جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

Loading

رسانه‌ها؛ ترکیه و یونان به سمت افزایش تنش ها و…

۱۴۰۱/۰۶/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تهدید بی سابقه اردوغان به  انجام عملیات نظامی علیه یونان، واکنش آتن به تنش‌های سیاسی و دیپلماتیک باآنکارا ،گفت‌و‌گوی تلفنی اردوغان و پوتین بامحوریت مسائل منطقه، هشدار مدودف به استفاده ابزاری غرب از بحران اوکراین ضد روسیه، ابراز اطمینان کمیسر اقتصادی اروپا از ذخیره‌سازی و صرفه‌جویی در انرژی، خروج  نیروگاه هسته‌ای اوکراین از مدار اصلی برق ، هشدار سوئد به وقوع زمستان جنگی، خیز اتمی جدید انگلیس،آخرین وضعیت انتخابات نخست وزیری در انگلیس، سخنرانی شدیدالحن «دونالد ترامپ» ضد جوبایدن در  ایالت پنسیلوانیا، احداث سومین پایگاه آمریکا در قامشلی سوریه، ارزیابی جدید اسرائیل از برجام، ادامه تنش تایوان و چین، ساخت جت جنگنده مشترک توسط ژاپن و بریتانیا و برنامه ارتش آلمان برای افزایش حضورش در منطقه "هند-اقیانوسیه" از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس جمهور ترکیه با اشاره به تسلیح جزایر نزدیک به این کشور از سوی یونان گفت: ای یونان به تاریخ نگاه کن، به تاریخ بازگرد، اگر بیش از این پیش بروی بهای سنگینی خواهی پرداخت و ما یک شب ناگهانی ممکن است حمله کنیم. رجب طیب اردوغان سپس با اشاره به جنگ آتاتورک با یونان در منطقه ازمیر که به جنگ بزرگ و جنگ استقلال معروف است و تعداد زیادی از یونانیان کشته و به دریا ریخته شدند، یادآور شد: برای یونان تنها یک سفارش داریم، ازمیر را فراموش نکن. می گویید کجاست این تهدیداتان؟ ما یک شب ناگهانی می توانیم حمله کنیم. یونان طی یکسال گذشته اقدام به تسلیح جزایر نزدیک به ترکیه کرده و با آمریکا نیز برای ساخت پایگاههای نظامی و استقرار در آنها توافقاتی داشته است که این موضوع برای ترکیه نگران کننده است.

خبرگزاری فارس: در ادامه تنش‌های سیاسی و دیپلماتیک بین آنکارا و آتن، این بار وزارت خارجه یونان، ترکیه را مایه تضعیف انسجام سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) توصیف کرد.وزارت امور خارجه یونان گفت مقامات ترکیه با اظهارات تند و تحریک‌آمیز، انسجام ناتو را سست می‌کنند و آتن در این‌باره به دیگر اعضای ائتلاف هشدار خواهد داد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای با اشاره به جدیدترین اظهارات خصمانه آنکارا، آمده است که یونان به تهدیدها و اهانت‌های تحقیرآمیز روزانه مقامات ترکیه توجهی نخواهد کرد.

تی .آر.تی ترکیه: روسای جمهور ترکیه و روسیه تلفنی رایزنی کردند. در این مکالمه صادرات غلات، تحولات نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا و مسائل منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت. رئیس‌جمهور اردوغان در تماس تلفنی با پوتین اظهار داشت که آنکارا می‌توانند نقش تسهیل کننده در مورد نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا ایفا کند.

اسپوتنیک روسیه: معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه گفت: غرب می‌خواهد با استفاده از بحران اوکراین، فدراسیون روسیه را به سمت فروپاشی سوق دهد.دیمیتری مدودف در کانال تلگرامی خود نوشت: تحلیلگران خارج از کشور در مورد اجتناب ناپذیر بودن مرگ همه امپراتوری ها می نویسند و می خواهند روسیه را با استفاده از وقایع اوکراین به هر طریقی به دور جدیدی از تجزیه سوق دهند.وی افزود: رویاهای کثیف منحرفان آنگلوساکسون در مورد فروپاشی روسیه بسیار خطرناک است و نمی توان آنها را دست کم گرفت.

یورونیوز: پائولو جنتیلونی، کمیسر اقتصاد اروپا اطمینان داد که اتحادیه اروپا به دلیل ذخیره‌سازی و صرفه‌جویی در انرژی در صورت توقف کامل انتقال گاز روسیه، به خوبی آماده است. وی در حاشیه یک همایش اقتصادی به خبرنگاران گفت: ما به خوبی آماده ایستادگی در برابر استفاده افراطی روسیه از گاز به‌عنوان سلاح هستیم.وی تصریح کرد: ما از تصمیمات پوتین نمی‌ترسیم و از روس‌ها می‌خواهیم به قراردادها احترام بگذارند. اگر این کار را نکردند آماده واکنش هستیم.

رادیو چین: سازمان انرژی اتمی بین‌المللی اعلام کرد : نیروگاه هسته‌ای اوکراین از مدار اصلی برق کشور خارج شده است. نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیای اوکراین در کنترل روسیه است و به گفته آژانس بین‌المللی اتمی با خروج نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا از مدار اصلی، این نیروگاه حالا مجبور به استفاده از مداری ذخیره برای انتقال برق به شبکه کشوری شده است.در تحولی جداگانه، سازمان دولتی انرژی هسته‌ای این کشور گفته است تنها یکی از شش رآکتور این نیروگاه عملیاتی هستند.

خبرگزاری مهر :  نخست وزیر سوئد گفت: ما با احتمال زمستان جنگی مواجه هستیم و اگر اقدام نکنیم ممکن است با ناآرامی های خطرناکی در کشورهای شمال اروپا و کشورهای بالتیک روبرو شویم. ماگدالنا اندرسون در سخنانی گفت: جنگ انرژی روسیه پیامدهای خطرناکی بر اروپا دارد و ثبات مالی ما را تهدید می‌کند. شرکت گازپروم روسیه پیش از این اعلام کرده بود که خط لوله نورد استریم که روسیه را به شمال آلمان متصل می‌کند و قرار بود روز شنبه پس از قطعی سه روزه به دلیل عملیات نگهداری به خدمت دهی بازگردد، تا زمان تعمیر توربین به صورت کامل متوقف خواهد شد.شرکت گاز پروم روسیه روز جمعه اعلام کرد در پی بروز نشتی در خط لوله نورد استریم یک، صادرات گاز از طریق این خط، که از اصلی ترین خطوط انتقال گاز است، به اروپا به صورت کامل قطع شد.

خبرگزاری صدا و سیما: همزمان با افزایش بهای انرژی که با تحریم نفت و گاز روسیه از جانب دولت‌های غربی، به اوج رسیده است، دولت انگلیس فرصت را غنیمت شمرد و با امضای قرارداد ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید با فرانسه و سرمایه گذاری بیست میلیارد پوندی، از انگیزه‌ی خیز اتمی جدید انگلیس پرده برداشت. بوریس جانسون پس از امضای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید در این کشور گفت: برق هسته‌ای در ابتدا گران به نظر می‌رسد، اما نتیجه جنگ پوتین در اوکراین نشان داد تولید برق از انرژی هسته‌ای، ارزانتر از تولید برق در نیروگاه‌های سوخت فسیلی است. دولت انگلیس می‌گوید برای تامین انرژی پایدار و ارزانتر تا هشت سال آینده، هر سال یک نیروگاه هسته‌ای جدید در این کشور ساخته می‌شود.

خبرگزاری ایرنا: «لیز تراس» و «ریشی سوناک» دو نامزد مسند نخست وزیری در انگلیس پس از شرکت در ۱۲ مناظره انتخاباتی به انتهای مسیر تبلیغات رسیده‌اند. آن‌ها در ۶ هفته گذشته سرگرم تشریح برنامه‌ها خود بوده و در مجموع به ۶۱۴ پرسش پاسخ دادند تا آرای بیشتری را در سبد خود جمع کرده و سکان قدرت را تصاحب کنند. نخست وزیر جدید انگلیس ظهر دوشنبه (۱۴ شهریور) از سوی رئیس فراکسیون حزب حاکم محافظه‌کار معرفی خواهد شد. طبق برنامه اعلام شده او روز بعد طی مراسم تشریفاتی با الیزابت دیدار خواهد کرد تا حکم انتصاب و دستور تشکیل دولت جدید را دریافت کند.  طبق برآوردهای صورت گرفته، لیز تراس از بخت بیشتری برای تصاحب قدرت در انگلیس برخوردار است اما طرفداران سوناک نسبت به نتیجه انتخابات ناامید نیستند.

العالم فارسی: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا طی سخنرانی در ایالت پنسیلوانیا، «جو بایدن» همتای کنونی خود را دشمنی برای کشور ایالات متحده توصیف کرد. رئیس جمهور سابق آمریکا با بیان اینکه دشمنان او از اف‌بی‌آی برای ساکت کردنش استفاده می‌کنند، گفت که دموکرات‌ها باعث ویرانی آمریکا خواهند شد.ترامپ که برای اولین بار بعد از تفتیش اف‌بی‌آی از ویلای او در ایالت فلوریدا، در تجمع هوادارانش صحبت می‌کرد، گفت: «ما از خود در برابر تلاش‌های دروغین مخالفان دموکرات خود دفاع خواهیم کرد».

خبرگزاری ایلنا: دیده‌بان حقوق بشر سوریه (وابسته به معارضان) گزارش داد که نیروهای آمریکایی سومین پایگاه نظامی خود را در شهر قامشلی در حومه الحسکه در شمال شرق سوریه احداث کردند. دیده‌بان اعلام کرد که این اقدام پس از آن صورت گرفت که نیروهای آمریکایی یک پایگاه نظامی در روستای «نقاره» در سه کیلومتری جنوب غرب قامشلی را بنا کردند. پایگاه‌های دیگر در هر یک از روستاهای «هیمو» در چهار کیلومتری شمال غرب قامشلی و «تل فارس» در سه کیلومتری جنوب غرب این شهر واقع شده‌اند.

دویچه وله: به رغم غیرسازنده خواندن پاسخ ایران توسط آمریکا، وزارت خارجه اسرائیل می‌گوید این دو کشور تا چند هفته دیگر توافق می‌کنند. کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل ادعا می‌کند به یک گزارش غیرعلنی وزارت خارجه دست یافته که در آن از توافق ایران و آمریکا بر سر احیای برجام در هفته‌های آینده سخن در میان است.برخی رسانه‌های اسرائیلی، از جمله روزنامه تایمز نوشته‌اند گزارش یاد شده در بخش پژوهش‌های سیاسی وزارت خارجه اسرائیل تدوین شده است.

آناتولی  ترکیه:  وزارت دفاع تایوان از مشاهده 4 فروند جنگنده و 5 کشتی جنگی چین در اطراف جزیره تایوان طی امروز خبر داد.  این وزارت‌خانه تاکید کرد که ارتش تایوان تحرکات جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی چین را به دقت زیر نظر دارد.گفتنی است پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اوت امسال به تایوان، تنش میان چین با آمریکا و متحدین منطقه‌ای این کشور «تایوان، کره جنوبی و ژاپن» افزایش یافته است.

ان. اچ.کی ژاپن:  وزارت دفاع ژاپن در حال انجام تدارکاتی برای ساخت بدنه یک جت جنگنده جدید به طور مشترک با بریتانیا است. شرکت‌های بزرگ ژاپنی و بریتانیایی به طور مشترک ساخت یک موتور جدید برای این جت جنگنده را که جایگزین جت‌های F-2 نیروی هوایی دفاع از خود ژاپن می شود، از ژانویه امسال آغاز کردند.ایتالیا که از قبل با بریتانیا در عرصه ساخت جت جنگنده همکاری می‌کند، به عنوان شریک دیگر ژاپن در نظر گرفته می شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ارتش آلمان در حال افزایش حضور نظامی‌اش در حوزه هند-اقیانوسیه همزمان با تداوم جنگ در اوکراین، در فاصله‌ای نه چندان دور از آلمان است.در این میان نیروی هوایی آلمان مشغول شرکت در یک مانور نظامی در سمت دیگر جهان یعنی در استرالیا، جایی که به آن شش فروند جنگنده یوروفایتر اعزام کرده، است.از جمله اهداف این مشارکت نیروی هوایی آلمان اثبات این بود که نیروی هوایی آلمان قابلیت عملیاتی خود را حفظ کرده و می‌تواند به سرعت حتی در منطقه هند-اقیانوسیه مستقر شود. ابرهارد زورن، بازرس کل ارتش آلمان درباره بازگشت نیروی دریایی کشورش به اقیانوس هند و اقیانوس آرام با یک ناوگان کامل زورن توضیح داد: ما نمی‌خواهیم کسی را با حضور خود تحریک کنیم، اما همچنین می‌خواهیم یک سیگنال واضح از همبستگی به شرکای هم ارزش با خودمان ارسال کنیم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *