جدیدترین مطالب

کارشناسی‌ سیاسی: رژیم صهیونیستی درحال دست و پا زدن است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: رژیم صهیونیستی اگر هر جا عملیات کند بر ضد منافع جمهوری اسلامی در سوریه و یا در هر جای دیگر و یا در داخل کشور ما از سرزمین خودمان پاسخ او را می‌دهیم، به همین دلیل شروع کردند به نهاد‌های بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل و به جا‌های دیگر نامه نوشتن و در واقع دست و پا می‌زنند.

دفاع مشروع ایران هیمنه رژیم صهیونیستی را شکست

آیت الله صالحی مدرس رئیس شورای سراسری علمای شیعه افغانستان گفت: دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم صهیونیستی اُبهت و هیمنه پوشالی اسرائیل شرارت‌ پیشه و کودک‌کش را شکست.

Loading

أحدث المقالات

کارشناسی‌ سیاسی: رژیم صهیونیستی درحال دست و پا زدن است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: رژیم صهیونیستی اگر هر جا عملیات کند بر ضد منافع جمهوری اسلامی در سوریه و یا در هر جای دیگر و یا در داخل کشور ما از سرزمین خودمان پاسخ او را می‌دهیم، به همین دلیل شروع کردند به نهاد‌های بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل و به جا‌های دیگر نامه نوشتن و در واقع دست و پا می‌زنند.

Loading

رسانه‌ها؛ تایید عقب نشینی روس ها از بخشی از اوکراین و…

۱۴۰۱/۰۷/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: عقب نشینی نیروهای ارتش روسیه و نظامیان دونباس از مواضع خود در شهر لیمان، سفر غیرمنتظره وزیر دفاع آلمان به اوکراین، سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به مسکو و کی‌یف، واکنش مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهدیدهای اخیر پوتین، بسته جدید کمک 530 میلیون دلاری بانک جهانی به اوکراین، اعلام تغییر وضعیت حقوقی دریای آزوف در پارلمان روسیه، ادامه جنگ انرژی در خطوط لوله نورد‌ استریم، قطع عرضه گاز طبیعی گازپروم به ایتالیا، تایید قطع کامل گاز خط لوله نورد استریم ۲ از سوی آژانس انرژی دانمارک، آغاز بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز بین بلغارستان و یونان، اعتصاب و اعتراض‌های گسترده به هزینه‌های بالای انرژی در انگلیس، تاکید وزیران دفاع ژاپن، آمریکا و استرالیا  برگسترش همکاری های دفاعی ، هشدار دوباره پکن به آمریکا درخصوص حمایت از تایوان ، خواب جدید آمریکا برای لبنانی ها، تسلیم پیشنهاد میانجی آمریکایی برای تعیین مرز آبی با فلسطین اشغالی به رئیس‌جمهوری لبنان، صدور حکم بازداشت عمران خان و ادامه مذاکرات ترکیه و آمریکا در باره جنگنده‌های اف-16 از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: روسیه عقب نشینی از شهر لیمان اوکراین را تایید کرد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور و نظامیان دونباس از مواضع دفاعی خود در شهر لیمان عقب نشینی کرده‌اند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای روسیه و نظامیان منطقه دونباس از مواضع دفاعی خو در شهر لیمان عقب نشینی کرده‌اند و این اقدام در پی حملات گسترده ارتش اوکراین و برای جلوگیری از محاصره شدن نیروهای روسیه اتخاذ شده است.پیش از این نیز «دنیس پوشیلین» رئیس منطقه دونتسک، اوضاع در این منطقه را هشدار دهنده توصیف کرده و گفته بود که نیمی از این شهر در محاصره نیروهای اوکراینی قرار دارند. در بیانیه ارتش روسیه آمده است: «در پی تهدید محاصره، نیروهای متحد از شهر “کرازنی لیمان” عقب نشینی کرده و در مواضع بهتر مستقر شده‌اند».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر دفاع آلمان در سفر غیرمنتظره به اوکراین، قول داد که در روزهای آینده کمک‌های نظامی بیشتری از جمله سامانه دفاع هوایی زمینی Iris-T SLM ارائه کند.کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان پس از دیدار با همتای اوکراینی خود الکسی رزنیکوف در شهر بندری اودسا در دریای سیاه اعلام کرد: «تا چند روز دیگر، ما سیستم دفاع هوایی بسیار مدرن Iris-T را تحویل خواهیم داد».برلین ابتدا در ماه ژوئن وعده داد که حداقل یک واحد Iris-T را به کی‌یف به صورت رایگان ارسال کند.

خبرگزاری فارس:  آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد مدیرکل این سازمان قصد دارد هفته آینده به مسکو و کی‌یف سفر کند تا درباره ایجاد منطقه غیرنظامی اطراف نیروگاه اتمی زاپروژیا رایزنی کند. همزمان با افزایش حملات به نزدیکی نیروگاه اتمی زاپروژیا در شرق اوکراین و تهدید مقامات روسیه به استفاده از تسلیحات اتمی برای دفاع از خود، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر به تکاپو افتاد.آژانس اتمی بامداد یکشنبه اعلام کرد که «رافائل گروسی» مدیرکل این سازمان قصد دارد هفته آینده به مسکو و کی‌یف سفر کند تا درباره ایجاد منطقه غیرنظامی اطراف نیروگاه اتمی زاپروژیا رایزنی کند.

خبرگزاری مهر :  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در سخنانی گفت: تهدیدهای پوتین را باید جدی گرفت. «جوزف بورل» در ادامه سیاست روسیه هراسی محور غربی در سخنانی اعلام کرد: (ولادیمیر) پوتین (رئیس جمهور روسیه) پایان دادن به جنگ در اوکراین را غیرممکن کرده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص ادامه داد: تهدیدهای او را باید جدی گرفت. در همین ارتباط، «آنگلا مرکل» صدراعظم سابق آلمان چندی پیش در افتتاحیه بنیاد هلموت کوهل صدراعظم فدرال این کشور (۱۹۸۲ – ۱۹۹۶) اعلام کرد که سخنان رهبر روسیه باید جدی گرفته شود.رئیس‌جمهور سابق روسیه در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه تلگرام تاکید کرد در صورتیکه محدودیت های روسیه نادیده انگاشته شود، روسیه حق دارد از خود با سلاح‌های هسته‌ای دفاع کند.

 آناتولی  ترکیه:  بانک جهانی اعلام کرد که بسته جدید 530 میلیون دلاری برای کمک به اوکراین ارائه خواهد کرد. بانک جهانی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که بسته جدید 530 میلیون دلاری برای کمک به اوکراین ارائه خواهد کرد؛ این کمک با ضمانت وام‌های ارائه شده توسط انگلستان (500 میلیون دلار) و دانمارک (30 میلیون دلار) پشتیبانی می‌شود. در این بیانیه تاکید شد: هدف این کمک حمایت از ارائه خدمات عمومی اساسی مانند سلامت و آموزش و پرورش است.

اسپوتنیک روسیه: میخائیل شرمت، نماینده کریمه در دوما، مجلس نمایندگان پارلمان روسیه از تغییر وضعیت حقوقی دریای آزوف خبر داد. وی گفت، پس از اینکه مناطق جمهوری خلق دونتسک، زاپروژیا و خرسون بخشی از روسیه شدند، دریای آزوف رسماً به طور انحصاری به دریای داخلی روسیه تبدیل شد. وی افزود که این برای همیشه به برنامه های کی یف برای انجام اقدامات تحریک آمیز در منطقه آزوف و ناتو برای استقرار پایگاه دریایی خود در آنجا پایان می دهد.

یورونیوز: «جنگ انرژی در خطوط لوله نورد‌ استریم»؛ بزرگترین و مخرب‌ترین حادثه نشت گاز متان ممکن است رقم بخورد .برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد می‌گوید نشت گاز از خطوط لوله نورد استریم در بستر دریای بالتیک احتمالا منجر به ثبت بزرگترین انتشار گاز متان خواهد شد. اهمیت نشست گاز متان از نورد استریم بدین دلیل مهم است که این گاز تاثیر سوء بر آب و هوا دارد، آنهم در عصری که بشر سخت نیازمند مبارزه با تغییرات اقلیمی است.بنا به اعلام سازمان ملل متحد در روز جمعه، توده عظیمی از گاز متان بسیار غلیظ، گازی گلخانه‌ای و بسیار قوی‌تر اما با عمری کوتاه‌تر از دی‌اکسید کربن در تصاویر ماهواره‌ای و توسط محققان رصدخانه بین‌المللی انتشار گاز متان (IMEO) رصد شده است.

ایران پرس: شرکت انرژی اِنی ایتالیا اعلام کرد که جریان گاز وارداتی از شرکت گازپروم روسیه از اول اکتبر قطع شده است.مسکو از هنگام آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه با چند کشور اروپایی مانند آلمان بر سر عرضه گاز طبیعی دچار تنش است. روسیه با رد چندباره ادعای اتحادیه اروپا درباره سوء استفاده از جریان گاز مورد نیاز اروپا برای تولید انرژی به عنوان سلاح اقتصادی، پیامدهای تحریم های غرب را علت اصلی اختلال در صادرات و عرضه گاز می داند. شرکت انرژی اِنی به عنوان بزرگ ترین وارد کننده گاز از روسیه در ایتالیا روز شنبه در تارنمای رسمی خود نوشت، عرضه گاز روسیه از مسیر تارویسیو قطع شده است و به همراه شرکت گازپروم برای حل مشکل قطع جریان گاز، تلاش می کند.

خبرگزاری ایرنا: آژانس انرژی دانمارک به نقل از اپراتور خط لوله نورد استریم ۲ اعلام کرد که فشار این خط لوله ثابت شده زیرا هیچ گازی در داخل خط لوله باقی نمانده است. مقامات انرژی دانمارک  از صفر شدن فشار در خط لوله نورد استریم ۲ خبر دادند.در چهارم مهر ماه، حملات همزمان به خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ موجب کاهش فشار و نشت گاز در دریای بالتیک شد. مقامات سوئد و دانمارک اعلام کردند که در این خصوص چندین انفجار و خرابکاری را شناسایی کرده‌اند.ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز جمعه گفت که آمریکا و متحدانش سیاست خود را از اعمال تحریم‌ها به تخریب زیرساخت‌های انرژی تغییر داده‌اند.خط لوله نورد استریم ۱ مسیر اصلی تامین گاز به اروپا است.

دویچه وله:  در مراسمی با حضور رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا بهره ‌برداری  از خطوط انتقال گاز میان بلغارستان و یونان به طور رسمی آغاز شد. کشورهای عضو اتحادیه امیدوارند این خط لوله روند قطع وابستگی به گاز روسیه را شتاب بخشد.رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در مراسم آغاز بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز میان بلغارستان و یونان تاکید کرد این پروژه راه رهایی اروپا از وابستگی به گاز روسیه را هموارتر خواهد کرد.اوزولا فون در لاین در این مراسم ابراز اطمینان کرد این پروژه سرآغاز عصر جدیدی برای این کشور و کشورهای جنوب شرق اروپا خواهد بود.خط لوله‌ای که بهره‌برداری از آن روز شنبه به طور رسمی کلید خورد ۱۸۲ کیلومتر طول دارد و مرکز بلغارستان را به شهر کموتینی در استان مقدونیه شرقی و تراکیه در شمال یونان متصل می‌کند.

خبرگزاری تسنیم: روز شنبه به صورت هم زمان اعتصاب لوکوموتیورانان و تظاهرات هزاران نفری شهروندان انگلیسی در بسیاری شهرهای این کشور در اعتراض به هزینه‌های بالای انرژی برگزار شده و اختلالاتی را ایجاد کرد. در سراسر بریتانیا، از جمله در لندن، ادینبورگ، سوانسی و لیورپول، معترضان امروز شنبه در تظاهرات هایی که توسط کمپین موسوم به «کافی است» هماهنگ شده بود، شرکت کردند. معترضان در بیانیه ای در وب سایت خود خواستار حمایت برای مقابله با افزایش قیمت در قالب افزایش دستمزد واقعی، کاهش قبوض انرژی و مالیات برای ثروتمندان شدند.

ان. اچ.کی ژاپن: وزیران دفاع ژاپن، آمریکا و استرالیا توافق کرده اند همکاری دفاعی بین ۳ کشور افزایش یابد. هامادا یاسوکازو، لوید آستین و ریچارد مارلس، به ترتیب وزیران دفاع ژاپن، آمریکا و استرالیا، در هاوایی ملاقات کردند. هامادا به همتایان خود گفت هماهنگی نزدیک بین ۳ کشور برای حفظ و تقویت گستره آزاد و باز اقیانوس هند تا اقیانوس آرام بر اساس حکومت قانون هیچگاه مهمتر نبوده است.

رادیو چین: «جو فنگ‌لیان» سخنگوی دفتر امورِ تایوانِ شورای دولتی چین از ایالات متحده خواست در امور مربوط به تایوان با احتیاط رفتار کند و حمایت از تایوان به منظور مهار چین را متوقف نماید.وی طی بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات «کاملا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا در سفر اخیرش به ژاپن و کره جنوبی، گفت: فقط یک چین وجود دارد و تایوان بخشی از آن است. از آنجا که مساله تایوان از موضوعات داخلی چین است، مداخله خارجی برای ما قابل تحمل نخواهد بود.

الکوثرفارسی: روزنامه الاخبار لبنان بااشاره به وضعیت سیاسی کنونی این کشور نوشته است آمریکا و متحدانش لبنان بدون شیعیان را می خواهند. الاخبارنوشت: پس از آنکه جنگ ها در جبهه های متعدد و محاصره اقتصادی شدید برای از بین بردن حزب الله فایده ای در بر نداشت، ماموران اطلاعاتی لبنانی وابسته به آمریکا در واشنگتن از معامله جدیدی که برای آن بازاریابی می شود، سخن به میان می آورند؛ معامله جدیدی که با معادله ریاضی به شکل زیر طرح می شود: لبنان=مسیحیان+سنی ها+ دروزی ها منهای شیعیان!براساس این طرح، به جای انداختن شیعیان به دریا، می توان دیوار حائلی ایجاد کرد که «لبنان آنها» را از «لبنان ما» جدا کند.

خبرگزاری ایلنا: پیشنهاد میانجی آمریکایی برای تعیین مرزهای آبی بین لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین ‌تسلیم ‌رئیس‌جمهوری لبنان شد. بنا به گزارش‌ها، پیشنهادهای «آموس هوکشتاین» میانجی آمریکایی امروز -شنبه- توسط «دورتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت تسلیم «میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان شد. پس از دریافت این پیشنهادها، «میشل عون» با «نبیه بری» رئیس مجلس و «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان تماس گرفته و درباره چگونگی پاسخ لبنان به این پیشنهاها در اسرع وقت با آنها تبادل نظر کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما: پایگاه خبری “داون نیوز” از صدور حکم بازداشت «عمران خان» نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان خبر داد. حکم بازداشت عمران خان به دلیل اظهارات تهدید آمیز وی خطاب به یک قاضی زن در جریان یک تظاهرات صادر شده است. عمران خان در جریان یک تظاهرات اعتراضی که در پارک F-۹ برگزار شد، یک قاضی زن و ۲ افسر ارشد پلیس را در ملاء عام تهدید کرد.

تی .آر.تی ترکیه: افکان علا معاون روابط خارجی حزب عدالت و توسعه ترکیه گفت : نگرش مثبتی در خصوص فروش اف-16ها به ترکیه و مدرنیزاسیون این جنگنده‌ها شکل گرفته است. هیئتی به ریاست افکان علا معاون روابط خارجی حزب عدالت و توسعه ترکیه مذاکراتی  در واشنگتن به ویژه در این مورد انجام داد. این هیئت که قبلاً در ماه می از واشنگتن دیداری بعمل آورده و در مجموع با 25 نماینده کنگره گفت‌وگو کرده بود، این بار با 2 سناتور و 14 قانونگذار از جمله تد کروز سناتور تگزاس گردهم آمد.افکان علا گفت، ما از کنگره آمریکا انتظار داریم که فاصله عادلانه و مساوی را با ترکیه و یونان بعنوان دو متحد ناتو، حفظ کرده، به حساسیت‌های کشورمان در مورد مسائل دریای اژه احترام گذاشته و آینده ناتو را بر منافع شخصی ترجیح دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *