أحدث المقالات

همه چیز درباره ویزای دورکاری در اسپانیا؛ چرا طرح دولت مادرید چندان با استقبال مواجه نشد؟

یک سال پس از راه‌اندازی ویزای ویژه کارگران دورکار توسط اسپانیا برای جذب استعدادهای تجاری خارجی به این کشور، این طرح چندان مورد استقبال قرار نگرفته و با موفقیت محدودی رو به رو شده است.

تلگرام در اسپانیا رفع فیلتر شد

دیوان عالی اسپانیا که دستور مسدود شدن موقت تلگرام را صادر کرده بود، این حکم را لغو کرد. با لغو حکم قبلی، کاربران اسپانیایی می‌توانند به فعالیت خود در تلگرام ادامه بدهند.

بوئینگ در بحبوحه رسوایی گسترده مربوط به ایمنی هواپیماها، مدیرعامل خود را برکنار می‌کند

در پی بحران گسترده ایمنی که با از جا کنده شدن بخشی از بدنه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس در دی ماه گذشته تشدید شد، دیوید کلهون، مدیرعامل بوئینگ، تا پایان سال جاری کناره‌گیری خواهد کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ حمایت هند از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای و…

شورای راهبردی آنلاین - رسانه‌ها: تجمع هواداران صدر در مرکز بغداد، نشست اقتصادی آمریکا و ژاپن برای مقابله با چین و روسیه، دفاع رئیس پارلمان لبنان از عملیات پهپادی حزب‌الله در «کاریش»، اذعان پاپ به نسل‌کشی کودکان بومی در کانادا، حمایت هند از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگ‌های، پیشنهاد میانجی سازمان ملل به طرف‌های یمنی در واپسین روزهای آتش بس یمن، کاهش چشمگیر میزان حمایت از عملکرد بایدن، پایبندی روسیه و عربستان به توافق بین اوپک و اوپک پلاس، ورود ناوهای جنگی جمهوری آذربایجان و ایران برای شرکت در رژه روز نیروی دریایی روسیه، تاکید نماینده مرجعیت بر وحدت عراقی‌ها در آغاز محرم، هشدار وزارت خارجه چین به آمریکا درباره به چالش کشیدن خط قرمز پکن، ساز مخالف مجارستان در تحریم گاز روسیه، سفر بلینکن به آفریقا و رایزنی تلفنی روسای جمهور ایران و چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ایرنا: طرفداران جریان صدر عراق از صبح امروز شنبه در میدان «التحریر» و ورودی منطقه سبز در مرکز بغداد تجمع کرده‌اند. هرچند که در خصوص هدف تجمع کنندگان گزارشی منتشر نشده است، اما گفته می‌شود آنها قصد ورود به منطقه سبز را دارند تا جلوی تشکیل جلسه پارلمان را بگیرند. بر اساس این گزارش، اکنون تجمع‌کنندگان پس از عبور از دو پل الجمهوریه و السنک، به ورودی منطقه سبز رسیده‌اند. همزمان برخی منابع خبری عراق گزارش دادند که شماری از معترضان طرفدار جریان الصدر پس از برداشتن موانع بتنی در اطراف منطقه سبز، وارد این منطقه امنیتی شدند. السومریه نیوز گزارش داد که نیروهای امنیتی برای ممانعت از ورود معترضان به منطقه سبز بغداد، از خودروهای آب‌پاش و گازهای اشک آور استفاده می‌کنند. تجمع طرفداران مقتدی صدر در اعتراض به نامزدی «محمد شیاع السودانی» برای تصدی سمت نخست وزیری از روز چهارشنبه گذشته آغاز شده است.

خبرگزاری مهر : آمریکا و ژاپن دو متحد قدیمی روز جمعه، گفت‌وگوهای اقتصادی در سطوح بالا را برگزار کردند که هدف از آن عقب‌راندن چین و مقابله با عملیات نظامی روسیه در اوکراین است. رسانه‌های ژاپنی می‌گویند پیش‌بینی می‌شود نشست اقتصادی «۲+۲» در واشنگتن منجر به تحقیقات مشترک در زمینه نسل جدید نیمه‌رسانه‌ها شود تا منبعی مطمئن و امن برای قطعات و اجزای حیاتی و ضروری ایجاد شود. این نشست با حضور «آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و «جینا ریموندو»، وزیر بازرگانی آمریکا و «هایاشی سوشیماسا»، وزیر خارجه و «کویچی هاگیودا»، وزیر تجارت ژاپن برگزار شد. وزیر خارجه آمریکا در آغاز این نشست گفت: به عنوان نخستین و سومین اقتصاد برتر جهان بسیار مهم است که ما با یکدیگر همکاری کنیم تا از نظم اقتصادی قاعده‌-محور کنونی دفاع کنیم؛ نظمی که همه کشورها می‌توانند در آن شرکت کنند.

یورونیوز: نخست وزیر مجارستان روز جمعه از امضای قرارداد جدیدی با روسیه در ماه‌های آینده خبر داد که به موجب آن نزدیک به یک میلیارد متر مکعب گاز به این کشور تزریق خواهد کرد. ویکتور اوربان در گفتگو با یک شبکه رادیویی در کشورش تصریح کرد که انتظار دارد کشورش تابستان امسال با مسکو بر سر تحویل گاز مکمل و اضافی تا میزان ۷۰۰ میلیون متر مکعب به توافق برسد. وی گفت: «ما در حال مذاکره با روس‌ها هستیم…این قرارداد قرار است در طول تابستان امضا شود و پس از آن امنیت انرژی کشور تامین خواهد بود.» وی با اشاره به میزان گازی که بر اساس قرارداد جدید با روسیه به کشورش تحویل داده خواهد شد تاکید کرد که « مجارستان به اندازه کافی گاز خواهد داشت.»

خبرگزاری فارس: «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان امروز (شنبه) در دیدار با اهالی رسانه درباره پرونده ترسیم مرزی و بازگشت «آموس هوچشتاین» میانجی آمریکایی به لبنان در فردا (یکشنبه) گفت، فردا پاسخ قطعی را خواهید گرفت. بر اساس گزارش «النشره»، وی گفت، چانه‌زنی یا امتیازدهی در خصوص ثروت نفتی لبنان یا عادی‌سازی روابط از طریق یک شرکت بین‌المللی در کار نخواهد بود و عملیات پهپادی در میدان «کاریش» به پرونده ترسیم مرزی سرعت داد. شامگاه چهاردهم تیرماه گذشته بود که ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد سه پهپاد حزب‌الله را که به سوی سکوی گازی کاریش در شرق دریای مدیترانه در حرکت بوده‌اند، سرنگون کرده است. در پی این ادعای صهیونیست‌ها، جنبش حزب الله لبنان بیانیه صادر کرد. در بیانیه مذکور آمده بود، گروه شهیدان «جمیل سکاف» ‏و «مهدی یاغی»، سه پهپاد غیر مسلح و در اندازه‌های مختلف به سمت منطقه مورد مناقشه میدان «کاریش» به پرواز درآوردند.

 العالم فارسی: پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره کشتار کودکان بومی در کانادا، این اقدام را «نسل‌کشی» خواند. رهبر کاتولیک‌های جهان در بازگشت از سفر خود به کانادا اعلام کرد که کشتار کودکان بومی در این کشور نسل کشی بوده است. سفر پاپ فرانسیس به کانادا در حالی صورت گرفت که تقریبا یک سال از اولین کشف بزرگ یک گور دسته‌جمعی کودکان بومی در کانادا می‌گذرد. اولین بار در ۲۹ می ۲۰۲۱ (هشت خرداد ۱۴۰۰) اجساد دست‌کم ۲۱۵ کودک بومی که برخی از آن‌ها حدود سه سال سن داشتند، در محوطه یک مدرسه شبانه‌ روزی سابق در استان «بریتیش کلمبیا» کشف شد. سپس ۲۶ ژوئن، اجساد ۷۵۱ کودک بیگناه بومی در مجاور مدرسه شبانه‌روزی «ماریوال ایندییَن» در استان «ساسکاچوان» کشف شد.

خبرگزاری صدا وسیما: سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگ‌های حمایت کرد و گفت عضویت ایران در این سازمان باعث افزایش نفوذ سازمان در بازار‌های جهانی می‌شود. جایشانکار روز جمعه در نشست شورای وزیران خارجه سازمان شانگ‌های در تاشکند گفت: اعضای سازمان شانگ‌های این فرصت را خواهند داشت تا از تاسیسات بندر چابهار ایران استفاده کنند. هند در توسعه بندر چابهار مشارکت کرده و از این طرح برای تقویت ارتباط منطقه‌ای بین جنوب آسیا و آسیای میانه حمایت کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): درحالی که آتش‌بس در یمن به ساعات پایانی خود نزدیک می‌شود فرستاده سازمان ملل در تلاش است با مذاکره با طرف‌های درگیر و ارائه پیشنهادهای مختلف برای چندمین بار این آتش بس انسانی را که انصارالله آن را بی فایده دانسته تمدید کند.به گزارش ایسنا، به نقل از سایت الخبر الیمنی، منابع آگاه اعلام کردند، هانس گروندبرگ، فرستاده سازمان ملل به یمن پیشنهادی را برای تمدید آتش‌بس به مدت سه ماه مطرح کرده که شامل تغییر تعداد پروازها به فرودگاه صنعا و کشتی‌ها به بندر الحدیده است.این درحالی است که انصارالله یمن معتقد است که باید فرودگاه صنعا و بندر الحدیده به طور کامل بازگشایی شوند و حقوق کارمندان از درآمدهای نفتی و درآمدهای بندر الحدیده داده شود.

خبرگزاری تسنیم: نتایج نظرسنجی‌های جدید موسسه گالوپ که روز گذشته منتشر شد، نشان می دهد میزان حمایت از عملکرد بایدن به کمترین میزان خود رسیده است. براساس نتایج این گزارشکه در نشریه هیل منتشر شده، تنها 38 درصد رای دهندگان عملکرد بایدن را به عنوان رئیس جمهور تایید می کنند اما این رقم در نظرسنجی ماه گذشته، 41 درصد بوده در حالی که این رقم در ابتدای دوران ریاست جمهوری اش در ژانویه 2021، 57 درصد بوده است. براساس نتایج این نظرسنجی، 78 درصد دموکرات ها و 31 درصد طرفداران مستقل و 5 درصد جمهوری خواهان، عملکرد رئیس جمهور را تایید می کنند. علاوه بر این، میزان تایید عملکرد بایدن در بین جمهوری خواهان نسبت به نظرسنجی ماه ژوئن 7 درصد و در بین طرفداران مستقل 5 درصد کاهش یافته است.

تی .آر.تی ترکیه: روسیه و عربستان سعودی قویاً به توافق بین سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و گروه اوپک پلاس متشکل از کشورهای تولیدکننده نفت غیراوپک پایبند هستند.در بیانیه دولت روسیه آمده است که الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه با عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان سعودی در مسکو پایتخت این کشور دیدار کردند.در این بیانیه که حاوی اطلاعاتی مبنی بر گفتگوی نواک و سلمان در مورد مسائل تجاری و اقتصادی بین دو کشور بود، آمده است، علاوه بر این، وضعیت بازار جهانی نفت نیز مورد بحث قرار گرفت.تاکید شد که روسیه و عربستان سعودی قویاً به هدف حفظ ثبات بازار و بازگرداندن تعادل عرضه و تقاضا تحت توافق اوپک پلاس متعهد هستند.

اسپوتنیک روسیه: مرکز خبر رسانی منطقه نظامی جنوب روسیه اعلام کرد ناوهای نیروهای دریایی ایران و آذربایجان برای شرکت در رژه نیروی دریایی روسیه به مناسبت روز نیروی دریایی وارد بندر کاسپیسک روسیه شدند و این به تقویت تفاهم بین کشورها و ملوانان کمک می کند.به گزارش اسپوتنیک، در اطلاعیه منتشره آمده است: ناوهای نیروهای دریایی جمهوری آذربایجان و ایران برای شرکت در رژه روز نیروی دریایی روسیه وارد کاسپیسک شدند.آخرین یکشنبه ماه ژوئیه ، رژه ویژه کشتی‌های ناوگروه روسیه و مهمانان و جشنواره نظامی-ورزشی در دریای خزر برای ساکنان و مهمانان شهر کاسپیسک برگزار می‌شود.

الکوثرفارسی: شیخ عبدالمهدی الکربلائی،‌ نماینده آیت‌الله سیستانی شامگاه جمعه در مراسم تعویض پرچم امام حسین علیه‌السلام به مناسبت شب نخست ماه محرم بر لزوم حفظ وحدت و دوری از تفرقه و درگیری در عراق تاکید کرد.

رادیو چین: «کیودو» جمعه 29 ژوئیه (7 مرداد) در نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه چین سوالی درباره تماس تلفنی اخیر رهبران چین و ایالات متحده که روز پنجشنبه 28 ژوئیه برگزار شد، پرسید. وی گفت: «چین موضع خود درباره مساله تایوان را اعلام کرده و دو طرف چین و آمریکا توافق کردند تا به تماس‌های خود ادامه دهند. اما اگر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر کند، آیا چین این اقدام را به معنای از بین رفتن فضای ادامه گفتگو میان سران بلندپایه دو کشور می‌داند یا خیر؟» «جائو لی‌جیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به این سوال اظهار داشت: پنج‌شنبه رهبران چین و آمریکا تلفنی گفتگو کردند و دو طرف پیرامون مسایل مورد علاقه مشترک صادقانه، صریح و عمیق، مشورت و تبادل نظر کردند. چین طی روزهای اخیر بارها نگرانی و مواضع جدی خود را به ایالت متحده مبنی بر مخالفت قاطعانه با سفر پلوسی به تایوان اعلام کرده است. وی تصریح کرد: در صورتی که آمریکا خط قرمز چین را به چالش بکشد، با واکنش قاطع چین مواجه می‌شود و تمامی عواقب ناشی از آن به طور کامل بر عهده آمریکا خواهد بود.

خبرگزاری ایلنا: به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، وزیر خارجه آمریکا به آفریقا سفر خواهد کرد. به دنبال سفر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، به قاره آفریقا، «آنتونی بلینکن» اعلام کرد که بناست به به این منطقه سفر کند. بلینکن بناست از هفتم تا نهم ماه آگوست به آفریقا سفر کند. هدف از این سفر تایید مجدد حضور ژئوپلتیکی آمریکا در قاره آفریقا ذکر شده است. بلینکن در تور آفریقایی خود به آفریقای جنوبی، جمهوری دموکراتیک کنگو و رواندا خواهد رفت.

آناتولی  ترکیه:  شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در گفت‌وگوی تلفنی با ابراهیم رئیسی، همتای ایرانی خود با اشاره به اینکه جهان به دلیل شیوع کرونا و عوامل دیگر وارد دوره جدیدی از آشفتگی و دگرگونی شده است، اظهار داشت که مطالبات مردم برای توسعه و امنیت مبرم‌تر شده و درخواست‌ها برای برابری و عدالت بین‌المللی شدت یافته است. به گزارش خبرگزاری «شینهوا»، وی ضمن تاکید بر افزایش همبستگی و همکاری در راستای منافع مشترک در شرایط پیچیده کنونی، خاطرنشان کرد که دو کشور باید به حمایت از یکدیگر در موضوعاتی که به منافع و نگرانی‌های اساسی مربوط می‌شود، ادامه دهند. او در ادامه افزود چین از کشورهای خاورمیانه حمایت می‌کند تا مشکلات امنیتی منطقه‌ خود را با وحدت و هماهنگی حل کنند و به طور مستقل در مورد روشهای توسعه خود تصمیم بگیرند. رئیس جمهور چین همچنین تاکید کرد: آماده همکاری با ایران برای رساندن نظم بین‌المللی به سمت و سوی عادلانه‌تر و منطقی‌تر هستیم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *