جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه قدردانی کرد + فیلم

نیویورک – ایرنا – «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای دو جانبه خود در نیویورک، در دیدار با همتای الجزایری از نقش الجزایر در راستای کمک به توقف نسل کشی رژیم اسرائیل در غزه قدردانی کرد.

کانال ۱۳ اسرائیل: در جریان سفر وزیر خارجه آلمان به اسرائیل مشاجره نسبتا شدیدی بین او و نتانیاهو رخ داده

بنا بر گزارش شبکه اسرائیلی “کانال ۱۳”، در جریان سفر آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان به اسرائیل مشاجره نسبتا شدیدی بین او و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل پشت در‌های بسته رخ داده است. گفته شده است که مشاجره بین این دو سیاستمدار در جریان مشاهده تصاویر ویدیویی که حاکی از شرایط فعلی زندگی در نوار غزه بوده و توسط نتانیاهو نشان داده شده است، صورت گرفته است.

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر پورن‌ وارد چهارمین روز شد

دونالد ترامپ صبح جمعه در چهارمین روز از محاکمه خود، در دادگاهی با حضور ۱۲عضو اصلی هیات منصفه و یک نفر علی‌البدل که همگی از قبل انتخاب شده بودند وارد شد. پنج عضو علی‌البدل دیگر نیز احتمالا تا پایان هفته انتخاب خواهند شد. ترامپ در لحظه ورود طوری به نظر می‌رسید که گویی رویداد‌های اخیر اندکی بر او تأثیر گذاشته است

Loading

رسانه‌ها؛ ادامه بحران تایوان و…

۱۴۰۱/۰۵/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: رزمایش مشترک هوایی چین و تایلند، رزمایش نظامی آمریکا و کشورهای آسیای مرکزی در تاجیکستان، اعلام همزمان برنامه خروج ۵ شرکت چینی در یک روز از بازار آمریکا، تاکید کره جنوبی بر عملیاتی شدن سامانه موشکی تاد، تنش در روابط مونته نگرو و روسیه، هشدار روسیه نسبت به رسیدن به نقطه بی‌بازگشت در روابط با آمریکا، تصویب یک‌ونیم میلیارد یورو کمک نظامی به اوکراین در کنفرانس کپنهاگ، طرح انتقال گاز از پرتغال به اروپای مرکزی، موضع گیری جدید آمریکا درباره مذاکرات رفع تحریم های ایران، استقرار نیروهای ارتش سوریه در خطوط مقدم با ترکیه، هشدار دوباره ترکیه به یونان، واکنش رسمی روسیه به نقض آتش بس در قره باغ، ادامه سرقت نفت سوریه توسط ارتش آمریکا، اعتراض شدید الجزایر به توهمات مغرب درباره روابط حزب الله و پولیساریو  و  خیز هسته ای اردوغان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس:  با افزایش تنش‌ میان پکن و واشنگتن بر سر تایوان، چین و تایلند برای برگزاری رزمایش هوایی آماده شده‌اند. وزارت دفاع چین اعلام کرد، در این رزمایش که از فردا (یکشنبه)  شروع می‌شود، پشتیبانی هوایی، حمله به اهداف زمینی و استقرار نیرو در ابعاد کوچک و گسترده از جمله تمرینات نیروهای چینی و تایلندی خواهند بود. سفر اخیر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان که چین آن را بخشی از خاک خود می‌داند، دور تازه‌ای از تنش‌ها را در منطقه ایجاد کرده است.پکن که قبل از انجام این سفر درباره عواقب آن هشدار داده بود، طی روزهای گذشته رزمایش‌های گسترده‌ای را اطراف تایوان برگزار کرده، پلوسی و بستگانش را تحریم کرده و خطوط ارتباطی حیاتی با آمریکا را قطع کرده است.

آناتولی  ترکیه:  سفارت آمریکا در تاجیکستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمایش نظامی فرماندهی مرکزی ایالات متحده با همراهی کشورهای آسیای مرکزی در تاجیکستان آغاز شده است. طبق این بیانیه رزمایش «همکاری منطقه‌ای- 2022» با شرکت نیروهای مسلح آمریکا، پاکستان، مغولستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان درحال اجرا است. جان مارک پومرشیم، سفیر آمریکا در دوشنبه در سخنرانی خود در افتتاح این رزمایش گفت: رزمایش مورد بحث به عنوان یک تریبون مهم برای یافتن راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای چالش‌های منطقه‌ای و جهانی، به اشتراک گذاری اطلاعات و بهبود همکاری‌ها در زمینه امنیت عمل می‌کند.

خبرگزاری ایرنا:  پنج شرکت دولتی چین جداگانه برنامه خروج از فهرست سهام نظارتی آمریکا ( ADS) از بازار مبادله بورس نیویورک را در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین اعلام کردند. اعلام خروج ۵ شرکت چینی از فهرست سهام نظارتی آمریکا درمیانه افزایش تنش‌ها میان دو کشور و سختگیری‌های دائمی آمریکا بر روی تمامی شرکت‌های چینی به عنوان آنچه ” جدایی مالی ” می‌نامید، اتفاق افتاد. 

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سئول ضمن بیان این مساله که احتمال عملیاتی شدن سپر دفاع موشکی ساخت آمریکا “غیرقابل مذاکره” است، ضربه‌ای به تلاش‌های چین برای وادار ساختن رئیس جمهوری کره جنوبی در پیروی از سیاست رئیس جمهوری سابق در منع استقرار این سامانه دفاعی کشید. یکی از مقام‌های ارشد دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد، تصمیم درباره استقرار سیستم‌های دفاع موشکی تاد ساخت کمپانی آمریکایی لاکهید مارتین مساله‌ای مربوط به دفاع کره جنوبی است. دولت یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی  تلاش‌ها را برای عادی سازی عملیات پایگاه آمریکایی در شهر “سئونگجو” در جنوب این کشور که سیستم‌های تاد در آن مستقر است، تسریع کرده است.چین تلاش می‌کند تا بر سیاست مربوط به دولت مون جائه این، رئیس جمهوری سابق کره جنوبی در عدم صدور مجوز برای استقرار سیستم‌های تاد بیشتر در این کشور تاکید کند.

خبرگزاری صدا و سیما: «مونته نگرو»، کشور کوچک عضو جمهوری یوگسلاوی سابق به یک دیپلمات روس دستور داد تا به علت آنچه “نقضِ ضوابط” خوانده است، خاک این کشور را ترک کند. این دستور، مسکو را به وعده واکنش واداشت. برابر این گزارش، وزارت امور خارجه مونته نگرو خبر این دستور را در یادداشتی در توئیتر اعلام کرد، اما به جزئیات آن اشاره نکرد. این کشور منطقه بالکان به تحریم‌های بین المللی علیه روسیه بر سر تهاجم به اوکراین پیوسته است.

خبرگزاری ایلنا: یک مقام مسئول در وزارت خارجه روسیه نسبت به نقطه بی‌بازگشت در روابط با ایالات متحده هشدار داد. ‌«الکساندر دارچیف»، مدیر بخش آمریکای شمالی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو به واشنگتن نسبت به نقطه بی‌بازگشت که منجر به قطع روابط دو جانبه خواهد شد، هشدار داده است. دارچف در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال کاهش سطح روابط دیپلماتیک مسکو و واشنگتن گفت: «نمی‌خواهم وارد بحث احتمالات در چنین وضعیتی شوم که همه چیز به سرعت در حال تحول است. همان طور که غربی‌ها به رهبری آمریکا قوانین بین‌المللی را نقض کرده و تابوهای مطلق کار دیپلماتیک را تخریب کرده‌اند.» وی در این زمینه به ابتکار قانونی مورد بحث کنگره آمریکا برای معرفی روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم اشاره کرد.

دویچه وله:  نمایندگان ۲۶ کشور حاضر در کنفرانس بین‌المللی کپنهاگ متعهد شدند بیش از یک‌ونیم میلیارد یورو به اوکراین کمک کنند. قرار است بخش اصلی این کمک‌ها صرف تامین تسلیحات و آموزش نظامیان اوکراینی شود. موج همبستگی و کمک‌های بین‌المللی برای یاری رساندن به اوکراین در برابر تجاوز نظامی روسیه که از ۲۴ فوریه آغاز شد ادامه دارد. در کنفرانس اهداکنندگان کمک در کپنهاگ ۲۶ کشور متعهد شدند طی ماه‌های باقی‌مانده سال جاری میلادی و سال آینده بیش از یک‌ونیم میلیارد یورو در اختیار اوکراین قرار دهند. شرکت‌کنندگان در این کنفرانس در بیانیه مشترکی اعلام آمادگی کردند کمک‌های نظامی به اوکراین را در آینده نیز ادامه می‌دهند.

یورونیوز: آنتونیو کوشتا، نخست‌وزیر پرتغال روز جمعه از پیشنهاد اولاف شولتس، صدراعظم آلمان مبنی بر احداث خط لوله انتقال گاز از پرتغال به اروپای مرکزی استقبال کرد. صدراعظم آلمان همزمان با بحران کمبود انرژی به دلیل تبعات تهاجم نظامی روسیه به اوکراین گفته بود که اروپا «به شکل چشمگیری» از عدم اتصال شبه‌جزیره ایبریا به اروپای مرکزی در زمینه تامین گاز رنج می‌برد. اولاف شولتس افزوده بود اتصال شبه‌جزیره ایبریا به اروپای مرکزی در زمینه تامین گاز می‌تواند به کاهش فشار موجود در این زمینه کمک کند. نخست‌وزیر پرتغال درباره این موضع‌گیری اولاف شولتس گفت که احداث این خط لوله انتقال گاز برای کشورش یک «اولویت» محسوب می‌شود. وی افزود سخنان صدراعظم آلمان «فشارها بر نهادهای اروپایی» را افزایش خواهد داد.

خبرگزاری مهر : نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به موضع گیری در مورد مذاکرات رفع تحریمها پرداخت. رابرت مالی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و احیای توافق هسته‌ای با ایران با اشاره به اینکه هنوز توافقی در کار نیست، ادعا کرد: واشنگتن قصد ندارد استانداردهای تحریمی خود را در مورد تجارت شرکت‌ها با ایران پایین بیاورد. ما در مورد پایین آوردن استانداردهای تحریم‌ها خود در مورد تجارت شرکت‌های اروپایی یا سایر شرکت‌ها با ایران انجام نداده‌ایم و این کار را نخواهیم کرد. ایران باید به تحریم‌های ما احترام بگذارد. وزارت خزانه‌داری استانداردهای کاملاً روشنی را در مورد کارهایی که شرکت‌ها باید انجام دهند، تعریف کرده است. هر گونه گزارشی خلاف این موضوع که ادعا می‌کند ما استانداردهای خودمان را پایین می‌آوریم یا در مورد آن مذاکره می‌کنیم، کذب محض است.

خبرگزاری تسنیم:  منابع سوری از استقرار نیروهای ارتش سوریه در حومه شمالی الرقه پس از عقب‌نشینی شبه‌نظامیان قسد از خطوط مقدم با ترکیه خبر دادند. منابع سوری از نشست‌هایی میان نیروهای سوریه دموکراتیک و ارتش سوریه با سرپرستی روسیه به‌منظور استقرار نیروهای ارتش سوریه در حومه شهر «الطبقه» در حومه شمالی الرقه پرده برداشتند. روزنامه سوری الوطن گزارش داد که گروهی از افسران روس طی روزهای گذشته در شهر «الطبقه» نشستی میان نیروهای ارتش سوریه و قسد ترتیب داده‌اند. در این نشست درباره استقرار نیروهای ارتش سوریه در حومه شمالی الرقه و اطراف شهر طبقه در کرانه راست رود فرات، بحث و بررسی شده است.

تی .آر.تی ترکیه: خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه  ضمن یادآوری گرامیداشت صدمین سالگرد پیروزی بزرگ که یک قرن پیش به تهاجم یونان پایان داد، تاکید کرد: یونان باید از تاریخ درس بگیرد و به دنبال ماجراجویی‌های جدیدی که منجر به ناامیدی می‌شود، نرود. خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه گفت: “آرزو می‌کنیم برای برقراری صلح و ثبات، دریای اژه و مدیترانه دریای دوستی باشند.”

اسپوتنیک روسیه: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد : جمهوری آذربایجان قوانین آتش بس را در نزدیکی ارتفاعات ساریباب نقض کرده است.  بر اساس اطلاعیه وزارت دفاع روسیه درباره فعالیت نیروهای حافظ صلح، نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان آتش بس را در منطقه مناقشه قره باغ کوهستانی در منطقه ارتفاعات ساریباب نقض کردند. در این اطلاعیه آمده است: تشدید وضعیت در منطقه مسئولیت گروه وجود دارد. فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه به همراه نمایندگان دو طرف آذربایجانی و ارمنی در حال انجام اقداماتی برای تثبیت اوضاع هستند.

رادیو چین: رسانه ‌های گروهی سوریه اعلام کردند: 83 درصد از نفت روزانه سوریه توسط ارتش آمریکا به سرقت می رود. طبق گزارش خبرگزاری سوریه، روز پنج شنبه 11 اگوست، ارتش آمریکا مستقر در سوریه با استفاده از 144 تانکر پر از نفت به سرقت رفته از شمال شرق سوریه به عراق حرکت کرد. این سومین بار در ماه جاری است که نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه نفت سوریه را سرقت می کنند.گزارش ها حاکی از آن است که تنها در ماه ژوییه سال جاری دست کم چهار مورد حمل و نقل سرقتی نفت سوریه از سوی ارتش آمریکا رخ داده و نزدیک به 200 نفتکش پر از نفت توسط ارتش آمریکا به خارج از سوریه منتقل شده است.

العالم فارسی: نماینده الجزایر در مسأله صحرای غربی در اعتراض به مواضع نامتعادل کشور مغرب گفت: دولت مغرب در تلاش برای تخریب وجهه الجزایر در سطح بین الملل، به دروغ پراکنی درباره روابط خیالی حزب الله لبنان و جبهه پولیساریو روی آورده است. عمار بلانی، نماینده الجزایر در مسأله صحرای غربی خاطرنشان کرد: تمام ادعاهایی که در این باره مطرح می شوند صرفا دروغ ها و خیال پردازی هایی هستند که مغرب کوشید در کنفرانس ماه مه گذشته در مراکش در جریان کنفرانس بین المللی علیه داعش ارائه دهد. وی افزود: دولت مغرب هر جا که در سطح بین الملل به تنگنا می رسد شروع به طرح اتهام و ادعاهای دروغین درباره ائتلاف الجزایر و ایران با هدف تخریب وجهه الجزایر در سطح بین الملل می کند.

الکوثرفارسی: ترکیه در حال تکمیل ساخت رآکتورهای هسته‌ای در نیروگاه «آک‌کویو» است؛ نیروگاهی که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، روز سه‌شنبه هفته گذشته، از آن بازدید کرد. روزنامه قطری «العربی الجدید»، امروز (شنبه)، در این باره گزارش داد که ترکیه از دهه هفتاد میلادی در تلاش برای ساخت چند نیروگاه اتمی بوده؛ اما تلاش‌های این کشور تا زمان امضای توافق همکاری با روسیه در سال ۲۰۱۰ برای ساخت نیروگاه آک‌کویو -اولین نیروگاه اتمی در خاک ترکیه- همواره با شکست همراه بوده است. این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که اردوغان حدود دو سال پیش اظهاراتی درباره مسئله هسته‌ای بر زبان آورده بود که جنجال‌آفرین شد. او گفته بود که ترکیه باید سلاح هسته‌ای داشته باشد و تحقیقاتی در این خصوص آغاز شده است. رئیس‌جمهور ترکیه‌ به‌نوعی اشاره کرده بود که هدف ترکیه برای ورود به جمع کشورهای هسته‌ای روی میز است.روزنامه «ملیت» چاپ ترکیه  نیز به نوبه خود به این مسئله پرداخت و در این باره نوشت که داشتن سلاح اتمی برای ترکیه مزایا به همراه خواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *