أحدث المقالات

گروسی: به‌زودی به ایران سفر می‌کنم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با تکرار ادعاهای خود علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

تاکید صفری بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در دومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال جاری توسعه صادرات را از راهبردهای مهم درجهت رونق و جهش تولید دانست و در  ادامه اجرایی سازی برخی از اقدامات و طرح‌ها را تبیین کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ عصبانیت صهیونیست ها از احیای برجام  و…

۱۴۰۱/۰۶/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: دست وپا زدن مقامات رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از احیای توافق هسته‌ای، دیدار مشاوران امنیت ملی آمریکا و اسرائیل، بسته کمک نظامی۳ میلیارد دلاری جدید آمریکا به کی یف، نشست شورای امنیت سازمان ملل پیرامون اوضاع نیروگاه هسته ‌ای زاپوریژیا، هشدار گوترش درباره خطر مناقشه هسته ای در جهان، تحریم های جدید کانادا ضد روسیه، درخواست زلنسکی از غرب  برای تحویل سامانه‌های دفاع هوایی قدرتمندتر، نشست پشت درهای بسته الکاظمی با رهبران ائتلاف شعیان عراق، تاکید الحشد الشعبی بر حمایت از قانون اساسی و  دولت، درخواست دبیرکل پیشین ناتو برای کمک به مخالفان طالبان، اخراج رئیس هیات اتحادیه اروپا در افغانستان،تاکید ترکیه برادامه عملیات های نظامی  برون مرزی، تکذیب دیدار اردوغان و بشار اسد در نشست شانگهای، ابراز نگرانی رئیس جمهور تایوان درخصوص حمله چین به این جزیره و هشدار پکن به توکیو از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی:  در ادامه تلاش های کور  رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از احیای توافق هسته‌ای و به بن بست کشاندن مذاکرات رفع تحریم های ایران ، نفتالی بنت نخست وزیر پیشین رژیم اسرائیل شب از دولت بایدن خواست از هرگونه امضای توافق جدید با ایران برای احیای برجام خودداری کند. بنت در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: اسرائیل به هیچ یک از محدودیت‌های برآمده‌ از توافق متعهد نیست و از همه وسایل برای آن که بتواند مانع پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شود، استفاده می‌کند. وی ادعا کرد که امضای این توافق میلیارد دلار در اختیار ایران و نیروهای نیابتی تهران قرار می‌دهد.

خبرگزاری فارس:  مشاورامنیت ملی کاخ سفید در دیدار با همتای صهیونیست خود در واشنگتن، درباره ادامه تعهد دولت جو بایدن به این رژیم برای مقابله با تهدیدات ایران اطمینان داد.  در حالی که سخنان ضد ایرانی مقامات تل‌آویو طی روزهای اخیر بلندتر شده است، کاخ سفید میزبان مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی بوده و دو طرف علیه ایران رایزنی کرده‌اند. تحرکات سیاسی رژیم صهیونیستی درباره موضوع هسته‌ای ایران طی روزهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است و «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در واشنگتن در حال دیدار با مقامات آمریکایی است.

اسپوتنیک روسیه: آمریکا بسته کمک نظامی۳ میلیارد دلاری به کی یف را در ۲۴ آگوست اعلام می کند. بسته کمکی جدید برای کی یف برای درازمدت طراحی شده است و هدف آن آموزش نیروهای اوکراینی و مسلح کردن آنها است تا بتوانند چندین سال دیگر بجنگند.خاطرنشان می شود که وجوه به قراردادهایی برای تهیه پهپادها و تسلیحات به کی یف اختصاص می یابد که “ممکن است زودتر از یک یا دو سال دیگر در میدان نبرد ظاهر شوند”. اوکراین روز استقلالش را در ۲۴ آگوست جشن می گیرد، در چنین روزی در سال ۱۹۹۱، شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی اوکراین قانون اعلام استقلال جمهوری را تصویب کرد.

رادیو چین: شورای امنیت سازمان ملل به درخواست روسیه پیرامون اوضاع نیروگاه هسته ‌ای زاپوریژیا یک نشست موقت را برگزار کرد. «گِنگ شوانگ» معاون نماینده دایمی چین در سازمان ملل نیز در این نشست از طرف ‌های مربوط خواست تا با حفظ حداکثر خویشتنداری، خطر وقوع حادثه در نیروگاه هسته ‌ای زاپوریژیا را به پایین ‌ترین سطح رسانده و از تکرار فجایع نیروگاه ‌های هسته ‌ای چرنوبیل و فوکوشیما جلوگیری کنند. در نشست فوق، نماینده روسیه هرگونه استقرار تسلیحاتی در منطقه نیروگاه هسته ای را تکذیب کرد و گفت: اوکراین همچنان به حملات مکرر به نیروگاه هسته ‌ای زاپوریژیا ادامه می دهد که منجر به تخریب بسیاری از تاسیسات و ساختمان‌ های این نیروگاه هسته ‌ای شده است.

خبرگزاری صدا و سیما: دبیرکل سازمان ملل متحد گفت جهان در حال حاضر در معرض تهدید یک مناقشه هسته‌ای قرار دارد که در دهه‌های اخیر تا این اندازه محتمل نبوده است. آنتونیو گوترش بار دیگر تاکید کرد شرایط مربوط به نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا باید روشن شود و وعده داد از ماموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی در صورتی که تصمیم بگیرد به آنجا برود، حمایت کند. دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل در روز دوشنبه گفت جهان در حال حاضر در معرض تهدید یک مناقشه هسته‌ای قرار دارد که در دهه‌های اخیر تا این اندازه محتمل نبوده است. گوترش افزود: ارعاب هسته‌ای باید متوقف شود.

خبرگزاری مهر : نخست وزیر کانادا  در ادامه همراهی با محور غرب علیه مسکو به بهانه وقوع درگیری ها در اوکراین از تحریم ۶۲ فرد و یک نهاد دفاعی روسیه خبر داد. «جاستین ترودو» در نشستی مجازی با حضور سران کشورهای مختلف از این تحریم های جدید خبر داد و اضافه کرد که اوتاوا به کمک‌های مالی بیشتر به کی یف ادامه می دهد.به گفته نخست وزیر کانادا، تحریم های جدید شامل فرمانداران و رؤسای مناطق و اعضای خانواده های آنها نیز می شود.«جاستین ترودو» در این باره اضافه کرد که کشورش در صدد است تا کمک مالی تقریباً ۳میلیون دلاری را به بهانه تقویت ارتش و نیروهای نظامی و دولتی اوکراین به این کشور ارائه دهد.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهوری اوکراین از غرب خواست تا سامانه‌های دفاع هوایی قدرتمندتری در اختیار این کشور قرار دهند و تاکید کرد: کی‌یف حاضر به برقراری آتش‌بس با مسکو نیست و شبه‌ جزیره کریمه را به هر طریقی که صلاح بداند و و بدون مشورت با سایر کشورها بازپس خواهد گرفت. زلنسکی گفت: «اوکراین به یک سیستم دفاع هوایی قدرتمند نیاز دارد و شرکای ما میتوانند در این زمینه به ما کمک کنند. من از آنها تقاضا کرده و مطمئن هستم که در این زمینه به ما کمک خواهند کرد.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پس از تحولات سه شنبه عراق و تحصن حامیان جریان صدر مقابل ساختمان شورای عالی قضایی و اعلام تعطیلی آن، منابع مطلع از نشست غیر علنی نخست‌وزیر عراق با رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در کاخ نخست‌وزیری این کشور خبر دادند. یک منبع سیاسی مطلع اعلام کرد که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق شامگاه سه‌شنبه و پس از بازگشت از مصر، نشست غیر علنی را با رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در بغداد برگزار کرد. طبق گفته این منبع، در این نشست پیامدهای تحصن حامیان جریان صدر در مقابل ساختمان شورای عالی قضایی عراق و بن‌بست سیاسی این کشور  مورد بررسی قرار گرفت.

الکوثرفارسی: سازمان الحشد الشعبی عراق بیانیه‌ای را در رابطه با آخرین تحولات سیاسی و امنیتی این کشور منتشر و در آن بر لزوم حمایت از قانون اساسی و نهادهای دولتی تأکید کرد. در این بیانیه که ساعاتی پس از تحصن طرفداران جریان صدر در مقابل شورا عالی قضایی عراق و تعلیق فعالیت این نهاد قضایی صادر شده ، آمده  است که «الحشد الشعبی تأکید دارد در بحران سیاسی موجود بی طرف باشد، البته که محافظت از صلح و امنیت جامعه، حمایت از دولت و قانون اساسی را نیز بر خود واجب می داند». الحشد الشعبی افزود: «ما با دقت تحولات دردناک و خطرناکی را که در عراق عزیزمان در حال وقوع است را رصد می کنیم، که آخرین آن نیز محاصره منبع قدرت کشور، شورای عالی قضایی توسط گروه های سازمان یافته و بعضاً مسلح بود».

خبرگزاری ایرنا: اندرس فوگ راسموسن، دبیرکل پیشین ناتو یک سال پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، خواهان حمایت از کسانی شد که در مقابل طالبان می‌جنگند.راسموسن که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ رهبری ناتو را برعهده داشت در اظهارتی تازه، خواهان حمایت از جریان‌های ضدطالبانی در افغانستان شده است.او در توئیتی گفته که جهان نمی‌تواند افغانستان را فراموش کند و تاکید کرده که «حکومت‌های غربی باید کمک‌های خود را از آنانی که برضد حکومت وحشیانه و ظالمانه طالبان ایستادگی می‌کنند،  افزایش دهند.»

یورونیوز: در حالی که رافائل لایدیک جایگزین رئیس هیات اتحادیه اروپا در افغانستان شد که آرنوت پاولز در توئیتی به طور ضمنی خبر از اخراج خود داد.وی در توئیتی گفت که ماموریتش تمام شده و افغانستان را ترک می‌کند. وی بدون اشاره مستقیم به «اخراج» از سوی طالبان افزود: «شما می‌توانید یک دیپلمات را از افغانستان اخراج کنید اما نمی‌توانید افغانستان را از دیپلمات‌ها خالی کنید.»

تی .آر.تی ترکیه:  وزیر دفاع ترکیه گفت که اجرای عملیات‌های برون مرزی مبارزه با تروریسم و در راستای امنیت کشورمان، حق طبیعی و مشروع ترکیه است. خلوصی آکار در گفتگو با خبرنگاران پس از جلسه کابینه دولت در مجتمع بش‌تپه آنکارا، درباره اجرای عملیات‌های برون مرزی مبارزه با تروریسم گفت: اجرای عملیات در راستای امنیت کشورمان حق طبیعی و مشروع ترکیه است. وزیر دفاع ترکیه تصریح کرد: اجرای عملیات در چارچوب حقوق بین الملل و حق مشروع دفاع در راستای امنیت مرزها و کشورمان، طبیعی‌ترین حق ترکیه است.آکار در پاسخ به پرسشی درباره احتمال دیدار میان مقامات ترکیه و رژیم سوریه نیز گفت: رئیس جمهور و وزرای مربوطه اظهاراتی را در این زمینه داشته اند. چنین دیدارهایی وابسته به روند و شرایط است.

آناتولی  ترکیه:  وزیر امور خارجه ترکیه ادعای یک خبرگزاری ایران درباره احتمال دیدار رئیس‌جمهور اردوغان و بشار اسد در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان را تکذیب کرد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه طی مصاحبه با شبکه تلویزیونی «خبر گلوبال» کشور به سوالات مختلف راجع به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین سیاست خارجی ترکیه پاسخ داد.چاووش‌اوغلو در این راستا ضمن تکذیب خبر خبرگزاری «تسنیم» ایران درباره احتمال دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و بشار اسد در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در سمرقند اظهار داشت: نه، صحت ندارد. چنین دیداری مطرح نیست. اسد هم به آنجا دعوت نشده است.

خبرگزاری ایلنا: تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان ‌تاکید کرد که حمله به این جزیره تاثیر بزرگی بر کل منطقه اقیانوس هند و آرام خواهد گذاشت. «تسای اینگ ون»،  از درگیری مسلحانه ۱۹۵۸ بین چین و تایوان به عنوان نمونه ای از عزم این جزیره برای دفاع از خود نام برد. وی به دومین بحران تنگه تایوان در سال ۱۹۵۸ اشاره و تاکید کرد که نظامیان و غیرنظامیان در آن زمان برای محافظت از تایوان با یکدیگر همکاری کردند. وی گفت: «آن نبرد برای محافظت از میهن ما به جهان نشان داد که هیچ تهدیدی نه در گذشته نه اکنون و نه در آینده نمی‌تواند مردم تایوان را برای دفاع از ملت خود شکست دهد».

ایران پرس: وزارت خارجه چین اعلام کرده است که سفر نمایندگان ژاپنی به تایوان دخالت آشکار در امور داخلی چین است. تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان، روز سه شنبه میزبان هیاتی از نمایندگان پارلمان ژاپن بود. کیجی فورویا و مینورو کیهارا به نمایندگی از حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن در تایوان حضور دارند و ملاقات‌هایی با تسای داشتند.تسای در دیدار نمایندگان ژاپنی ضمن قدردانی این کشور در حمایت از تایوان جمله از آبه شینزو نخست وزیر سابق این کشور نقل کرد که گفته بود: وضعیت اضطراری تایوان به مثابه وضعیت اضطراری ژاپن است. آبه که ماه گذشته بر اثر شلیک گلوله جان باخت، در میان سیاستمداران ژاپنی به عنوان حامی قوی تایوان شناخته می‌شد. وزارت خارجه چین در واکنش به سفر قانونگذاران ژاپنی، این سفر را بی اعتنایی به سیاست‌های چین در قبال تایوان خطاب کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *