جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

رکود اقتصاد انگلیس تائید شد/چالش سوناک برای جلب آراء انتخاباتی

لندن – ایرنا – تازه‌ترین داده‌های مرکز آمارهای ملی انگلیس که امروز (پنجشنبه) منتشر شد نشان می‌دهد که اقتصاد انگلیس در اواخر سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) وارد دوره رکود شده است؛ مساله‌ای که در آستانه برگزاری انتخابات سراسری، اعتبار حزب حاکم محافظه‌کار را به شدت مخدوش کرده است.

Loading

رسانه‌ها؛ کوزوو میدان بعدی تنش آفرینی ناتو و…

۱۴۰۱/۰۵/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: افزایش نیروهای ناتو در کوزوو  و تشدید تنش‌ها با صربستان، پاسخ منفی صربستان به ناتو درباره پایگاه‌های خارجی، اعزام نظامیان آلمانی به بوسنی برای اولین بار از سال ۲۰۱۲، تلاش آمریکا برای برگزاری جلسه شورای امنیت باهدف بررسی وضعیت اوکراین، درخواست ناتو از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اعزام تیم تحقیق به نیروگاه زاپوریژیا، رزمایش  مشترک نظامیان چین  و روسیه ، تاکیدروسیه برپایبندی به اصل چین واحد، اعتراض ژاپن به مانورهای نظامی چین در تنگه تایوان، سفر وزیر دفاع عراق به مسکو، بیانیه پایانی نشست «گفت‌و‌گوی ملی» عراق در رابطه با حل بحران سیاسی، واکنش برجامی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، سفر رئیس جمهور چین به عربستان در آینده نزدیک، گفتگوی اردوغان و لاپید و ارتقای روابط ترکیه و اسرائیل به بالاترین سطح دیپلماتیک و کنیا صحنه درگیری شدید پسا انتخاباتی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: علی‌رغم هشدارهای روسیه به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره دخالت در تنش‌ها بین صربستان و منطقه خودمختار کوزوو، این ائتلاف نظامی اما به اظهارات تحریک‌آمیز درباره مداخله نظامی ادامه می‌دهد.«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو شامگاه چهارشنبه در آستانه گفتگوهای اتحادیه اروپا با کشورهای غربی بالکان، گفت در صورت تشدید تنش‌ها بین کوزوو با صربستان، نیروهای حافظ صلح این ائتلاف نظامی را در کوزوو افزایش خواهد داد.

العالم فارسی: رئیس جمهور صربستان پس از گفت‌وگو با دبیرکل ناتو گفت که صربستان نیازی به میزبانی پایگاه‌های نظامی خارجی نمی‌بیند و به این سیاست پایبند خواهد بود. آلکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان گفت که صربستان به هیچ پایگاه نظامی خارجی نیاز ندارد. صربستان یک کشور بی طرف است که می‌خواهد صلح را حفظ، امنیت آسمان و سرزمین و همچنین مردم خود را به تنهایی تضمین کند.ووچیچ همچنین گفت که کشورش خواهان تقویت بیشتر همکاری‌ها و روابط با نیروهای امنیتی بین المللی در کوزوو و با ناتو است و همچنین از تشدید درگیری به هر قیمتی اجتناب کند.صربستان، کوزوو را که بعد از بحران بالکان از یوگسلاوی جدا شد یکی از استانهای خودمختار خود می‌داند اما کوزوو خود را یک جمهوری مستقل تلقی می‌کند.

خبرگزاری تسنیم: ارتش آلمان برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ در ماموریت نظامی اتحادیه اروپا در بوسنی و هرزگوین شرکت کرده و به این منطقه نیرو اعزام می‌کند. این اقدام همچنین برای جلوگیری از نفوذ روسیه در منطقه انجام می شود. ارتش آلمان ماموریت جدید خود را در بوسنی و هرزگوین آغاز کرد. فرماندهی این عملیات اعلام کرد، اولین سرباز از 28 نیروی برنامه ریزی شده با برافراشتن پرچم آلمان در ماموریت اتحادیه اروپا Eufor Althea در کمپ بوتمیر در سارایوو پذیرفته شدند. تصمیم برای استقرار این نیروها نیز واکنشی به تنش های فزاینده و تمایلات جدایی در میان صرب های بوسنی نیز است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع خبری از درخواست آمریکا و چند کشور دیگر برای برگزاری نشستی در شورای امنیت به منظور بررسی وضعیت اوکراین خبر دادند. منابعی در شورای امنیت اعلام کردند که آمریکا، آلبانی، فرانسه، انگلیس، ایرلند و نروژ خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد اوکراین شده‌اند. طبق گفته این منابع، کشورهای مذکور و در رأس آنها آمریکا خواستار برگزاری این نشست در تاریخ ۲۴ اوت (دوم شهریورماه) شده‌اند.

یورونیوز: ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواستار بازرسی فوری آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از نیروگاه برق اتمی زاپوریژیا در اوکراین شد.نظامیان روسیه در نخستین روزهای تهاجم به اوکراین سایت هسته‌ای زاپوریژیا را تصرف کردند. در زمان حمله، اخبار و تصاویر اصابت بمب به این نیروگاه منتشر شد و نگرانی عمیق جامعه جهانی از بروز یک فاجعه اتمی را برانگیخت. با وجود آنکه یاست زاپوریژیا، بزرگ‌ترین نیروگاه تولید برق هسته‌ای اروپا در کنترل ارتش روسیه است اما کارکنان اوکراینی همچنان آن را اداره می‌کنند.

دویچه وله: نظامیان چین در رزمایش “وستوک” به رهبری روسیه شرکت می‌کنند. وزارت دفاع چین اعلام کرد نظامیان این کشور در رزمایشی که به میزبانی روسیه برگزار می‌شود شرکت خواهند کرد. هند، مغولستان، بلاروس، تاجیکستان و برخی دیگر از کشورها هم در این رزمایش مشارکت خواهند داشت.روسیه با وجود درگیر بودن در جنگ پرهزینه اوکراین ماه گذشته اعلام کرد رزمایش “وستوک” (شرق) از ۳۰ اوت تا پنجم سپتامبر برگزار خواهد شد.به جز چین کشورهای دیگری نظیر هند، بلاروس، تاجیکستان، مغولستان و برخی دیگر از کشورها نیز در این مانور نظامی شرکت می‌کنند.

رادیو چین: وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد: در عمل و نه فقط در کلام، به اصل چین واحد پایبند هستیم. پیتر ایلیچف، مدیر بخش سازمان های بین المللی وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه با رسانه ها گفت که در موضوع تایوان پایبندی روسیه به اصل چین واحد تنها در کلام نیست و ما در عمل به این اصل پایبندیم.  ایلیچف گفت: اقدامات اخیر واشنگتن در خصوص وضعیت تنگه تایوان از جمله سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی را تضعیف کرد و همچنین ثابت کرد که ایالات متحده حاضر به دست دادن سلطه مطلق خود بر جهان نیست و از همین رو، همچنان راهبرد شکست خورده مانع شدن از توسعه کشورهایی را دنبال می کند که در پی اجرای سیاست های مستقل خود هستند و از یک نظم جهانی واقعاً عادلانه حمایت می کنند.

ان. اچ.کی ژاپن: رئیس دبیرخانه امنیت ملی ژاپن نسبت به مانورهای نظامی چین در اطراف تایوان اعتراضی به یک دیپلمات ارشد چین ارائه کرده است. چین در واکنش به دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از تایوان مانورهای نظامی گسترده ای در این منطقه انجام داد. بعضی از موشک‌های بالستیک شلیک شده طی این مانورها در منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن سقوط کردند.مدیر کل دبیرخانه امنیت ملی ژاپن، آکیبا تاکئو،  در تیان‌جین در چین با یانگ جیه‌چی، عضو کمیته اجرایی حزب کمونیست چین ملاقات کرد.

خبرگزاری ایلنا: وزارت دفاع عراق از سفر وزیر دفاع این کشور به مسکو به دعوت همتای روس خود خبر داد.وزارت دفاع اعلام کرد که «جمعه عناد سعدون»، وزیر دفاع این کشور به دعوت «سرگئی شویگو»، همتای روس خود در رأس یک هیئت بلندپایه به مسکو سفر کرده است.در بیانیه وزارت دفاع عراق آمده است:‌ «وزیر دفاع در این کنفرانس حضور یافت و طی آن سخنرانی کرد. او همچنین از کارخانه ساخت اسلحه، زره و پهپاد و همچنین کارخانه‌های ساخت هواپیماهای‌ سوخو ۵۷ و سامانه‌های موشکی اس- ۴۰۰ هم بازدید کرده است».

ایران پرس: رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان عراق به همراه تعدادی از احزاب این کشور در بیانیه‌ای بر لزوم توقف هرگونه تنش میدانی در این کشور و گفت‌و‌گو میان احزاب عراق به منظور برون‌رفت از بحران فعلی در این کشور تأکید کردند.«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق بعدازظهر سه‌شنبه دربیانیه ای اعلام کرد، برای حل بن‌بست سیاسی در این کشور باید «گفت‌وگوی ملی جدی و هم‌اندیشی» صورت گیرد.الکاظمی در بیانیه خود از تمام گروه‌های سیاسی عراق خواست که روز چهارشنبه در کاخ نخست وزیری، نشست ملی برگزار کنند تا بتوانند برای بحران سیاسی کنونی، راهکاری بیابند. در پی درخواست الکاظمی، تعدادی از احزاب عراقی در یک نشست مشترک حضور یافتند؛ اما جریان صدر از حضور در این نشست خودداری کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن همچنان در حال بررسی پاسخ ایران است و با شرکای اروپایی خود در این زمینه رایزنی خواهد کرد.ند پرایس در نشست خبری هفتگی در واشنگتن گفت: ما همچنان در حال ارزیابی پاسخ ایران به سند پیشنهادی اتحادیه اروپا به منظور احیای برجام هستیم و با شرکای اروپایی خود در این خصوص رایزنی می‌کنیم.در همین حال؛ میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی دروین در پیامی در توئیتر خود نوشت. نتیجه نهایی به نحوه واکنش آمریکا به تازه‌ترین پیشنهاد‌های منطقی ایران بستگی دارد.

خبرگزاری ایرنا: نشریه آمریکایی پولیتکو از سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری چین به عربستان سعودی، بعنوان اولین سفر خارجی او پس از قرنطینه دوساله کرونایی خبر داد.  این نشریه نوشت : یک ماه پس از سفر پرتنش جو بایدن به جده، رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، به زودی و بعد از بیش از دو سال قرنطینه کرونایی در نخستین سفر خارجی خود برای دیدار با ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن سلمان، به این کشور خواهد رفت.سفر شی که احتمالاً برای تأکید بر تعمیق روابط سعودی و چین انجام می شود، هنوز به طور رسمی تایید نشده است؛ اما یک منبع سعودی ناشناس گفته است که ممکن است تا کمتر از یک هفته دیگر انجام شود.

آناتولی  ترکیه:  رئیس جمهور ترکیه و نخست وزیر اسرائیل پیرامون روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای تلفنی گفت‌وگو کردند. طرفین در این تماس تلفنی به بحث و رایزنی پیرامون روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای پرداختند.اردوغان همچنین از پیشرفت روابط ترکیه و اسرائیل در چارچوب توافق صورت گرفته ابراز خرسندی کرد.

تی .آر.تی ترکیه: ترکیه و اسرائیل تصمیم گرفتند تا روابط را به بالاترین سطح رسانده و به‌طور متقابل سفیر تعیین کنند. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه طی نشست مشترک خبری با جینبک کولی‌بایف، همتای قرقیزستانی خود در آنکارا اعلام کرد که با اسرائیل تصمیم گرفته‌اند تا روابط را به بالاترین سطح رسانده و به‌طور متقابل سفیر تعیین کنند.

خبرگزاری مهر : به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری کنیا ، این کشور صحنه درگیری های  شدید میان طرفداران نامزدهای  انتخابات است.پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری کشور آفریقای کنیا و پیروزی ویلیام روتو، رقیب او یعنی اودینگا زیر بار نتایج نمی رود و طرفداران او به خیابان ریخته و اقدام به آتش زدن لاستیک کردند.«ویلیام روتو» رئیس‌جمهور منتخب، در میان حامیان پر خروش خود، لحظه پیروزی را  بسیار تاریخی و دموکراتیک خواند و آن را مورد تمجید قرار داد. اما نامزد بازنده، «رایلا اودینگا» نتایج را حتی قبل از اعلام رد کرد. چهار کمیسر انتخاباتی هم درباره نتایجی که تقریبا قطعی است شک و تردیدهایی مطرح کرده اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *