أحدث المقالات

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading

ناخرسندی روسیه از تلاش مشترک ترکیه و رژیم صهیونیستی برای انتقال گاز به اروپا

۱۴۰۱/۰۷/۲۲ | اقتصادی, خبر تاپ, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه با بیان اینکه آنکارا تلاش می‌کند با استفاده از دیپلماسی انرژی در ماجرای انتقال گاز رژیم صهیونیستی به اروپا، قدرت چانه‌زنی خود را در عرصه سیاسی بالا ببرد، گفت: اردوغان می‌داند در شرایط نزدیک به انتخابات، برای بهبود روابط با آمریکا و دیگر کشورهای مدیترانه شرقی نمی‌تواند با رژیم صهیونیستی درگیری داشته باشد؛ چرا که تصور می‌کند عنصر رژیم صهیونیستی برای تشکیل ائتلاف‌های منطقه‌ای به ویژه در مدیترانه شرقی اهمیت دارد.

رسول علیپور در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی ضمن اشاره به مذاکرات ترکیه و رژیم صهیونیستی برای انتقال گاز به اروپا تصریح کرد: هشت ماه آینده، ترکیه انتخابات بسیار مهمی را تجربه خواهد کرد و شاید مهم‌ترین انتخابات دوره حیات سیاسی اردوغان باشد. ضمن اینکه سال 2023، صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه است و اردوغان حساب ویژه‌ای روی آن بازکرده تا بتواند با بهره‌گیری از این مناسبت، همچنان حیات سیاسی خود را در قامت رئیس جمهور ادامه دهد.

وی با بیان اینکه اردوغان امیدوار است حزب عدالت و توسعه بتواند در انتخابات مجلس به عنوان حزب اول و در ائتلاف با حزب «حرکت ملی گرا»، آرای مورد نیاز را به دست آورد، افزود: او می‌داند با چالش‌های عمده‌ای در داخل و خارج دست به گریبان است زیرا مشکلات عمیق اقتصادی و تورم نقطه به نقطه 70 درصدی از نگاه کارشناسان به سیاست‌هایی برمی گردد که اردوغان آن‌ها را دنبال کرده است. او همواره تاکید داشته خود اقتصاددان بزرگی است و اعتقادی به کاهش تورم به کمک افزایش بهره بانکی ندارد.

این کارشناس مسائل ترکیه ضمن تشریح رویکرد اقتصادی اردوغان برای حل مشکلات اقتصادی این کشور و وعده‌های او برای کاهش تورم در ماه‌های آینده گفت: همه نگاه‌ها به این است که اردوغان چگونه خواهد توانست خود را از این شرایط نجات دهد؛ چرا که در ماه‌های آینده مهمترین مسائل برای مردم ترکیه مسائل اقتصادی این کشور است و مردم براساس آن رای خود را به صندوق خواهند انداخت.

علیپور با بیان اینکه اردوغان برای برون رفت از وضعیت ناگوار اقتصادی، تلاش کرده در عرصه بین‌المللی تنش‌ها را با بازیگرانی از جمله عربستان سعودی، امارات، مصر و رژیم صهیونیستی که با آن‌ها مناقشات سیاسی داشته، کاهش دهد، ادامه داد: حتی گفته می‌شود ترکیه تمایل دارد با دولت سوریه نیز مذاکراتی انجام دهد تا از بحران موجود و ضررهایی که به دلیل سیاست‌هایش در قبال سوریه داشته، بکاهد. در واقع سیاست اردوغان بر پیروزی قاطع در انتخابات آتی، متمرکز شده است.

وی با یادآوری اینکه در انتخابات گذشته شاهد تنش‌های لفظی ترکیه با برخی کشورهای اروپایی مانند هلند، فرانسه، یونان و آلمان بوده‌ایم و این شگرد اردوغان برای به دست آوردن حمایت ملی‌گرایان است، اضافه کرد: این تنش لفظی با رژیم صهیونیستی نیز انجام می‌شد، اما اردوغان می‌داند در شرایط فعلی برای بهبود روابط با آمریکا و دیگر کشورهای مدیترانه شرقی نمی‌تواند با رژیم صهیونیستی درگیری داشته باشد؛ چرا که تصور می کند عنصر رژیم صهیونیستی برای تشکیل ائتلاف‌های منطقه‌ای به ویژه در مدیترانه شرقی اهمیت دارد.

این تحلیلگر مسائل ترکیه با بیان اینکه به نظر می‌رسد حربه تنش‌های لفظی در انتخابات، با تمرکز بر یونان پیش خواهد رفت، گفت: ترکیه در راستای بهبود روابط سیاسی خود با رژیم صهیونیستی به دنبال انتقال گاز دریای مدیترانه شرقی از طریق قبرس ترک‌نشین و سپس ترکیه به اروپا است و بدین ترتیب با تلاش مشترک با رژیم صهیونیستی برای کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه، موجب ناخرسندی روسیه خواهد شد. جنگ اوکراین شرایط ویژه‌ای در دنیا ایجاد کرده و با توجه به زمستان سخت اروپا، ترکیه این فرصت را بسیار مغتنم شمرده است. آنکارا همواره گلایه داشت که کشورهای منطقه در اکتشافات گازی مدیترانه، در پی دور زدن ترکیه هستند و رژیم صهیونیستی، یونان و مصر نیز با کنارگذاشتن ترکیه، ائتلافاتی ایجاد کرده بودند.

علیپور ادامه داد: خط لوله گازی «ایست مِد»، به طول 1900 کیلومتر که سال 2020 میان رژیم صهیونیستی، یونان و قبرس به توافق رسید، قرار بود گاز تحت انحصار رژیم صهیونیستی را از طریق مناطق دریایی قبرس و یونان به اروپا ارسال کند. این طرح سال‌ها پیش مطرح شد و این انتقادات را به همراه داشت که بسیار پرهزینه است و ساخت آن سالیان سال زمان خواهد برد تااینکه طی یک سال اخیر، مقامات آمریکا به صورت غیرمستقیم و بعضا در سطح سفیر آمریکا در یونان، اعلام کردند از این پروژه حمایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه ترکیه این مواضع را که پیش از جنگ اوکراین مطرح شد، چراغ سبز آمریکا برای خود ارزیابی و حتی در پاسخ به آن ضمن بیان انتقاداتی به روسیه، در قبال کریمه از اوکراین حمایت کرد، خاطرنشان کرد: ترکیه همواره تلاش کرده از اهرم روسیه برای تنظیم روابط خود با کشورهای غربی استفاده کند. روسیه نیز بر این مسئله واقف است و ضمن درک شرایط ترکیه، از روابط جداگانه با کشورهای عضو ناتو به هر شکل ممکن استقبال کرده است.

این کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به مذاکرات ترکیه و مقامات رژیم صهیونیستی برای ایجاد این خط لوله گاز که اقتصادی‌تر بوده و تنها 420 کیلومتر است، گفت: اردوغان با تلاش برای تبدیل شدن به مرکز گذر انرژی، به دنبال این است که قدرت چانه‌زنی خود را برای خرید گاز از روسیه و ایران بالا ببرد و توان خود را بر سر موضوعات مورد مناقشه در منطقه افزایش دهد. انتقال گاز به اروپا، باعث نگاه ویژه کشورهای اروپایی به ترکیه خواهد شد و آن‌ها ناچارند بر سر برخی موضوعات امتیازاتی به این کشور بدهند، از جمله در دریای مدیترانه که معمولا کشورهای اروپایی در مناقشات با یونان طرف یونان قرارمی‌گیرند.

به گفته این کارشناس مسائل ترکیه، تنش‌ها میان آنکارا و مسکو، به صورت غیرقابل کنترل پیش نخواهد رفت. هر چند در برخی موضوعات رودر روی یکدیگر قرارمی گیرند اما دو طرف مناسبات اقتصادی و تجاری درهم تنیده خود را حفظ می‌کنند. حتی به نظر می‌رسد روسیه به دنبال سرمایه‌گذاری در نیروگاه هسته‌ای دوم ترکیه است و تلاش می‌کند روابطش با این کشور تحت تاثیرقرار نگیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *