جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading

رسانه‌ها؛ رزمایش نظامی بی‌سابقه چین و واکنش ها و…

۱۴۰۱/۰۵/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اصابت موشک های بالستیک چینی به آب‌های ساحلی تایوان و ژاپن ، تاکید آمریکا و ژاپن بر همکاری نزدیک در تنگه تایوان، واکنش دبیرکل سازمان ملل به رزمایش چین، کره‌شمالی آماده انجام آزمایش‌های هسته‌ای بیشتر، هشدار ناتو به  روسیه، سنگینی سایه بحران انرژی بر قاره اروپا، حمله روسیه به دولت های گرجستان و قزاقستان، اجلاس روسیه-ترکیه محور نشست شورای امنیت روسیه، حمایت چارچوب هماهنگی از نامزدی محمد شیاع السودانی برای نخست وزیری عراق، استقبال شورای امنیت سازمان ملل از تمدید آتش بس در یمن، تصمیم صهیونیست‌ها برای تعویق عملیات استخراج گاز در میدان کاریش، استقبال چین از سرگیری مذاکرات برجام در وین، اعلام وضعیت اضطراری درآمریکا، اطلاعات جدید روسیه درباره احتمال تولید و انتشار ویروس کرونا در آمریکا و اظهارات جدید نوام چامسکی، نظریه‌پرداز مشهور درخصوص افول آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: رزمایش بزرگ و بی سابقه چین که از دیروز آغاز شد، امروز ادامه یافت و ارتش چین چندین  فروند موشک بالستیک به آب‌های اطراف تایوان شلیک کرد.این مانور که به گفته منابع چینی قرار است چهار روز به طول انجامد یک روز پس از بازدید جنجالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان آغاز شده است .رزمایش یاد شده بزرگترین مانور نظامی چین در تنگه تایوان است که طبق برنامه از ظهر روز پنجشنبه با شلیک مستقیم موشک به سوی آب‌های شمال، جنوب و شرق تایوان آغاز شد.رزمایش نظامی پکن که تنش‌ها را در منطقه به بالاترین حد خود طی ربع قرن اخیر رسانده همچنین با استقرار جت‌ها و کشتی‌های جنگی در آب‌های اطراف تایوان همراه شده؛ آرایشی که بیم یک تهاجم نظامی از سوی چین را بیش از پیش افزایش داده است.

خبرگزاری مهر :  وزارت دفاع ژاپن می‌گوید ارتش چین ۵  فروند موشک بالستیک به منطقه ویژه اقتصادی این کشور شلیک کرده است. «نوبو کیشی» وزیر دفاع ژاپن اعلام کرد ارتش چین در جریان رزمایش خود در آب‌های اطراف تایوان، ۵ موشک بالستیک را به منطقه ویژه اقتصادی ژاپن شلیک کرده است. به گفته وزیر دفاع ژاپن، توکیو «اعتراض شدید خود را از کانال‌های دیپلماتیک به چین ارسال کرده است».

ان. اچ.کی ژاپن: نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا صبح جمعه با کیشیدا فومیو نخست‌وزیر ژاپن دیدار و درباره اوضاع تایوان بحث و تبادل نظر کردند. هر دو طرف تایید کردند که ژاپن و آمریکا از نزدیک برای حفظ صلح و امنیت تنگه تایوان همکاری خواهند کرد. کیشیدا برای پلوسی توضیح داد که فرود موشک‌های بالستیک چین در آب‌های نزدیکی ژاپن، از جمله در منطقه اقتصادی انحصاری این کشور، مسئله خطیری در ارتباط با امنیت این کشور و ایمنی مردم آن است. او توضیح داد که ژاپن مراتب اعتراض خود نسبت به پرتاب این موشک‌ها را به چین ابراز کرده و از این کشور خواسته است تا فورا رزمایش نظامی خود را متوقف کند.

خبرگزاری ایرنا:   سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل رزمایش چین در نزدیکی تایوان را با نگرانی دنبال می‌کند. استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل درباره رزمایش چین در نزدیکی تایوان گفت: دبیرکل تحولات را از نزدیک و با نگرانی دنبال می‌کند.نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از روزها جنجال آفرینی درباره سفرش، سرانجام شامگاه سه شنبه ۱۱ مرداد ماه وارد تایوان شد و در تاریکی شب مورد استقبال مقام‌های این جزیره قرار گرفت. پلوسی به محض وارد شدن به تایوان با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که سفرش نقض بیانیه‌های مشترک آمریکا و چین نیست.

خبرگزاری ایلنا: یک گزارش محرمانه سازمان ملل متحد نشان میدهد که کره‌شمالی طی شش ماه نخست سال جاری میلادی، تدارکاتی را برای انجام آزمایش‌های هسته‌ای بیشتری انجام داده است.ناظران مستقل تحریم‌ها بامداد امروز -جمعه- به کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل درباره کره‌شمالی گزارش دادند: «کار در تأسیسات آزمایش اتمی پونگی-ری آزمایش‌های هسته‌ای بیشتر برای توسعه سلاح‌های اتمی را هموار می‌کند».در گزارش این ناظران مستقل آمده است که کره‌شمالی به توسعه قابلیت‌های خود برای تولید مواد اتمی در مرکز یونگ‌بیون، تا سیسات اتمی اصلی کره‌شمالی که نخستین راکتورهای هسته‌ای در آن راه‌اندازی شدند، ادامه داده است.

تی .آر.تی ترکیه:  استولتنبرگ دبیرکل ناتو در کمپ تابستانی حزب کارگر نروژ اعلام کرد: در صورت پیروزی روسیه در جنگ اوکراین، این احتمال وجود دارد که روسیه به دیگر کشورهای همسایه حمله کند. استولتنبرگ ضمن اشاره به حملات روسیه به اوکراین که از 24 فوریه بدین‌طرف ادامه دارد گفت: حمایت ناتو از اوکراین یک مسئولیت اخلاقی است. عدم موفقیت ولادیمیر پوتین رئیس دولت روسیه در خواسته‌های خود پیرامون اوکراین به نفع ماست. جهانی که پوتین با توسل به قدرت نظامی در صدد دستیابی به آن است، برای ما جهانی خطرناک خواهد بود. اگر روسیه در این جنگ پیروز شود، پوتین کارآمدی جنگ را تایید خواهد کرد و احتمال دارد که بعدا نوبت به دیگر کشورهای همسایه روسیه برسد.

خبرگزاری صدا و سیما: سایه بحران انرژی روز به روز بر سر اروپایی‌ها سنگینی می‌کند و عرصه بر آن‌ها تنگ‌تر می‌شود، زیرا گزینه‌های محدودی پیش رو دارند.درهمین راستا،  وزیر انرژی فرانسه از شهروندان و موسسات و سازمان‌های این کشور درخواست کرد از مصرف بیش از حد گاز و برق جلوگیری کنند. وی اذعان کرد اوضاع سخت است و در این شرایط فرانسه به همکاری و همبستگی دیگر کشور‌ها و مبادله (سوخت) تکیه کرده است.

دویچه وله: دمیتری مدودف، رئیس‌جمهور پیشین روسیه در پیامی در تلگرام با ستایش از “اتحاد جماهیر شوروی”، کشورهای گرجستان و قزاقستان را “دولت‌های ساختگی” خواند. او بلافاصله این پیام را پاک کرد و گفت که اکانتش هک شده است.دمیتری مدودف این دو کشور را “دولت‌های ساختگی” خوانده و گفته است که تمام انسان‌هایی که زمانی در اتحاد جماهیر شوروی پرشکوه و قدرتمند زندگی می‌کردند، به زودی دوستانه در کنار یکدیگر خواهند زیست.

آناتولی  ترکیه: رئیس جمهور روسیه با اعضای شورای امنیت این کشور درباره اجلاس روسیه-ترکیه و تحولات اخیر در قره‌باغ رایزنی کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست مجازی با اعضای شورای امنیت این کشور به ارزیابی اجلاس روسیه-ترکیه که قرار است فردا برگزار شود و تحولات اخیر در قره‌باغ پرداخت.کاخ کرملین طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در این نشست مجازی، روابط روسیه و ترکیه پیش از دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و پوتین در سوچی و تحولات اخیر در قره‌باغ مورد بحث قرار گرفته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس سازمان حشد شعبی عراق اعلام کرد، چارچوب هماهنگی هنوز بر سر موضعگیری خود بوده و از محمد شیاع السودانی، کاندیدای خود برای ریاست کابینه آتی عراق حمایت می‌کند. فالح الفیاض گفت: برگزاری دوباره انتخابات پارلمانی دیگر مساله ویژه جریان صدر نیست و پیش از این بسیاری از گروه‌های چارچوب هماهنگی نیز خواستار برگزاری مجدد این انتخابات شده بودند و می‌توان درباره این مساله جهت توافق درباره جزئیات آن گفتگو کرد.

ایران پرس: اعضای شورای امنیت سازمان ملل از تمدید دوماهه آتش بس در یمن استقبال و اعلام کردند: این آتش بس همچنان مهمترین فرصت در سال های اخیر برای صلح و حفاظت از غیرنظامیان در یمن است.هانس گروندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن اعلام کرد که طرفها در این کشور با تمدید دو ماهه آتش بس بر اساس شرایط مشابه موافقت کرده اند. این تمدید شامل تعهد برای تشدید مذاکرات جهت دستیابی به یک توافق گسترده تر در اولین فرصت است.به پیشنهاد سازمان ملل متحد از دوم آوریل (۱۳ فروردین) آتش بس در یمن برقرار شده است که از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود.

خبرگزاری تسنیم: بعد از تهدیدات اخیر سید حسن نصرالله درباره هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی در منطقه دریایی مورد مناقشه با لبنان، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که مقامات این رژیم تصمیم دارند عملیات اکتشاف گاز از میدان کاریش را به بعد از ماه سپتامبر موکول کنند. رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که روز گذشته کابینه این رژیم نشستی برای گفتگو درباره پرونده مناقشه مرزی با لبنان و تحولات اخیر در این پرونده تشکیل داد.این رسانه‌ها گزارش دادند که وزرای کابینه اعلام کردند ممکن است عملیات استخراج گاز از میدان کاریش به تعویق بیفتد.

رادیو چین:  هوا چون یینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که کشورش به طور قاطع بر حفظ برجام متعهد بوده و از سرگیری مذاکرات برای اجرای این معاهده در وین را مورد استقبال قرار می دهد. وی عنوان کرد که این نتیجه تلاش مشترک همه طرف هاست و با انتظارات عمومی جامعه بین المللی هماهنگ است.بر اساس گزارش ها، پس از وقفه ای نزدیک به پنج ماه، مذاکرات برای ازسرگیری اجرای توافق جامع هسته ای ایران از روز 4 اگوست در وین از سر گرفته شد.

اسپوتنیک روسیه:  وزیر بهداشت آمریکا گفت : مقامات ایالات متحده تصمیم گرفته اند آبله میمون را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کنند. هاویر بسرا در یک کنفرانس افزود : من در رابطه با آبله میمون یک وضعیت اضطراری در بهداشت عمومی اعلام می کنم.ما برای واکنش نسبت به این ویروس و گذار به سطح بعدی آماده هستیم. از تک تک آمریکایی ها می خواهیم که آبله میمون را جدی بگیرند.

العالم فارسی: یک مقام ارشد وزارت دفاع روسیه گفت، شواهد مختلف نشان می‌دهد آمریکایی‌ها احتمالا در تولید و انتشار ویروس کرونا در جهان دست داشته‌اند.  «ایگور کریلوف» فرمانده نیروهای حفاظت شیمیایی و زیستی ارتش روسیه گفت، ممکن است ارتباطی بین آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا درباره کنترل خفاش‌ها و ظهور بیماری «کووید-۱۹» وجود داشته باشد.این مقام نظامی روس گفت: «ما این احتمال را می‌دهیم که این آژانس در ظهور ویروس کرونای جدید نقش داشته است. از سال ۲۰۰۹ این آژانس بر روی پروژه‌ای با اسم “پیش‌بینی” (PREDICT) سرمایه‌گذاری کرد که بر مطالعه انواع جدید ویروس‌های کرونا و گرفتن خفاش‌های حامل این ویروس‌ها تمرکز داشت. یکی از پیمانکاران این برنامه، شرکت بدنام “متابیوتا” که در اوکراین فعالیت‌های زیست‌شناسی نظامی در اوکراین شناخته شده است».

خبرگزاری فارس: دانشمند و نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی در مصاحبه‌ای گفته افول آمریکا بیشتر ناشی از ضربه‌های داخلی است. «نوام چامسکی» در مصاحبه‌ای روز پنجشنبه خود گفت : درباره افول آمریکا در چند دهه گذشته صحبت‌های زیادی شده است. بخشی از آنها واقعیت دارد. اوج قدرت آمریکا که هیچ سابقه تاریخی برای آن وجود نداشت سال ۱۹۴۵ بود.»دانشمند آمریکایی در ادامه ضمن تأکید بر اینکه این افول بیشتر از عوامل داخلی نشأت گرفته از بالا بودن نرخ مرگ و میر در ایالات متحده به عنوان یکی از شاخص‌های نشان‌دهنده این مسئله نام برده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *