جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

Loading

رسانه‌ها؛ طرح اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و…

۱۴۰۱/۰۴/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه‌ها: سفر بیهوده بایدن به منطقه، چین بزرگترین شریک تجاری عربستان، واکنش حزب‌الله به باز شدن حریم هوایی سعودی به روی رژیم صهیونیستی، درخواست ترکیه برای پیوستن به بریکس، دیدار امیر قطر با بایدن، رونمایی ایران از ناودسته و زیردریایی پهپادبر همزمان با سفر جو بایدن به خاورمیانه، طرح اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه، رایزنی وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان در تفلیس، جلسه دوشنبه پارلمان عراق برای تعیین موعد انتخاب رئیس جمهور، عدم توافق اعضای گروه 20 در خصوص چگونگی کمک به اوکراین، پیش بینی احتمال رکود بیش از 50 درصدی در اتحادیه اروپا، هشدار صدر درباره عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها، سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران و مخالفت هند و برزیل با تحریم‌های غرب علیه روسیه، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه‌ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

العالم فارسی: خبرگزاری فرانسه در تحلیلی از سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه نوشت: با پایان سفر 4 روزه جو بایدن به منطقه، بسیاری از کارشناسان آن را «سفری عاری از دستاوردهای دیپلماتیک» ارزیابی می‌کنند. خبرگزاری فرانسه در ادامه افزود: جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، به دنبال استفاده از نخستین سفر خاورمیانه‌ای خود در مقام ریاست جمهوری بود تا نفوذ واشنگتن را در خاورمیان احیا کند اما این سفر بدون حتی یک پیشرفت دیپلماتیک خاتمه یافت؛ نتیجه‌ای که به گفته تحلیلگران تعجب آور نبود. در مورد مسائلی از بهای انرژی گرفته تا حقوق بشر و نقش رژیم صهیونیستی در منطقه، بایدن پس از چهار روز جلسات و سخنرانی‌های پرشمار، تنها به دستاوردهای کوچک – اگر بتوان آنها را دستاورد نامید – اشاره کرد.

خبرگزاری ایرنا: عادل الجبیر وزیر مشاور دولت در امور خارجه عربستان سعودی در گفت و گو با شبکه آمریکایی سی ان بی سی از کشور چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری ریاض نام برد. تارنمای این شبکه اقتصادی به نقل از مصاحبه دیروز (۲۵ تیر) این دیپلمات کهنه کار سعودی نوشت: چین بزرگترین شریک تجاری ما بوده و بازار عظیمی برای انرژی است و بازار بزرگی نیز در آینده خواهد بود. الجبیر افزود: چین سرمایه گذاری انبوهی در عربستان سعودی کرده و البته آمریکا نیز شریک اول ما درخصوص هماهنگی های سیاسی – امنیتی و همچنین سرمایه گذاری و تجارت فیمابین است.

خبرگزاری فارس: شیخ «نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب‌الله گفت، زمانی که سعودی به هواپیماهای اسرائیلی اجازه پرواز بر فرار حرمین شریفین را می‌دهد، به یک میلیارد و هشتصد میلیون مسلمان در جهان توهین و احساسات آنها را تحریک می‌کند. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان «ان ان ای»، وی افزود، زمانی که نظامی صهیونیستی در زمینه امنیتی و نظامی با رژیم صهیونیستی همکاری می‌کند در تجاوز این رژیم به سوریه، لبنان و فلسطین شریک می‌شود و برای خیانت به امت، همین کفایت می‌کند.  منابع خبری اخیرا گزارش دادند عربستان سعودی آسمان خودش را به روی «همه وسایل حمل و نقل هوایی» که مقررات‌های هوایی این کشور را رعایت کنند، گشوده است.

خبرگزاری تسنیم: پورنیما آناند رئیس مجمع بین المللی بریکس روز شنبه درباره پیوستن ترکیه به این مجمع در مصاحبه با یک نشریه روسی گفت: در روزهای 23-24 ژوئن نشستی در پکن برگزار شد که در آن پیوستن عربستان، مصر و ترکیه به این مجمع مورد بررسی قرار گرفت. وی افزود: آرژانتین و ایران نیز به طور رسمی درخواست خود را برای بریکس داده‌اند. فرایند پیوستن این کشورها به بریکس زیاد به طول نخواهد انجامید. همچنین وزارت خارجه روسیه در این خصوص اعلام کرد: مجمع بین المللی بریکس بحثها برای توسعه خود را دنبال می کند. روسیه از این موضوع استقبال می کند اما هنوز معیارهای دقیقی برای پیوستن اعضای جدید مشخص نشده است. اردوغان در سال 2018 به پوتین از تمایل ترکیه برای پیوستن به بریکس ابراز تمایل کرده بود.

یورونیوز: در حالی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در یک سفر دوره‌ای به خاورمیانه به سر می‌برد، ایران از تجهیزات نظامی جدید خود شامل ناودسته و زیردریایی‌های پهپادبر رونمایی کرده است. به گفته مقامات نظامی ایران این «اولین ناودسته پهپادبر نیروی دریایی راهبردی» ارتش است که یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی با حمل انواع پهپادهای رزمی، شناسایی و انهدامی را شامل می‌شود.

خبرگزاری ایلنا: وزرای خارجه اتحادیه اروپا همزمان با اتهام مسکو به استقرار پرتابگرهایی با هدف پرتاب موشک از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا فردا -دوشنبه- درباره تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه گفت‌وگو خواهند کرد. وزرای اتحادیه باید چندین موضوع را از جمله پیشنهاد کمیسیون اروپا برای ممنوعیت خرید طلا از روسیه و همچنین درج نام شخصیت‌های بیشتر این کشور در فهرست سیاه اتحادیه اروپا را بررسی می‌کنند. «اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا گفت: «مسکو باید بهای سنگینی را برای تجاوزهای خود بپردازد».  به گفته یک مقام ارشد اروپایی، انتظار نمی‌رود در جریان بحث اولیه در بروکسل درباره این تحریم‌های جدید تصمیمی گرفته شود. بریتانیا بزرگ‌ترین خریدار طلای روسیه با ۲۹۰ تن در سال ۲۰۲۰ به ارزش ۱۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار است.

آناتولی  ترکیه:  شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر این کشور و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حاشیه اجلاس امنیت و توسعه جده عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو کردند. بر این اساس، طرفین روابط استراتژیک میان قطر و آمریکا و راه‌های گسترش آن را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند. همچنین آل ثانی و بایدن در این دیدار در باره تحولات منطقه و جهان تبادل نظر کردند. رئیس جمهور آمریکا از نقش قطر برای برقراری امنیت و ثبات و تلاش این کشور برای مذاکرات صلح افغانستان تشکر کرد. اجلاس امنیت و توسعه جده دیروز با حضور رهبران شورای همکاری خلیج، آمریکا، عراق، مصر و اردن در عربستان سعودی برگزار شد. بایدن برای اولین بار از زمان تصدی ریاست جمهوری در 20 ژانویه 2021 به عربستان سعودی سفر می‌کند. پیش از سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به ریاض، سازمان هواپیمایی کشوری عربستان سعودی اعلام کرد که حریم هوایی خود را به روی تمامی پروازهای غیرنظامی از جمله اسرائیل باز کرده است.

رادیو چین: وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان روز شنبه 16 ژوئیه (25 تیر) در تفلیس پایتخت گرجستان گفت‌وگو کردند. این گفت‌وگوها حدود سه ساعت به طول انجامید و طرفین عمدتاً درباره موضوعاتی از جمله هماهنگی روابط دوجانبه به رایزنی پرداختند. این اولین دیدار وزرای خارجه دو کشور پس از درگیری‌های مرزی بین دو طرف در سال 2020 محسوب می‌شود. علاوه بر این، نشست سه جانبه وزرای امور خارجه گرجستان، ارمنستان و آذربایجان نیز روز شنبه برگزار شد که محور این رایزنی‌ها هم عمدتاً مسائل مورد علاقه منطقه‌ای بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ریاست پارلمان عراق از برگزاری نشستی با حضور رؤسای فراکسیون‌های سیاسی برای تعیین موعد برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهوری عراق طی فردا (دوشنبه) خبر داد. به گزارش شبکه خبری المیادین، ریاست پارلمان عراق خواستار برگزاری جلسه‌ای در پارلمان جهت توافق بر سر تعیین موعد برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهوری این کشور شد.در بیانیه ریاست پارلمان عراق آمده است: ریاست پارلمان از رؤسای فراکسیون‌های سیاسی برای حضور در جلسه روز دوشنبه ساعت ۱۱ صبح (به وقت محلی) دعوت می‌کند.این بیانیه پس از آن صادر شد که چارچوب هماهنگی شیعیان عراق شنبه در بیانیه‌ای خواستار برگزاری نشست پارلمان طی هفته جاری در راستای تکمیل روند سیاسی این کشور شد.

تی .آر.تی ترکیه: اعضای گروه 20 در نشست وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی این گروه در اندونزی، نتوانستند در خصوص چگونگی کمک به اوکراین در مواجهه با حمله روسیه به توافق برسند.در این نشست که به عنوان بخشی از اجلاس سران گروه 20 در جزیره بالی برگزار شد، وزرای دارایی و روسای بانکهای مرکزی گرد هم آمده و در خصوص موضوعات مختلف به ویژه تهاجم روسیه به اوکراین به تبادل نظر پرداختند. سری مولیان ایندراواتی، وزیر دارایی اندونزی در این نشست اظهار داشت که به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی و تهاجم روسیه به اوکراین جهان در وضعیت بسیار چالش برانگیز و دشواری قرار دارد.وی با تاکید بر اینکه همچنان دیدگاههای متفاوتی در مورد جنگ در اوکراین در میان اعضای گروه 20 وجود دارد، اما در موضوعات دیگر به توافقاتی دست یافتند، افزود: ارتقای امنیت غذایی، ایجاد مکانیسم تامین مالی برای تهیه، پیشگیری و مبارزه با همه‌گیری کرونا، موافقت‌نامه مالیاتی جهانی، تامین مالی انرژی پاک برای مقابله با تغییرات اقلیمی از جمله این موارد است.

اسپوتنیک روسیه:  به گزارش اسپوتنیک، جیمز گورمن، مدیرعامل مورگان استنلی معتقد است که احتمال رکود اقتصادی در اروپا “بسیار بیشتر” از 50 درصد است.او در مصاحبه ای با ژورنال دو دیمانش گفت: “برای ایالات متحده، من این ریسک را حدود 50/50 تخمین می زنم. به نظر من، در اروپا قابل توجه تر است. نه 100٪، اما مطمئناً بسیار بیشتر از 50٪.”با این حال، گورمن رکود را به عنوان یک مشکل عمده نمی بیند. به نظر او، به دلیل کاهش فعالیت های اقتصادی، جهان فرو نمی ریزد و شاید بتواند به سرعت با آن کنار بیاید.

الکوثرفارسی: مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق با صدور بیانیه‌ای 13 بندی حامیانش را به آمادگی برای فداکاری دربرابر هرگونه اشغالگری فراخواند. وی همچنین از حامیانش خواست که دیوار مستحکمی در برابر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شوند که “درحال نزدیک شدن است.” مقتدی صدر در بخش دیگری از این بیانیه حامیان جریان صدر را به ایستادگی در برابر فساد به صورت متمرکز و نه از طریق اقدامات شخصی فراخواند. وی در ادامه خواستار توقف خشونت علیه اقلیت‌ها، نژادها و فرقه‌ها و تلاش برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها در عراق شد. رهبر جریان صدر همچنین تاکید کرد: خطر تروریسم و (رژیم) ​​بعث جنایتکار را نادیده نگیریم و اگر به فکر آلوده کردن عراق هستند، آماده باشیم تا در مقابل آنها بایستیم.

خبرگزاری صدا و سیما: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) سفر مهمی به ایران خواهد داشت. هفتمین نشست شورای عالی همکاری ترکیه و ایران در تهران برگزار می‌شود. در این نشست موضوعات حساس بسیار زیادی از جمله روابط و همکاری‌های دوجانبه تا مسائل و تحولات منطقه‌ای و بین المللی در دستور کار مذاکرات خواهد بود. درباره همکاری اقتصادی و تجاری، مبارزه مشترک با تروریسم، تحولات منطقه‌ای و گسترش همکاری‌ها در بخش‌های مختلف تبادل نظر خواهد شد. اردوغان با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران مذاکراتی انجام خواهد داد. اردوغان و رئیسی درباره همکاری امنیتی، افزایش حجم تجارت تا سی میلیارد دلار و نقشه راه جدید همکاری دو جانبه گفتگو خواهند کرد. مبارزه با تروریسم و موج مهاجرت نامنظم نیز در این نشست مطرح خواهد شد.

خبرگزاری مهر : نمایندگان کشورهای در حال توسعه، از جمله هند و برزیل در نشست وزرای دارایی و رؤسای بانک مرکزی گروه ۲۰ (G۲۰) تأکید کردند که وضعیت در اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه تأثیر نامطلوبی بر اقتصاد جهانی دارد. در حاشیه نشست گروه ۲۰، کشورهای گروه هفت (G۷) در جریان گفت‌وگوهای خود روسیه را عامل افزایش قیمت انرژی و اختلال در امنیت غذایی معرفی کردند، اما طرف روس با این استدلال مخالفت و تأکید کرد که تحریم‌ها علیه مسکو است که تأثیر منفی بر اقتصاد جهانی دارد. نشست دوره‌ای مقامات ارشد گروه ۲۰ دیروز بدون دست‌یابی به بیانیه مشترک در اندونزی پایان یافت. به نوشته خبرگزاری تاس، پس از این اظهارات نماینده روسیه، نمایندگان کشورهای در حال توسعه از جمله برزیل و هند نیز اعلام کردند وضعیت کنونی اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه تأثیر منفی بر اقتصاد جهانی دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *