جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

حماس: اسرای اسرائیلی را مجانی تحویل نخواهیم داد

محمد نزال عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت که این جنبش اسرای اسرائیلی را به رایگان آزاد نخواهد کرد. وی درباره مذاکرات آتش بس با اسرائیل گفت: مذاکرات روز دوشنبه غیرمستقیم آغاز شد، اما هنوز زود است که بگوییم به نتیجه می‌رسیم یا خیر.

امیرعبداللهیان: موضوع ارایٔه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از ایرانیان خارج از کشور را ادامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه با اشاره به تلاش دولت سیزدهم برای فراهم کردن حداکثر تسهیلات جهت تردد ایرانیان به وطن و سرزمین مادری، گفت: بی‌تردید موضوع ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

شهادت ۱۴ فلسطینی در حملات صهیونیست‌ها به رفح

در صد و شصت و پنجمین روز تجاوز اشغالگران صهیونیست علیه غزه، رژیم اشغالگر کشتار جدیدی در شهر رفح انجام داد و خانه‌ای در این منطقه را هدف قرار داد که منجر به شهادت چندین فلسطینی شد.

Loading

رسانه‌ها؛واکنش ها به بمباران بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا و…

۱۴۰۱/۰۵/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: حمله مجدد به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا دراوکراین و واکنش ها، نگرانی شورای امنیت از حمله دوباره به نیروگاه زاپوریژیا، درخواست برگزاری همه‌پرسی الحاق زاپوریژیا به روسیه در ۱۱ سپتامبر،ابراز امیدواری اوکراین برای مهار جنگ تا پایان پاییز، انتقاد مسکو ازانتقال غلات اوکراین به اروپا به جای آفریقا، نشست مشترک ترکیه، سوئد و فنلاند با محوریت عضویت در ناتو، ادامه ارسال تجهیزات نظامی چین به تایوان، هشدار مجدد وزیر خارجه چین درخصوص تحولات تایوان، انصراف لتونی و استونی از همکاری اقتصادی با چین، تاسیس کریدور حمل و نقل مشترک افغانستان، ازبکستان و قرقیزستان با چین، نشست هیئت انصارالله با معاون وزیر خارجه روسیه، ابراز نگرانی آمریکا از وخامت اوضاع در استان شبوه یمن، دیدار جنبلاط با معاون سیاسی سید حسن نصرالله، استقرار چهارمین کشتی حفاری ترکیه در دریای مدیترانه، عادی سازی روابط ونزوئلا با کلمبیا با تعیین سفیر و اظهارات جدید ترامپ درباره افول آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد که حملات کی‌یف به سایت‌های هسته‌ای، جهان را به سمت فاجعه‌ای مشابه “چرنوبیل” سوق می‌دهد.  واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان گفت: حملات جنایتکارانه کی‌یف به سایت‌های هسته‌ای، جهان را به آستانه یک فاجعه هسته‌ای می‌برد که از نظر گستره با چرنوبیل قابل مقایسه است.  وزارت دفاع روسیه پیشتر اعلام کرد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، با بمباران سایت‌های زیرساختی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا ، اقدام جدیدی تحت عنوان “تروریسم هسته‌ای” انجام داده است.

یورونیوز: در پی بمباران مجدد محوطه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین، شورای امنیت سازمان ملل متحد جلسه فوق‌العاده تشکیل داد. روسیه و اوکراین بار دیگر متقابلا یکدیگر را به حمله به این نیروگاه متهم کردند. واشنگتن نیز از طرح ایجاد یک محدوده غیرنظامی برای محافظت از این سایت هسته‌ای، حمایت کرد.نیروگاه تولید برق هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین روز پنچشنبه بار دیگر بمباران شد.  گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با ارائه گزارشی از وضعیت سایت هسته‌ای زاپوریژیا، خواستار اعزام فوری یک هیات تحقیق به منطقه شد و گفت شخصا داوطلب می‌شود تا این گروه را در محل رهبری و هدایت کند. 

ان. اچ.کی ژاپن: یک مقام طرفدار روسیه خواستار برگزاری همه‌پرسی در روز ۱۱ سپتامبر برای پیوستن استان زاپوریژیا در جنوب شرقی اوکراین به روسیه شده است. روسیه مدعی است بیش از ۷۰ درصد از این استان را تحت کنترل دارد.این مقام مسئول در مصاحبه با روزنامه روسی ایزوِستیا این موضوع را بیان کرد. یازدهم سپتامبر زمانی است که انتخابات محلی در روسیه برگزار می‌شود. این مقام گفت که نیروهای طرفدار روسیه همچنین درباره انجام این رای‌گیری در همان روزِ برگزاری همه‌پرسی‌های احتمالیِ مشابهی در استان‌های شرقی دونتسک و لوهانسک و همچنین در استان جنوبی خِرسون بحث کرده‌اند.

دویچه وله: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در تازه‌ترین سخنرانی ویدیویی خود ابزار امیدواری کرد که صحنه جنگ تا پایان پاییز تغییر کند و درگیری‌ها به شکل عمده پایان یابد. او از ساکنان مناطقی که به اشغال روسیه درآمده خواست مقاومت کنند و “اطلاعات دشمن و همدستان‌اش” از طریق کانال‌های امن به نیروهای مسلح اوکراین برسانند.زلنسکی مجددا خواستار کمک تسلیحاتی کشورهای دیگر شد و گفت این کمک‌ها هر چه قاطع‌تر باشد، جنگ زودتر پایان می‌یابد. روی سخن او با وزرای دفاع  ۱۲ کشور، از جمله آلمان بوده است که در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، در مورد حمایت نظامی و مالی از اوکراین رایزنی می‌کنند.

ایران پرس:  وزارت خارجه روسیه از شبه افکنی کشورهای غربی درباره امنیت غذایی جهان انتقاد کرد. وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین ۲۲ جولای گذشته در نشستی در استانبول با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد، در خصوص حمل و صادرات ایمن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین توافق نامه امضا کردند. بارگیری کشتی‌های حامل غلات پس از هشدار سازمان ملل متحد در باره شیوع قحطی در برخی نقاط جهان به دلیل توقف انتقال غلات از اوکراین و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها آغاز شد. در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: متاسفانه حتی یک کشتی حامل غله اوکراین به طرف کشور‌های آفریقایی نمی‌رود. بیشتر آن‌ها تاکنون به طرف بنادر کشور‌های غربی حرکت می‌کنند و بار آن‌ها تنها گندم نیست و علاوه بر آن غله و روغن آفتابگردان هم صادر می‌شود.

خبرگزاری ایلنا: وزارت خارجه ترکیه از نشستی با سوئد و فنلاند در اواخر ماه جاری میلادی، با محوریت عضویت این دو کشور در ناتو خبر داد.«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه گفت که نشست نمایندگان ترکیه، سوئد و فنلاند درباره روند عضویت در ناتو قرار است در تاریخ ۲۶ ماه آگوست برگزار شود.چاووش اوغلو پیش از این گفته بود که این دیدار قرار است تا پایان ماه آگوست برگزار شود.«جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا چند روز قبل به طور رسمی مصوبه پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را امضا کرد.این مصوبه پیش از این به تایید سنای آمریکا رسیده بود.

اسپوتنیک روسیه: وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که ارتش آزادیبخش خلق چین روز پنجشنبه 21 هواپیمای جنگی و 6 کشتی جنگی را به تایوان فرستاد. 11 هواپیمای PLA شامل یک بمب افکن JH-7، چهار جنگنده J-11 و 6 فروند Su-30 از خط موسوم به “خط میانه” عبور کردند که در وسط تنگه تایوان قرار دارد. ، پکن به طور رسمی وجود آن را به رسمیت نمی شناسد.به گفته وزارت دفاع تایوان،  تایپه یک گشت هوایی برای نظارت بر اوضاع فرستاد و همچنین سامانه های موشکی ضد هوایی مستقر کرده است.ارتش آزادیبخش خلق چین در واکنش به سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، رزمایش های گسترده ای را با استفاده از موشک، هواپیما و کشتی های جنگی برگزار کرده است.

رادیو چین: وزیر خارجه چین نسبت به سه تحول خطرناک در سراسر تنگه تایوان هشدار داد. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین  با اشاره به اینکه وضعیت در سراسر تنگه تایوان در حال بررسی و پیشرفت است، خواستار حفظ هوشیاری و احتیاط لازم نسبت به «سه تحول خطرناک جدید» شد. وانگ در دیدار اخیرش با همتایان خود از مغولستان، کره جنوبی و نپال، موضع چین در قبال سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به منطقه تایوان را تکرار کرد و این سفر را یک تحریک سیاسی آشکار خواند.وزیر امور خارجه چین در بیانیه ای که از سوی این وزارت خانه منتشر شد، هشدار داد که ایالات متحده در حال افزایش استقرار نظامی خود در منطقه و در حال تشدید کردن هر چه بیشتر شرایط است و تلاش دارد تا موجب تشویق برای ایجاد یک بحران جدید و بزرگ تر شود.

خبرگزاری مهر :  لتونی و استونی از گروه همکاری متشکل از چین و شماری از کشورهای شرق و مرکز اروپا خارج شدند.لیتوانی نیز در ماه مه سال جاری از این گروه خارج شده بود.اقدام این دو کشور حوزه بالتیک، همزمان با انتقاد کشورهای غربی از چین به دلیل تشدید فشار نظامی پکن علیه تایوان است. روابط میان لتونی و چین پس از بازگشایی دفتر نمایندگی تایوان در این کشور حوزه بالتیک در سال گذشته به سردی گرایید.مراکز دیپلماتیک تایوان در دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا معمولاً برای خودداری از تحریک چین، نمایندگی تایپه (چین تایپه) خوانده می‌شوند. در صورت استفاده از نام جزیره تایوان بیم آن می‌رود که جمهوری خلق چین واکنش تند متقابلی را نشان دهد.

خبرگزاری ایرنا: افغانستان، ازبکستان و قرقیزستان کریدور حمل و نقل مشترک با چین ایجاد می‌کنند. دفتر مطبوعاتی اداره خط آهن ازبکستان می‌گوید، نمایندگان این کشور به همراه قرقیزستان و افغانستان، چگونگی ایجاد یک کریدور مشترک حمل ونقل با چین را بررسی کرده اند.پایگاه خبری جمهور افغانستان با اعلام این مطلب افزود: در صورت ایجاد این کریدور، ظرفیت انتقال کالاهای بازرگانی از چین به افغانستان چندین برابر می‌شود.

خبرگزاری تسنیم: هیئت مذاکره کننده صنعا در دیدار با معاون وزیر خارجه روسیه درباره تمدید آتش بس میان طرف‌های درگیر در جنگ یمن و رسیدن به یک راهکار مسالمت‌آمیز برای حل وضعیت انسانی مردم این کشور گفتگو کردند. روز گذشته هیئت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن به ریاست «محمد عبدالسلام» با «میخائیل بوگدانوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در خاورمیانه و کشورهای آفریقایی و معاون وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد.سفارت روسیه در یمن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، در این نشست که در مسکو برگزار شد دو طرف درباره چشم‌اندازی جهت دستیابی به یک راه حل مسالمت‌آمیز همه جانبه برای بحران نظامی-سیاسی یمن که وارد هشتمین سال خود شده است گفتگو کردند.

آناتولی  ترکیه: ایالات متحده آمریکا از بروز درگیری و خشونت در استان شبوه در جنوب شرق یمن ابراز نگرانی کرد. استفان فاگین، سفیر آمریکا در یمن در حساب توئیتر سفارتخانه این کشور نوشت: بروز درگیری و خشونت در استان شبوه یمن نگران کننده است. وی افزود: ما از تلاش رشاد العلیمی، رئیس شورای ریاستی یمن برای برقراری آرامش استقبال می‌کنیم. روز دوشنبه گذشته استان شبوه در جنوب شرق یمن شاهد درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و نیروهای شورای انتقالی جنوب که خواهان جدایی مناطق جنوبی این کشور از دولت مرکزی است، بوده و در آن ده‌ها نفر کشته یا زخمی شدند.

العالم فارسی: پس از درخواست رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان برای دیدار با مسئولان حزب الله، وی با یک هیأت از این جنبش به ریاست معاون سیاسی دبیر کل حزب الله دیدار کرد.ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان پس از درخواست دیدار با مقامات حزب الله لبنان، روز پنجشنبه با یک هیأت از این جنبش به ریاست «حسین الخلیل» معاون سیاسی دبیر کل حزب الله دیدار کرد.الخلیل پس از این دیدار، در جمع خبرنگاران گفت: این دیدار، پربار و دوستانه و صریح بود. در آن، شماری از مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را بررسی کردیم.

تی .آر.تی ترکیه: چهارمین کشتی حفاری ترکیه به محل اولین ماموریت خود در دریای مدیترانه رسید. فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی، اعلام کرد که چهارمین کشتی حفاری ترکیه عبدالحمیدخان برای اولین حفاری خود در دریای مدیترانه به چاه یئوروکلر1 رسیده است.این کشتی که دارای فناوری نسل هفتم است، دارای طول 238 متر و عرض 42 متر است.

خبرگزاری صدا و سیما: نیکلاس مادورو ،  رئیس جمهور ونزوئلا  فلیکس پلاسنسیا را به عنوان سفیر جدید این کشور در کلمبیا انتخاب کرد. در پی انتخاب گوستاوو پترو به ریاست جمهوری کلمبیا، کاراکاس و بوگوتا روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند.کاراکاس در سال ۲۰۱۹ و پس از آنکه رئیس جمهور وقت کلمبیا انتخاب مجدد مادورو به ریاست جمهوری ونزوئلا را به رسمیت نشناخت روابط خود را با بوگوتا قطع کرد.

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور سابق آمریکا در فیلمی که به سبک ویدئوهای تبلیغاتی ساخته شده از آمریکا به عنوان «کشور در حال افول» یاد کرد. ترامپ در این ویدئو گفت: «ما کشور در حال افول هستیم. ما کشور در حال شکست هستیم. ما کشوری هستیم که بالاترین نرخ تورم را در بیش از ۴۰ سال گذشته داشته است.» وی در ادامه به افزایش هزینه سوخت در آمریکا بعد از وقوع جنگ اوکراین هم اشاره کرده است. او می‌گوید: «ما کشوری هستیم که بالاترین هزینه انرژی در طول تاریخ را داریم و دیگر از لحاظ ذخائر انرژی، خودکفا یا قدرت مسلط نیستیم، در حالی که همین دو سال پیش چنین بودیم.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *