جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها؛ توافق احتمالی لبنان و اسرائیل و واکنش ها و…

۱۴۰۱/۰۷/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: انتشار خبر توافق احتمالی اسرائیل و لبنان بر سرمرزهای دریایی و تشدید اختلافات در میان سران رژیم صهیونیستی، سنگ اندازی گانتس برسر راه توافق ترسیم مرز دریایی با لبنان، واکنش ناتو به الحاق چهار منطقه اوکراین به خاک روسیه، اظهارات جوزف بورل درخصوص الحاق اوکراین به ناتو، تظاهرات در کشور‌های اروپایی در اعتراض به افزایش قیمت سوخت، پایان نشت گاز از خطوط لوله نورد استریم ، رقابت احزاب ملی‌گرا و اصلاح‌طلب در بوسنی و هرزگوین، پایان انتخابات برزیل، مذاکرات محرمانه بین آمریکا و ترکیه درباره اوکراین و ناتو، سفر هیئت بلند پایه  ترکیه به لیبی، دیدار وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در ژنو، توافق برای تمدید آتش بس در یمن درهاله ای از ابهام، نشست شورای امنیت درباره عراق، دیدار هیأت پارلمانی آلمان از تایوان و هشدار چین، بروز اختلاف میان  نخست‌وزیر بریتانیا  و شاه چارلز سوم و ادامه ماموریت‌های فضایی چین  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثرفارسی:  خبر توافق احتمالی میان رژیم صهیونیستی و لبنان درخصوص ترسیم مرزهای دریایی، به جنگ لفظی میان سران رژیم اشغالگر صهیونیست منجر شد.  یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی به اظهارات دیروز یکشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسبق و رئیس اپوزیسیون فعلی این رژیم علیه خود واکنش نشان داد. وی خطاب به نتانیاهو گفت:۱۰ سال است که در تلاش برای دستیابی به توافق ترسیم مرزها شکست خورده‌ای. لاپید از نتانیاهو خواست که با اظهاراتش به منافع امنیتی رژیم صهیونیستی آسیب نرساند و با پیام‌های غیرمسئولانه به حزب‌الله کمک نکند. بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در این باره تاکید کرد که ملاحظات سیاسی نتانیاهو را به این سمت و سو و اتخاذ چنین مواضعی هدایت می‌کند.این اظهارات پس از آن مطرح شد که نتانیاهو یکشنبه و به دنبال انتشار اخباری مبنی بر نزدیکی موعد امضای توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اراضی اشغالی گفت: یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل به صورت شرم آوری تسلیم تهدیدات سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان شد.

خبرگزاری ایرنا:  وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با اشاره به منافع اقتصادی توافق پیشنهادی ترسیم مرزهای دریایی بین فلسطین اشغالی و لبنان گفت که این توافق نمی تواند ضامن عدم درگیری با لبنان در آینده باشد. بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درخصوص توافق ترسیم مرزهای آبی با لبنان گفت که در نهایت این توافق ماهیت اقتصادی دارد و طبیعتا در حین مذاکرات نمی توان جزئیات توافق را اعلام کرد اما اگر به نسخه نهایی از توافق دست یافتیم، این توافق بر روی میز کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) قرار خواهد گرفت و نکات مهم آن به طور منظم و شفاف در اختیار “اسرائیلی ها” قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری فارس:  دبیر کل ناتو در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی به الحاق چهار منطقه اوکراین به خاک روسیه واکنش نشان داد. «ینس استولتنبرگ» در مصاحبه با شبکه ان بی سی نیوز آمریکا در واکنش به الحاق چهار منطقه اوکراین به خاک روسیه گفت، بهترین راه برای پاسخ به روسیه در این زمینه حمایت همه جانبه از اوکراین است.رئیس جمهور روسیه روز جمعه معاهده‌های الحاق چهار منطقه اوکراین به این کشور را در مراسمی رسما امضا کرد.دبیر کل ناتو در ادامه افزود: این حمایت باید شامل حمایت نظامی، اقتصادی و مالی باشد.وی با استقبال از تصمیم جدید جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای حمایتهای مالی و تسلیحاتی بیشتر از اوکراین گفت، ما همچنین حمایتهای جدیدی هم از طرف فرانسه، آلمان، دانمارک، نروژ و شماری دیگر از کشورها شاهد هستیم که در حال افزایش حمایتهای خود از اوکراین هستند.

خبرگزاری مهر :  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد که درخواست اوکراین برای الحاق به ناتو در شرایط فعلی در درجه نخست اولویت قرار ندارد. بورل  در مصاحبه با تلویزیون دولتی اسپانیا (RTVE) گفت: درخواست اوکراین برای پیوستن به ناتو در حال حاضر موضوع مهم و اساسی نیست. نکته مهم، ادامه حمایت نظامی از اوکراین و همچنین ادامه تحریم‌ها علیه روسیه است که تاکنون انجام داده‌ایم.وی خاطرنشان کرد: جنگ در اوکراین اولین موردی بود که اتحادیه اروپا از منابع مالی خود برای خرید سلاح و تحویل آن به یک کشور در حال جنگ استفاده کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: افزایش بهای سوخت و هزینه‌های زندگی در کشورهای اروپایی باعث شده تا هزاران نفر در برخی از شهرهای اروپایی دست به اعتراضات گسترده بزنند. بر اساس این گزاش، طی برگزاری تظاهرات در پایتخت اتریش درگیری‌هایی نیز با پلیس روی داد و هزاران تظاهرکننده پارچه نوشته‌هایی در دست داشتند و خواستار تغییر در سیاست‌های دولت شدند. این در حالی است که افزایش شدید بهای انرژی اقتصاد این کشور‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. همچنین اعتراضاتی در آلمان و هلند برگزار شد و هزاران معترض در این دو کشور انفعال دولت هایشان و نبود مدیریت روند افزایش بهای انرژی و تورم را رد کردند. بهای سوخت در آلمان ۱۰ درصد افزایش یافته است. برخی از این شهروندان در گفتگو با راشاتودی نارضایتی خود را از وضع موجود اعلام کردند.

تی .آر.تی ترکیه:  آژانس انرژی دانمارک با انتشار پستی در توئیتر، از توقف نشت گاز از خطوط لوله جریان شمالی یک و دو خبر داد. این آژانس با اشاره به اینکه نشتی گاز از این دو خط لوله انتقال گاز طبیعی متوقف شده، اعلام کرده هم اکنون فشار گاز در این خطوط لوله به حد ثابت رسیده است. پیشتر مقامات دانمارک و سوئد از وجود نشتی از چهار نقطه خطوط لوله انتقال گاز طبیعی روسیه به اروپا خبر داده بودند. مقامات سوئد و دانمارک و اتحادیه اروپا همچنین تاکید کرده‌اند که نشتی گاز از خطوط لوله جریان شمالی یک و دو به دلیل خرابکاری به وقوع پیوسته است.

یورونیوز: رقابت احزاب ملی‌گرا و اصلاح‌طلب بوسنی؛ اعضای مجمع ریاست‌جمهوری و نمایندگان پارلمان انتخاب می‌شوند .مردم بوسنی دیروز به پای صندوق‌های رای رفتند تا اعضای مجمع ریاست‌جمهوری و همچنین نمایندگان پارلمانی را در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی و از بین احزاب ملی‌گرا و اصلاح‌طلب در عرصه اقتصاد، انتخاب کنند.نزدیک به ۳ میلیون و چهارصد هزار نفر واجد شرایط رای دادن در کشوری هستند که با بدترین بحران سیاسی خود از زمان پایان جنگ در دهه ۹۰ میلادی مواجه است. بحرانی که در نتیجه سیاست‌های جدایی‌طلبانه رهبری صرب‌ها و همینطور تهدید کروات‌های بوسنی به ایجاد بن‌بست سیاسی در این کشور پدید آمده است.

العالم فارسی: رقابت نفسگیر لولا و بولسانورو؛ انتخابات برزیل به دور دوم کشیده شد. با شمارش بیش از 83 درصد آرا در انتخابات جنجالی برزیل، احتمالا هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری موفق به کسب 50 درصدی آرا نخواهد شد و این انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. ناظران سیاسی برزیل می‌گویند که با این نتایج، انتخابات ریاست جمهوری برزیل به دور دوم خواهد رفت و لولا و بولسانورو باید در دور دوم با یکدیگر رقابت کنند.

خبرگزاری ایلنا:  کاخ سفید از دیدار محرمانه مشاور امنیت ملی آمریکا با مشاور ارشد رئیس‌جمهوری ترکیه در استانبول خبر داد. کاخ سفید امروز -دوشنبه- اعلام کرد که «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا روز گذشته‌ با «ابراهیم کالین»، مشاور ارشد «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه دیدار غیر علنی داشته است. طبق این گزارش، دو طرف در این دیدار درباره پیشرفت در پرونده الحاق فنلاند و سوئد به ناتو گفت‌و‌گو کردند. سالیوان و کالین همچنین درباره موضع ترکیه در قبال همه‌پرسی برگزار شده توسط روسیه موضوع الحاق جمهوری‌‌های لوهانسک، دونتسک، زاپوریژیا و خرسون به فدراسیون روسیه را بررسی کردند.

خبرگزاری تسنیم:  یک هیئت متشکل از وزرای خارجه، دفاع، انرژی و تجارت ترکیه به لیبی خواهد رفت. وزارت خارجه ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد که مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه، فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی، خلوصی آکار وزیر دفاع، محمت موش وزیر تجارت، فخرالدین آلتون رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری و ابراهیم کالین مشاور اردوغان امروز دوشنبه یک دیدار رسمی از لیبی خواهند داشت.روند انتقال سیاسی در لیبی و موضوع انتخابات، آموزش و همکاری نظامی و نیز روابط دو جانبه، محور مذاکرات در این دیدار خواهد بود. 

آناتولی  ترکیه:  جیحون بایراموف و آرارات میرزویان، وزیران امور خارجه آذربایجان و ارمنستان در ژنو دیدار و گفت‌وگو کردند. بایراموف و میرزویان در این دیدار شروط توافق صلح میان آذربایجان و ارمنستان را بررسی کردند. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در 30 سپتامبر طی اظهاراتی در تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرده بود که مذاکرات میان دو کشور در سطح وزیر امور خارجه در 2 اکتبر انجام خواهد گرفت. پاشینیان گفته بود که در این دیدار پیش‌نویس توافق صلح میان آزربایجان و ارمنستان تهیه خواهد شد.

ایران پرس: فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن یکشنبه شب با اعلام این که توافقی برای تمدید آتش بس صورت نگرفته است، گفت: به مذاکره با تمام طرف‌های درگیر در یمن برای رسیدن به یک توافق سریع ادامه خواهد داد.آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه (دوم اوت) به پایان رسید که مجددا تمدید شد و روز ۱۰ مهر (دوم اکتبر) پایان یافت. هانس گروندبرگ گفت: آتش‌بس ادامه دار و مستمر می‌تواند فواید زیادی برای ساکنان فراهم کند و به تلاش‌هایش با تمام طرف‌ها برای یافتن راه‌حل ادامه خواهد داد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شورای امنیت فردا (سه‌شنبه) جلسه‌ای برای بررسی وضعیت عراق و هیئت سازمان ملل در این کشور (یونامی) برگزار خواهد کرد. هیئت سازمان ملل در عراق (یونامی) در توییتی اعلام کرد، شورای امنیت فردا سه‌شنبه چهارم اکتبر ۲۰۲۲ ساعت ۱۰ صبح به وقت نیویورک جلسه‌ای درباره شرایط عراق برگزار خواهد کرد. هیئت سازمان ملل در ادامه نیز توییت کرد، “انتظار می‌رود جنین هنیس پلاسخارت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق در جلسه فردا گزارشی از تحولات عراق و هیئت یونامی ارائه دهد”.

دویچه وله: علیرغم مخالفت شدید مقامات چین، بازدید هیأت نمایندگان مجلس آلمان از تایوان ادامه دارد. این هیأت هدفش از این دیدار را “تبادل دوستانه نمایندگان پارلمان” عنوان کرده است. به دنبال اعتراض گسترده مقامات چین به دیدار هیأت پارلمانی آلمان از تایوان سرپرست این هیأت این واکنش‌ها را اغراق‌آمیز خواند. کلاوس پتر ویلش، نماینده حزب دموکرات مسیحی و سرپرست این تیم در تایپه گفته است این گروه پارلمانی روابط سیاست خارجی خود را با پارلمان تایوان حفظ می‌کند و این شامل دیدارهای متقابل در فواصل زمانی نامنظم نیز می‌شود.ویلش گفته است: «سفری مسالمت‌آمیز به یک دموکراسی (کشور دموکرات) مشکل نیست، بلکه مشکل واکنش خارج از اندازه یک دیکتاتور عصبی است که در برابر کلمه با موشک و حملات نظامی واکنش نشان می‌دهد.»

اسپوتنیک روسیه:  لیز تراس، نخست‌وزیر بریتانیا و پادشاه چارلز سوم، در آستانه شرکت در نشست تغییرات آب و هوایی سازمان ملل “کوپ 27” با یک اختلاف نظر شدید مواجه شدند. پادشاه بریتانیا به اصرار لیز تراس از شرکت در این مراسم خودداری کرد. در این گزارش آمده است: او قصد داشت در نشست رهبران جهان در مصر سخنرانی کند. تراس که بعید است به اجلاس شرم الشیخ سفر کند، به برنامه های شاه اعتراض کرد. گمانه‌زنی ها حاکی از آن است که این تصمیم می‌تواند تنش ها را بین دولت و پادشاه که یک‌ طرفدار پرشور محیط زیست است، افزایش دهد.

رادیو چین: «آژانس فضایی سرنشین‌دار چین» (CMSA) اعلام کرد چین 12 تا 14 فضانورد ذخیره جدید را برای ماموریت‌های فضایی آینده استخدام خواهد کرد.بر اساس اعلام این آژانس فضایی، در میان فضانوردان مذکور، که دسته چهارم فضانوردان چینی هم هستند، هفت تا هشت نفر خلبانان سفینه فضایی خواهند بود و پنج تا شش نفر نیز مهندس فضاپیما و کارشناس بار هستند.خلبانان فضاپیما از خلبانان در حال خدمت نیروهای مسلح انتخاب و استخدام خواهند شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *