جدیدترین مطالب

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.
Loading

أحدث المقالات

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

رسانه‌ها؛ سخنرانی پادشاه جدید بریتانیا پس از آغاز فرمانروایی و…

۱۴۰۱/۰۶/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: برگزاری مراسم رسمی تایید پادشاهی چارلز سوم در کاخ سن جیمز، ساز جدایی استرالیا از انگلیس، تاکید تراس و ماکرون بر بهبود روابط انگلیس و فرانسه، دومین سفر غیرمنتظره وزیر خارجه آلمان به اوکراین، تایید عقب نشینی یگان‌های روسیه از بخش های ازخاک اوکراین، برگزاری انتخابات سوئد در بحبوحه افزایش جرایم و بحران انرژی، بیانیه ضد ایرانی تروئیکای اروپا و واکنش روسیه، سفر رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به مسکو، گسیل ۱۰ گردان جدید ارتش رژیم صهیونیستی به کرانه باختری، بازبینی اساسنامه حزب حاکم کمونیست چین، آغاز عقب‌نشینی هماهنگ‌شده نیروهای چینی و هندی از مرز مشترک، چین و آفریقا در مسیر تقویت مناسبات، اعلام برنامه ده ساله دوم اتحادیه آفریقا، بازسازی افغانستان، محور نشست آتی سازمان همکاری شانگهای و ادعای دوباره آلبانی درخصوص تکرار حمله سایبری ایران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: شورای جلوس یا انتقال سلطنت در بریتانیا طی مراسمی که برای نخستین بار به صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد چارلز سوم را رسما به عنوان پادشاه جدید بریتانیا معرفی کرد.این شورا جمعی از نخست وزیران پیشین، نمایندگان بلند پایه پارلمان فعلی و سابق پارلمان و مجلس اعیان، مسئولان ارشد دولت و سفیران کشورهای مشترک‌المنافع و نیز دیگر صاحب‌منصبان شهری، دولتی و صنفی را در خود جای داده است.پادشاه چارلز که همسر و ویلیام، پسرش، ولیعهد بریتانیا را همراه خود داشت طی سخنانی تاکید کرد که تمام تلاش خود را خواهد کرد تا به اصولی که مقابلش است وفادار باشد و در راه پیشبرد رفاه و آسایش مردم بریتانیا و قلمرو کشورهای مشترک المنافع قدم بردارد.

خبرگزاری فارس:  به دنبال مرگ ملکه انگلیس، جمهوریخواهان استرالیا بحثی دیرپا بر سر پایان دادن وابستگی این کشور به حکومت سلطنتی انگلیس را احیا کرده‌اند. پادشاه انگلیس رئیس کشور استرالیا و 13 کشور دیگر محسوب شده و بر آنها نیز سلطنت می‌کند و خاندان سلطنتی انگلیس به اصطلاح از آنها با لفظ «قلمرو» یاد می‌کند هر چند که این نقش عمدتا تشریفاتی است.آدام بانت، یک سیاستمدار جمهوریخواه سرشناس استرالیایی و رهبر حزب «سبزها» در این کشور به دنبال مرگ الیزابت دوم گفت: « ما یاد و خاطر خانواده او و همه کسانی که عاشقش بودند را گرامی می داریم. حالا استرالیا باید به سمت جلو حرکت کند.»

العالم فارسی: رئیس جمهور فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس در تماس تلفنی بر روی تقویت همکاری‌ها و حل اختلاف‌نظرهای گذشته تاکید کردند. کاخ الیزه گاه شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه به‌صورت تلفنی با «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس گفتگو و بر بهبود روابط دو جانبه تاکید کرد. طبق این بیانیه، رایزنی ماکرون و تراس روی حمایت از اوکراین و نحوه واکنش به عواقب این جنگ برای امنیت غذایی و بهای حامل‌های انرژی تمرکز داشت.

دویچه وله: آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد کی‌یف، پایتخت اوکراین شد. او در بدو ورود به اوکراین وعده کمک‌های انسانی، مالی و تسلیحاتی داد و گفت آلمان تا هر زمان که لازم باشد به این کشور کمک خواهد کرد. آنالنا بربوک برای دومین بار از زمان آغاز جنگ  روسیه به دلایل امنیتی با قطار به کی‌یف سفر کرده است. در حال حاضر مسیر ریلی برای مهمانان بین‌المللی معمول و رایج شده است. وزیر خارجه آلمان در کی‌یف هشدار داد که پوتین روی این حساب کرده است که آلمانی‌ها از هم‌دردی با اوکراینی‌ها خسته شوند و او فکر می‌کند که با دروغ می‌تواند جوامع ما را تجزیه کند اما ما اجازه نخواهم داد که نقشه رئیس جمهور روسیه عملی شود.

آناتولی  ترکیه:  وزارت دفاع روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که یگان‌هایی از ارتش  این کشور از شهرهای ایزیوم و بالاکلیا در استان خارکیف اوکراین عقب‌نشینی می‌کنند. در بیانیه فوق تصریح شد که نیروهای مسلح روسیه برای دستیابی به اهداف عملیات نظامی خود یگان‌های مستقر در ایزیوم و بالاکلیا وابسته به خارکیف را به سمت دونتسک هدایت کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سوئدی‌ها امروز (یکشنبه) در انتخاباتی شرکت می‌کنند که “سوسیال دموکرات‌”های چپ‌میانه را در برابر بلوک راست‌گرایانه‌ای قرار داده که “دموکرات‌های سوئد” ضد مهاجرت را شامل می‌شود که به دنبال پس گرفتن قدرت بعد از هشت سال بودن در جایگاه اپوزیسیون هستند.با افزایش روزافزون تعداد تیراندازی‌ها و جرایمی از این دست که رای‌دهندگان را دلسرد کرده است، مبارزات انتخاباتی به مبارزه‌ای سرسختانه با جنایات گروهی تبدیل شده و همزمان تورم فزاینده و بحران انرژی در پی حمله به اوکراین به طور فزاینده‌ای در کانون توجه قرار گرفته است.

خبرگزاری ایلنا: سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و‌ آلمان طی بیانیه‌ای مشترک، بدون اشاره به موضع منفعلانه خود و بدعهدی و زیاده‌خواهی طرف آمریکایی، ایران را مقصر عدم احیای برجام معرفی کرده‌اند.در این بیانیه ادعا شده است که مواضع تهران «تردیدهای جدی را در مورد نیات و تعهد ایران به نتیجه موفقیت آمیز برجام ایجاد می‌کند». تروئیکای اروپا در این بیانیه همچنین مدعی شده‌اند: «ما دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا از آوریل ۲۰۲۱ با حسن‌نیت برای احیای توافق هسته‌ای با ایران مذاکره کرده‌ایم. در اوایل آگوست سال جاری، پس از یک سال و نیم مذاکره، هماهنگ‌کننده برجام مجموعه نهایی متون را ارائه کرد که امکان بازگشت ایران به پایبندی به تعهداتش رر برجام و بازگشت آمریکا به توافق را فراهم می‌کرد».

اسپوتنیک روسیه: نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین به بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی در خصوص ایران واکنش نشان داد. میخائیل اولیانوف در حساب کاربری توییتر خود نوشت: واقعاً بسیار نابهنگام بود. درست در یک لحظه حساس در مذاکرات وین و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی.

خبرگزاری صدا و سیما: اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در رأس هیئتی از اعضای ارشد این جنبش به دعوت وزارت خارجه روسیه وارد مسکو شد. طاهر النونو مشاور رسانه‌ای اسماعیل هنیه اعلام کرد، این سفر به دعوت وزارت خارجه روسیه انجام گرفته و قرار است چند روز ادامه داشته باشد.بر اساس این گزارش، هیئت حماس قرار است با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و شماری دیگر از مسئولان این کشور دیدار کند.

خبرگزاری تسنیم: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعتراف کرد برای سرکوب مبارزات ملت فلسطین در کرانه باختری، ۱۰ گردان اضافی از ارتش اسرائیل در این منطقه مستقر شده‌اند. بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در گفتگویی با شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی، اعلام کرد: 10 گردان اضافی به کرانه باختری اعزام شدند تا بتوانند به تقویت نظامیان حاضر در کرانه باختری کمک کنند.به اعتراف وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شمار نیروهای حاضر در کرانه باختری برای سرکوب مبارزان فلسطینی ناکافی بوده و برای ادامه عملیات سرکوب نیاز به تقویت این نیروها احساس می‌شد.

ان. اچ.کی ژاپن: حزب حاکم کمونیست چین تصمیم گرفته است اساسنامه خود را بازبینی کند تا در کنگره ملی پیش رو در ماه اکتبر، آنچه را که «تفکر استراتژیک اصلی» می نامد، در آن بگنجاند. این تصمیم در جلسه ای از دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب اتخاذ شد. دفتر سیاسی حزب که بالاترین نهاد تصمیم گیری است تصمیم گرفت «تفکر استراتژیک اصلی» را در اساسنامه حزب بگنجاند.سال ۲۰۱۷، کنگره ملی یک قانون اساسی اصلاح شده حزب را تصویب کرد که در آن، آنچه مهمترین اصول هدایت کننده توصیف شده است با نام «تفکر شی جینپینگ در مورد سوسیالیسم با خصوصیات چینی برای دوره جدید» اضافه شده است.

رادیو چین:  وزارت دفاع ملی چین اعلام کرد، نیروهای چینی و هندی در ناحیه «جیانان دابان» شروع به «عقب‌نشینی هماهنگ و برنامه‌ریزی‌شده» کرده‌اند. این عقب‌نشینی طبق توافقی که در شانزدهمین دور «نشست فرماندهان چین-هند» حاصل گشت، صورت گرفته است.

خبرگزاری ایرنا: چین و اتحادیه آفریقا برای ایجاد جامعه ای با آینده مشترک در دوره جدید، متعهد به ادامه روابط دوستی، اتحاد و همکاری سنتی شدند. شی جینپینگ رئیس جمهور چین و مکی سال رئیس اتحادیه آفریقا و رئیس جمهور سنگال به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس اتحادیه آفریقا و برقراری روابط دیپلماتیک متعهد به تقویت روابط دوجانبه شدند.شی جینپینگ با اشاره به اینکه چین و آفریقا همیشه شرکای خوب در دوران تلخ و شیرین یکدیگر بوده اند گفت: روابط چین و اتحادیه آفریقا در آزمون آشفتگی اوضاع بین المللی مقاومت کرده و همکاری های دوجانبه گسترش یافته است.مکی سال رئیس اتحادیه آفریقا نیز از دوستی سنتی، همبستگی و همکاری بین آفریقا و چین و همچنین مشارکت پویا در چارچوب FOCAC (انجمن همکاری چین و آفریقا) بسیار قدردانی کرد.

تی .آر.تی ترکیه: برنامه ده ساله دوم اتحادیه آفریقا اعلام شد. موسی فکی محمد، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در مورد برنامه ده ساله دوم این اتحادیه اعلام کرد: در این دوره تمرکزمان بر توسعه تولیدات کشاورزی در سراسر آفریقا، گذر به انرژی پاک و حوزه‌های تولید و فنی خواهد بود.وی همچنین خاطرنشان کرد: هدف ما ساخت جاده‌های جدید برای ارائه حمل و نقل و ارتباطات بهتر در سراسر قاره، کاهش وابستگی خارجی با تقویت فناوری‌های ارتباطی و حمایت از کشاورزی داخلی است.اتحادیه آفریقا جایگزین سازمان وحدت آفریقا است که در سال 2002 با هدف بالابردن صلح، اتحاد و همکاری بین کشورهای آفریقایی تاسیس شد و در حال حاضر 55 کشور (تمامی کشورهای آفریقا) عضو آن هستند.

ایران پرس: «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در آستانه نشست سران این سازمان، خواستار گسترش همکاری‌های امنیتی کشورهای عضو درباره افغانستان شد. سازمان همکاری‌ شانگهای که بنیان آن در سال 1996 برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان نهاده شد، بعدها در سال 2001 با عضویت ازبکستان، به طور رسمی «سازمان همکاری شانگهای» نام گرفت. پاکستان و هند هم بعدا به این سازمان اورآسیایی پیوستند و اکنون روند عضویت جمهوری اسلامی ایران به شانگهای هم تکمیل شده است.

خبرگزاری مهر : نخست‌ وزیر آلبانی بدون ارائه هرگونه سند و مدرکی ادعا کرد که سامانه مدیریت اطلاعات کشورش توسط همان مهاجم، بار دیگر هدف حمله سایبری قرار گرفته است! «ادی راما» نخست وزیر آلبانی که کشورش میزبان گروهک تروریستی منافقین است، از طریق شبکه‌ های اجتماعی بدون ارائه هرگونه سند و مدرکی ادعا کرد که همان مهاجم (هکر) به آلبانی حمله‌ سایبری دیگری انجام داده است!

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *