جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

استولتنبرگ برگزاری انتخابات ریاست جمهور روسیه در سرزمین‌های اشغالی اوکراین را محکوم کرد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال ارتش این کشور در اوکراین و گرجستان را کاملاً غیرقانونی خواند و محکوم کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

ادعای سناتور آمریکایی: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد

تهران- ایرنا- سناتور لیندسی گراهام با این ادعا که ولادیمیر پوتین یک رئیس‌جمهوری غیرقانونی است که یک کشور تروریستی را اداره می‌کند، گفت: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل عملیات‌های انصارالله یمن در دریای سرخ را محکوم کرد

نیویورک – ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: « اعضای شورای امنیت حملات حوثی ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را به شدت محکوم کردند» و خواستار توقف فوری آن شدند.

Loading

رسانه‌ها؛ آمریکا در آستانه جنگ با روسیه و چین و…

۱۴۰۱/۰۵/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار کیسینجر به وقوع جنگ آمریکا با روسیه و چین ، ادامه دخالت آمریکا  در امور داخلی چین  به بهانه تجارت با تایوان، تاسیس یک مرکز پژوهش و توسعه پهپاد در تایوان، تاکید زلنسکی بر تحریم‌های جدید ضد صنعت هسته‌ای روسیه، کوچک شدن اقتصاد روسیه به خاطر تحریم‌ها پس از حمله به اوکراین، امضای پروتکل عضویت فنلاند و سوئد در ناتو از سوی مکرون، اظهارات جدید نماینده روسیه در مذاکرات وین درباره احیای برجام، تلاش سناتورهای آمریکا برای اخلال در مذاکرات وین، تاسیس یگان ویژه امنیتی محمد بن سلمان برای سرکوب مخالفان در خارج از عربستان، رزمایش نظامی مشترک عربستان و آمریکا، ادامنه تحصن هواداران گروه‌ها و احزاب قانونی چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه در عراق ، سفر هیات امنیتی مصر به تل آویو و غزه ، تاکید اردوغان بر ادامه عملیات نظامی ترکیه در خارج از مرزهای این کشور ، اذعان اتحادیه اروپا به وجود استانداردهای دوگانه در قبال اوکراین و فلسطین و پیشتازی تراس در نظرسنجی ها برای تصدی پست نخست‌وزیری بریتانیا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا و استراتژیست معروف اظهار داشت که ایالات متحده در آستانه جنگ با روسیه و چین در مورد مسائلی است که تا حدی خودش آنها را ایجاد کرده است.کیسینجر در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال بیان داشت: ما در آستانه جنگ با روسیه و چین در مورد مسائلی هستیم که تا حدی، بدون اینکه هیچ تصوری از اینکه چگونه پایان خواهند یافت یا به کجا باید منجر شوند، خودمان ایجاد کرده‌ایم.

خبرگزاری ایرنا: کاخ سفید که از یک سو مدعی به رسمت شناختن چین واحد است و از سوی دیگر برای استفاده ابزاری از تایوان برای تحت فشار قرار دادن چین تلاش می کند، در ادامه سیاست های مداخله جویانه در امور داخلی چین، اعلام کرد واشنگتن خود را متعهد به افزایش تجارت با تایوان می‌داند. «کرت کمپبل» هماهنگ کننده امور شرق آسیا و اقیانوسیه دولت آمریکا و مشاور جو بایدن می‌گوید واشنگتن تصمیم دارد در واکنش به نوع رفتار چین در قبال تایوان چین، طی چند روز آینده طرح تجاری جدیدی را با تایوان آغاز کند و همچنین نیروهای آمریکایی را از تنگه تایوان عبور دهد.

ان. اچ.کی ژاپن: تایوان یک مرکز پژوهش و توسعه پهپاد تاسیس کرد. مقام های تایوان یک مرکز پژوهش و توسعه هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) را افتتاح کرده اند.این مرکز که بخش های صنعتی، دولتی و دانشگاهی را کنار هم می آورد، در بخش «چیایی» در جنوب تایوان قرار دارد.پهپادسازان بخش خصوصی، نهادهای وابسته به وزارت دفاع و دانشگاه ها تاسیساتی را در این مکان دائر کرده اند. هدف از آن، بررسی تازه ترین فناوری ها در این زمینه با ادغام هوش مصنوعی و سایر برنامه ها است. تسای اینگ-ون، رئیس جمهور تایوان گفت تهاجم روسیه به اوکراین اهمیت پهپادها را نشان داده است و او انتظار دارد صنعت پهپادسازی پس از این مهمتر هم بشود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد، کی‌یف و شرکایش تاکید دارند که تحریم‌های جدید علیه روسیه باید صنعت هسته ‌این این کشور را هدف بگیرد. ولودیمیر زلنسکی گفت: اشغالگران از نیروگاه اتمی زاپروژیا به شیوه بسیار بدی استفاده می‌کنند تا باعث وحشت مردم شوند. وی افزود: هر روزی که نیروهای روسیه در منطقه نیروگاه اتمی زاپروژیا و در مناطق اطرافش بمانند، تهدید پرتوافشانی در اروپا به سطحی بسیار بالاتر از اوج رویارویی‌ها در دوران جنگ سرد می‌رسد.

دویچه وله: تولید ناخالص داخلی روسیه در سه ماهه دوم سال جاری نسبت به دوره مشابه در سال پیش چهار درصد کاهش یافته است. این رکود اقتصادی از جمله حاصل تحریم‌های غرب پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین ارزیابی می‌شود. بانک مرکزی روسیه پیش‌بینی کرده بود تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۲ چهار تا شش درصد کاهش داشته باشد. این سناریو اکنون رخ داده اما نه در بدترین حالتی که ارزیابی شده بود.

خبرگزاری ایلنا:  امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه پروتکل عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را امضا کرد.کاخ الیزه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مکرون با هدف تقویت امنیت سوئد و فنلاند، پروتکل‌های عضویت آن‌ها در ناتو را امضا کرده است.کاخ الیزه طی بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ «این انتخاب مستقل از سوی فنلاند و سوئد، دو شریک اروپایی ما، امنیت آنها در برابر تهدید کنونی در همسایگی آنها را تقویت خواهد کرد. با توجه به توانایی‌های این دو شریک، کمک قابل توجهی به موقعیت جمعی و امنیت اروپایی ما خواهد شد.»

العالم فارسی: نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت: تحریم‌ها علیه ایران ممکن است به‌زودی برداشته شوند، اما در مورد تحریم‌ها علیه روسیه نمی‌شود چنین گفت.میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین در توییتی نوشت: تحریم‌ها علیه ایران ممکن است به‌زودی برداشته شوند. اما در مورد تحریم‌ها علیه روسیه نمی‌شود چنین گفت. تنها بخشی از آنها مربوط به اوکراین است. غرب، خط مشی مستقل روسیه را یک چالش راهبردی می‌داند و به سختی اعمال تحریم‌ها را کنار می‌گذارد.

خبرگزاری فارس: در حالیکه سرنوشت توافق هسته‌ای ایران هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، سناتورهای آمریکایی تلاش می‌کنند تا هر روز به بهانه‌ای «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا را از امضای برجام منصرف کنند. «مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا در پیامی که در صفحه توییتری خود با اتهام‌زنی به ایران نوشت: «ایران به هر آن که سلمان رشدی را ترور کند، پاداش می‌دهد. او در آمریکا مورد اصابت چاقو قرار گرفت. چرا بایدن هنوز “توافقی” را با این تروریست‌ها در تهران مورد مذاکره قرار می‌دهد».چندین تن دیگر از سناتورها و نمایندگان کنگره که از همان ابتدا به دنبال از بین بردن برجام بودن نیز به روبیو پیوستند  و از دولت بایدن درخواست کردند تا از توافق با ایران صرفنظر کند.

الکوثرفارسی: محمد بن سلمان برای سرکوب مخالفانش در خارج دست بکار شد.پایگاه خبری «مرآه الجزیره» نوشت: محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی برای سرکوب مخالفانش در خارج از عربستان، یک یگان امنیتی ویژه تاسیس کرده است. این پایگاه خبری  با بیان اینکه بن سلمان به سرعت خواستار تأمین مالی این یگان  شده است، افزود: بن سلمان موافقت کرده است که حقوق این یگان امنیتی بالا باشد و هر گونه تجهیزات نیز برای آنان فراهم شود.این منبع تصریح کرد: ولی‌عهد سعودی همچنین دستور داده که از همه ابزارها برای تحت نظر گرفتن و جاسوسی  در نتیجه محاصره مخالفان خود استفاده شود.

خبرگزاری تسنیم: عربستان سعودی رزمایش مشترک خود با تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده تحت عنوان «خشم شدید ۲۲» را در استان ینبع آغاز کرده است. رزمایش مشترک نظامی عربستان سعودی و آمریکا به نام «خشم شدید 22» با مشارکت پیاده نظام نیروی دریایی عربستان سعودی و تفنگداران دریایی آمریکا در منطقه ساحلی «ینبع» در غرب عربستان سعودی آغاز شد.این تمرین نظامی شامل آموزش‌ها و تمرین‌های امدادرسانی، تیراندازی و پشتیبانی لجستیکی است که با حضور سرتیپ خلبان «احمد الدبیس» فرمانده منطقه غربی و ژنرال « پل راک» فرمانده تفنگداران دریایی فرماندهی مرکزی ایالات متحده و تعدادی از مقامات ارشد ارتش ایالات متحده برگزار شده است.

خبرگزاری صدا و سیما: چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه در عراق تاکید کرد تحصن هواداران گروه‌ها و احزاب قانونی تا زمان تحقق خواسته‌های متحصنان در نزدیک دیواره‌های منطقه الخضراء​ بغداد ادامه خواهد یافت.چارچوب هماهنگی تاکید کرد، مهم‌ترین شرایط متحصنان، پایان دادن به اعتصاب (اعتصاب هواداران جریان صدری در داخل پارلمان)، تشکیل دولت جدید و از سرگیری فعالیت پارلمان است.هم زمان هواداران جریان صدری به اعتصابشان در داخل مقر پارلمان ادامه می‌دهند و انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام را خواستار هستند.

خبرگزاری مهر : منابع فلسطینی از سفر یک هیات امنیتی بلندپایه مصر به تل آویو و غزه به منظور بررسی تثبیت آتش بس خبر دادند. منابع فلسطینی  افزودند: یکی از احتمالات، سفر عباس کامل رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر در رأس یک هیأت امنیتی است اما این موضوع تا کنون تأیید نشده است.

آناتولی  ترکیه:  رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد عملیات نظامی تا نابودی گروه‌های تروریستی در خارج  مرزهایمان ادامه خواهد داشت. رجب طیب اردوغان طی سخنانی در شهر چوروم با تاکید بر تداوم مبارزه با گروههای تروریستی گفت: همانطور که اجازه نمی‌دهیم گروه‌های تروریستی در داخل مرزهایمان نفس بکشند، در خارج از مرزهای خود نیز قاطعانه با آنها مبارزه می‌کنیم تا باتلاق تروریسم را بخشکانیم.

تی .آر.تی ترکیه: ارتشبد یاشار گولر رئیس ستاد کل ارتش ترکیه با ارتشبد مارک میلی رئیس ستاد کل ارتش آمریکا دیدار کرد.در بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح گفته شد، گولر و میلی دیروز تلفنی  درباره تحولات منطقه گفت‌وگو کردند.

رادیو چین: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای در پاسخ به این سوال که چرا بروکسل بسیار بیشتر مایل به حمایت از مردم اوکراین بوده تا کمکش به مردم نوار غزه اعتراف کرد که استانداردهای دوگانه به روابط بین الملل تسری یافته است و کلید حل مناقشه خاورمیانه در دست اتحادیه اروپا نبوده و در این زمینه انگشت اتهام را به سمت آمریکا نشانه گرفت.جوزپ بورل در مصاحبه‌ای به نشریه “ال پایس” گفت: ما اغلب به دلیل استانداردهای دوگانه مورد انتقاد قرار می‌گیریم. اما سیاست بین‌الملل تا حد زیادی در بردارنده اعمال استانداردهای دوگانه است. ما از معیارهای یکسانی را نسبت به همه مشکلات اعمال نمی کنیم.

ایران پرس:  نظرسنجی جدیدی که در بریتانیا برگزار شده نشان داد، لیز تراس شانس بیشتری برای پیروزی در رقابت برای تصدی پست نخست وزیری این کشور دارد. طبق نظرسنجی مؤسسه «آپینیوم» از اعضای حزب‌ محافظه‌کار بریتانیا، تراس که هم‌اکنون وزیر خارجه این کشور است با اختلاف ۲۲ درصدی از رقیب خود یعنی «ریشی سوناک» جلوتر است. نخست وزیر جدید بریتانیا روز ۱۴ شهریور(پنجم سپتامبر) معرفی می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *