جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

طوفان «نلسون» سفرهای عید پاک انگلیسی‌ها را مختل کرد

لندن– ایرنا– وزش شدید باد همراه با بارش شدید باران موسوم به طوفان «نلسون» علاوه بر جاری کردن سیلاب و ایجاد اختلال گسترده در سیستم حمل‌ونقل، برنامه سفرهای عید پاک میلیون‌ها انگلیسی را در آستانه عید پاک مختل کرد.

طوفان «نلسون» سفرهای عید پاک انگلیسی‌ها را مختل کرد

لندن– ایرنا– وزش شدید باد همراه با بارش شدید باران موسوم به طوفان «نلسون» علاوه بر جاری کردن سیلاب و ایجاد اختلال گسترده در سیستم حمل‌ونقل، برنامه سفرهای عید پاک میلیون‌ها انگلیسی را در آستانه عید پاک مختل کرد.

استقبال پمپئو از احتمال معاونت ترامپ در انتخابات سال جاری

تهران- ایرنا- مایک پمپئو وزیر امور خارجه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره احتمال معرفی‌ شدنش به‌عنوان معاون ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری گفت که قطعاً از این گزینه استقبال خواهد کرد.

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ویدیو / نخست وزیر لبنان یک زن را به اشتباه به جای نخست وزیر ایتالیا بوسید!

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان هنگام استقبال از جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در بیروت گاف عجیبی داد و به اشتباه با یک زن دیگر روبوسی کرد. میقاتی که در مقابل پله‌های هواپیما ایستاده بود تصور کرد که یکی از زنان دیپلمات ایتالیایی، جورجیا ملونی است و به گرمی از او استقبال کرد، اما لحظاتی بعد به او گفته شد که این زن نخست وزیر ایتالیا نیست.

Loading

رسانه‌ها؛ پنجمین شلیک موشک بالستیک کره شمالی در یک هفته و…

۱۴۰۱/۰۷/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: آزمایش دوباره موشکی کره شمالی و واکنش تند کره جنوبی و ژاپن، ادامه پیروزی های ارتش اوکراین در مناطقی در خرسون، دونتسک و خارکیف، احضار سفیر روسیه به مقر اتحادیه اروپا ، حمایت ۹ کشور عضو ناتو از تسریع پیوستن اوکراین به این پیمان،کمک تسلیحاتی ۶۲۵ میلیون دلاری جدید آمریکا به اوکراین، طرح صلح ایلان ماسک برای اوکراین و خشم رهبران کی‌یف، هشدار ناتو درباره پرتاب احتمالی پهپاد هسته‌ای "پوزیدون" روسیه، درخواست غرامت لهستان از آلمان، تایید اختلاف اتحادیه اروپا با رژیم اسرائیل بر سر مساله هسته‌ای ایران ، پایان سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان، تحریم های جدید کانادا ضد ایران، هشدار صندوق‌بین‌المللی پول درخصوص بحران غذا در  48 کشور ، دیدار بلینکن با رئیس جمهور منتقد کلمبیا از آمریکا، راه اندازی نخستین شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان تایوان و شکایت ترامپ از سی ان ان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ان. اچ.کی ژاپن: دولت ژاپن می‌گوید که یک موشک کره شمالی پس از عبور از فراز ژاپن به درون اقیانوس آرام سقوط کرده است. مقام‌های ژاپنی باور دارند که این موشک بالستیک پیش از سقوط در خارج از منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن، از فراز شمال شرق این کشور عبور کرده است. آنها می‌گویند که این موشک حدود ۲۰ دقیقه مسافتی حدود ۴۶۰۰ کیلومتر را طی کرده است. این هفتمین بار تا کنون و نخستین بار طی پنج سال گذشته است که یک موشک بالستیک بر فراز ژاپن عبور کرده است.

العالم فارسی: سئول و توکیو اعلام کردند : در تدارک پاسخی قاطع به موشک‌پرانی کره شمالی هستیم . نخست‌وزیر ژاپن و رئیس جمهور کره جنوبی ضمن محکوم کردن شلیک خطرناک موشک توسط کره شمالی، گفتند پاسخ محکمی را به این خطرآفرینی‌های پیونگ‌یانگ خواهند داد. «هیروکازو ماتسونو» دبیر کابینه ژاپن بامداد سه‌شنبه طی نشست خبری گفت: «موشک کره شمالی بر فراز منطقه توهوکو پرواز کرد و در دریا خارج از منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن فرود آمد. موشک کره شمالی، خطری بسیار جدی برای مردم ژاپن داشت». وی افزود: ما با جامعه جهانی از جمله آمریکا برای دفاع از مردم ژاپن همکاری می‌کنیم. وی سپس بدون پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران، جایگاه سخنرانی را به «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن تحویل داد و او نیز گفت: «دولت ژاپن در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره موشک بالستیک شلیک‌شده کره شمالی است و با کشورهای مرتبط همکاری می‌کند».

آناتولی  ترکیه:  اوکراین، چند شهرک در خرسون، دونتسک و خارکیف را از نیروهای روسیه پس گرفت. بنا بر اعلام مقامات شهر کی‌یف، ارتش اوکراین دو شهرک در منطقه خرسون و یک شهرک در مناطق دونتسک و خارکیف را از نیروهای روسیه بازپس گرفت. بر این اساس، کنترل شهرک‌های میرولیوبیوکا و آرخانهلسکه در منطقه خرسون دوباره در دست اوکراین است.همچنین روستای تورسکه در منطقه دونتسک و روستای بورووا در منطقه خارکیف از اشغال نیروهای روسیه آزاد شد. ارتش اوکراین روز گذشته نیز کنترل «لیمان »یک شهر مهم در منطقه دونتسک را به دست گرفته بود.

خبرگزاری مهر : به بهانه الحاق ۴ منطقه به مسکو، سفیر روسیه به مقر اتحادیه اروپا احضار شد.«پیتر استانو» سخنگوی اتحادیه اروپا امروز احضار سفیر روسیه به مقر این اتحادیه را «یک کار هماهنگ شده» توصیف کرد. لحظاتی پس از امضا سند الحاق ۴ منطقه لوهانسک، دونتسک، زاپروژیا و خرسون به فدراسیون روسیه، کمیسیون اروپا در بیانیه ای اعلام کرد این الحاق را به رسمیت نمی شناسد.

دویچه وله: پس از درخواست اوکراین برای تسریع روند پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی ۹ کشور عضو ناتو از این درخواست حمایت کردند. زلنسکی پس از امضای این درخواست تاکید کرد که اوکراین در عمل متحد ناتو است.گسترش نفوذ پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی (ناتو) به شرق اروپا یکی از بهانه‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای صدور فرمان تجاوز نظامی به خاک اوکراین بود که ۲۴ فوریه امسال آغاز شد.۹ کشور اروپایی عضو ناتو ضمن پشتیبانی از درخواست کی‌یف از ۲۱ عضو دیگر پیمان آتلانتیک خواستند کمک‌های نظامی به اوکراین را برای مقابله با تجاوز روسیه “به شکل قابل توجهی” افزایش دهند.

 خبرگزاری صدا و سیما: دولت بایدن بسته بعدی کمک‌های امنیتی خود را برای اوکراین که شامل چهار سامانه موشکی توپخانه‌ای با تحرک بالا، سیستم‌های پرتابگر هیمارس و مهمات مربوطه، مین و خودرو‌های مقاوم در برابر مین در قالب بسته کمکی ۶۲۵ میلیون دلاری به اوکراین ارسال می‌کند.بسته‌ای که انتظار می‌رود که خبر ارسال آن در روز سه شنبه اعلام شود، دومین بسته کمک تسلیحاتی از اوایل سپتامبر محسوب می‌شود. این در حالیست که درگیری‌ها در اوکراین به شدت افزایش یافته است.این کمک تسلیحاتی عملا اولین بسته کمکی از بودجه سالیانه سال ۲۰۲۳ دولت آمریکا است. این یک اقدام در جهت توقف شکاف تامین مالی است و به رئیس جمهور جو بایدن اجازه می‌دهد تا ۳.۷ دلار میلیارد دلار سلاح بیشتر را تا اواسط دسامبر به اوکراین بفرستد.هفته گذشته هم آمریکا از یک بسته کمک تسلیحاتی به مبلغ ۱.۱ میلیارد دلاری رونمایی کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ایلان  ماسک، ثروتمندترین فرد جهان، پیشنهاد صلح خود را در توییتر منتشر کرد و به روسیه پیشنهاد داد که همه پرسی جدید تحت نظارت سازمان ملل در سرزمین های تازه تصاحب شده خود برگزار کند، در حالی که اوکراین رسما از ادعای خود درباره کریمه چشم پوشی کند، تامین آب شبه جزیره را تضمین کند و اوکراین کشوری بی‌طرف بماند.ماسک نوشت: روسیه در صورتی که خواست مردم باشد، مناطق را ترک می‌کند. مدیر اجرایی شرکت تسلا (TSLA.O) پیشنهاد کرد که کریمه که مسکو در سال ۲۰۱۴ آن را تصرف کرد، رسماً به عنوان بخشی از روسیه شناخته شود.

اسپوتنیک روسیه: سازمان ناتو در مورد آزمایش های احتمالی پهپاد زیر آبی پوزیدون روسیه هشدار داد.پوزیدون قادر به ایجاد یک سونامی رادیواکتیو است که می تواند مناطق شهری مانند نیویورک یا لس آنجلس را از بین ببرد.گزارش ناتو  به جابجایی زیردریایی اتمی چند منظوره “بلگورود” در دریای کارا اشاره کرده است که به نظر کارشناسان ممکن است پرتاب پهپادهای هسته ای روسیه در آنجا انجام شود. ماهواره های مادون قرمزی که ایالات متحده در اختیار دارد، قادر به دیدن آنچه در اعماق دریاها می گذرد، نیستند. طراحی”پوزیدون” طوری صورت گرفته است که آن را بی صدا کرده و گرمای کمی از خود ساطع می کند و با سرعت بیش از 100 کیلومتر در ساعت حرکت می کند.

تی .آر.تی ترکیه: لهستان بطور رسمی از آلمان درخواست غرامت کرد. لهستان که به‌دلیل تلفات جنگ جهانی دوم از آلمان معادل 1 ترلیون و 300 میلیون غرامت درخواست می‌کند، این درخواست خود را رسما به اطلاع مقامات آلمانی رساند. زبیگنیو رائو وزیر امور خارجه لهستان طی سخنانی در این خصوص اعلام کرد: بیانیه دیپلماتیکی با درخواست غرامت از لهستان برای ارائه به دولت آلمان صادر شده است. این بیانیه که به درخواست غرامت دولت لهستان از آلمان جنبه رسمی می‌دهد، با چند روز قبل از دیدار رائو وزیر امور خارجه لهستان با آنالنا بربوک وزیر امور خارجه آلمان مصادف گردید.

خبرگزاری ایلنا:  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که این بلوک با رژیم صهیونیستی بر سر مساله هسته‌ای ایران اختلاف‌نظر دارد. «جوسپ بوررل»  که در آستانه نشست مشترک با مقام‌های رژیم صهیونیستی در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به این پرسش که آیا زمینه مشترکی بین اسرائیل و اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای ایران وجود دارد، گفت که این یکی از موضوعاتی است که قطعاً بر سر آن اختلاف‌نظر داریم.

خبرگزاری تسنیم: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پس از سفر به جمهوری آذربایجان و انجام چند دیدار از جمله با الهام علی اف رئیس جمهور این کشور به فلسطین اشغالی بازگشت. روزنامه یدیعوت احارانوت در این رابطه ادعا کرد، در سفر بنی گانتس وزیر جنگ به جمهوری آذربایجان مذاکراتی در رابطه با مسایل سیاسی و امنیتی و تعمیق همکاری بین دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.این رسانه عبری زبان به نقل از وزیر جنگ صهیونیستی نوشت: در جریان این سفر بر اهمیت روابط راهبردی بین قدس و باکو و اهمیت ادامه همکاری‌های مشترک در زمینه ثبات در جهان و منطقه را مورد بحث قرار دادم.

ایران پرس:  وزیر خارجه کانادا از تحریم علیه ایران در حمایت از اغتشاشگران و با سوء استفاده از ماجرای مرگ «مهسا امینی» خبر داد. «ملانی جولی» وزیر امور خارجه کانادا در این زمینه نوشت ۹ نهاد و ۲۵ فرد از جمله مقامات ارشد ایرانی و اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدف تحریم‌های کانادا قرار گرفته‌‌اند.

خبرگزاری فارس: «کریستالینا جورجیوا» مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که 48 کشور در معرض خطر بحران جهانی غذا قرار داشته و نیمی از آنها نیز آسیب پذیر هستند.وی که این سخنان را در کنفرانسی در ریاض مطرح می‌کرد گفت که 41 میلیون نفر در سرتاسر جهان غرب با ناامنی غذایی روبرو هستند.جورجیوا تاکید کرد که صندوق بین‌المللی پول صدای خود را بلند خواهد کرد تا به کاهش محدودیت تجارت جهانی غذا منجر شود.تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه که یکی از بزرگترین تولید کننده و صادر کننده غلات در جهان به شمار می‌آید، باعث تشدید بحران جهانی غذا شده است.

خبرگزاری ایرنا: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با گوستاوو پترو رهبر چپ‌گرای کلمبیا و رئیس جمهور جدید این کشور که در خصوص مسائل مختلف انتقادات شدیدی به دولت بایدن داشت دیدار کرد.در آغاز سفر پنج روزه خود به آمریکای جنوبی وارد بوگوتا پایتخت کلمبیا شد. این سفر یک روز پس از آن صورت گرفت که ژایر بولسونارو رئیس‌جمهور راست‌گرای برزیل پس از لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رقیب چپ‌گرای خود در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری دوم شد. دور دوم انتخابات که در ۸ آبان برگزار می‌شود.بلینکن در کنفرانس خبری مشترک با پترو در کاخ ریاست جمهوری کلمبیا، سعی کرد اختلاف‌های میان دو کشور را کم اهمیت جلوه دهد.

یورونیوز: تایوان در بحبوحه تنش‌ها با چین، نخستین شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان خود را راه‌اندازی کرد تا «توان بین‌المللی خود را برای مقابله با فشارهای پکن» افزایش دهد. شبکه «تایوان پلاس» سال گذشته با پشتیبانی دولت، پخش آنلاین خود را آغاز کرده بود. تسای اینگ-ون، رئیس جمهوری تایوان به شدت از راه‌اندازی این شبکه حمایت کرده است.

رادیو چین: ترامپ از سی ان ان شکایت کرد. بر اساس پرونده‌ای که روز دوشنبه در دادگاه فلوریدا گشوده شده است، دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از شبکه تلویزیونی کابلی سی ان ان شکایت کرده و خواستار دریافت غرامت ۴۷۵ میلیون دلاری شده است.ترامپ ادعا کرده، این شبکه خبری سعی کرده است رئیس جمهور پیشین آمریکا را به «یک سری عناوین رسوایی، دروغین و افترا آمیز» متهم کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *