جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزه

دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه تدابیر جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

افزایش تمایل آمریکایی‌ها برای مهاجرت

تهران-ایرنا- نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که ترس از خشونت داخلی و خستگی از سیاست آمریکا، میل شهروندان این کشور به زندگی در کشور دیگری را نسبت به نیم قرن پیش، به طور قابل توجهی افزایش داده است.

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار جنگی کره جنوبی به همسایه شمالی و…

۱۴۰۱/۰۶/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: واکنش مشاور امنیت ملی کره جنوبی به آزمایش هسته ای مجدد کره شمالی، پرواز گسترده  جنگنده های نیروی هوایی چین برفراز تایوان، شبیه‌سازی دفاع از جزایر دور‌افتاده ژاپن طی مانور مشترک این کشور با آمریکا، واکنش آمریکا به پاسخ برجامی ایران، ابراز امیدواری ماکرون به احیای برجام در چند روز آینده، نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین، بازدید هیئت آژانس بین المللی انرژی اتمی از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، سخنان کوبنده بایدن علیه ترامپ و یارانش، زورآزمایی میان ترامپ و وزارت دادگستری بر سر اسناد محرمانه، گفت و گوی مقامات آمریکایی و لیبیایی با محوریت انتخابات ، اعلام تعطیلی دفاتر عصائب اهل الحق درعراق تا اطلاع ثانوی، ادامه استقرار غیرقانونی نیروهای آمریکایی در سوریه و سرقت نفت این کشور، واکنش اردوغان به رفتارهای ایذایی یونان علیه نیروهای ترکیه در دریای اژه و مدیترانه و سوء قصد به جان معاون رئیس جمهور آرژانتین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): مشاور امنیت ملی کره جنوبی گفته است او و همتایان آمریکایی و ژاپنی‌اش توافق کرده‌اند که اگر کره شمالی آزمایش هسته‌ای دیگری انجام دهد، جای هیچگونه “پاسخ نرمی” باقی نخواهد ماند.در بحبوحه نشانه‌هایی مبنی بر اینکه کره شمالی آماده هفتمین آزمایش هسته‌ای خود شده است، کیم سونگ-هان، مشاور امنیت ملی کره جنوبی پس از گفت‌وگوهای سه‌جانبه با جیک سالیوان، همتای آمریکایی و آکیبا تاکئو، همتای ژاپنی‌اش در هاوایی، این اظهار نظر را انجام داد. کیم به خبرنگاران گفت: «اگر کره شمالی هفتمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام دهد، ما سه کشور با هم و به همراه جامعه جهانی همکاری‌های خود را افزایش خواهیم داد تا کره شمالی متوجه شود که اقدامش کاملا اشتباه است.»

خبرگزاری فارس: همزمان با افزایش تنش بین چین با تایوان، منابع رسانه‌ای از پرواز ده‌ها فروند جنگنده و کشتی نظامی چین اطراف تایوان خبر دادند.۵۳ فروند جنگنده و ۸ رزمناو ارتش چین  در ۲۴ ساعت گذشته ارتش تایوان را به چالش کشیدند و اطراف این جزیره ماموریت انجام دادند.وزارت دفاع تایوان مدعی تسلط بر اوضاع و آمادگی یگان‌های پروازی و موشکی خود برای مقابله با حملات چین شده است.«لین ون هوانگ» معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح تایوان در نشست خبری گفت:«در صورت ورود هواپیماها و کشتی‌ها در ۱۲ مایل دریایی قلمرو دریایی و هوایی ما، ارتش بدون استثنا حق دفاع و ضدحمله را دارد.»

ان. اچ.کی ژاپن: نیروهای هدایت‌کننده سامانه موشکی و جنگ الکترونیک آمریکا برای نخستین بار در مانورهای مشترکی با ژاپن در جزیره آمامی اوشیما واقع در جنوب غرب این کشور شرکت کرده‌اند. در مجموع ۲۱۰۰ پرسنل نیروی زمینی دفاع از خود ژاپن و ارتش آمریکا از اواسط ماه اوت در حال برگزاری مانورهایی در سراسر منطقه کیوشو بوده‌اند. آنها در حال شبیه‌سازی دفاع از جزیره‌های دور‌افتاده هستند و باور بر آن است که هدفشان بازداشتن چین و جاه‌طلبی‌های آن در دریاها باشد. روز چهارشنبه، رسانه‌ها شاهد استقرار یک موشک زمین به دریای نیروی زمینی دفاع از خود ژاپن و سامانه توپخانه موشکی با قابلیت تحرک بالای آمریکا موسوم به هیمارس (HIMARS) در این جزیره بودند.

اسپوتنیک روسیه: یک مقام آمریکایی در واکنش به پاسخ برجامی ایران، آنرا غیر سازنده خواند. نشریه پولیتیکو به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا اظهار داشت که ایالات متحده پاسخ ایران به پیشنهادات برنامه جامع اقدام مشترک برای برنامه هسته ای ایران (برجام) را دریافت کرده و در حال بررسی آن هستیم، اما متاسفانه پاسخ ایران سازنده نیست. این مقام آمریکایی توضیح بیشتری نسبت به آنچه پاسخ غیر سازنده ایران خوانده است نداد.

یورونیوز: امانوئل ماکرون،‌ رئیس جمهوری فرانسه  گفت که امیدوار است مذاکرات برای احیای برجام در روزهای آینده به نتیجه برسد. آقای ماکرون این سخنان را در کاخ الیزه و در جمع سفیران فرانسه در کشورهای مختلف بیان کرد. ابراز امیدواری رئیس جمهوری فرانسه نسبت به احیای توافق هسته‌ای ایران در حالی بیان شده است که تهران در حال بررسی دوباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا به عنوان پیش‌نویس توافق نهایی مذاکرات ‌هسته‌ای ایران در وین است.جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز چهارشنبه ۳۱ اوت، ابراز امیدواری کرده بود که در روزهای آینده توافق هسته‌ای ایران احیا شود.

العالم فارسی: شورای امنیت سازمان ملل قرار است ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریورماه) همزمان با نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره اوکراین تشکیل جلسه دهد.پیش بینی می شود نشست شورای امنیت درباره اوکراین در ماه جاری میلادی همزمان با هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمن ملل در سطح وزیران امور خارجه برگزار شود. سفیر فرانسه در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره ای شورای امینت در ماه جاری میلادی (سپتامبر) را برعهده دارد،  ابراز امیدواری کرد سرگئی لاوروف و دمیترو کولبا وزیران خارجه روسیه و اوکراین در این نشست شرکت کنند.

آناتولی  ترکیه: هیئتی به رهبری رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی برای انجام تحقیقات از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا بازدید کرد. رافائل گروسی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که از چندین نقطه مهم در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیای اوکراین مانند اتاق سیستم اضطراری و اتاق نظارت بازدید کرده‌اند.گروسی پس از این بازدید به همراه هیئتی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت در هنگام این بازدید فرصتی برای گفت‌وگو با کارکنان این نیروگاه و ساکنان این منطقه یافته است.وی با بیان اینکه شرایط فنی این نیروگاه را به صورت دقیق و بی طرفانه ارزیابی خواهند کرد، تصریح کرد: به هیچ جا نمی‌رویم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال حاضر در نیروگاه حضور دارد و به ماندن در آنجا ادامه خواهد داد. با برخی کارشناسان خود به حضور خود در آنجا ادامه می‌دهیم.

خبرگزاری ایرنا: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره در سخنان کوبنده‌ای دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین و نزدیک ترین هوادارانش را به تلاش برای تضعیف نظام مردمسالاری این کشور متهم کرد. بایدن در فیلادلفیا  افزود که حزب جمهوری خواه تحت تسلط و راهبری ترامپ و یا بیمناک از او قرار دارد.بایدن هشدار داد که مردمسالاری آمریکایی توسط نیروهای جمهوری خواه وفادار به ترامپ و باور افراطی بازگرداندن عظمت گذشته به آمریکا (ام ای جی ای) که آتش خشونت سیاسی را به منظور دستیابی به قدرت با هر هزینه‌ای شعله ور می‌سازند، در معرض خطر بزرگی قرار دارد.

دویچه وله: کشمکش میان دونالد ترامپ و وزارت دادگستری آمریکا بر سر مدارک سری و فوق سری یافت‌شده در ویلای او ادامه دارد. وکلای رئیس‌جمهور پیشین آمریکا خواهان تعیین یک بازرس مستقل برای این پرونده شده‌اند.عکسی که وزارت دادگستری آمریکا از داخل ویلای ترامپ منتشر کرده ، مدارکی با برچسب “سری” و “فوق سری” روی زمین پخش شده‌اند. دونالد ترامپ مدارک سری و فوق سری را با خودش به ویلایش در فلوریدا برده، در حالی که پیشتر گفته بود تمامی مدارک را تحویل دولت جدید داده است.

خبرگزاری ایلنا: معاون وزیر خارجه آمریکا با رئیس شورای ریاستی لیبی درباره برگزاری انتخابات گفت‌وگو کرد. «باربارا لیف» معاون وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تصویری با «محمد المنفی» رئیس شورای ریاستی لیبی بر لزوم گفت‌وگو برای توافق بر سر برگزاری انتخابات توافق کرد.صفحه سفارت آمریکا در طرابلس در توییتر نوشت که لیف و المنفی در گفت‌وگوی تصویری خشونت‌های اخیر در طرابلس را محکوم کردند.در ادامه این بیانیه آمده است: «دو طرف همچنین بر نیاز به انجام گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز بر مبنای قانون اساسی برای برگزاری انتخابات به منظور جلوگیری از بی‌ثباتی و درگیری بیشتر در لیبی تاکید کردند».

خبرگزاری صدا و سیما:  دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق از نیروهای تشکیل دهنده حشدشعبی اعلام کرد : از برادران عضو در عصائب اهل الحق می‌خواهم همه دفاتر این جنبش را تا اطلاع ثانوی تعطیل کنند. قیس الخزعلی گفت برخی ما را تحت نظر دارند و می‌خواهند اوضاع را بحرانی کنند. این فرصت را از آنان بگیرید و نقشه‌های آنان را با سکوت در راه رضای خدا ناکام بگذارید.

رادیو چین: نیروهای آمریکایی که همچنان به صورت غیرقانونی  در خاک سوریه مستقر هستند با استفاده از 73 تانکر نفت را از میادین نفتی شمال شرق سوریه سرقت کرده‌اند و این محموله را  از گذرگاه‌  محمود به پایگاه آمریکا در عراق انتقال داده‌اند.اخیراً نیروهای آمریکایی که به صورت غیرقانونی در سوریه مستقر هستند، مکرراً منابع نفت سوریه را به سرقت برده‌اند. در 29 ماه اوت، این نیروهای  آمریکایی با استفاده از 123 تانکر، نفت سوریه سرقت کرده‌اند و  به عراق انتقال داده‌اند.

تی .آر.تی ترکیه:  رجب طیب اردوغان  رئیس جمهور ترکیه در مراسمی که در فرماندهی آکادمی نیروی دریایی برگزار شد، اظهار داشت: ما می‌دانیم کسانی که در هر فرصتی در دریای اژه با رفتارهای ایذایی، ناامنی ایجاد می‌کنند، تنها یک مهره هستند و مبارزه واقعی را کسانی که پشت سر آنها قرار دارند انجام می دهند. هواپیماهای اف-16 ترکیه که در چارچوب ماموریت‌های بین‌المللی در دریای مدیترانه مشغول انجام وظیفه بودند، روز 23 آگوست توسط سامانه دفاع هوایی اس-300 ساخت روسیه متعلق به یونان مستقر در جزیره کرت رهگیری شدند.

خبرگزاری مهر :  منابع خبری از سوء قصد به جان معاون رئیس جمهور آرژانتین خبر دادند و به جزئیات این حادثه اشاره کردند.«کریستینا فرناندز کرشنر» معاون رئیس جمهور و رئیس جمهور سابق آرژانتین در حوالی منزل خود در بوینس آیرس مورد سو قصد قرار گرفت و از این حادثه جان بدر برد. تصاویر ویدئویی نشان می‌دهد که « فرناندز کرشنر» معاون رئیس جمهور و رئیس جمهور سابق آرژانتین درحالیکه بین جمعیت در حال خوش و بش کردن است ناگهان فردی به سمت وی اسلحه می‌گیرد و شلیک می‌کند اما هیچ گلوله‌ای از آن خارج نمیشود. برخی کاربران میگویند که اسلحه کمری در لحظه آخر احتمالا به دلیل نقص فنی شلیک نکرده است. منابع آرژانتینی، فرد سوء قصد کننده به معاون رئیس جمهوری آرژانیتن را «فرناندو آن درس صباغ و ۳۵ ساله اصالتاً عرب است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *