جدیدترین مطالب

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.
Loading

أحدث المقالات

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

رسانه‌ها؛ هشدارهای تند چین به آمریکا و…

۱۴۰۱/۰۵/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار شدید اللحن چین به آمریکا در خصوص سفر پلوسی به تایوان، سفر هیات عالی‌رتبه آمریکایی به کی‌یف با قول تداوم حمایت‌ها به زلنسکی، حمله روسیه به بندر اودسا و تردید در عملیاتی بودن توافق صادرات غلات، هشدار مجارستان به کشورهای اروپایی درباره گاز روسیه، نشست فوق العاده شورای امنیت در مورد تجاوز ترکیه به عراق، احضارکاردار عراق از ترکیه، گفت وگوهای سالیوان با مقام صهیونیستی درباره ایران و منطقه،اطلاعات تازه موساد درباره انفجارهای دهه ۹۰ آرژانتین، نشست وزیران خارجه ایران و عربستان به زودی در بغداد، اظهارات برجامی جدید ماکرون، سفر لاوروف به قاهره، دیدار مکرون و السیسی در پاریس، آغاز درگیری ها در لیبی بعد از دوسال آتش‌بس، ظهور گروه «طالبان تاجیکستان» در مرز افغانستان با تاجیکستان، تصویب طرح رها سازی آب تصفیه‌ شده از نیروگاه اتمی آسیب دیده فوکوشیمای ژاپن، اعلام وضعیت اضطراری برای شیوع آبله میمون و ادامه فعالیت های فضایی چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: چین هشدارهای تندی به دولت آمریکا درباره سفر احتمالی ماه اوت نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان ارسال کرده است. شش مقام آگاه گفته‌اند که این هشدارها به‌طور قابل‌توجهی از اخطارهای پیشین چین به آمریکا در خصوص سیاست واشنگتن در باره تایوان، شدیدتر بوده است. فایننشال تایمز به نقل از چند نفر از افراد آشنا به این مسائل ادعا کرد که هشدارهای خصوصی چین به آمریکا به پاسخ نظامی احتمالی در صورت انجام این سفر اشاره می‌کند. این روزنامه در ۱۸ جولای گزارش داد که پلوسی قصد دارد در ماه اوت از تایوان بازدید کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): هیات‌ عالی رتبه‌ای از اعضای کنگره آمریکا با رئیس‌جمهوری اوکراین در کی‌یف ملاقات کرده و وعده دادند تا از ادامه حمایت‌ها در این جنگ علیه روسیه اطمینان حاصل کنند. حضور این هیات آمریکایی که شامل آدام اسمیت، رئیس کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکاست، تازه‌ترین دور از سفر مقامات بلند مرتبه آمریکایی به اوکراین به شمار می‌رود.این هیات آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایالات متحده در کنار متحدان و شرکایش در سراسر جهان، از طریق ارائه کمک اقتصادی، نظامی و بشردوستانه در کنار اوکراین ایستاده است.

خبرگزاری ایلنا:  ارتش اوکراین اعلام کرد که موشک‌های روسیه روزشنبه به بندر اصلی اودسا در جنوب اوکراین اصابت کرده است.این اقدام ضربه‌ای به توافقی وارد کرد که روز گذشته برای رفع انسداد صادرات غلات از بنادر دریای سیاه امضا شد.گفتنی است که روسیه و اوکراین روز گذشته پس از دو ماه مذاکره، توافقنامه‌ امکان صادارت غله از اوکراین را تحت نظارت سازمان ملل متحد و ترکیه در استانبول امضا کردند.فرماندهی عملیات جنوب اوکراین اعلام کرد که روسیه با موشک‌های کروز کالیبر به بندر تجاری دریایی اودسا حمله کرد و دو موشک به زیرساخت‌های بندر اصابت کردند و دو موشک دیگر توسط نیروهای پدافند هوایی سرنگون شدند.

ایران پرس:  وزیر امور خارجه مجارستان هشدار داد که فصل زمستان در راه بوده و اتحادیه اروپا باید درباره وابستگی به عرضه گاز از روسیه واقع بین باشند. «پیتر زیجارتو» وزیر امور خارجه مجارستان که پنجشنبه گذشته برای خرید گاز به مسکو سفر کرده بود، گفت: اثبات شده است که خرید گاز طبیعی یک موضوع ایدئولوژیکی نبوده، بلکه موضوعی فیزیکی بوده که نمی‌توان با صحبت کردن آن را حل کرد. زیجارتو افزود می‌خواهم صریح باشم. من از سیاستمداران پیشرو در اروپای غربی شنیدم که آنها منابع جایگزینی برای خرید گاز پیدا کرده‌ و به دنبال خلاص شدن از وابستگی به گاز روسیه هستند پس چرا اعلام هشدار کرده‌اند؟

خبرگزاری مهر : شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه آینده در مورد تجاوز اخیر ترکیه به شمال عراق، نشست فوق العاده برگزار می کند.یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد که به درخواست بغداد، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه آینده نشست فوق العاده را در مورد تجاوز ترکیه به خاک عراق برگزار می‌کند. در همین خصوص، احمد الصحاف سخنگوی وزارت امور خارجه عراق گفت که وزارت خارجه در نامه‌ای به شواری امنیت خواستار برگزاری جلسه فوق العاده به منظور بررسی تجاوز اخیر ترکیه شد.این در حالی است که روزگذشته نیز آنتونی گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد نیز خواستار انجام تحقیق فوری در مورد حمله توپخانه‌های ترکیه به شمال اقلیم کردستان عراق شد.از سوی دیگر فواد حسین وزیر خارجه عراق گفت که ترکیه از سال ۲۰۱۸ تا کنون ۲۲ هزار ۷۰۰ بار حاکمیت عراق را نقض کرده و بغداد تا کنون ۲۹۶ یادداشت اعتراضی تسلیم آنکارا کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت امور خارجه عراق از احضار کاردار این کشور در آنکارا به بغداد خبر داد.«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که این کشور، کاردار خود در آنکارا را فراخوانده است.سخنگوی وزارت امور خارجه عراق گفت: «وزارتخانه تصمیم گرفت کاردار عراق در آنکارا را به بغداد فرا بخواند.» وی اضافه کرد: «وزارت خارجه بار دیگر جهت اطلاع افکار عمومی می‌گوید که هیچ توافق امنیتی یا نظامی با ترکیه در کار نیست.»

العالم فارسی: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا با بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیدار و درباره ایران و منطقه گفت وگو کردند. خبرنگار آکسیوس گزارش که داد که سالیوان و گانتس روز جمعه در حاشیه اجلاس امنیتی آسپن با یکدیگر دیدار و گفت وگو کرده‌اند.بر اساس این گزارش، طرفین در مورد تعمیق همکاری‌های دفاعی در مواجهه با تهدید ادعایی ایران و راههای تقویت همکاری‌های منطقه ای گفتگو کردند. بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز دیدار خود با سالیوان را مهم توصیف کرد و گفت که درباره سفر بایدن به اسرائیل و اقدامات انجام شده در پی این سفر برای تقویت همکاری‌ها میان واشنگتن – تل آویو و روابط منطقه ای گسترده تر با سالیوان گفتگو کرده است.

یورونیوز: سرویس جاسوسی اسرائیل گفت که ایران به‌طور میدانی در دو حمله دهه ۱۹۹۰ به اهداف اسرائیلی و یهودی در بوئنوس آیرس آرژانتین نقش نداشته است.موساد با این حال تاکید کرد همچنان معتقد است که ایران به‌عنوان حامی گروه حزب‌الله این حملات را تایید و از آن حمایت مالی کرده است و به این گروه آموزش و تجهیزات می‌دهد اما یافته‌های جدید با ادعاهای پیشین اسرائیل، آرژانتین و ایالات متحده مبنی بر اینکه تهران نقش عملیاتی داشت مغایر است. این نهاد همچنین برخی سوظن‌ها در آرژانتین مبنی بر همدستی مقامات محلی و شهروندان را در ارتباط با این حمله رد می‌کند.

الکوثرفارسی:  فواد حسین وزیر خارجه عراق اعلام کرد، گفتگوهای آتی تهران و ریاض به صورت علنی و در سطح وزرای خارجه در بغداد برگزار خواهد شد.فواد حسین افزود، تاکنون پنج دیدار در سطح امنیتی برگزار شده و اکنون ولیعهد سعودی از عراق خواست تا دیداری بین وزیر امور خارجه عربستان با همتای ایرانی‌اش برگزار کنیم.پنجمین دور گفتگو میان نمایندگان عالی جمهوری اسلامی ایران و عربستان، دو ماه پیش در بغداد، پایتخت عراق برگزار شد.تاکنون پنج دور مذاکره بین ایران و عربستان در بغداد، پایتخت عراق برگزار شده است.

  خبرگزاری فارس: رئیس جمهور فرانسه می‌گوید احیای توافق هسته‌ای با ایران هنوز هم ممکن است اما تهران باید به تعهداتش بازگردد.کاخ الیزه بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای درباره تماس تلفنی «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه با «سید ابراهیم رئیسی» همتای ایرانی خود گفته احیای توافق هسته‌ای با ایران هنوز هم ممکن است اما تهران باید به تعهداتش بازگردد.ماکرون در اظهاراتی مداخله‌جویانه در امور امنیتی و داخلی ایران، از تهران خواست که چهار تبعه فرانسوی بازداشت شده در این کشور را آزاد کند.طبق این گزارش، وی همچنین از توقف چند ماهه و عدم پیشرفت در ادامه دادن مذاکرات وین، انتقاد کرد.

خبرگزاری تسنیم: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در یک سفر رسمی وارد قاهره شد. مصر اولین کشوری است که لاوروف در تور 5 روزه آفریقایی خود از آن بازدید می کند.وی قرار است در مقر اتحادیه عرب در قاهره سخنرانی کند و در آن به توسعه روابط اعراب و روسیه بپردازد.لاوروف پیشتر در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی گفته بود که روسیه از زمان اتحاد جماهیر شوروی روابط طولانی مدت و خوبی با آفریقا داشته است و در سال‌های اخیر فعالانه برای بازگشت جایگاهش در میان کشورهای آفریقایی تلاش کرده است.

تی .آر.تی ترکیه:  امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در پاریس دیدار کرد.در بیانیه کاخ الیزه ریاست جمهوری فرانسه آمده است در دیدار مکرون و سیسی در پاریس، پایتخت، جنگ اوکراین و راه‌های غلبه بر پیامدهای این جنگ در زمینه‌های اقتصادی، انرژی و امنیت غذایی جهانی مورد بحث قرار گرفت. در این بیانیه آمده است رهبران دو کشور در خصوص وضعیت خاورمیانه، برنامه هسته‌ای ایران و مبارزه با تروریسم گفتگو کرده و بر حمایت از وحدت و استقلال لیبی تاکید نمودند.

دویچه وله: پس از دوسال آتش‌بس در لیبی درگیری‌ها دوباره آغاز شد. پس از دو سال آتش‌بس در لیبی در جریان نبرد میان شبه‌نظامیان ۱۶ نفر کشته شدند که چند زن و کودک نیز در میان آنها بودند. مامور ویژه سازمان ملل برای لیبی از شکسته شدن آتش‌بس دوساله در این کشور به شدت ابراز نگرانی کرده است.اشتفانی ویلیامز، نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی در توییترش این حمله را نقض حقوق بین‌الملل دانسته است. او نوشت: «این جنگ باید متوقف شود.»

آناتولی ترکیه: منابع طالبان از ظهور گروهی تحت عنوان «جنبش طالبان تاجیکستان» در منطقه مرزی افغانستان با تاجیکستان خبر دادند.یکی از اعضای گروه طالبان که نخواست نامش فاش شود، به خبرنگار آناتولی گفت: جنگجویان تاجیک در داخل طالبان «جنبش طالبان تاجیکستان» را در استان بدخشان افغانستان در نزدیکی مرز با تاجیکستان تاسیس کرده‌اند.گفته می‌شود این گروه از سوی مهدی ارسلان، معروف به محمد شریپوف شهروند تاجیکستان تشکیل شده و وی درصدد آغاز مبارزه مسلحانه علیه دولت تاجیکستان است. وی در لیست تروریست‌های تحت تعقیب تاجیکستان قرار دارد.

ان. اچ.کی ژاپن: نهاد ناظر هسته‌ای ژاپن طرح رها سازی آب تصفیه‌ شده از نیروگاه اتمی آسیب دیده فوکوشیما دای ایچی به درون اقیانوس را تصویب کرده است. این نهاد طی یک جلسه فوق ‌العاده پس از تبادل نظر بر سر طرحی که شرکت برق توکیو، گرداننده این نیروگاه، مطابق با تصمیم دولت ارائه کرده بود، آن را تصویب کرد.در پی فاجعه زمین ‌لرزه و سونامی سال ۲۰۱۱، رآکتورهای نیروگاه اتمی فوکوشیما دای ایچی دچار ذوب هسته‌ای شدند.این آب تصفیه شده همچنان حاوی تریتیوم است. دولت قصد دارد این آب را رقیق‌ سازی کند تا سطح تریتیوم آن به زیر میزان تعیین شده در مقررات ژاپن تقلیل یابد و از حدود بهار آینده رهاسازی آن را اغاز کند.

 رادیو چین:  سازمان جهانی بهداشت با صدور بیانیه‌ای شیوع آبله میمون را یک وضعیت اضطراری بهداشتی در سراسر جهان اعلام کرد و گفت خطر گسترش این ویروس متوجه همه کشورهای جهان است و دولت‌ها باید برای آن تدابیر ویژه‌ای در نظر بگیرند.تدروس آدهانوم گبریسوس رئیس سازمان جهانی بهداشت در نشست ماه ژوئن این سازمان، گسترش ویروس آبله میمون را یک وضعیت اضطراری ندانسته و گفته بود فعلا نگرانی جدی برای این بیماری وجود ندارد.

اسپوتنیک روسیه: چین ماژول آزمایشگاهی ایستگاه فضایی تیانگونگ را پرتاب کرد. موشک حامل Long March-5V با ماژول آزمایشگاهی ونتیان (Wentian) برای ایستگاه مداری تیانگونگ (Tiangong) چین روز یکشنبه از پایگاه فضایی ونچانگ (Wenchang) در جزیره هاینان (Hainan) پرتاب شد، پرتاب توسط تلویزیون مرکزی چین پخش شد. ماژول آزمایشگاهی ونتیان دارای طول 17.9 متر، حداکثر قطر 4.2 متر و وزن پرتاب 23 تن است. این ماژول از سه بخش تشکیل شده است: یک محفظه کار، یک محفظه قفل هوا و یک محفظه منبع. تا به امروز، ونتیان بزرگترین فضاپیمای پرتاب شده توسط چین است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *