جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

Loading

رسانه‌ها؛ ادامه سیاست آمریکا در اوکراینی سازی تایوان و…

۱۴۰۱/۰۶/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: سفر جدید نمایندگان کنگره آمریکا به تایوان، نشست وزیران کشورهای «چارچوب اقتصادی اقیانوس‌های هند و آرام» در لس‌آنجلس، غافلگیری پنتاگون از وجود قطعات چینی در ساخت جنگنده اف-35، تاکید گوترش بر توقف عملیات نظامی در اطراف نیروگاه زاپوریژیا، درخواست روسیه برای نشست شورای امنیت درباره اوکراین، واکنش روسیه  به اظهارات جنگ طلبانه مقامات لهستان، تمرکز سیاست تحریم اتحادیه اروپا روی درآمد تولیدکنندگان انرژی و قیمت گاز روسیه، تاکید نارندرا مودی بر گسترش و تقویت همکاری ها با روسیه ، عربستان سعودی به دنبال خرید پدافند چینی، بیانیه شدید اللحن دادگاه فدرال عراق پس از رد درخواست انحلال پارلمان، رونمایی از ائتلاف سیاسی جدید در عراق، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت هسته‌ای ایران، حمایت رئیس شورای اروپا از احیای توافق هسته‌ای با ایران، قطع روابط آلبانی و ایران، دیدار و گفت‌وگوی روسای جمهور ترکیه و صربستان ، ابراز نگرانی وزیر دفاع سابق یونان از هشدارهای اردوغان و بحران اقتصادی در آرژانتین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: گروه دیگری از نمایندگان کنگره آمریکا راهی تایوان  شدند.رسانه‌های تایوانی از سفر گروهی متشکل از چندین نماینده دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا به عنوان بزرگترین هیات کنگره‌ای آمریکا به تایوان خبر دادند. این هیات تا روز جمعه قرار است در پایتخت تایوان بماند. وزارت امور خارجه تایوان صرفا در واکنش به این گزارش اظهار داشت، «از مهمانهای آمریکایی به صورت اصولی استقبال می کند» اما صحبتی از انجام سفری قریب الوقوع به این جزیره نکرد.این هیات در صورت انجام این سفر، سومین هیات اعزامی از سوی کنگره آمریکا به تایوان از زمان سفر ستیزه جویانه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در تاریخ دوم و سوم اوت (۱۱ و ۱۲ مرداد ۱۴۰۱) محسوب میشود.

ان. اچ.کی ژاپن: نشست وزیران کشورهای «چارچوب اقتصادی اقیانوس‌های هند و آرام» در لس‌آنجلس برگزار می‌شود. وزیرانی از ۱۴ کشور از جمله ژاپن، آمریکا و هند، برای اولین گفتگوهای حضوری خود در مورد یک سازوکار جدید برای منطقه اقیانوس‌های هند و آرام، روز پنجشنبه در لس‌آنجلس گرد هم می‌آیند.واشنگتن «چارچوب شکوفایی اقتصادی منطقه اقیانوس‌های هند و آرام» (IPEF) را در بحبوحه نفوذ فزاینده چین در این منطقه پیشنهاد کرد.یکی از چهار محور مورد بحث، انعطاف‌پذیری زنجیره تامین اقلام کلیدی، از جمله نیمه‌رساناها است.

العالم فارسی: پنتاگون به نقل از شرکت آمریکایی سازنده جنگنده‌های نسل پنجم «اف-35» اعلام کرد که یک آلیاژ به کار رفته در موتور این جت ساخت چین است. به نوشته وبگاه «پولیتیکو» پس از اینکه شرکت «لاکهید مارتین» سازنده اف-۳۵ متوجه این موضع شد، تحویل جنگنده اف-۳۵به سفارش دهندگان آن از سوی پنتاگون به طور موقت متوقف شد. نهاد مدیریت قرارداد‌های دفاعی پنتاگون به دفتر برنامه ریزی اف-۳۵ در پنتاگون اطلاع داد که آلیاژ مورد استفاده در آهن‌رباهای موجود در پمپ‌های موتور این جنگنده ساخت چین بوده است.آمریکا مشتری و سرمایه‌گذار اصلی ساخت اف-۳۵ است و بیشتر هزینه‌های توسعه این پروژه که بیش از ۴۰ میلیارد دلار است را پرداخت کرده‌ است. ساخت اف-۳۵ یک پروژه بین‌المللی است که شرکای این پروژه انگلیس، ایتالیا، هلند، ترکیه، کانادا، استرالیا، نروژ و دانمارک هستند.

دویچه وله: دبیرکل سازمان ملل از روسیه و اوکراین خواست هر گونه عملیات نظامی در اطراف نیروگاه اتمی زاپوریژیا را کاملا متوقف کنند. مدیرکل آژانس هم در نشست شورای امنیت بار دیگر خواستار ایجاد یک منطقه امن پیرامون این نیروگاه شد.آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت هشدار داد که وارد شدن هرگونه خسارت به نیروگاه زاپوریژیا و دیگر تاسیسات هسته‌ای اوکراین می‌تواند فاجعه عظیمی در پی داشته باشد.به گفته دبیرکل سازمان ملل در مرحله دوم دو طرف باید بر سر تضمین امنیت نیروگاه از طریق ایجاد یک منطقه امن و غیرنظامی در اطراف آن توافق کنند.

خبرگزاری صدا و سیما: «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل متحد بامداد پنجشنبه اعلام کرد که مسکو برای بررسی مسئله ارسال تسلیحات توسط آمریکا و اروپایی‌ها به اوکراین، خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت شده است. «یوری شویتکین» نائب رئیس کمیته دفاع مجلس دومای روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره در واکنش به این ادعا که روسیه شریک غیرقابل اعتمادی است و با بازار نفت و انرژی بازی می‌کند، گفت: در واکنش به این ادعا فقط می‌توانم بخندم. روسیه تحریم‌ها را آغاز نکرده است بلکه اروپایی‌ها روسیه را تحریم کرده اند.

اسپوتنیک روسیه: سناتور روس با اشاره به اظهارات جنگ طلبانه مقامات لهستان، گفت که ورشو از تاریخ درس نمی گیرد. سناتور الکسی پوشکوف در کانال تلگرامی خود نوشت: نمایندگان مقامات لهستان باید قبل از تلاش برای “آماده شدن برای جنگ” با روسیه، کمی تاریخ را مطالعه کنند.روز پنجشنبه، مارسین اوسیپا، معاون وزیر دفاع لهستان گفت که ورشو و مسکو ممکن است طی سه تا ده سال آینده در یک درگیری مسلحانه با یکدیگر روبرو شوند. به همین دلیل، وزارت نظامی کشور اروپای شرقی بلند پروازانه ترین تسلیحات را در تاریخ این کشور آغاز کرد.

یورونیوز: بروکسل روز چهارشنبه راه‌های خود را برای کاهش قبوض انرژی اروپایی‌ها ارائه و پیشنهاد کرد که قیمت گاز وارداتی روسیه از سوی اتحادیه اروپا و درآمد تولیدکنندگان برق مبتنی بر انرژی‌های هسته‌ای و تجدیدپذیر را محدود کند و در عین حال سهمی از سود گاز و نفت را به خود اختصاص دهد.اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که کشورهای اتحادیه اروپا باید سقف قیمتی برای گاز طبیعی روسیه تعیین کنند.۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با نزدیک شدن به فصل زمستان در حال مبارزه برای مهار بحران انرژی هستند که می‌تواند منجر به خاموشی، تعطیلی کارخانه‌ها و رکود عمیق شود. روسیه در حال حاضر عرضه گاز به ۱۳ کشور اتحادیه اروپا را به‌طور جزیی یا کامل کاهش داده است.

خبرگزاری ایلنا: «نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند گفت که کشورش در پی تقویت روابط با روسیه در حوزه‌هایی چون انرژی است. وی طی نشست مجمع اقتصادی شرق گفت که همکاری در حوزه‌هایی چون قطب شمال میان دهلی نو و مسکو بسیار مطلوب است.  مودی افزود: «هند در حال تقویت روابط خود با روسیه در حوزه‌هایی چون انرژی است.»

خبرگزاری تسنیم: وبگاه‌های متخصص در امور نظامی خبر می‌دهند که عربستان در حال برنامه‌ریزی برای خرید پدافند چینی «LY-70» است. هیئت شرکت سازنده این پدافند هوایی در نمایشگاه دفاعی ریاض که در ماه مارس گذشته برگزار شد، اعلام کرد که سامانه LY-70 به همراه توپ‌های PLZ-45A4 و سایر تجهیزات دیگر از جمله مواردی بوده است که کانون وجه نیروهای مسلح عربستان سعودی قرار گرفته و در عربستان مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.LY-70 یک سامانه پدافند هوایی موشکی کوتاه‌برد و متوسط با قابلیت شناسایی چندین هدف هوایی در برد 90 کیلومتری است که قابلیت شناسایی و ردیابی اهداف کوچک، رادارگریز و در ارتفاع پایین را دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دادگاه فدرال عراق پس از رد درخواست جریان صدر برای انحلال پارلمان، بیانیه‌ای شدیداللحن صادر کرد. در این بیانیه آمده است: اعضای پارلمان پس از انتخاب شدن، نماینده خود یا جناح‌های سیاسی خود نیستند، بلکه نماینده مردم هستند، بنابراین لازم است برای رسیدن به آنچه که برای آن انتخاب شده‌اند در راستای منفعت مردم تلاش کنند. دادگاه فدرال افزود: متوقف کردن فرآیند تشکیل دولت، علی رغم تخطی از همه زمان‌بندی‌های قانونی برای انتخاب رئیس جمهور و تشکیل کابینه و همچنین عدم اقدام پارلمان به انجام وظایف قانونی‌اش به خصوص در رابطه با تصویب قانون بودجه، نقض احکام قانون اساسی است.دادگاه فدرال عراق روز چهارشنبه در بیانیه‌ای درخواست چند روز قبل جریان صدر برای بررسی انحلال پارلمان را رد و اعلام کرد که انحلال پارلمان جزو اختیارات این دادگاه نیست.

الکوثرفارسی:  شش حزب سیاسی عراق اعلام کردند که با ایجاد یک ائتلاف سیاسی جدید، تمام تلاش خود را وقف بازسازی دولت و ایجاد یک فرمول حکمرانی عقلانی جدید می کنند. ائتلاف جدید «تحالف الموقف العراقی» نام دارد و از احزاب  حرکه کفی، حزب الأمه العراقیه، حرکه واثقون، المجلس العراقی الدیمقراطی الموحد، الجبهه الفیلیه و حرکه وعی الوطنیه تشکیل شده است. این ائتلاف در ادامه یک نقشه راه نُه بندی برای برون رفت از بحران جاری در کشور نیز ارائه کرده است

خبرگزاری مهر : دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی از افزایش ۱۹ برابری ذخایر اورانیوم غنی شده ایران خبر داد. «رافائل گروسی» ادعا کرد: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۱۹ برابر از حد مجاز (تعیین شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام) فراتر رفته است. در گزارش دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو که به دست رویترز رسیده، ادعا شده است: ذخایر اورانیوم غنی‌ شده ایران تا ۶۰ درصد، نزدیک به درجه تسلیحاتی، بسیار بالاتر از مقداری است که برای یک بمب اتمی کافی است. گزارش مذکور مدعی است: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نحو فزاینده ای در این باره که ایران درباره مسائل پادمانی باقیمانده با آژانس تعامل نکرده و پیشرفتی در جهات حل و فصل این مسائل ایجاد نشده، نگران است!

ایران پرس: چارلز میشل رئیس شورای اروپا گفت که اروپا از توافق هسته‌ای با ایران دست نمی‌کشد. در دور جدید مذاکرات وین با محوریت رفع تحریم ها ضد ایران که در روزهای چهارم تا هشتم اوت 2022 برگزار شد، چند پیشنهاد از سوی “انریکه مورا” هماهنگ کننده اتحادیه اروپا مطرح شد.جمهوری اسلامی ایران 15 اوت(24مرداد) پاسخ مکتوب خود درباره متن پیشنهادی اروپا که در آن مسیر از سرگیری اجرای کامل برجام تشریح شده، ارائه و اعلام کرد، اگر واکنش آمریکا با واقع‌بینی و انعطاف همراه باشد توافق حاصل خواهد شد.«چارلز میشل» در گفت وگو با شبکه الجزیره قطر افزود: با وجود نشانه‌های منفی در خصوص پیشنهاد اتحادیه اروپا، ما از توافق هسته‌ای با ایران دست نمی‌کشیم.

رادیو چین: «ادی راما» نخست‌وزیر آلبانی روز چهارشنبه با ادعای اینکه ایران اخیراً حملات سایبری به این کشور انجام داده، اعلام کرد آلبانی روابط دیپلماتیکش با ایران را قطع می‌کند.نخست‌وزیر آلبانی همچنین مدعی شد به همه دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت ایران در این کشور اعلام شده که ظرف ۲۴ ساعت خاک آلبانی را ترک کنند.در پی آن، وزارت امور خارجه ایران با انتشار بیانیه‌ای اقدام ضدایرانی دولت آلبانی را محکوم کرد و با مردود شمردن ادعاهای بی‌اساس مطرح‌شده از سوی دولت آلبانی علیه ایران، تصمیم این کشور به قطع روابط سیاسی با ایران بر اساس چنین ادعاهای بی پایه‌ای را اقدامی نسنجیده و فاقد دور اندیشی در روابط بین المللی دانست.

تی .آر.تی ترکیه: رئیس جمهور ترکیه با همتای صربستانی خود در کاخ ریاست جمهوری در بلگراد دیدار و گفت‌وگو کرد.اردوغان در این دیدار با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری بین دو کشور روز به‌روز در حال افزایش است، گفت: «در بخش‌های مختلف از جمله سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی باهم همبستگی داریم. صربستان سنگ بنای بالکان است. البته حجم مبادلات تجاری آنکارا و بلگراد به 2 میلیارد دلار رسیده است. روز به روز قوی‌تر شویم. میزان مبادلات مان در آینده افزایش خواهد یافت». ووچیچ رئیس جمهور صربستان نیز تاکید کرد: «روابط صربستان و ترکیه در سطح عالی بوده و در حال پیشرفت است. حجم تجارت دو کشور به طور مداوم در حال افزایش است».

آناتولی  ترکیه:  وزیر دفاع سابق یونان در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه گفت که کشورش باید هشدارهای اردوغان را جدی بگیرد.اوانجلوس آپوستولاکیس وزیر دفاع سابق یونان در گفتگو با تلویزیون «SKAI TV» درباره اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت: ما باید هشدارهای اردوغان را جدی بگیریم. وی تصریح کرد: این بسیار مخاطره آمیز است که بگوییم وی به دلیل وضعیت سیاست داخلی ترکیه چنین سخنانی را می‌گوید. ترکیه همواره شیوه‌مند و استراتژیک عمل می‌کند.

خبرگزاری ایرنا: بانک جهانی در بیانیه‌ای وام جدید ۹۰۰ میلیون دلاری قابل اعطا به آرژانتین در بحبوحه بحران و شرایط سخت اقتصادی این کشور را تائید و اعلام کرد. این خبر پس از آن منتشر شد که اکسل ون تروتسنبورگ مدیر عامل بانک جهانی با سرجیو ماسا وزیر اقتصاد آرژانتین در واشنگتن دیدار کرد تا درباره وضعیت اقتصاد کلان این کشور آمریکای جنوبی گفت وگو کند.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *