جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

واکنش زلنسکی به اظهارات پوتین درباره حمله مرگبار مسکو: او بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به اظهارات همتای روس خود درباره حمله تروریستی در مسکو واکنش نشان داد.رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین «بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند. همه چیز کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

آمریکا حمله تروریستی مرگ‌بار در حومه مسکو را به‌ شدت محکوم کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه چهارم فروردین، با انتشار بیانیه‌ای کوتاه، «حمله تروریستی مرگ‌بار» روز جمعه سوم فروردین، در مسکو را به‌شدت محکوم کرد. او ضمن ابراز مراتب همدردی با خانواده‌ها و عزیزان قربانیان این «جنایت شنیع» گفت: «تروریسم را در همه اشکال آن محکوم می‌کنیم و در غم جان‌باختن ناشی از این رویداد هولناک، در همبستگی با مردم روسیه می‌ایستیم.»

چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟

گزارش‌های رسانه‌ای همچنین حاکی است، ایران قرار است چندین هزار فروند پهپاد شاهد ۱۰۱ و پهپاد‌های پیشرفته‌تر شاهد ۱۰۷ به روسیه بفروشد. به علاوه، کارخانه مستقر در جمهوری تاتارستان نیز خط تولید این نوع از پهپاد‌ها را راه اندازی خواهند کرد. در حالی که گروه‌های مورد حمایت ایران در هر عملیات خود در خاورمیانه حداکثر از دو یا سه شاهد ۱۰۱ استفاده می‌کنند، ارتش روسیه ظرفیت انجام حملات پهپادی گسترده در اوکراین را دارد و این امکان آزمایش و ارتقاء توان رزم این تسلیحات را فراهم می‌سازد. همه اینها نشانه هایی است از اینکه چگونه درگیری ها در اوکراین و خاورمیانه رویدادهایی در هم تنیده اند و فن آوری های نظامی در هر دو جبهه بین گروه های درگیر به اشتراک گذاشته می شوند.

سنتکام: حوثی‌ها روز شنبه به یک نفتکش چینی حمله کردند

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد حوثی‌های یمن در روز شنبه ۴ فروردین‌ماه به یک نفتکش متعلق به چین حمله کردند.به گزارش سنتکام این گروه  ابتدا بین ساعت ۲:۵۰ تا ۴:۳۰ بامداد روز شنبه با چهار موشک  به نفتکش چینی «هووانگ پو» در دریای سرخ حمله کردند که این موشکها به کشتی برخورد نکرد و دوباره در ساعت ۴:۲۵ دقیقه بعد از ظهر پنجمین موشک را به سمت نفتکش «هووانگ پو» شلیک کردند که این موشک به پیرامون کشتی برخورد کرد و آسیب مختصری به آن وارد کرد و کشتی بدون تلفات جانی به مسیر خود ادامه داد.

سیل و رانش زمین در برزیل؛ ۱۲ تن جان باختند

مقامات برزیل اعلام کردند که طی شبانه‌روز گذشته در پی بارش شدید باران و رانش زمین در ایالت‌های ریو دو ژانیرو و اسپیریتو سانتو، ۱۲ نفر جان خود را از دست داده و شماری مفقود شده‌اند. در  همین حال، مقامات ایالت ریودوژانیرو به دلیل طوفان و گردباد شدید وضعیت فوق العاده اعلام کردند.

تشدید جنگ در اوکراین؛ موشک‌ روسی حریم هوایی ناتو را نقض کرد

همزمان با تشدید حملات روسیه به خاک اوکراین و همچنین حمله هوایی گسترده نیرو‌های اوکراینی به مواضع روسیه در کریمه، ارتش لهستان صبح روز یکشنبه پنجم فروردین از نقض حریم هوایی این کشور توسط یک موشک کروز روسی خبر داد. ارتش لهستان می‌گوید این موشک تا زمان خروج از حریم هوایی لهستان، توسط یک سیستم راداری رصد شد.

گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و عمان درباره تحولات اخیر در غزه

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سید بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه سلطنت عمان امروز – یکشنبه پنجم فروردین – طی تماس تلفنی، موضوعات روابط دوجانبه و تحولات اخیر در نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

العربیه: در پی حمله  اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند

خبرگزاری العربیه نوشت: در پی حمله اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند. اطلاعات اولیه حاکی از آن است که ملیت کشته‌شدگان این حمله سوری است.

Loading

رسانه‌ها؛ مخالفت آمریکا با تجهیز اوکراین به موشک‌ دوربُرد و…

۱۴۰۱/۰۶/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: حمله اسرائیل به «مواضع ایران در سوریه»، مخالفت آمریکا با تجهیز اوکراین به موشک‌ دوربُرد، رایزنی های آمریکا با عمان درباره ایران و برجام، واکنش حماس حمله هوایی اسرائیل به دمشق، حمایت چارچوب هماهنگی شیعیان عراق از محمد شیاع السودانی، موضع برلین در قبال لغو تحریم های «نورد استریم ۲»، اظهارات پسکوف در خصوص احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته ای در اوکراین، هشدار هنیه به همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان با اشغالگران، تهدید بایدن علیه روسیه درباره عواقب جدی استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین، نگاهی به مصوبات نشست شورای سران عضو همکاری شانگهای در سمرقند، افزایش تورم سالانه منطقه یورو، لغو تحریم تسلیحاتی آمریکا علیه بخش روم‌نشین قبرس، مخالفت روسای جمهور روسیه و چین با دنیای تک قطبی و گزارش سازمان جاسوسی آمریکا درباره قصد چین برای تسخیر تایوان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داد که در پی حمله هوایی اسرائیل به فرودگاه دمشق پنج سرباز سوری کشته شدند. بنا به همین گزارش این حمله خسارت مادی هم به بار آورده است. منبعی نظامی به خبرگزاری دولتی سوریه گفته است هدف این حمله فرودگاه دمشق و مناطقی در جنوب شهر بود. دیده‌بان حقوق بشر سوریه که رویدادهای این کشور را رصد می‌کند گزارش داده است که علاوه بر پنج سرباز سوریه، دو نظامی مورد حمایت ایران نیز در این حمله کشته شدند. این نهاد مستقر در بریتانیا افزوده است که هدف حمله محل حضور نظامیان مورد حمایت ایران در نزدیکی فرودگاه دمشق بود.

خبرگزاری فارس: شبکه «ان‌بی‌سی نیوز»، در خبری به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که رهبران ارشد نیروهای مسلح این کشور به کاخ سفید توصیه کردند که موشک‌های دوربرد به اوکراین ندهند. بنا بر این گزارش، سران نظامی آمریکا در توضیح چرایی مخالفتشان با بر این نگرانی تاکید کردند که اقدام واشنگتن در ارسال این موشک‌ها ممکن است باعث تحریک اوکراین برای به راه انداختن یک جنگ گسترده‌تر با روسیه شود. دو مقام ارتش آمریکا به شبکه ان‌بی‌سی نیوز خبر دادند، دولت بایدن درخواست اوکراین برای ارائه موشک‌های دوربرد را به دلیل ترس از اینکه می‌تواند باعث برانگیختن واکنش خطرناکی از سوی روسیه شود، متوقف کرده است. این دو مقام نظامی آمریکایی که نامشان فاش نشده، همچنین بر مخالفت سران ارشد پنتاگون با ایده ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین تاکید کردند.

العالم فارسی: رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز جمعه به وقت محلی با بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان گفتگوی تلفنی داشته است. این مقام آمریکایی افزود: در این دیدار بر تشکر ایالات متحده از همکاری نزدیک عمان در زمینه مسائل منطقه‌ای به ویژه تلاش‌های ما برای بازگشت مشترک به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید کردم.

آناتولی  ترکیه: حازم قاسم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ما حمله هوایی صهیونیست‌ها به فرودگاه بین المللی دمشق را شدیدا محکوم می‌کنیم. وی با اشاره براینکه اقدام فوق ادامه تجاوزات صهیونیستی به منطقه است، گفت: جنبش حماس در قبال این تجاوزات در کنار سوریه است. خبرگزاری رژیم بشار اسد «سانا» پیشتر گزارش داد که در حمله هوایی اسرائیل به فرودگاه دمشق و اطراف آن بامداد امروز 5 سرباز رژیم کشته شدند. در این گزارش آمده است: سیستم‌های پدافند هوایی سوریه اکثر موشک‌های پرتاب شده را خنثی کردند. مقامات اسرائیلی تاکنون هیچ توضیحاتی در مورد این حمله ارائه نکرده‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): عارف الحمامی، نماینده چارچوب هماهنگی شیعیان عراق گفت: موضوع تشکیل دولت جدید با ریاست محمد شیاع السودانی یک موضوع قطعی است و تمام گروه‌های سیاسی عراق درباره آن اتفاق نظر دارند و این مسئله لغو نخواهد شد. وی گفت: بعد از پایان مراسم زیارت اربعین موضوع تشکیل دولت جدید قطعی خواهد شد، به ویژه اینکه محمد شیاع السودانی نامزد چارچوب هماهنگی شیعیان برای پست نخست وزیری از سوی بیشتر فراکسیون‌های پارلمان حمایت می‌شود. در زمان کنونی طرحی برای تغییر محمد شیاع السودانی وجود ندارد.

خبرگزاری ایلنا: یک منبع در کابینه آلمان امروز -شنبه- اعلام کرد که برلین موضع خود را در قبال خط لوله گاز «نورد استریم-۲» که روند تصویب آن در فوریه گذشته متوقف شد و استفاده از آن را غیرممکن می‌کند، تغییر نخواهد داد. این منبع گفت: «موضع ما همچنان ثابت است». «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در این زمینه پس از سفر به ازبکستان روز گذشته -جمعه- اعلام کرد: «‌اگر شرایط برای آلمان بسیار سخت است، تحریم‌های ‌نورد استریم ۲‌ را لغو کنید. ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز در سال در این خط لوله وجود دارد؛ فقط دکمه را فشار دهید و همه چیز آسان می‌شود».

اسپوتنیک روسیه: دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در خصوص احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته ای در اوکراین اظهار داشت که همه موارد در دکترین هسته ای روسیه گفته شده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته از تلاش‌ ها برای انجام حملات تروریستی در روسیه از جمله در قلمرو تأسیسات هسته‌ای روسیه گفت، اما اطمینان داد که اوضاع تحت کنترل است. وی همچنین خاطرنشان کرد که مسکو فعلاً با خویشتن‌داری به حملات اوکراین به زیرساخت‌ها و حملات تروریستی پاسخ می دهد و یادآور شد که اخیراً نیروهای مسلح روسیه چند حمله حساس انجام داده‌اند که پوتین این حملات را “هشدار” تلقی کرد. وی هشدار داد که اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، پاسخ جدی‌ تر خواهد بود.

خبرگزاری صدا و سیما: «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیاالیوم در مسکو گفت: تشکیلات خودگردان باید موضع ثابتی داشته باشد‏، این تشکیلات نگهبان و محافظ اشغالگران نیست، تشکیلات باید همکاری امنیتی با اشغالگران را متوقف کند، باید دست از سر جوانان فلسطینی در کرانه باختری رود اردن بردارد.

خبرگزاری تسنیم: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده است که اگر روسیه از تسلیحات شیمیایی یا هسته‌ای تاکتیکی در اوکراین استفاده شود، این کشور با عواقب بین المللی بسیار جدی روبرو خواهد شد.  گزیده‌ای از مصاحبه وی با شبکه سی‌بی‌اس صبح امروز، شنبه، منتشر شده است. از رهبر آمریکا پرسیده شده که به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، “اگر در نظر دارد که از سلاح‌های کشتار جمعی: شیمیایی یا هسته‌ای تاکتیکی” در اوکراین استفاده کند، چه می‌گوید؟ بایدن در پاسخ گفت: “به او می‌گویم: این کار را انجام نده. شما در این صورت چهره جنگ را تغییر خواهید داد، در حالیکه هیچ چیز از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون تغییری نکرده است.”

رادیو چین: سران عضو سازمان همکاری شانگهای «بیانیه سمرقند شورای سران عضو سازمان همکاری شانگهای» را امضاء و منتشر کردند. در نشست فوق، چندین اعلامیه و سند مربوط به حفظ امنیت بین‌المللی غلات و امنیت بین‌المللی انرژی، مقابله با تغییرات اقلیمی و حفظ امنیت، ثبات و چندگانگی زنجیره عرضه منتشر شد؛ یادداشت وظایف ایران برای کسب عضویت سازمان همکاری شانگهای به امضا رسید؛ روند پذیرش بلاروس به عنوان عضو سازمان آغاز شد؛ پذیرش مصر، عربستان سعودی و قطر به عنوان شریک گفتگوی جدید به تصویب رسیده و همچنین با تبدیل بحرین، مالدیو، امارات متحده عربی، کویت و میانمار به عنوان شریک گفتگوی جدید موافق صورت گرفت و سری توافقنامه‌هایی مانند «خلاصه اجرایی قطعنامه همکاری همجواری و طولانی مدت اعضای سازمان برای پنج سال آینده» به تصویب رسید.

خبرگزاری ایرنا: اداره آمار اروپا (یورواستات) در گزارشی که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد تورم منطقه یورو در ماه اوت (مرداد) به ۹.۱ درصد رسید که بیش از سه برابر مدت مشابه سال گذشته بود. این اداره در گزارش خود تاکید کرد که بهای مواد غذایی و انرژی همچنان در منحنی صعودی باقی مانده است. در گزارش اداره آمار اروپا آمده است: نرخ تورم سالانه منطقه یورو ۹.۱ درصد در اوت ۲۰۲۲ بود که از رقم ۸.۹ درصدی در ماه ژوئیه (تیر) بیشتر بود. یک سال قبل این رقم ۳ درصد بود. یورواستات تاکید کرد که در ماه اوت، بیشترین سهم در نرخ تورم سالانه منطقه یورو متعلق به انرژی و پس از آن مواد غذایی، الکل و تنباکو، خدمات و کالاهای صنعتی غیرانرژی بود. یورواستات افزود: اوت ۲۰۲۲ تورم سالانه اتحادیه اروپا ۱۰.۱ درصد بود که از رقم ۹.۸ درصدی در ماه ژوئیه در ماه ژوئیه بیشتر بود.

تی .آر.تی ترکیه: ند پرایس، سخنگوی امور خارجه آمریکا اعلام کرد که تحریم تسلیحاتی علیه بخش روم‌نشین قبرس را به مدت یک سال لغو کرده‌اند. وی اظهار داشت: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در خصوص صادرات تجهیزات نظامی سال مالی 2023 اعلام کرد که قبرس روم‌نشین طبق قوانین مربوطه، شرایط لازم برای اجازه صدور مجدد و انتقال صنایع دفاعی را دارد. پرایس خاطرنشان کرد: مقررات تجارت بین‌المللی تسلیحات آمریکا، از 1 اکتبر 2022، متناسب با سیاست‌های جدید تغییر خواهد کرد. براساس قانون مشارکت امنیت و انرژی مدیترانه شرقی سال 2019 و قانون مجوز دفاع ملی در سال مالی 2020، محدودیت صادرات محصولات دفاعی ایالات متحده به قبرس روم‌نشین دو شرط دارد. در صورتی که قبرس روم‌نشین گزارش اجرای مقررات مبارزه با پولشویی را به کنگره آمریکا ارائه کرده و اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود کشتی‌های جنگی روسیه به بنادر خود برای سوخت‌گیری و سرویس‌دهی را انجام دهد، تحریم‌های مربوطه برداشته می‌شود.

ایران پرس: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس سران «سازمان همکاری شانگهای» در سمرقند در دیدار با شی جین پینگ رئیس جمهور چین تلاش برای ایجاد جهان تک قطبی را غیر قابل قبول دانست.شی جین پینگ نیز به نوبه خود گفت جهان با تغییرات عظیم بی سابقه در تاریخ مواجه است.به گفته وی، جمهوری خلق چین و همکاران روسی آن آماده هستند تا نمونه ای از یک قدرت جهانی مسئول را ارائه دهند و نقشی پیشرو در آوردن چنین دنیایی که به سرعت در حال تغییر است در مسیر توسعه پایدار و مثبت ایفا کنند.

خبرگزاری مهر: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سی‌آی‌اِی در تازه‌ترین گزارش خود درباره تایوان ادعا کرده است که چین مظنون به طرح‌ریزی برای تسخیر تایوان است. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در همین ارتباط مدعی شد که «شیء جین پینگ»، رئیس جمهور چین به ارتش این کشور دستور داده است تا برای تسخیر تایوان تا سال ۲۰۲۷ آماده شوند. همچنین کانال تلویزیونی سی‌ان‌ان در گزارشی این ادعا را به نقل از «دیوید کوهن»، معاون مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اعلام کرد و گفت که این گزارش را این مقام امنیتی سازمان سیا تائید کرده است. در عین حال، به گفته کوهن، در این مرحله، سی‌آی‌اِی تمایلی به این باور ندارد که رهبری جمهوری خلق چین تصمیم نهایی در مورد حمله احتمالی تایوان را گرفته است و شاید چنین تصمیمی هنوز در پکن نهایی نشده باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *