا منتفع شود. وی تصریح کرد، ایالات متحده گاز طبیعی مایع (LNG) خود را با «چهار برابر» قیمت به اروپا می‌فروشد. وی بر لزوم ایجاد «روابط اقتصادی متعادل‌تر در موضوع انرژی میان آمریکا و قاره اروپا» تاکید کرد. اظهارات لومر چند روز پس از آن بیان می‌شود که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، نارضایتی خود را از واردات گاز ال ان جی از ایالات متحده و نروژ ابراز کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *