رسانه‌ها؛ واکنش آلمان به قطع گاز روسیه و…

۱۴۰۱/۰۶/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: واکنش صدراعظم آلمان به اقدامات اخیر روسیه دربازار انرژی اروپا، سفر نخست‌وزیر اوکراین به آلمان و  درخواست تسلیحات بیشتر، تقویت حضور نظامی آلمان در لیتوانی، بودجه 10 میلیارد دلاری فنلاند برای ایجاد ثبات در بازار انرژی، وعده هسته ای آمریکا به لهستان، روایت زلنسکی  از جبهه های جنگ  ارتش اوکراین، ادامه دست و پا زدن های رژیم صهیونیستی برای ایجاد مانع در مسیر توافق هسته ای، لاپید در حال مدیریت یک کارزار فشرده برای جلوگیری از امضای توافق با ایران، سفر محرمانه هیأت امنیتی عالی‌رتبه رژیم صهیونیستی به قاهره، بازگشت شرکت‌های هواپیمایی رژیم صهیونیستی به ترکیه، انتخاب ترکیه به عنوان عضو ناظر جامعه آند، سفر وزیر امور خارجه عربستان به مصر، ابراز تمایل افغانستان برای پیوستن به "کمربند و جاده" و برنامه های کریدور اقتصادی چین و پاکستان، برجسته تر شدن نقش گروه 3+3 در مناقشه قره باغ و رای منفی مردم شیلی به قانون اساسی جدید  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: صدراعظم آلمان  مدعی شد که فدراسیون روسیه “برای مدت طولانی” قراردادهای تامین حامل های انرژی را نقض کرده است. اولاف شولتز گفت: روسیه نمی تواند یک تامین کننده قابل اعتماد انرژی در نظر گرفته شود زیرا ظاهراً مدت طولانی است که تعهدات قراردادی خود را نقض کرده است. به گفته شولتز، روسیه “دیگر به تعهدات قراردادی خود برای تحویل کالا عمل نمی کند”. “چیزی که همیشه حتی در دوران جنگ سرد وجود داشت، دیگر کار نمی کند: روسیه دیگر تامین کننده قابل اعتماد انرژی نیست”.صدراعظم آلمان گفت که عواقب وضعیت اوکراین در آلمان احساس می شود و در عین حال اطمینان داد که آلمان به حمایت از کی‌یف ادامه خواهد داد.

دویچه وله: دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین در پی ملاقات با فرانک-والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهور آلمان، از سوی اولاف شولتس، صدراعظم آلمان با تشریفات سان نظامی مورد استقبال قرار گرفت. او خواستار تسلیحات سنگین بیشتر برای کشورش شد. او در دیدار با رئیس‌جمهوری آلمان، فرانک والتر اشتاین‌مایر تاکید کرد که افزایش ارسال تسلیحات برای کشورش از اهمیت بسیار حیاتی برخوردار است. او گفت، اوکراین امیدوار است که آلمان به ویژه در زمینه پدافند هوایی “نقش رهبری” را در برابر مهاجمان روسی ایفا کند. شمیهال در دیدار با رئیس جمهوری آلمان در کاخ ریاست‌جمهوری بلوو گفت: «هویتزرهای خودکششی نوع ۲۰۰۰ و راکت‌اندازهای مارس۲ که توسط آلمان عرضه شده‌اند، توانمندی خود را در میدان جنگ ثابت کرده‌اند».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  به دنبال تعهد ناتو برای تقویت جناح شرقی در بحبوحه جنگ در اوکراین، حدود 100 سرباز آلمانی وارد لیتوانی شدند. کریستین ناورات فرمانده این تیپ گفت پیام ما به متحدانمان در جناح شرقی این است که متعهد به تامین امنیت در این منطقه هستیم. حدود ۱۵۰۰ سرباز آلمانی در حال حاضر در چارچوب نیروهای ناتو در لیتوانی به سر می‌برند. در پی برگزاری نشست سران کشورهای عضو ناتو در مادرید در سال میلادی کنونی، آلمان قول داد حضور خود را در لیتوانی تقویت کند. در سال ۲۰۱۷ ناتو چهار واحد نظامی چند ملیتی را در لیتوانی، استونی، لتونی و لهستان مستقر کرد. در پی حمله روسیه به اوکراین، کشورهای عضو ناتو تصمیم گرفتند چهار واحد نظامی چندملیتی نیز در بلغارستان، مجارستان، رومانی و اسلواکی مستقر کنند.

خبرگزاری فارس: فنلاند طرح اضطراری به ارزش 10 میلیارد دلار برای حمایت از ثبات در بازار انرژی را تایید کرد. این در حالی است که مقام‌های متعدد اتحادیه اروپا نسبت به زمستان سخت طی ماه‌های آتی هشداد داده‌اند. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه هشدار داد: «زمستان سختی در انتظار ماست و شش ماه آینده تعیین کننده خواهند بود».مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: «اگر از بحران عبور کرده و اتحاد خود را حفظ کنیم و توازن نظامی ادامه یابد، تا بهار وضعیت بهتری خواهیم داشت».

خبرگزاری مهر :  معاون رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر لهستان در تماس تلفنی خود درباره جنگ در اوکراین و تولید برق از طریق انرژی هسته‌ای گفتگو کردند. کاخ سفید با انتشار بیانیه کتبی اعلام کرد که «کامالا هریس»، معاون رئیس جمهور آمریکا و «ماتئوس موراویسکی»، نخست وزیر لهستان روز یکشنبه درباره وضعیت اوکراین و همچنین کمک‌های آمریکا برای تولید برق از طریق انرژی هسته‌ای در لهستان گفتگو کردند. این دو مقام سیاسی همچنین درباره فرصت‌های تقویت همکاری دوجانبه در زمینه تولید برق هسته‌ای غیرنظامی در لهستان، که امنیت انرژی اروپا را ارتقا می‌دهد، گفتگو کردند و قرار شد ایجاد نیروگاه هسته‌ای تولید برق در لهستان در دستور کار مقامات آمریکایی قرار گیرد.

العالم فارسی: رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که ارتش این کشور موفق شده تا  دو شهرک را در جنوب و یک شهرک در شرق کشور را تصرف و آزاد کند. «ولودیمیر زلنسکی» به طور دقیق نگفته که این مناطق آزاد شده کجا هستند. او اعلام کرد که در جلسه روز یکشنبه “گزارش های خوبی” از فرماندهان نظامی و رئیس اطلاعات خود دریافت کرده است. هنوز از روسیه در باره این سخنان زلنسکی و آزاد سازی سه شهرک واکنش نشان نداده است.

خبرگزاری ایرنا:  اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی در ادامه دست و پا زدن های سران این رژیم اشغالگر برای ایجاد مانع در مسیر توافق هسته ای و رفع تحریم های ظالمانه علیه ایران، پس از سفر به آلمان و در دیدار با رئیس جمهوری این کشور، بر ادامه مخالفت تل آویو با پیش‌نویس احیای توافق هسته‌ای تاکید کرد. هرتزوگ پس از دیدار با فرانک والتر اشتاین مایر با بیان اینکه ایران آشکارا برای نابودی اسرائیل تلاش کرده است، گفت که جامعه بین المللی باید با جدیت، قاطعیت، و صراحت با آن برخورد کنند.

یورونیوز:  یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل در نشست هفتگی کابینه در روز یکشنبه چهار سپتامبر گفت که اسرائیل در تلاش است تا از امضای توافق هسته‌ای جدید قدرت‌های جهانی با ایران جلوگیری کند. وی گفت: «ما در حال مدیریت یک کارزار فشرده هستیم که هدف آن جلوگیری از امضای یک توافق خطرناک بین ایران و قدرت‌های جهانی است.» وی تصریح کرد که با سفر رئیس موساد به آمریکا برای مقامات آمریکایی موضع اسرائیل درباره خطرات بزرگ موجود در توافق توضیح داده می‌شود.

خبرگزاری ایلنا:  رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یک هیأت امنیتی عالی‌رتبه این رژیم برای حل اختلاف‌ها به قاهره سفر کرده است. روزنامه هاآرتص گزارش داد که سفر این هیأت امنیتی حدود دو هفته پیش صورت گرفته است. ژنرال «آوی گیل» منشی نظامی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ریاست این هیأت را بر عهده داشته و چند افسر ارشد ارتش و نمایندگانی از وزارت جنگ نیز وی را همراهی می‌کردند. پیش از این، منابع صهیونیستی اعلام کرده بودند که پس از آن‌که دولت مصر از رژیم صهیونیستی درخواست کرد بازداشت‌ها در کرانه‌باختری را متوقف کند و پاسخی از این رژیم دریافت نکرد، با روی دادن جنگ اخیر غزه روابط قاهره و تل‌آویو تیره شد.

الکوثرفارسی: شرکت‌های هواپیمایی رژیم اشغالگر قدس از امروز قادر خواهند بود تا به فرودگاه استانبول و سایر شهرهای ترکیه پرواز کنند. با تصویب توافق‌نامه هوایی ترکیه و رژیم صهیونیستی اسرائیل در جلسه روز یکشنبه کابینه رژیم صهیونیستی، شرکت‌های هواپیمایی اسرائیل پس از ۱۵ سال به فرودگاه‌های ترکیه پرواز خواهند کرد. رژیم صهیونیستی تا پیش از امضای توافق اخیر میان تل‌آویو و آنکارا، شرکت‌های هواپیمایی خود را به دلیل نگرانی‌های امنیتی از پرواز به مقصد شهرهای مختلف ترکیه منع کرده بود. اختلاف نظر میان مسئولان ترک و اسرائیلی بر سر ترتیبات امنیتی پرواز، زیرساخت‌های حفاظتی و نظارت و بازرسی از مسافران در فرودگاه های ترکیه سبب شده بود تا مقامات ترکیه با شروط یکجانبه و تحمیلی رژیم صهیونیستی مخالفت کنند.

تی .آر.تی ترکیه: ترکیه یکی از اعضای ناظر جامعه آند، یکی از سازمان‌های اقتصادی آمریکای لاتین شد. در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است: در چارچوب توسعه روابط ترکیه با آمریکای لاتین و منطقه کارائیب، تلاش برای تقویت همکاری با کشورهای منطقه در بسترهای چند جانبه و نهادینه کردن روابط با سازمان های منطقه‌ای ادامه دارد. این بیانیه افزوده است: در این زمینه، درخواست ما برای عضویت ناظر در جامعه آند، یکی از سازمان‌های پیشرو ادغام اقتصادی منطقه، که پرو، کلمبیا، اکوادور و بولیوی اعضای آن هستند، به اتفاق آرا در نشست کمیسیون وزیران خارجه که در تاریخ 29 آگوست 2022 در لیما پایتخت پرو برگزار شد، پذیرفته شد.

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سفر به قاهره با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد. رسانه‌های عربی به نقل از سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر خبر دادند، فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه مصر که به قاهره سفر کرده است با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر دیدار و پیام ملک سلمان پادشاه و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور را به اطلاع وی رساند. به گفته این سخنگو در این دیدار برخی از موضوع‌های مورد اهتمام دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در مورد شماری از مسایل منطقه‌ای و بین المللی مورد توجه دو کشور نیز بحث وتبادل نظر شد.

رادیو چین:  الحاج نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت دولت موقت افغانستان گفت که افغانستان اکنون بیش از هر زمان دیگری به همکاری بیشتر با چین در تمام زمینه ها نیاز دارد. او افزود که افغانستان نسبت به پیوستن به طرح کمربند و جاده و کریدور اقتصادی چین و پاکستان نگاهی مثبت دارد. او ابراز امیدواری کرد که شرکت های چین بتوانند با هدف کمک به کاهش فقر در افغانستان به این کشور برای استخراج  معادن کمک کنند.

ایران پرس:  روند نقش آفرینی اتحادیه اروپا در قالب چهار نشست بروکسل، تاکنون باعث حل و فصل مناقشه قره باغ، بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان نشده است. رؤسای جمهور روسیه و جمهوری آذربایجان در همین راستا  درباره امنیت مرزها در قفقاز و نیز نشست بروکسل تلفنی گفتگو کردند. گفتگوی تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان در حالی پیرامون نشست بروکسل انجام شده است که روسیه پیش تر ابتکار 3+3؛ شامل روسیه، جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و جمهوری های آذربایجان، ارمنستان و گرجستان را در دستور کار قرار داده بود و در آغاز دسامبر 2021، نخستین نشست فرمت 3+3 در مسکو برگزار شد.پس از آن ترکیه هم تلاش کرد دومین نشست این گروه را میزبانی کند اما به سرانجام نرسید. اکنون جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از میزبان های برگزاری نشست 3+3 مطرح است.

خبرگزاری صدا و سیما: نتایج اولیه همه پرسی درباره پیش نویس قانون اساسی جدید شیلی نشان می‌دهد مردم این کشور روز یکشنبه به طور گسترده‌ای به پیش نویس قانون اساسی جدید پاسخ منفی دادند.۶۲ درصد شرکت کنندگان در همه پرسی به پیش نویس قانون اساسی جدید که قرار بود جایگزین قانونی اساسی فعلی شود که در زمان دیکتاتوری اوگوستو پینوشه دیکتاتور سابق شیلی تدوین شده است، رای منفی دادند. این پیش نویس که به دنبال توافق میان نمایندگان پارلمان شیلی و نمایندگان جامعه مدنی در پی تظاهرات خشونت آمیز علیه نابرابری اجتماعی که در سال ۲۰۱۹ کشور را به لرزه در آورد، بر محور حقوق اجتماعی، محیط زیست، برابری و حقوق بومیان تدوین شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *