جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن بر پرونده اقتصاد و امکان حمایت از اقتصاد عراق تمرکز خواهد داشت و این حمایت از اقتصاد، از طریق برداشتن تحریم‌ها از برخی بانک‌های عراق و همچنین تامین کافی دلار از سوی بانک فدرال امریکاست.
Loading

أحدث المقالات

سفیر ایران در مسکو: موشک‌های ما در اسرائیل، یعنی “ما می‌توانیم”

مسکو- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با اشاره به پاسخ تنبیهی کشورمان به رژیم صهیونیستی، به مقایسه‌ای از توانایی نظامی ایران در دوران جنگ تحمیلی و مقطع کنونی پرداخت و گفت: موشک‌های ما در سرزمین‌های اشغالی یعنی “ما می‌توانیم”،‌ پیشرفت و حرکت.

Loading
دکتر عراقچی در آیین رونمایی از کتاب «دیپلماسی آب و لزوم برون‌رفت از وضعیت بحران»:

ضرورت توجه جدی به مدیریت آب در برنامه هفتم توسعه

۱۴۰۱/۰۶/۰۲ | خبر تاپ, خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: دبیر شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به در دست تدوین بودن برنامه هفتم توسعه کشور، بر ضرورت توجه جدی و اولویت بخشی به مدیریت آب و همچنین تقویت دیپلماسی آب تاکید کرد.

دکتر سیدعباس عراقچی در آیین رونمایی از کتاب «دیپلماسی آب و لزوم برون‌رفت از وضعیت بحران» که به صورت مشترک با دکتر زهرا بهرامی به رشته تحریر درآورده است، گفت: معضل آبی کشور راه حل یک شبه و معجزه‌آسا ندارد، بلکه نیازمند برنامه‌ای بلندمدت است.
وی کم‌آبی را مسئله‌ای جدی برای کشور توصیف کرد که بعضا از حد تنش و بحران فراتر رفته است و مشکل بی‌آبی را عاملی برای به خطر انداختن امنیت غذایی، اجتماعی، اقتصادی و حتی تمدنی خواند و افزود نیاز است با مدیریت و کنترل مصرف آب، تاب‌آوری کشور را بالا برد.
دبیر شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه شاید نیاز به یک دوره‌ ریاضتی  و آنی مدت برای مدیریت مسئله آب در کشور باشد، گفت: یکی از اقدامات ضروری در مسیر مدیریت آبی، پیگیری دیپلماسی آبی ذیل سیاست خارجی است.

وی توجه به آب‌های فرامرزی، تجارت آب مجازی و صادرات و واردات هوشمند بر مبنای میزان آب‌بری کالاهای تولیدی و همچنین کشت فراسرزمینی و… را در قالب دیپلماسی آبی ضروری دانست و گفت: آب کالایی راهبردی است، چه بسا راهبردی‌تر از هر کالای دیگر، چرا که بدون آن امکان تولید بسیاری از کالاها و رفع بسیاری از نیازها وجود نخواهد داشت.


دکتر عراقچی با اشاره به کارکرد شورای راهبردی روابط خارجی به عنوان یک نهاد مشورتی، ادامه داد: شورا جلسات متعددی را در خصوص دیپلماسی آب برگزار کرده و گزارش‌های مربوطه را ارائه داده است.
عراقچی در پایان برخورداری از یک راهبرد آبی را از مهم‌ترین نیازهای کشور دانست و گفت امیدواریم این کتاب مشارکت هر چند اندکی در تولید ادبیات مربوطه در این حوزه داشته باشد.
دکتر زهرا بهرامی، دیگر نویسنده این کتاب هم در این مراسم با اشاره به ساختار و اهداف این کتاب تصریح کرد: این کتاب سه هدف عمده، نگرش موسع به امنیت وجودی با رویکرد به مسئله آب، تاکید بر نگرش سیستمی در درک بحران اب و قابلیت سرریز موضوعی و محیطی تبعات بحران آب و همچنین تعریف و تبیین کارکرد دیپلماسی آب برای مدیریت بحران اب با تاکید بر رویکر پیشگیرانه، را پیگیری کرده است.
گفتنی است این کتاب در پنج فصل «چهارچوب مفهومی و نظری؛ هیدروپلیتیک و نظریه مکتب کپنهاگ»، «بحران آب؛ معضل جهانی در نظام آنتروپوسین با ابعاد چندگانه امنیتی»، «غرب آسیا و شمال آفریقا و تهدیدات وجودی بحران آب»، «دیپلماسی آب و کارکردهای آن در مدیریت بحران آب» و «موانع و ملزومات دیپلماسی آب» به رشته تحریر در آمده است.
کتاب «دیپلماسی آب و لزوم برون‌رفت از وضعیت بحران» را اداره چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه در 212 صفحه به زیور طبع آراسته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *