جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

رسانه عبری‌زبان: مذاکرات تبادل اسرا به بن‌بست رسیده است

کابینه جنگ اسرائیل ۱۲ روز است که درباره پرونده اسرای اسرائیلی نزد مقاومت در نوار غزه مذاکراتی انجام نداده است.  شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل با اعلام این خبر افزود: مذاکرات به بن‌بست رسیده و جنگ جای آن را گرفته است.

خودسوزی در برابر دادگاه ترامپ در نیویورک

شبکه سی ان ان گزارش داد که فردی خود را در برابر دادگاه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در نیویورک به آتش کشیده است.

Loading

رسانه‌ها؛ قطب شمال صحنه رقابت آمریکا با چین و روسیه و…

۱۴۰۱/۰۶/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تعیین سفیر برای قطب شمال برای  اولین بار در آمریکا،امضای قرارداد ساخت سامانه‌های دفاع هوایی برای اوکراین در پنتاگون، پهپاد‌های زیردریایی انگلیس در اختیار اوکراین، مخالفت آلمان و فرانسه با تحریم کل جمعیت روسیه، سفر وزیر دفاع استرالیا با هدف ترمیم روابط نظامی به آلمان، فرانسه و انگلیس، نامه ۱۵ نهاد آمریکایی به بایدن در حمایت از احیای برجام، ابراز نگرانی آمریکا از فعالیت ترکیه در شرق مدیترانه، تحویل نخستین محموله از جنگنده‌های تایفون به قطر، انتقاد شدید پکن از  سفر مجدد یک  سناتور آمریکایی به تایوان ، آمریکا به‌دنبال توسعه سلاح‌‌های لیزری برای مقابله با موشک‌‌های فراصوت روسیه و چین، توافقنامه همکاری جدیدآمریکا و چین در حوزه مالی ، توافق کوزوو و صربستان ، سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد دلاری ژاپن  در آفریقا، ابراز تاسف دبیرکل سازمان ملل از شکست دهمین کنفرانس بازنگری ان. پی. تی و  طرح اتصال مستقیم گوشی‌های هوشمند به ماهواره‌های "استارلینک" از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: به دنبال هشدار ناتو در مورد تقویت حضور نیروهای روسیه و چین در قطب شمال، دولت جو بایدن قرار است برای اولین بار برای منطقه قطب شمال سفیر تعیین کند. وزارت امور خارجه آمریکا  اعلام کرد که ایالات متحده یک سفیر کل برای قطب شمال برای رسیدگی به مسائل امنیت ملی، محیط زیست و توسعه در شمال دور منصوب خواهد کرد. آمریکا سال هاست که یک نماینده و هماهنگ کننده قطب شمال دارد اما با ارتقا موقعیت به سفیر کل ممکن است انرژی جدیدی به این کار وارد کند.تعیین اولین سفیر آمریکا در منطقه قطب شمال در حالی مطرح می شود که ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز جمعه با استقبال از سرمایه‌گذاری اخیر کانادا در سیستم‌های دفاعی آمریکای شمالی گفت: توانایی‌های روسیه در قطب شمال یک چالش استراتژیک برای ناتو به حساب می‌آید.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پنتاگون قرارداد ساخت سامانه‌های دفاع هوایی برای اوکراین را امضا کرد.پنتاگون قراردادی به ارزش ۱۸۲ میلیون دلار با یک شرکت تسلیحات‌سازی آمریکایی برای تولید سامانه‌های ملی موشکی پیشرفته سطح به هوا (NASAMS) برای ارتش اوکراین را امضا کرده است. وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، کار بر روی تسلیحات دفاع هوایی کوتاه‌برد و میان‌برد در شرکت ریتون در توکسبری ماساچوست، با تاریخ تکمیل حدودی ۲۳ اوت ۲۰۲۴ انجام خواهد شد.این حمایت نظامی در قالب “ابتکارعمل کمک امنیتی اوکراین” تامین مالی خواهد شد و بدین معناست که این تجهیزات به طور ویژه برای کی‌یف ساخته می‌شود و از انبارهای تسلیحاتی آمریکا گرفته نمی‌شود.

خبرگزاری صدا و سیما: انگلیس پهپاد‌های زیردریایی در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: این پهپاد‌ها برای استفاده در آب‌های کم عمق ساحلی ساخته شده اند و قادرند تا یکصد متر زیر آب مین‌ها را ردیابی، تعیین محل و شناسایی کنند و به این ترتیب نیروی دریایی اوکراین قادر خواهد بود آن‌ها را خنثی کند.  همین منبع افزود ده‌ها نفر از نیروی دریایی اوکراین طی ماه‌های آینده برای استفاده از این پهپاد‌ها آموزش خواهند دید و البته آموزش‌ها برای اولین گروه از این افراد آغاز شده است. آمریکا و انگلیس کار آموزش این نیرو‌ها را برعهده خواهند داشت.

خبرگزاری فارس: دولت‌های برلین و پاریس درخواست مقامات ارشد کی‌یف برای تحریم کل جمعیت روسیه به بهانه حمایت از جنگ با اوکراین، را رد کردند. فرانسه و آلمان معتقدند که اتحادیه اروپا باید به صدور روادید برای روس‌هایی که با دولت مسکو ارتباط ندارند، ادامه دهد. طبق این گزارش، در سندی که برای نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پراگ تهیه شده، پاریس و برلین تاکید کرده‌اند که ادامه صدور روادید برای شهروندان روسی که به مقامات روسیه مرتبط نیستند، از جمله دانشجویان، دانشمندان، متخصصان و افراد دارای مشاغل خلاق ضروری است.چندی قبل «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفته بود دولت‌های غربی باید به عنوان اقدامی تلافی‌جویانه علیه عملیات ویژه روسیه، ورود همه روس‌ها به کشورهایشان را به مدت یک سال ممنوع کنند.

خبرگزاری ایرنا:  وزیر دفاع استرالیا امروز (یکشنبه) اعلام کرد برای تقویت روابط دفاعی با آلمان، فرانسه و انگلیس این هفته به اروپا سفر می‌کند.وزیر دفاع استرالیا در حالی که با شدت گرفتن جنگ اوکراین بر اهمیت همکاری کشورهای همفکر تاکید کرد، افزود برای تقویت روابط دفاعی با شرکای اروپایی این هفته به فرانسه، آلمان و انگلیس سفر می‌کند.  این سفر که قرار است از فردا ۲۹ اوت تا اول سپتامبر انجام شود نخستین سفر «ریچارد مارلز» وزیر دفاع استرالیا از زمان به قدرت رسیدن دولت چپگرای این کشور در انتخابات ماه مه به این کشورها خواهد بود. 

خبرگزاری ایلنا: ۱۵ نهاد و سازمان آمریکایی طی نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس‌جمهوری این کشور خواستار احیای برجام و استفاده از فرصت تاریخی جاری برای این امر شده‌اند. موسسه «جی استریت»، موسسه «کوئینسی»، مرکز «ترومن» و سازمان «پیروزی بدون جنگ» از جمله این نهادها و سازمان‌ها هستند.در این نامه، از بازگشت به توافق هسته‌ای به عنوان یک پیروزی بزرگ برای آمریکا و متحدانش یاد شده و اعلام شده است که احیای برجام باعث افزایش امنیت جهانی شده و از بحران هسته‌ای جلوگیری خواهد کرد.

اسپوتنیک روسیه:  رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، ترکیه را بزرگترین تهدید در شرق مدیترانه خواند. سناتور آمریکایی، ترکیه را در کنار چین، روسیه و تغییرات آب و هوایی در میان چالش های اصلی جامعه بین المللی قرار داد.او گفت که ترکیه با وجود اینکه متحد ناتو است، با “پروازهای تحریک آمیز در دریای اژه” حاکمیت یونان را به چالش می کشد. وی نقض حریم هوایی توسط جنگنده ها را برای هیچ کشوری غیرقابل قبول خواند.منندز همچنین از “اشغال غیرقانونی” قبرس توسط ترکیه صحبت کرد.

خبرگزاری مهر :  شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر اعلام کرد که این کشور نخستین محموله از جنگنده های یوروفایتر تایفون را تحویل گرفته است. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر شامگاه گذشته در پیامی از طریق شبکه های اجتماعی اعلام کرد که این کشور نخستین محموله از جنگنده های یوروفایتر تایفون را تحویل گرفته است.وی اعلام کرد که با تحویل این محموله از جنگنده های اروپایی تایفون، یکی از مراحل توسعه و تقویت توان نیروهای هوایی قطر با موفقیت انجام شده است.

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی دفتر امور تایوان دولت چین سفر سناتور «مارشا بلکبرن» به تایوان را نقض حاکمیت و اصل چین واحد دانست. وی در بیانیه ای هشدار داد که تایوان با این اقدامات به دنبال جذب پشتیبانی از سوی نیروهای خارجی ضد چینی و خواستار استقلالی است که به نظر می رسد دربدست آوردن آن شکست خورده است.براساس این بیانیه، دولت پکن مخالف شدید خود را با سفر مقامات آمریکایی به تایوان اعلام کرده و تاکید می کند که پکن به انجام هر اقدامی برای دفاع از حاکمیت خود و اصل چین واحد، ادامه خواهد داد.

یورونیوز: مایکل گیلدی، افسر ارشد نیروی دریایی آمریکا گفت که این نهاد در حال توسعه سیستم‌های انرژی هدایت شده به‌عنوان یک نیروی دفاعی بالقوه در برابر موشک‌های مافوق صوت است.وی اضافه کرد که پیشرفت‌های روسیه و چین در فناوری تسلیحات مافوق صوت، «یک نگرانی قابل توجه» است.این مقام آمریکایی تصریح کرد که توسعه سیستم‌هایی که برای مقابله و از بین بردن یک تهدید از لیزرهای پرانرژی یا امواج مایکروویو با قدرت بالا  استفاده می‌کنند، اولویت اصلی نیروی دریایی است.

رادیو چین: توافقنامه همکاری در حوزه حسابرسی میان چین و آمریکا امضا شد.کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار و وزارت دارایی چین با هیئت نظارت بر حسابداری شرکت‌های دولتی آمریکا (PCAOB) توافقنامه همکاری در حوزه حسابرسی امضا کرده و قرار شد همکاری ذی ربط در آینده نزدیک راه اندازی شود.این توافقنامه بر اساس قوانین دو کشور و با احترام به مقررات بین‌المللی و رعایت اصول برابری و منافع متقابل صورت گرفته است.

آناتولی  ترکیه: اتحادیه اروپا اعلام کرد که کوزوو و صربستان در مورد رفت و آمد آزادانه همه شهروندان توافق کرده‌اند.  جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حساب توییتر خود اعلام کرد که کوزوو و صربستان پس از تنش‌های اخیر در مورد صربهای ساکن کوزوو در مورد رفت و آمد آزادانه همه شهروندان توافق کرده‌اند.به گفته بورل، دو کشور در چارچوب گفتگوی بلگراد و پریشتینا که توسط اتحادیه اروپا تسهیل می‌شود، به توافق رسیده‌اند.پس از اعلام این که همه افراد کشور از جمله صرب‌های ساکن کوزوو، ملزم به داشتن کارت شناسایی و پلاک کوزوو هستند، صرب‌های کوزوو گذرگاه‌های مرزی شمال این کشور را در شامگاه 31 جولای امسال بستند.صربستان کوزوو را که در سال 2008 به صورت یکجانبه استقلال خود را اعلام کرد، قلمرو خود می‌داند.

 تی .آر.تی ترکیه: دولت وحدت ملی لیبی با انتشار بیانیه‌ای به درگیری‌های مسلحانه در طرابلس پایتخت این کشور واکنش نشان داده و بر پایان خشونت و راه‌حل سیاسی برای حل بحران تاکید کرد.در این بیانیه آمده است: برای دور نگه داشتن پایتخت از خشونت باید تمام اقشار را تا پایان سال برای برگزاری انتخابات به عنوان راه‌حل بحران سیاسی کشور متقاعد کرد.همچنین تاکید شد که دولت وحدت ملی برای خروج از این بحران و برقراری صلح و ثبات در این کشور در کنار ساکنان طرابلس و همه مردم لیبی ایستاده است. مناطق جنوب طرابلس طی چند روز اخیر به‌ویژه از دو شب گذشته شاهد تجمع نیروهای وابسته به عبدالحمید دبیبه، نخست‌وزیر دولت وحدت ملی و نیروهای وابسته به فتحی باشاغا، نخست‌وزیر مکلف برای تشکیل دولت این کشور است.

ان. اچ.کی ژاپن: ژاپن ۳۰ میلیارد دلار در آفریقا سرمایه گذاری می کند.کیشیدا فومیو، نخست وزیر ژاپن، می گوید به منظور حمایت از رشد در آفریقا، بخش های دولتی و خصوصی ژاپن ۳۰ میلیارد دلار ظرف ۳ سال آتی در آفریقا سرمایه گذاری خواهند کرد.کیشیدا در سخنرانی آنلاین روز شنبه خود برای کنفرانس بین المللی توکیو برای توسعه آفریقا (تیکاد) گفت آفریقا قاره ای جوان، سرشار از امید و پویا است. او به این مطلب اشاره کرد که پبش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰، آفریقا یک چهارم جمعیت جهان را خواهد داشت.کیشیدا همچنین با اشاره به تجاوز روسیه به خاک اوکراین گفت روسیه سرگرم تضعیف بنیان نظم بین المللی است. او افزود اگر جهان از مقررات مبتنی بر نظم دست برداشته و تغییر یک جانبه وضعیت موجود را بپذیرد، این امر بر آفریقا و سایر بخش های جهان تاثیر خواهد گذاشت.

ایران پرس:  دبیرکل سازمان ملل با ابراز تاسف از عدم دستیابی کشورهای شرکت کننده در دهمین کنفرانس بازنگری ان پی تی به سندی نهایی از طریق اجماع و شکست این اجلاس، همه کشورهای جهان را به گفتگو، دیپلماسی و مذاکره با هدف کاهش تنش و خطرات هسته ای فراخواند. دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) پس از دو سال و نیم تعویق از روز اول آگوست / ۱۰ مرداد با حضور نمایندگان ۱۸۸ کشور عضو در محل دبیرخانه سازمان ملل در نیویورک آغاز به کار کرده بود  که روز جمعه آخرین روز برگزاری آن بود. این کنفرانس بدلیل مخالفت روسیه بدون تصویب سند نهایی به کار خود خاتمه داد و ایران نیز از محتوای نامتوازن پیش نویس سند نهایی ابراز نارضایتی کرد.

دویچه وله: دو شرکت “اسپیس ایکس” و “تی-موبایل یواس” در نظر دارند طرحی مشترک را به منظور اتصال مستقیم گوشی‌های هوشمند به ماهواره‌های “استارلینک” آغاز کنند.”تی-موبایل یواس” (T-Mobile US)، از شرکت‌های تابعه دویچه تلکوم اعلام کرده که قصد دارد به منظور توسعه پوشش شبکه مخابراتی خود از ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس استفاده کند.ایلان ماسک در حساب توییتر خود نوشته است، “استارلینک وی۲” (V2) که سال آینده پرتاب خواهد شد، مستقیما به گوشی‌های هوشمند تلفن‌های همراه متصل می‌شود و مناطق بدون پوشش مخابراتی را در سراسر جهان از بین می‌برد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *