جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ویدیو / نخست وزیر لبنان یک زن را به اشتباه به جای نخست وزیر ایتالیا بوسید!

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان هنگام استقبال از جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در بیروت گاف عجیبی داد و به اشتباه با یک زن دیگر روبوسی کرد. میقاتی که در مقابل پله‌های هواپیما ایستاده بود تصور کرد که یکی از زنان دیپلمات ایتالیایی، جورجیا ملونی است و به گرمی از او استقبال کرد، اما لحظاتی بعد به او گفته شد که این زن نخست وزیر ایتالیا نیست.

Loading

رسانه‌ها؛ دوری کوزوو و صربستان از تفاهم و…

۱۴۰۱/۰۶/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: افزایش تنش در روابط  صربستان و کوزوو، درخواست نیروی کوزوو از ناتو برای مقابله با تهدیدات روسیه و صربستان، ابراز نگرانی دبیر کل سازمان ناتو ازحضور چین و روسیه در قطب شمال، تجهیز جنگنده‌های بلاروسی به سلاح اتمی، درخواست سازمان ملل  از روسیه و آمریکا برای امضای پیمان جدید جایگزین استارت 3 ، نشست سه جانبه سوئد، فنلاند و ترکیه با محوریت عضویت در ناتو، تلاش‌های بی نتیجه آلمان برای تامین گاز، امضای قرارداد گاز بین ژاپن و روسیه، اختلاف سران رژیم اسرائیل درباره نحوه موضع‌گیری در قبال توافق احتمالی هسته‌ای، گفت‌وگوی گانتز و سالیوان درباره برنامه هسته‌ای ایران، اظهارات رئیس جمهور فرانسه درباره  احیای برجام، گفت وگوی مقام‌های نظامی امارات و آمریکا درباره همکاری‌های نظامی، گسترش همکاری های نظامی آمریکا و  استرالیا، پهپادفروشی ترکیه در آفریقا، کنترل کامل نیروهای جمهوری آذربایجان برشهر آزاد شده لاچین و سفر بازرسان آژانس انرژی اتمی به نیروگاه هسته ای زاپوروژیا در هفته آینده از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

تی .آر.تی ترکیه: رئیس جمهور صربستان گفت: حصول تفاهم با کوزوو غیرممکن است. آلکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان بعد از دیدار گابریل اسکوبار فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور بالکان غربی و میروسلاو لایچاک فرستاده ویژه اتحادیه اروپا، در توییتر نوشت: حصول تفاهم در خصوص پلاک خودروها و برخی مسائل بزرگ‌تر غیرممکن است.ووچیچ ضمن اشاره به اینکه آینده صرب‌ها در کوزوو را تحت تضمین قرار خواهند داد گفت: در روزهای آینده برای حفاظت و تامین امنیت مردم خود سعی و تلاش بیشتری خواهیم کرد. دولت کوزوو در پایان ماه جولای اعلام کرد که کلیه ساکنین کشور از جمله صرب‌ها ناگزیر از صاحب شدن به کارت شناسایی و یا پلاک‌های خودروی متعلق به کوزوو هستند. صرب‌های کوزوو ضمن نشان دادن واکنش به این دستورالعمل گذرگاه‌های مرزی در شمال کشور را مسدود کرده و بحران در کشور اوج گرفت.

یورونیوز: نخست وزیر کوزوو از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست برای مقابله با تهدیدات صربستان و روسیه، نیروهای بیشتری به این کشور اعزام کند. آلبین کورتی گفت افزایش شمار صلحبانان بین‌المللی قطعا به تضمین امنیت کوزوو کمک خواهد کرد.

خبرگزاری مهر :  دبیر کل سازمان ناتو در دیدار با نخست‌وزیر کانادا با اشاره به توانمندی‌های نظامی روسیه در قطب شمال مدعی شد که مسکو تهدیدی جدی و راهبردی برای کشورهای عضو ناتو است. «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل سازمان ناتو اعلام کرد توانمندی‌های روسیه در قطب شمال چالشی راهبردی برای ناتو است. استولتنبرگ این اظهارات را در گفت‌وگو با «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا مطرح کرد. وی همچنین افزود: اهمیت قطب شمال برای ناتو و کانادا در حال افزایش است، زیرا ما تأسیسات و پایگاه‌های قابل‌توجهی از روسیه در این منطقه مشاهده می‌کنیم.استولتنبرگ همچنین نسبت به «شکل‌گیری شراکت راهبردی چین و روسیه در قطب شمال» هشدار داد و آن را «تهدیدی جدی علیه ارزش‌ها و منافع ناتو» ارزیابی کرد.

خبرگزاری فارس:  رئیس جمهور بلاروس با بیان اینکه جنگنده‌های این کشور برای حمل سلاح اتمی، تجهیز شده‌اند، گفت مینسک آماده پاسخ دادن به تهدیدات غرب است.  «الکساندر لوکاشنکو» گفت: «آنها (غرب) باید درک کنند که هیچ بالگردی و هیچ جنگنده‌ای، اگر وارد تشدید تنش شوند، آنها را نجات نخواهد داد. یک بار به پوتین در سن‌پترزبورگ گفتیم که هواپیماهای سوخو-۲۴ بلاروس را نیز تبدیل خواهیم کرد تا آنها بتوانند سلاح‌های هسته‌ای حمل کنند. همه چیز آماده است!»

اسپوتنیک روسیه: سازمان ملل روسیه و آمریکا را به امضاء پیمان جدید جایگزین استارت 3 فراخواند. ایزومی ناکامیتسو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور خلع سلاح، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت، سازمان ملل از روسیه و ایالات متحده می‌خواهد که هر چه سریع‌تر مذاکرات را برای توافقی که جایگزین معاهده استارت-3 در سال 2026 خواهد شد، آغاز کنند.ناکامیتسو در یک نشست خبری گفت: “در اسرع وقت. ما می دانیم که تاریخ پایان استارت 3 سال 2026 است. حداقل، آنها باید قبل از انقضای START 3 روی یک توافق جدید به توافق برسند، در غیر این صورت جهان هیچ عامل بازدارنده ای نخواهد داشت. ما همچنان از هر دو طرف می خواهیم هر چه زودتر تعامل را از سر بگیریم تا جهان بدون محدودیت در مورد سلاح‌های هسته‌ای باقی نماند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سه کشور ترکیه، فنلاند و سوئد توافق کردند که در ماه‌های آینده بر سر نگرانی‌های امنیتی آنکارا که به پیش‌شرطی برای پذیرش دو کشور منطقه اسکاندیناوی در ناتو تبدیل شده، گفتگو کنند. مقام‌های این سه کشور نشست خود در شهر وانتا در جنوب فنلاند برگزار و توافق کردند این نشست‌ها همچنان برای رفع نگرانی‌های ترکیه ادامه داشته باشد. پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند، پس از پایان این دیدار گفت که هدف از این نشست برقراری تماس‌ها و تعیینِ اهداف یادداشت تفاهمی است که کشورها پیشتر در نشست ناتو در ماه ژوئن در مادرید به امضا رسانده بودند. کشوری که می‌خواهد عضو جدید ناتو بشود باید رای موافق تمام ۳۰ کشور عضو این پیمان نظامی را داشته باشد.

خبرگزاری صدا و سیما:  بنا به اعلام رسانه‌های آلمان تلاش سخت مقامات این کشور برای تامین گاز از کانادا، قطر و نروژ نتیجه‌ای نداشته است. آلمان تلاش می‌کند خود را از وابستگی به گاز روسیه رها کند، اما این تلاش‌ها در بازار پر متقاضی کنونی گاز، پیشرفت چندانی ندارد.کانادا اعلام کرده است برای صادرات گاز مایع یا LNG به اروپا، نیاز به زیرساخت‌های لازم از جمله پایانه‌های گاز مایع دارد که این موضوع سرمایه گذاری تجاری می‌خواهد. قطر هم مایل نیست به عنوان منبع گاز جانشین روسیه عمل کند و نروژ اعلام کرده است گاز را به اندازه تقاضای آلمان نمی‌تواند تامین کند.
ان. اچ.کی ژاپن:
 بزرگترین شرکت انرژی حرارتی ژاپن، JERA ، می گوید که قراردادی را با گرداننده جدید پروژه نفت و گاز ساخالین ۲ در خاور دور روسیه امضا کرده است. شرکت های JERA و Tokyo Gas در اوایل ماه جاری میلادی از یک شرکت تازه تاسیس روسی که این پروژه را به عهده گرفته است، پیشنهادهای جدیدی برای خرید گاز طبیعی مایع دریافت کردند.شرکت JERA جزئیاتی را ارائه نکرد، اما گفت که شرایط اصلی از جمله قیمت و حجم خرید تغییری نخواهد کرد.

خبرگزاری ایرنا:  رسانه‌ها در حالی توافق احتمالی هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۴ را نزدیک ‌ارزیابی می‌کنند که مقامات رژیم صهیونیستی درباره نحوه موضع‌گیری در قبال این موضوع اختلاف نظر دارند.روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» در گزارشی با عنوان «انتقاد شدید رئیس موساد از توافق احتمالی ایران، لاپید را غافلگیر کرد»، نوشت: اظهارات رئیس موساد (سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی) مبنی بر اینکه این توافق یک فاجعه راهبردی است با نخست‌وزیر هماهنگ نشده بود و با نقطه نظر رسمی تل آویو تفاوت داشت.«دیوید بارنی» رئیس موساد روز پنج شنبه به خبرنگاران گفته بود که آمریکا با عجله توافقی را امضا می کند که براساس دروغ بنیان نهاده شده است.

خبرگزاری ایلنا: «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید طی دیداری، درباره برنامه هسته‌ای ایران و توافق احتمالی برای احیای برجام گفت‌وگوی کردند.در حالی که بسیاری از مقام‌های صهیونیست بر ناتوانی این رژیم برای مقابله نظامی با ایران تأکید دارند، گانتز طی اظهاراتی بی‌پایه بر لزوم حفظ گزینه حمله نظامی روی میز و همکاری اسرائیل و آمریکا به منظور تضعیف و مقابله با پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای تهران تاکید کرد. وی همسو با هراس صهیونیست‌ها از احتمال احیای برجام، مدعی شد که حتی در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای، باید از روی میز بودن یک گزینه نظامی قابل اجرا علیه ایران اطمینان حاصل شود.گانتز با تأکید بر این‌که رژیم صهیونیستی خود را به توافق هسته‌ای با ایران متعهد نمی‌داند، گفت که آزادی عملیاتی خود را حتی در صورت معامله احتمالی و بازگشت همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای حفظ خواهیم کرد.

دویچه وله:  رئیس جمهور فرانسه بر تلاش برای احیای برجام تاکید ورزید و گفت، مذاکرات در خصوص برنامه موشکی ایران و موضوعات دیگر نیز ضروری است. امانوئل مکرون در جریان سفر خود به الجزایر در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره احیای برجام اعلام کرد که اینک توپ در زمین ایران است. او در عین حال اشاره کرد که دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته ای ایران “مفید” خواهد بود، حتی اگر که “همه چیز را حل و فصل نکند.”مکرون از اظهار نظر درباره محتوا و احتمال موفقیت مداکرات اخیر طی روزها یا هفته‌های آینده خودداری کرد.

العالم فارسی: منابع خبری از گفت وگوی مقام‌های نیروی دریایی امارات و آمریکا در ابوظبی درباره همکاری‌های نظامی مشترک خبر دادند. خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی گزارش داد، «سعید بن حمدان بن محمد آل نهیان» فرمانده نیروی دریایی امارات عصر جمعه در پایگاه دریایی ابوظبی با «براد کوپر» فرمانده نیروی دریایی مرکزی آمریکا دیدار و گفت وگو کرده است. بر اساس این گزارش، دو طرف درباره همکاری‌های مشترک نظامی و دفاعی و چشم انداز این روابط گفت وگو کردند.

رادیو چین: آمریکا ۴۰ بالگرد نظامی را به استرالیا می‌فروشد. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور با فروش ۴۰ بالگرد نظامی به استرالیا به ارزش ۱.۹۵ میلیارد دلار موافقت کرده است. این بالگردها از نوع «بلک هاوک UH-۶۰M» هستند و در شرایطی این قرار دارد نظامی بین آمریکا و استرالیا انجام می‌شود که استرالیا تلاش دارد حضور نظامی خود را در منطقه ایندو-پاسفیک افزایش دهد.

خبرگزاری تسنیم:  ترکیه در ماه‌های گذشته به چند کشور آفریقایی پهپاد فروخته و شواهد نشان می‌دهد که به دست آوردن سودهای مالی، تنها بخش کوچکی از این اقدام آنکارا در قاره سیاه است.  تلاش برای نفوذ بیشتر در قاره آفریقا، به یکی از مهم ترین اهداف سیاست خارجی ترکیه تبدیل شده است.حالا در کنار صادرات کالا به کشورهای آفریقایی و تامین بخش قابل توجهی از سوخت مورد نیاز ترکیه از این کشورها، موضوع صادرات پهپاد نیز جدی شده است. ترکیه در ماه های گذشته به چند کشور آفریقایی پهپاد فروخته و شواهد نشان می دهد که به دست آوردن سودهای مالی، تنها بخش کوچکی از این اقدام ترکیه در قاره سیاه است.

آناتولی  ترکیه: رئیس جمهور آذربایجان اعلام کرد که شهر لاچین و روستاهای زابوه و سوس به صورت کامل تحت کنترل آذربایجان درآمده است.الهام علی‌اف در توئیتر اعلام کرد: « ما آذربایجانی‌ها به شهر لاچین بازگشتیم. ارتش آذربایجان در شهر لاچین مستقر شدند. روستاهای زابوخ و سوس تحت کنترل قرار گرفتند. به همین مناسبت من به همه مردم لاچین و آذربایجانی‌ها تبریک می‌گویم، زنده باد لاچین، زنده باد آذربایجان».پس از جنگ دوم قره‌باغ و امضای بیانیه سه جانبه بین آذربایجان، ارمنستان و روسیه در 10 نوامبر 2020، نیروهای روسیه و ارمنی مسیری به نام «کریدور لاچین» که به طور موقت تحت کنترل عناصر روس بود در پیش گرفتند. شهر لاچین و روستاهای زابوخ و سوس در این مسیر واقع شده است. این منطقه تحت کنترل باکو قرار گرفت.

ایران پرس:  بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خود را برای بازدید اضطراری از نیروگاه اتمی زاپوروژیا طی هفته آینده آماده می‌کنند. نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بزرگترین نیروگاه اروپا در ماه مارس به تصرف نیروهای روسیه درآمد. این نیروگاه در نزدیکی خط مقدم باقی مانده و در هفته‌های اخیر بارها مورد حمله قرار گرفته است. اوکراین و روسیه هر دو یکدیگر را به گلوله‌باران این تاسیسات متهم می‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *