جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتقاد شدید نماینده فلسطین از نقض قطعنامه شورای امنیت توسط اسرائیل

نیویورک – ایرنا- سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل از نقض قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت مبنی بر برقراری آتش بس فوری از سوی اسرائیل بشدت انتقاد کرد و گفت: اسرائیل با نقض قطعنامه شورای امنیت مرتکب جنایت می شود.

تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزه

دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه تدابیر جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

Loading

هشدار بایدن به چین درباره نقض تحریم‌های روسیه و…

۱۴۰۱/۰۶/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: هشدار بایدن به چین درباره نقض تحریم‌های روسیه، موافقت رهبر جریان صدر با دیدار با هیأت سه‌جانبه گروه‌های سیاسی، ادعای کی یف درباره حمله مسکو به دومین نیروگاه هسته‌ای بزرگ اوکراین، تاکید دوباره بایدن به حمایت نظامی آمریکا از تایوان در صورت حمله چین، تلاش تل آویو برای کمک گرفتن از اردن جهت کاهش تنش در کرانه باختری، خودداری ائتلاف نصر از موضع‌گیری در قبال نامزد نخست‌وزیری عراق، توقف انبوه تولید در اروپا با امتناع از گاز روسیه، حمله به پایگاه نیرو‌های آمریکایی در دیرالزور، افزایش احتمال تشکیل دولت لبنان، مخالفت قاطعانه شین‌ جیانگ با گزارش غرض‌ورزانه سازمان ملل، واکنش روسیه به ادعای اوکراین برای تصرف کریمه، دیدار رئیس جمهور قرقیزستان با پوتین، تظاهرات در اراضی اشغالی در مخالفت با بازگشت نتانیاهو به قدرت و اعلام آمادگی روسیه برای میزبانی نشست وزرای خارجه سوریه و ترکیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: رئیس جمهوری ایالات متحده در بخش دیگری از مصاحبه خود با شبکه «سی بی اس» به همتای چینی خود درباره نقض تحریم های روسیه هشدار داد. ‌بایدن در این مصاحبه گفت که «چین با نقض تحریم های روسیه، دست به اشتباه بزرگی می زند.» ٰرئیس جمهوری دموکرات آمریکا در این گفتگوی تلویزیونی خطاب به چینی ها گفت: « با نقض تحریم‌های اعمال‌ شده علیه روسیه فکر می‌کنید آمریکاییها و دیگران به سرمایه‌ گذاری در چین ادامه می‌ دهند، اما من فکر می‌کنم اشتباهی عظیم مرتکب می شوید، با این حال تصمیم‌ گیری در این مورد بر عهده خودتان است.» البته رئیس جمهوری آمریکا در این گفتگوی تلویزیونی تاکید کرد که هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه چین به روسیه تسلیحات فروخته، وجود ندارد.

خبرگزاری فارس: حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی»، خبر داد که«سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر موافقت کرده است  با هیأت سه‌جانبه تشکیل شده از سوی گروه‌های سیاسی عراق شامل «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق و «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق دیدار کند. «وفا محمد کریم» از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق، امروز (دوشنبه، 19 سپتامبر)، در گفت‌وگو با «بغداد الیوم»، ضمن اعلام این خبر تصریح کرد: زمان دقیق این دیدار مشخص نیست اما در همین حد که الصدر پذیرفته با این هیأت سه‌جانبه دیدار کند، گامی مثبت برای شنیدن آن‌چه که وی می‌خواهد است و مقدمه‌ای برای توافق درباره شکل دولت و عمر این دولت محسوب می‌شود. وی افزود: پیشتر این نگرانی وجود داشت که الصدر در را به روی این دیدار ببندد اما موافقت او با این دیدار، دستاورد خوبی است به ویژه که وی می‌داند که این هیأت چه چیزی در چنته دارد و دقیقا به همین دلیل، موافقت وی با این دیدار، دروازه‌ای برای تشکیل دولت جدید خواهد بود.

العالم فارسی: بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت انرژواتم روز دوشنبه در بیانیه‌ای ادعا کرد که نیروهای روسیه نیروگاه هسته‌ای پیودنوکراینسک در منطقه جنوبی میکولایف را هدف قرار دادند اما راکتورهای آن آسیب ندیده و به صورت معمول کار می‌کند. این شرکت در بیانیه خود آورده است که یک انفجار در ۳۰۰ متری راکتورها صورت گرفت و خساراتی به ساختمان‌های نیروگاه هسته‌ای وارد آورد. این حمله همچنین به یک نیروگاه برق آبی در نزدیکی محل انفجار و خطوط انتقال آسیب زده است. مرکز ارتباطات راهبردی اوکراین روز یکشنبه در ادامه آنچه پیشروی‌های کی‌یف در شرق خوانده شده، اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین از رود اوسکیل عبور کرده و از دیروز کنترل کرانه آن را به دست گرفته است.

آناتولی  ترکیه: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی بی اس اعلام کرد که در صورت حمله چین به جزیره تایوان، نیروهای آمریکایی از جزیره دفاع خواهد کرد. وی که دیشب با برنامه «60 دقیقه» گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه “آیا در صورت حمله چین به تایوان نیروهای آمریکایی از آنان دفاع خواهند کرد؟” گفت: بله، اگر حمله بی سابقه‌ای رخ دهد. مجری برنامه در ادامه پرسید: “اگر بخواهید موضع خود در قبال تایوان را به شی جین پینگ، رئیس جمهور چین اعلام کنید، چیست؟” بایدن در پاسخ به این سوال گفت: ما بر آنچه مدت‌ها پیش امضا کرده‌ایم پایبند بوده و به سیاست چین واحد متعهد هستیم. ما تایوان را سوق و یا تشویق به استقلال نمی‌کنیم و این تصمیم خود آنان است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک روزنامه عبری زبان نوشت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی قصد دارد در راستای ممانعت از تنش در کرانه باختری، با پادشاه اردن در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار و گفتگو کند.به گزارش ایسنا، روزنامه عبری زبان “یدیعوت آحارونوت” در گزارشی  به نقل از دفتر یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نوشت، لاپید قصد دارد با توجه به تنش‌های اخیر در کرانه باختری و نفوذ عبدالله دوم، پادشاه اردن در تشکیلات خودگردان فلسطین، در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با او دیدار کند.آحارونوت در ادامه نوشت، به دلیل برنامه‌های فشرده لاپید و عبدالله دوم، دیدار آن دو تا این لحظه قطعی نیست.همچنین این روزنامه عبری زبان به نقل از دو مسؤول “عالی‌رتبه” اسرائیلی نوشت، دیدار لاپید و پادشاه اردن احتمالا فردا (سه‌شنبه) انجام می‌شود.

خبرگزاری ایلنا: ائتلاف نصر عراق به رهبری «حیدر العبادی» امروز -‌دوشنبه- از هر گونه موضع گیری در قبال نامزد نخست‌وزیری برای این کشور خودداری کرد و خواستار توافق طرف‌های سیاسی درباره یک نقشه راه برای پایان داده به بن‌بست سیاسی شد. دفتر رسانه‌ای ائتلاف نصر در بیانیه ای اعلام کرد:‌ «از هر نوع گفت‌و‌ گو و هم‌گرایی بین نیروهای سیاسی برای پایان دادن به بحران بن‌بست سیاسی حمایت می‌کنیم چرا که موفقیت و شکست کشور در خدمت به شهروند نتیجه یک عمل همبسته است». در ادامه این بیانیه آمده است:‌ «ما موضوع جدیدی در قبال نامزد نخست‌وزیری و مواضع موافق و مخالف شایع در فضای مجازی که در راستای منافع عده‌ای خاص است، نداریم».

اسپوتنیک روسیه: به گزارش اسپوتنیک با استناد به نتیجه گیری کارشناسان شرکت مشاوره”Yakov and Partners”، کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه در دو سال آینده بدون تعطیلی گسترده تولید غیرممکن است. تحلیلگران می گویند که اروپا بر وابستگی خود به سوخت روسیه غلبه نکرده است، به این معنی که بدون حفظ عرضه گاز از روسیه یا کاهش چشمگیر اقتصاد، قادر نخواهد بود زمستان آینده و سال 2023 را پشت سر بگذارد.در این سند اشاره شده است که کشورهای اروپایی برای تامین نیازهای خود تا پایان سال 2022 یا باید واردات خود از روسیه را حفظ کنند یا 7 تا 12 میلیارد متر مکعب مصرف گاز را کاهش دهند که تنها با تعطیلی کامل یا جزئی تعدادی از صنایع امکان پذیر خواهد بود.

خبرگزاری صدا و سیما: به گزارش سرویس بین المللخبرگزاری صداوسیما؛ به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، منابع رسانه‌ای سوریه و خبرگزاری اسپوتنیک روسیه از حمله به پایگاه نیرو‌های آمریکایی در میدان نفتی العمر در حومه دیرالزور خبر دادند.به گفته این منابع پایگاه نیرو‌های آمریکایی و مواضع حساس در این منطقه با چند فروند موشک هدف قرار گرفت و صدای انفجار‌ها از داخل پایگاه نیرو‌های آمریکایی شنیده شد. منابع رسانه‌ای اعلام کردند پس از این انفجارها، ستون‌های دود از این میدان نفتی به هوا برخاست و خودرو‌های امدادی و آمبولانس‌ها وارد آنجا شدند. نیرو‌های اشغالگر آمریکایی پس از این حمله، جنگنده‌ها و هواپیما‌های شناسایی خود را در آسمان این منطقه و مناطق اطراف آن به پرواز در آوردند.

خبرگزاری تسنیم: منابع سیاسی لبنان گزارش دادند که با حل شدن بخش عمده‌ای از چالش‌ها در پرونده سیاسی لبنان ممکن است که دولت جدید این کشور تا هفته آینده تشکیل شود. منابع سیاسی لبنان به اتفاق آراء معتقدند که تغییر محسوسی در رویکرد «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت لبنان در پرونده تشکیل کابینه به وجود آمده و حتی پیش‌بینی می‌شود در صورت رفع برخی موانع تکلیف این پرونده تا حدود یک هفته آینده روشن شود. منابع آگاه به روزنامه الاخبار گزارش دادند که این بار بعد از کاهش سقف شروط و خواسته‌های طرف‌های مربوطه، پیشرفت جدی در روند تشکیل کابینه مشاهده شده است. به طوری که اطلاعات نشان می‌دهد نجیب میقاتی ممکن است در تاریخ 24 تا 25 ماه جاری تشکیل دولت خود را اعلام کند.

رادیو چین: «شو گوی‌شیانگ» سخنگوی دولت منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ روز یکشنبه 18 سپتامبر (27 شهریور) به گزارش اخیر سازمان ملل درباره شین جیانگ، واکنش نشان داد. وی تاکید کرد: ما همیشه از اعضای جامعه بین‌المللی که خواستار دیدن شین جیانگ واقعی و تبادل نظارت هستند استقبال کرده‌ایم چرا که هیچ چیز برای پنهان کردن نداریم. اما آن به اصطلاح تحقیقات را نمی‌پذیریم و به آنها احتیاجی نداریم. دفتر کمیسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز 31 آگوست (9 شهریور) برآورد خود درباره به اصطلاح نگرانی‌های حقوق بشری در شین جیانگ را منتشر کرد. به گفته شو، این برآورد سازمان ملل غیرقابل قبول است زیرا عینی یا منصفانه نیست.

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی کرملین با اشاره به “شبه جزیره کریمه” به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک روسیه، تاکید کرد: هرگونه ادعا نسبت به خاک روسیه از جمله کریمه، “پاسخی درخور” دریافت خواهد کرد. “دیمیتری پسکوف” سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز دوشنبه در گفت‌و گو با رسانه‌ها افزود: روسیه استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک به رسمیت شناخته است. آن‌ها برای حفظ امنیت خود از مسکو تقاضای کمک کرده بودند و روسیه نیز به درخواست آن‌ها پاسخ داده است. وی این سخنان را در واکنش به اظهارات اخیر “میخائیلو پودولیاک” مشاور رئیس‌جمهور اوکراین مبنی بر نیاز کی‌یف به موشک‌های دوربرد غربی‌ها برای هدف گیری مواضع روسیه در شبه جزیره کریمه بیان کرد. اسپوتینک نیز در گزارشی از صحبت‌های سخنگوی کرملین، نوشت: وی همچنین ادعاهای اوکراین در مورد قتل عام در شهر “ایزیوم” در شرق اوکراین را به شدت مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد که کی‌یف سعی دارد مسکو را مقصر جلوه دهد.

تی .آر.تی ترکیه: سدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه وضعیت مرز قرقیزستان و تاجیکستان را ارزیابی کرد. بر اساس بیانیه مرکز مطبوعاتی ریاست جمهوری قرقیزستان، جباروف تلفنی با پوتین گفتگو کرده و اطلاعاتی در مورد تلفات غیرنظامیان و آسیب به بسیاری از تأسیسات زیرساختی اجتماعی و غیرنظامی در درگیری در مرز قرقیزستان و تاجیکستان ارائه کرد. رهبران بر اهمیت حل و فصل بحران میان قرقیزستان و تاجیکستان از راه‌های مسالمت آمیز و دیپلماتیک در اسرع وقت تاکید کردند. در همین حال، جباروف در 19 سپتامبر به یاد قربانیان درگیری در مرز قرقیزستان و تاجیکستان در منطقه باتکن قرقیزستان “عزای ملی” اعلام کرد. بیان شد که جباروف همچنین فرمانی را در مورد اقدامات اولویت‌دار در مورد بازسازی و توسعه اقامتگاه‌های اداری و مدنی آسیب دیده از درگیری و همچنین التیام زخم‌ها امضا کرد. در درگیری مسلحانه میان یگان‌های نگهبانی دو کشور در مرز قرقیزستان و تاجیکستان، 36 نفر در سمت قرقیزستان جان خود را از دست دادند و 129 نفر مجروح شدند.

ایران پرس: در حالی که نشانه‌هایی از بازگشت مجدد «بنیامین نتانیاهو» به قدرت دیده می‌شود، تظاهرات در اراضی اشغالی در مخالفت با این موضوع گسترش پیدا کرد. روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» نوشت: حداقل 100 نقطه در سرزمین‌های اشغالی روز گذشته، شاهد تظاهرات سراسری علیه بنیامین نتانیاهو بود. تظاهرات‌کنندگان بر تداوم تظاهرات و اعتراض برای جلوگیری از بازگشت نتانیاهو به قدرت تاکید کردند. این تظاهرات با حمله طرفداران نتانیاهو هرماه شده و شماری از معترضان زخمی شدند.

خبرگزاری مهر: به نقل از اسپوتنیک، «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا امروز دوشنبه در سخنانی گفت: مسکو از پیشنهاد برگزاری نشست وزرای امور خارجه سوریه و ترکیه استقبال می‌کند و در صورت لزوم آماده است تا زمینه را برای میزبانی آن فراهم کند. بوگدانوف در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به تحولات سوریه و روابط این کشور با ترکیه افزود: روسیه از مواضع «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه درباره امکان دیدار با بشار اسد همتای سوری خود استقبال می‌کند. روسیه همچنین برای تعامل با آمریکا درباره سوریه آمادگی دارد. این مقام ارشد روس به تحولات لیبی هم اشاره و اعلام کرد: سفارت روسیه در لیبی به زودی بازگشایی خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *