أحدث المقالات

تصاویر | ادای احترام ویژه محمد جواد ظریف به علی‌اکبر ولایتی؛ واعظی و بروجردی هم آمدند

جمعی از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه با علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار علاءالدین برودجردی، محمد جواد ظریف و محمود واعظی حضور دارند./ خبرآنلاین

واکنش روسیه به وتوی آمریکا : هدف واشنگتن کوچاندن فلسطینی‌ها از سرزمین خودشان است

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به وتوی قعطنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا گفت که هدف ایالات متحده در هم شکستن اراده فلسطینی‌ها و راندن آنها از سرزمین خودشان است.

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

Loading

رسانه‌ها؛ تهدید نخست وزیر عراق به استعفا و…

۱۴۰۱/۰۶/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: توقف صادرات گاز روسیه به اروپا، تهدید نخست وزیر عراق به استعفا، هشدار چین به آمریکا در مورد توقف نفت دزدی در سوریه، رایزنی وزرای خارجه عراق و سعودی درباره گفت‌و‌گوهای تهران و ریاض، کاهش محبوبیت بایدن در آستانه انتخابات میان دوره‌ای، تهدید چین توسط تایوان، هشدار واشنگتن به تشکیلات خودگردان برای عضویت کامل در سازمان ملل، نگرانی آمریکا از مشارکت هند و دیگر کشورها در مانور نظامی روسیه، سفر امیرعبداللهیان به روسیه، حمایت رئیس جمهور عراق از برگزاری انتخابات زودهنگام، محتمل دانستن بیش از ۴۰ درصد آمریکایی‌ها به وقوع جنگ داخلی، برگزاری نشستی پیرامون سوریه به درخواست آمریکا در ژنو، توافق اتحادیه اروپا برای ایجاد ماموریت آموزش نظامی برای اوکراین، ادامه سفرهای زنجیره ای مقام‌های آمریکا به تایوان و واکنش ها به عذرخواهی مقتدی صدر از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

العالم فارسی: به نقل از رویترز، روسیه در روز چهارشنبه عرضه گاز از یک خط لوله اصلی به اروپا را متوقف و درگیری اقتصادی بین مسکو و بروکسل را تشدید کرد. بدین‌ترتیب دورنمای رکود و سهمیه‌بندی انرژی در برخی از ثروت‌مندترین مناطق اروپا پررنگ‌تر شده‌است. شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد از ساعت 1 بامداد 31 ماه اوت به وقت گرینویچ تا 1 بامداد سوم سپتامبر، جریان گاز از خط لوله نورد استریم 1 به سمت آلمان قطع خواهد بود. طبق گزارش وب‌سایت اپراتور نورد استریم 1، جریان گاز از یک ساعت قبل از زمان تعیین‌شده بسیار کاهش‌یافته و از اولین ساعات روز چهارشنبه کاملاً متوقف‌شده است. دولت‌های اروپایی می‌ترسند روسیه قطع جریان گاز را به تلافی تحریم‌های اعمال‌شده پس‌از حمله این کشور به اوکراین، طولانی‌تر کند. اروپا رئیس‌جمهور روسیه را متهم به استفاده از انرژی به‌عنوان یک سلاح می‌کند. اما مسکو این اتهام را رد کرده‌است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در سخنانی با تاکید بر این که عراق از همه چیز با اهمیت و با ارزش‌تر است، هشدار داد، در صورت ادامه هرج و مرج و درگیری، سمت نخست وزیری را بر اساس ماده ۸۱ قانون اساسی این کشور ترک خواهد کرد. الکاظمی در سخنانی خطاب به مردم عراق گفت: من امروز با شما صحبت می‌کنم و از وضعیتی که درگیری‌های سیاسی ما را به آن رسانده به درد آمدم و از نیروهای امنیتی تشکر می‌کنم و همواره خواسته‌ام آن‌ها در درگیری‌ها با (سلاح کنترل نشده) طرفی نباشند. وی افزود: بیش از دو سال است که علیرغم همه اتهامات و آزارهایی که متوجه ما شد، سیاست محدود کردن اسلحه به دست دولت را در پیش گرفته‌ایم. خون پاک عراقی که دیروز (دوشنبه) بر زمین ریخت، هشداری به هر عراقی صادق و اصیل است که امروز باید با حقایق تلخ روبرو شد و اسلحه بر زمین گذاشت.

خبرگزاری صدا و سیما: «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روز سه شنبه در پکن با سوال خبرنگار شبکه «سی‌سی‌تی‌وی» درباره اقدامات و مواضع آمریکا در سوریه مواجه شد. در همین راستا، سخنگوی وزارت خارجه چین اشغالگری آمریکا در سوریه به همراه نفت‌دزدی و گندم‌دزدی نیرو‌های آمریکایی در این کشور را محکوم کرد. سخنگوی دستگاه دیپلماتیک چین در پایان پاسخ خود به سوال خبرنگار شبکه «سی‌سی‌تی‌وی»، حضور نظایمان آمریکایی در خاک سوریه را اشغالگری خواند و خواستار پایان این حضور شد.

خبرگزاری فارس: «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق، در واپسین ساعات شامگاه سه‌شنبه، خبر داد که «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه این کشور و «فیصل بن فرحان» همتای سعودی‌ او تلفنی گفت‌و‌گو کرده‌اند. بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور اشاره کرد که وزیر امور خارجه عربستان سعودی با همتای عراقی خود، روز گذشته، تماس گرفته و ضمن «ابراز همبستگی با مردم عراق و حمایت از ثبات و امنیت این کشور»، درباره سفر فؤاد حسین به تهران بحث و تبادل نظر کرده است. وزارت امور خارجه عراق در این باره نوشت: «دو طرف نتایج سفر فؤاد حسین به تهران و بازتاب مثبت آن بر روابط ریاض و تهران را مورد بحث و بررسی قرار دادند.»

خبرگزاری ایرنا: بر اساس نظرسنجی رویترز-ایپسوس که نتایج آن دیروز سه‌شنبه منتشر شد، محبوبیت عمومی «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا این هفته به نسبت کاهش یافت، که باتوجه به درپیش بودن انتخابات میان دوره ای ۸ نوامبر (۱۷ آبان) نشانه خوبی برای حزب دموکرات نیست. به نوشته این خبرگزاری انگلیسی، در حالیکه میزان محبوبیت بایدن در هفته گذشته به ۴۱ درصد رسیده، از اواسط ژوئن و به‌رغم پیروزی‌ دموکرات‌ها در تصویب برخی قوانین که متحدان دموکرات وی را امیدوار به پیروزی کرده از اواسط ژوئن تاکنون عموما زیر ۴۰ درصد قرار داشت. از این رو بر اساس نظرسنجی‌های موجود پیش‌بینی می شود که در انتخابات ماه نوامبر دموکرات ها کنترل دو مجلس نمایندگان و سنا را از دست بدهند. هرچند اگر جمهوری خواهان تنها کنترل مجلس نمایندگان را هم بدست آورند، می توانند دستور کارهای بایدن را کنار زده و تحقیقات سیاسی گسترده ای را آغاز کنند.

خبرگزاری ایلنا: تایوان امروز- چهارشنبه همزمان با افزایش فعالیت‌های نظامی چین در نزدیکی جزیره اعلام کرد که در صورت ورود نیروهای چینی به خاک تایوان از حق دفاع از خود استفاده کرده و ضد حمله انجام خواهد داد. مقام‌های وزارت دفاع تایوان اعلام کردند که گشت‌زنی‌های نظامی چین در نزدیکی تایوان به شدت ادامه دارد و قصد پکن برای تبدیل تنگه تایوان که دو طرف را از هم جدا می‌کند به عنوان یک دریای داخلی وابسته به خود منبع اصلی بی‌ثباتی در منطقه خواهد بود. «لین ون‌هوانگ»، معاون عملیات و برنامه‌ریزی ستاد کل نیروهای مسلح تایوان گفت: «برای هواپیماها و کشتی‌هایی که وارد فضای ۱۲ مایلی دریایی ما شده‌اند، ارتش ملی بدون استثنا از حق دفاع از خود و ضدحمله استفاده خواهد کرد».

اسپوتنیک روسیه: دولت آمریکا از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست تا درخواست پذیرش فلسطین به عنوان یک کشور و عضو کامل سازمان ملل را مطرح نکند.س از اینکه ریاض منصور سفیر فلسطین در سازمان ملل، در روزهای گذشته مذاکرات با شورای امنیت در نیویورک در خصوص بررسی طرح پذیرش فلسطین به عنوان یک کشور و عضو کامل سازمان ملل را آغاز کرد، سایت عبری زبان “واللا” به نقل از دو مسئول اعلام کرد، دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تشکیلات خودگردان فلسطین را به عدم ارائه درخواستی به شورای امنیت برای پذیرش فلسطین به عنوان یک کشور و عضو کامل سازمان ملل ترغیب کرد و هشدار داد که در این صورت از حق وتو استفاده خواهد کرد.

خبرگزاری مهر: «کارین ژان پیر»، سخنگوی کاخ سفید که در نشست خبری در واشنگتن با خبرنگاران صحبت می کرد، نسبت به مشارکت هند در مانور نظامی با روسیه ابراز نگرانی کرد. سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه گفت که ایالات متحده نگران برنامه های هند برای شرکت در تمرینات نظامی مشترک با روسیه است. ماه گذشته، مسکو اعلام کرد که قصد دارد رزمایش “وستوک” (شرق) را از ۳۰ اوت تا ۵ سپتامبر برگزار کند. این مانور نظامی با وجود جنگ پرهزینه روسیه در اوکراین صورت می گیرد، با این حال وزارت دفاع چین نیز اعلام کرد که انتظار می‌رود این رزمایش‌ها شامل چین، هند، بلاروس، مغولستان، تاجیکستان و سایر کشورها باشد. «ژان پیر»، هنگام پرواز جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به پنسیلوانیا وقتی با سوالی درباره مشارکت هند در رزمایش نظامی روسیه روبرو شد، به خبرنگاران گفت که واشنگتن نگران شرکت هر کشوری در تمرینات نظامی با روسیه است که همزمان با اوکراین در حال جنگ است.

خبرگزاری تسنیم: «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در صدر یک هیأت بلندپایه سیاسی، تهران را به مقصد مسکو ترک‌ کرد. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، وزیر امور خارجه در جریان این سفر، ملاقات‌هایی با همتای روسی خود و دیگر مقامات روسی خواهد داشت. پیش از این دولت روسیه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده بود که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، روز چهارشنبه در مسکو با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفتگو خواهد کرد و طرفین در مورد وضعیت برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته‌ای ایران، وضعیت اوکراین، سوریه، قفقاز، افغانستان و دیگر همکاری‌های دوجانبه گفتگو خواهند کرد. براساس این بیانیه، وزرای خارجه دو کشور همچنین درباره پروژه‌های مشترک فدراسیون روسیه و ایران در زمینه انرژی و حمل ‌و نقل گفتگو خواهند کرد.

یورونیوز: برهم صالح، رئیس جمهوری عراق روز سه‌شنبه از برگزاری انتخابات زودهنگام برای خروج از بحران سیاسی در عراق حمایت کرد. انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام مطالبه اصلی جریان مقتدی صدر بود. آقای صالح در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم عراق گفت: «برگزاری یک انتخابات زودهنگام مطابق با یک اجماع ملی راهی برای خروج از این بحران وحشتناک است.» این سخنرانی ساعاتی پس از خروج هواداران مقتدی صدر از منطقه سبز بغداد و بازگشت آرامش نسبی به پایتخت عراق ایراد شد. در جریان درگیری‌های روز و شب گذشته میان هواداران مقتدی صدر، نیروهای امنیتی و فراکسیون‌های مسلح رقیب بیش از ۳۰ نفر جان خود را از دست دادند.

رادیو چین: بیش از ۴۰ درصد مردم آمریکا باور دارند که جنگ داخلی در آمریکا در ۱۰ سال آینده دست‌کم تا حدی محتمل است. از زمان حمله به ساختمان کنگره، نگرانی‌ها نسبت به خشونت داخلی افزایش یافته است. با این حال، بیشتر کارشناسان باور دارند که یک مناقشه مسلحانه تمام عیار، مانند جنگ داخلی آمریکا در سال‌ها ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ هنوز نامحتمل است. اما بسیاری نگران افزایش تقسیم‌بندی‌های شدید سیاسی و خشونت سیاسی آشکار هستند، خصوصا که جمهوری‌خواهانی که از دروغ‌های تقلب انتخاباتی ترامپ حمایت می‌کنند، نامزد انتخابات کنگره، فرمانداری و پست‌های کشوری کلیدی شده‌اند. در یک نظرسنجی اکونومیست و یوگاو، ۶۵ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که از آغاز ۲۰۲۱ خشونت سیاسی افزایش یافته است. ۶۲ درصد از آنان هم گفتند که در سال‌های آتی خشونت سیاسی افزایش خواهد یافت.

آناتولی  ترکیه: چهارمین نشست سوریه به فراخوان آمریکا و به ریاست ایتان گلدریچ، معاون وزیر خارجه ایالات متحده در امور خاور نزدیک در ژنو برگزار شد. این نشست که با حضور نمایندگان 13 کشور در دفتر سازمان ملل متحد برگزار شد،‌ محمد بن عبدالعزیز، معاون وزیر امور خارجه قطر در امور منطقه‌ای و استفان شنک، نماینده آلمان در امور سوریه نیز در این نشست حضور یافتند. وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد که محمد بن عبدالعزیز در این نشست بر عزم دوحه برای پایان رنج مردم سوریه که بیش از 10 سال است با جنگ دست و پنجه نرم می کنند تاکید کرده است. نماینده آلمان در امور سوریه نیز اظهار داشت: در این نشست با کشورهایی که نگران آینده سوریه هستند گرد هم آمدیم. با وجود وخامت اوضاع انسانی در این کشور، برای دستیابی به راه‌حل سیاسی در سوریه تلاش خواهیم کرد. ژنو همچنین میزبان مذاکرات کمیته قانون اساسی سوریه است.

 تی .آر.تی ترکیه: وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص آغاز فعالیت‌های مربوط به ایجاد ماموریت آموزش نظامی برای اوکراین به توافق رسیدند. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان اجلاس غیر رسمی وزرای دفاع اتحادیه اروپا در پراگ پایتخت جمهوری چک رئیس ادواری اتحادیه اروپا به سوالات روزنامه‌نگاران پاسخ داد. بورل ضمن اشاره به اینکه کشورهای اتحادیه اروپا برای آموزش ارتش اوکراین فعالیت‌های متعددی به‌عمل می‌آورند به اهمیت پیشبرد هماهنگ این فعالیت‌ها تاکید کرد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این خصوص و فعالیت‌ها برای تعیین عوامل ایجاد ماموریت آموزش نظامی برای اوکراین همسویی دارند. جوزپ بورل ضمن اشاره به اینکه اولکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین نیز ضمن شرکت در این اجلاس غیر رسمی از طریق ویدیوـ کنفرانس وضعیت موجود در جنگ روسیه و اوکراین و نیازهای کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت کشور متبوعش را تشریح کرده است گفت: نه تنها آموزش سربازان بلکه آموزش‌های نظامی در سطوح عالی نیز در چهارچوب این ماموریت صورت خواهد گرفت.

ایران پرس: وزارت امور خارجه تایوان اعلام کرد «داگ دوسی» فرماندار ایالت آریزونای آمریکا روز سه شنبه وارد تایوان شده است. تایوان از زمان سفر تحریک آمیز «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اوایل ماه اوت به این جزیره تا کنون میزبان چندین هیات اعزامی دیگر سیاستمداران آمریکایی بوده است. به گزارش خبرگزاری ایران پرس، دوسی چندمین مقام آمریکایی است که علی‌رغم اعتراض چین به تایوان سفر کرده است. داگ دوسی، فرماندار جمهوریخواه ایالت آریزونای آمریکا در جریان این سفر سه روزه به دیدار «تسای اینگ ون» رئیس جزیره تایوان و مقام‌های شرکتهای تایوانی فعال در زمینه «صنایع نیمه هادی» می‌رود. شرکت «تولید نیمه هادی تایوان» (TSMC) به عنوان بزرگترین شرکت تولید کننده نیمه هادی در جهان در حال ساخت یک کارخانه ۱۲ میلیارد دلاری در ایالت آریزونای آمریکا است.

الکوثرفارسی: «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در صفحه توئیتر خود نوشت: دعوت صدر برای توقف خشونت بیانگر بالاترین سطح میهن پرستی و اشتیاق برای حفظ خون عراقی‌ها است. الکاظمی افزود: سخنان صدر همگان را با مسئولیت اخلاقی و ملی برای حفاظت از ظرفیت‌های عراق، توقف تشدید تنش‌های سیاسی و امنیتی و آغاز گفتگوی سریع و ثمربخش برای حل بحران‌ها رو به رو می‌سازد. حیدرالعبادی رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر سابق عراق نیز  در توییتی تاکید کرد: همه افراد مسلح باید فوراً (از منطقه سبز بغداد) خارج شوند. حالا دیگر دولت هیچ توجیهی ندارد که فقط نظاره گر باشد؛  خصوصاً پس از اینکه مقتدی صدر از همه کسانی که به جریان صدر وابستگی دارند خواست که عقب نشینی کنند. عقلا باید راه حل هایی بیابند تا از درگیری های بی فایده و به خطر افتادن جان شهروندان و تخریب کشور و منافع مردم جلوگیری کنند. همچنین «نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق از اقدام مقتدی صدر رهبر جریان صدر و درخواست او برای پایان دادن به تنش‌ها در بغداد قدردانی کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *