جدیدترین مطالب

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

اذعان آمریکا و غرب به دست برتر روسیه در جنگ با اوکراین

تهران-ایرنا- پیشروی‌های نیروهای روسیه در جنگ با اوکراین، برخی از مقام‌های آمریکایی و غربی را بر آن داشت تا به‌رغم سرازیر شدن انبوه سلاح‌ها به کی‌یف، خواستار کمک بیشتری به این کشور شوند و در واقع بر شکست قریب الوقوع اوکراین در برابر روسیه اذعان کنند.

کی یف طی 24 ساعت گذشته حدود 380 سرباز خود را در رویارویی با یگان های ارتش روسیه از دست داد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که طی شبانه روز گذشته نیروهای مسلح اوکراین در جریان نبرد در منطقه عملیات ویژه با گروه‌های نیروهای “غرب” و “مرکز” نیروهای مسلح روسیه حدود 380 نیروی نظامی خود را از دست دادند.

Loading

رسانه‌ها؛ فراخوان سنی‌ها و کردها در عراق برای تشکیل دولت و…

۱۴۰۱/۰۶/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: سفر ضدبرجامی نخست وزیر اسرائيل به آلمان، هشدار تند ترکیه به یونان، مخالفت زلنسکی با هرگونه مذاکره با روسیه، فراخوان سنی‌ها و کردها در عراق برای تشکیل دولت، درخواست آمریکا برای تمدید آتش بس یمن، آغاز رزمایش دریایی ناتو در خاک ترکیه، هشدار سفیر روسیه به آلمان در خصوص عبور از خطوط قرمز، افزایش بدهی مالی آمریکا به ۳۱ تریلیون دلار، بازی ائتلاف‌ها در آستانه انتخابات کنست اسرائیل، ادعای پیشروی اوکراین در مناطقی از خارکیف، تکرار ادعای گروسی درباره تبعات تدابیر جبرانی ایران، پرواز 42 جنگنده چینی در اطراف جزیره تایوان، آغاز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین و واکنش حیدر العبادی به درخواست‌های جریان صدر از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه در تازه ترین اقدام برای متقاعد کردن قدرت‌های غربی به امتناع از امضای توافق هسته‌ای با ایران به آلمان سفر کرد. پرواز حامل نخست وزیر اسرائیل که هیئتی شامل مقامات امنیتی و تنی چند از بازماندگان هولوکاست وی را همراهی می‌کردند بعد از ظهر روز یکشنبه یازدهم سپتامبر فرودگاه بن گوریون در تل آیو را به مقصد برلین ترک کرد. به گزارش فرانس‌پرس، آقای لاپید قرار است روز دوشنبه با فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری، آنالنا بربوک، رئیس دستگاه دیپلماسی و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان دیدار و گفتگو کند.

خبرگزاری فارس: در حالی که تنش‌ها بین آنکارا و آتن طی روزهای اخیر خبرساز شده است، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه به یونان درباره عواقب اقداماتش هشدار شدید داد. منابع رسانه‌ای از ترکیه خبر دادند، وزیر خارجه این کشور طی سخنرانی به مناسبت سالگرد «نبرد ساکاریا» (جنگ ترکیه و یونان ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۲) به تنش‌های اخیر کشورش با یونان واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه این کشور به یونان هشدار داد که «به نمایندگی از منافع کسی دیگر، دست به ماجراجویی نزند». وزیر خارجه ترکیه همچنین خطاب به یونان افزود: «(در صورت انجام هر گونه ماجراجویی علیه ترکیه) شما متحمل عواقبش خواهید شد».

العالم فارسی: رئیس جمهور اوکراین با اذعان به اینکه روسیه کشوری بزرگ است که مجبور هستند به‌عنوان همسایه با آن رفتار کنند، اما گفت که دیگر خواستار مذاکره با مسکو نیست. زلنسکی پیش از این نیز ادعا کرده بود که نیروهای مسلح این کشور توانسته‌اند در جریان عملیات ضدحمله خود، بر مناطق گسترده‌ای در استان خارکیف مسلط شوند. این در حالی است که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین پیشتر گفته بود که روسیه آماده مذاکره بوده و می‌خواهد بحران اوکراین را از طریق دیپلماسی با شرایط مد نظر خود حل کند.

آناتولی  ترکیه: محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق و مسعود بارزانی، رئیس سابق اداره اقلیم کرد شمال عراق و رئیس حزب دموکراتیک کردستان در خصوص از سرگیری فعالیت‌های مجلس و تشکیل دولت جدید به توافق رسیده‌اند. بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی دفتر الحلبوسی، رهبران سنی و کُرد در اربیل دیدار و درباره بحران سیاسی در عراق گفت‌وگو کرده‌اند. در این دیدار ضمن اشاره به اهمیت برگزاری انتخابات زودهنگام، گفته شد در خصوص از سرگیری فعالیت‌های مجلس و تشکیل یک دولت تام الاختیار هم‌عقیده هستند. گفتنی است مقتدی صدر، رهبر جریان صدر می‌خواهد پارلمان عراق منحل شود و انتخابات دوباره برگزار شود. گروه‌های شیعه تحت حمایت ایران نیز می‌خواهند تصمیم برگزاری مجدد انتخابات توسط گروه‌های سیاسی طبق کنوانسیون‌های قانون اساسی اتخاذ شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): تیم لیندرکینگ، فرستاده آمریکا به یمن در مصاحبه با الجزیره گفت: حملات انصارالله یمن به تعز نباید تکرار شود و انصارالله باید در تلاش‌ها برای تحقق صلح مشارکت داشته باشد. ما خواهان بازگشایی جاده‌ها به ویژه جاده تعز هستیم چراکه این یک پرونده انسانی است. وی درباره آتش‌بس گفت: ما به تمدید آتش بس برای توقف درگیری‌ها و افزایش پروازها پایبند هستیم. سازمان ملل به تمدید آتش‌بس و تقویت آن پایبند است. ما از انصارالله یمن نیز می‌خواهیم به آن پایبند باشد.

خبرگزاری ایلنا: روزنامه ملیت ترکیه امروز -دوشنبه- از آغاز رزمایش دریایی ناتو با حضور نظامیان ۱۵ کشور در خاک ترکیه خبر داد. این روزنامه نوشت: «رزمایش‌های بزرگ دریایی در دریای اژه و مدیترانه  از روز گذشته‌ آغاز شده و تا ۲۲ سپتامبر ادامه دارد». در ادامه این گزارش آمده است: «در این رزمایش کشتی‌های ساخته شده در ترکیه، به‌ویژه دو کشتی تهاجمی آبی خاکی سانجکتار و آناتولی که می‌تواند به ناو هواپیمابر سبک تبدیل شود، نیز مشارکت دارند». ملیت نوشت که رزمایش‌هایی که در خاک ترکیه برگزار می‌شوند برای این کشور مهم هستند، زیرا آنکارا از ژانویه آینده فرماندهی نظامی بخش دریایی نیروی واکنش سریع ناتو را بر عهده خواهد گرفت.

اسپوتنیک روسیه: سرگئی نچایف، سفیر روسیه در آلمان در مصاحبه با ایزوستیا گفت: آلمان زمانی که شروع به تحویل سلاح های مرگبار تولید خود به اوکراین کرد، از خط قرمزی عبور کرد که نباید از آن عبور می کرد. این دیپلمات افزود: از جمله در نظر گرفتن مسئولیت اخلاقی و تاریخی آلمان در قبال مردم ما در قبال جنایات نازیسم در طول جنگ بزرگ میهنی. فیر روسیه در آلمان خاطرنشان کرد: پمپاژ تسلیحات اوکراین، همانطور که متحدان ناتو آنگلوساکسون از آلمان می‌خواهند، راهی است به ناکجا آباد، که فقط درگیری را طولانی می‌کند و تعداد قربانیان را افزایش می‌دهد.

خبرگزاری صدا و سیما: بدهی دولت آمریکا برای نخستین بار در آستانه فرا رفتن از ۳۱ تریلیون دلار قرار گرفت. بدهی دولتی آمریکا با وجود کاهش هزینه‌های دولتی مرتبط با کووید به مرز ۳۱ تریلیون دلار رسیده است. بر مبنای داده‌های منتشر شده توسط وزارت خزانه‌داری در اواخر هفته گذشته، کل بدهی مالی آمریکا ۳۰.۹ تریلیون دلار است و در اوایل ماه جاری نیز به ۳۱ تریلیون دلار نیز خواهد رسید. این میزان بدهی دولت آمریکا که قرار است به زودی از مرز ۳۱ تریلیون دلار فراتر رود در حالی است که بایدن به کاهش چشمگیر کسری بودجه سالانه این کشور می‌بالد که از تفاوت بین آنچه دولت هر سال هزینه می‌کند و آنچه از درآمد مالیاتی جمع آوری می‌کند حاصل می‌شود.

خبرگزاری تسنیم: در حالی‌که فرصت ثبت نهایی فهرست های انتخاباتی در روز ۱۵ سپتامبر به پایان می‌رسد، تلاش‌ها برای ائتلاف سازی میان احزاب مختلف اسرائیلی به شدت دنبال می‌شود. تا بدین لحظه دو ائتلاف مهم در سپهر سیاسی اسرائیل شکل گرفته که براساس اقبال عمومی در نظرسنجی‌ها عبارتند از ائتلاف «وحدت ملی» به رهبری بنیامین گانتس و دوم ائتلاف راست‌گرایان افراطی با شراکت «بتصلائل اصموطریچ» و «ایتامار بن گویر». تلاش‌های مشابهی نیز برای شکل‌گیری ائتلاف میان احزاب عربی و احزاب جناح چپ در جریان است که البته هنوز به نتیجه نهایی نائل نیامده است.

رادیو چین: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که ارتش این کشور موفق به بازپس گیری برخی مناطق در خارکیف شده است.این در حالیست که ارتش روسیه روز شنبه در بیانیه‌ای عقب نشینی از برخی مناطق در خارکیف اوکراین را تایید کرد.به گزارش راشاتودی، در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «در راستای دستیابی به اهداف عملیات نظامی ویژه، تصمیمی برای بازتجمع نیروها در مناطق بالاکلیا و ایزیوم برای تقویت تلاش‌ها به سوی دونتسک اتخاذ شده است».وزارت دفاع روسیه اضافه کرد: «نیروهایی که در منطقه مستقر شده‌اند طی سه روز گذشته در مناطق جمهوری خلق دونتسک مستقر شده‌اند.»

خبرگزاری ایرنا: افائل گروسی روز دوشنبه در حاشیه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرنگاران مدعی شد که نمی‌خواهد پرهیجان سخن بگوید اما هرچه زمان می‌گذرد جمع‌بندی اختلاف پادمانی بسیار دشوار می‌شود و «ایران باید خیلی شفاف عمل کند و به ما در خصوص یکسری مسائل دسترسی بدهد تا بتوانیم یک تصویر حدودی را از واقعیت ترسیم کنیم. به همین خاطر تکالیف زیادی را پیش رو داریم تا بتوانیم به جمع‌بندی نهایی برسیم» او در پاسخ به سووالی درباره آنچه رویکرد متعصبانه وی نسبت به فعالیت‌های اتمی ایران خوانده می‌شود گفت: از این ارزیابی متاسف است. «اینکه آژانس خواستار توضیح درباره یکسری مسائل است و ایران به گونه ای که انتظار می‌رود رفتار نمی‌کند و ما را به سیاسی کاری متهم می‌کنند مساله جدیدی نیست» وی با بیان این ادعا که مساله شفاف است مدعی شد: ما ذرات اتمی را در مکان‌هایی که قبلا اعلام نشده بود پیدا کردیم و در حال بررسی هستیم. بگویید که این چه ارتباطی به استفاده سیاسی من از اختیاراتم دارد.

تی .آر.تی ترکیه: وزارت دفاع تایوان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که روز گذشته 42 فروند جنگنده، 1 پهپاد نظامی و 9 کشتی جنگی چین در اطراف جزیره مشاهده شده است. براساس این گزارش، 17 فروند از هواپیماهای مذکور به سمت شرق خط هوایی و دریایی در تنگه تایوان و 1 هواپیما و پهپاد به سمت جنوب غربی منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان (ADIZ) پرواز کرده اند. بنا به اعلام این وزارتخانه 9 فروند جنگنده SU-30، چهار جت جنگنده چنگدو جی-10 و 16 از «خط میانه» در تنگه تایوان که برای تعیین منطقه نفوذ در نظر گرفته می‌شود، عبور کردند. همچنین یک هواپیمای ضد زیردریایی Y-8 و یک فروند پهپاد نظامی تیپ BZK-005 به سمت منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان پرواز کرده است. در بخش دیگری از اطلاعیه وزارت دفاع تایوان آمده است: 42 فروند هواپیمای جنگی، 1 فروند پهپاد و 9 فروند کشتی شناسایی شده در اطراف جزیره توسط دستگاه‌های ردیاب الکترونیکی، هواپیماهای گشت‌زنی، کشتی‌ها و سامانه‌های موشکی زمینی رهگیری شدند. گفتنی است، پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اوت گذشته به تایوان، تنش میان چین با آمریکا و متحدین منطقه‌ای این کشور «تایوان، کره جنوبی و ژاپن» افزایش یافته است.

ایران پرس: نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با حضور کشورهای عضو آژانس پشت درهای بسته آغاز به‌کار کرد. ایمنی و تشعشعات هسته‌ای، امنیت هسته‌ای، تقویت فعالیت‌های علمی آژانس، راستی‌آزمایی هسته‌ای در ایران درچارچوب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، اجرای توافقنامه پادمان در سوریه و امنیت هسته‌ای در اوکراین، مهمترین دستور کار نشست پنج روزه شورای حکام آژانس اعلام شده است. قرار است عصر دوشنبه نشست خبری «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه  نشست شورای حکام در وین برگزار و درباره محورهای این نشست پنج روزه به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد.

خبرگزاری مهر: یدر العبادی رئیس ائتلاف نصر در توئیتی نوشت: جریان های سیاسی در عراق باید مرحله کنونی را به عنوان یک دوران انتقال قدرت تلقی کرده که با تشکیل دولت آغاز و با انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام پایان یابد. وی این درخواست را خطاب به چارچوب هماهنگی شیعی که هم اکنون بزرگترین فراکسیون در پارلمان عراق را دارد، مطرح کرد و افزود: منافع ملت و ثبات کشور عراق بالاتر و گرانبهاتر از هر منفعت حزبی و یا جناحی است. حیدر العبادی همچنین در واکنش به درخواست های مقتدی صدر رهبر جریان صدر در زمینه انحلال پارلمان فعلی و برگزاری انتخابات زودهنگام نیز عنوان کرد: هر تصمیمی که بر اساس شکستن اراده (ملت عراق) انجام شود، فاجعه ای برای مردم و کشور عراق خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *