جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها؛ خیز آمریکا برای گسترش نفوذ در اقیانوس آرام و…

۱۴۰۱/۰۴/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: وعده آمریکا برای سه‌ برابر کردن بودجه جزایر اقیانوس آرام، اذعان بولتون به کمک به طراحی کودتا در دیگر کشور‌ها، موافقت اتحادیه اروپا با رفع محاصره استان کالینینگراد روسیه، افتتاح سفارت جمهوری خودخوانده دونتسک در مسکو، تایید نشست سه جانبه تهران با حضور پوتین، رئیسی و اردوغان، آغاز مذاکرات در خصوص تشکیل کریدور غلات در ترکیه، مصادره ۱۴ میلیارد یورو اموال الیگارش‌های روسیه دراروپا، دیدار مقامات دارایی ژاپن و آمریکا بامحوریت روسیه،هشدار صندوق بین المللی پول درخصوص رکود اقتصادی در آمریکا، استفاده هند از  ارز ملی برای تجارت با ایران و روسیه،شلیک توپخانه‌ای کره شمالی به مرزهای آبی جنوبی، موافقت رژیم صهیونیستی با تحویل پهپاد و سامانه ضدهوایی به بحرین، جنگ قدرت در امارات بر سر تعیین ولی عهد جدید، لغو یکی از لوایح محدود کننده فروش اف-16 به ترکیه در کنگره آمریکا، ادامه اعتراضات در سریلانکا وفرار رئیس جمهور به مالدیو و پرتاب موفقیت آمیز ماهواره شماره سه تیان لیان 2 چین به فضا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رهبران جزایر اقیانوس آرام از وعده کمک‌های سه‌ برابری آمریکا برای مقابله با ماهی‌گیری غیرقانونی، بهبود امنیت دریایی و مقابله با تغییرات اقلیمی استقبال کردند.کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا امروز (چهارشنبه) در سخنانی از طریق ویدیوکنفرانس در انجمن جزایر اقیانوس آرام گفت، بودجه اختصاص داده شده به این جزایر سه‌ برابر شده و این کشورها سالانه ۶۰ میلیون دلار دریافت خواهند کرد، البته این به شرط تایید کنگره آمریکاست.برخی رهبران کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام به دنبال متوازن کردن تمایلات چین نسبت به روابط تجاری و امنیتی در این منطقه هستند.

خبرگزاری صدا و سیما: جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، اذعان کرد به برنامه ریزی کودتا در کشور‌های دیگر کمک کرده است.‌جان بولتون،  همچنین عنوان کرد در شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در واشنگتن چنین اتفاقی رخ نداد.بولتون در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت: حمله به ساختمان کنگره آمریکا نتیجه این بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا دائم نظرش (درباره نحوه برخورد با شورش) عوض می‌شد.بولتون گفت: به عنوان کسی که به برنامه ریزی کودتا نه در اینجا بلکه در جا‌های دیگر کمک کرده است باید بگویم که کودتا کار زیادی می‌طلبد. بولتون – که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ فعالیت میکرد – نگفت به سرنگونی کدام دولت‌ها کمک کرده است، اما زمانی که در این سمت بود از مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا حمایت کرد.

خبرگزاری فارس: رسانه‌های روس گزارش کردند که اتحادیه اروپا و روسیه با امضای توافقی، موافقت کردند تا نقل و انتقال کالا به استان کالینینگراد روسیه آزاد شود. روزنامه روسی «ایزوستیا» به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که اتحادیه اروپا و روسیه توافقی را به امضا درآوردند که طبق آن ممانعت از انتقال کالا بین بخش‌هایی از روسیه غیرقابل قبول خواهد بود.در این روزنامه آمده است که روسیه از این توافق دوجانبه ابراز خرسندی کرده است اما مقام‌های لیتوانی از موافقت با ترانزیت کالا به استان کالینینگراد خودداری کردند.در 17 ژوئن، «ویلنیوس» پایتخت لیتوانی تحویل تعدادی از کالاها به کالینینگراد یا همان حدود 50٪ از کل محموله‌هایی که به منطقه می‌رفت، ممنوع کرد.

یورونیوز: جمهوری خودخوانده دونتسک در اوکراین که از مناطق تشنج‌زا و بهانه‌های ژئوپولیتیک مسکو برای آغاز جنگ در این کشور به شمار می‌رفت، روز سه‌شنبه رسما و درحالی که تنها از سوی مسکو و چند کشور همسو با روسیه به رسمیت شناخته شده به عنوان کشوری مستقل در مسکو سفارت خود را افتتاح کرد.مناطق جدایی طلب  لوهانسک و دونتسک دو جمهوری خود خوانده‌ای هستند که بهانه‌های کرمیلن برای آتش افروزی و جنگ در اوکراین بودند. نیروهای روس کنترل منطقه لوهانسک را در دست گرفته‌اند اما با وجود این که از ماه مه (خرداد)  این نیروها کنترل شهر بندری ماریاپول را به عهده گرفته‌اند پیشرفت چندانی در کنترل منطقه دونتسک نداشته‌اند. با این همه و در شرایطی که این جمهوری خود خوانده کنترل اراضی ادعایی خود را نیز به طور کامل در اختیار ندارد در یک اقدام سیاسی به باز کردن سفارت در مسکو اقدام کرده است؛ اقدامی که مغایر با  قوانین بین‌الملل و عرف دیپلماتیک به شمار می‌رود و به زعم بسیاری از کارشناسان نمودی از تصمیم راسخ مسکو به ایجاد این دو جمهوری و حصول اطمینان از خطی حائل میان شرق اوکراین و نقاط مرکزی و غربی این کشور با روسیه است.

اسپوتنیک روسیه: کرملین تأیید کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در 19 ژوئیه به تهران سفر خواهد کرد. دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اطلاع داد: ولادیمیر پوتین در یک نشست سه جانبه با حضور ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه شرکت خواهد کرد و همچنین دیدارهای دوجانبه ای خواهد داشت. پسکوف به خبرنگاران گفت: بله، ما می توانیم این را تایید کنیم. در واقع، سفر رئیس جمهور به تهران در حال آماده شدن است. نشست سران کشورهای ضامن روند آستانه در آنجا برگزار می شود. همانطور که می دانید این یک روند برای ارتقای وضعیت سوریه است.پسکوف خاطرنشان کرد: جلسات دوجانبه و سه جانبه برای رئیس جمهور روسیه در ایران برنامه ریزی شده است.

تی .آر.تی ترکیه: وزیر دفاع ملی ترکیه گفت  مذاکرات در خصوص تشکیل کریدور غلات فردا در استانبول آغاز خواهد شد. آکار در بیانیه خود تصریح کرد که تلاش‌ها و دستورات دیپلماتیک رئیس جمهور رجب طیب اردوغان برای حل “بحران غذایی” مثبت بوده است. خلوصی آکار وزیر دفاع ملی اعلام کرد که مذاکرات بین هیئت های نظامی در خصوص حمل ایمن غلات در حال انتظار در بنادر اوکراین فردا در استانبول برگزار می شود.

دویچه وله: از آغاز جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا حدود ۱۴ میلیارد یورو از اموال و دارایی‌های الیگارش‌ها و نهادهای روسیه را مصادره کرده است. این افراد و نهادها در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور قرار داشته‌اند.دیدیه ریندرز، کمیسر قضایی اروپا با عنوان این مطلب و تحسین از تعهد پنج کشور عضو این اتحادیه، از جمله آلمان از عملکرد اکثر دولت‌های اروپایی در این زمینه انتقاد کرده است. او در حاشیه نشست وزرای دادگستری اتحادیه اروپا در پراگ عنوان کرد که اعضای این اتحادیه تاکنون ۱۳.۸ میلیارد یورو از دارایی‌های افراد و موسسات روسیه را که به دلیل حمله نظامی روسیه به اوکراین در لیست تحریم‌های این اتحادیه قرار دارند، مصادره کرده‌اند. با این حال کمیسر قضایی اتحادیه اروپا با انتقاد از برخی کشورهای عضو این اتحادیه اعلام کرد که همه کشورهای اروپایی به یک اندازه به اجرای تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه متعهد نبوده‌‌اند. بخش اعظم دارایی‌های مصادره شده به ارزش ۱۲ میلیارد یورو تنها در پنج کشور از ۲۷ کشور اتحادیه اروپا ضبط شده‌ است.

ان. اچ.کی ژاپن: سوزوکی شون‌ایچی، وزیر دارایی ژاپن، با ژانت یلن وزیر خزانه داری آمریکا در توکیو دیدار کرد. این دو طی بیانیه‌ای گفتند که کشورهایشان تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل تجاوزش به اوکراین را افزایش خواهند داد. این اولین سفر یلن به ژاپن پس از تصدی این پست در سال گذشته است. سوزوکی شون‌ایچی گفت: «مهم است که ژاپن و آمریکا برای ایفای نقشی محوری در حل مسائل دشوار جامعه جهانی همکاری نزدیک داشته باشند.»ژانت یلن وزیر خزانه داری آمریکا گفت: «ما همچنین امیدواریم که تاثیرات بهای بالای انرژی که جامعه جهانی به دلیل جنگ روسیه علیه اوکراین با آن روبروست را مورد رسیدگی قرار دهیم.»

خبرگزاری ایرنا: مدیران اجرایی صندوق بین المللی پول در بیانیه ای با اشاره به نرخ تورم در آمریکا و کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی این کشور، اجتناب از رکود را در ایالات‌متحده به شدت چالش برانگیز ارزیابی کردند. صندوق بین‌المللی پول (IMF) دیروز سه‌شنبه هشدار داد که اجتناب از رکود اقتصادی در آمریکا به شدت چالش برانگیز شده است. این نهاد بار دیگر پیش‌بینی رشد آمریکا در سال ۲۰۲۲ را از ۲.۹ درصد که در اواخر ژوئن (هفته نخست تیرماه) اعلام شده بود به ۲.۳ درصد کاهش داد. کارشناسان دلیل این امر را رشد هزینه‌های مصرف کننده اعلام کرده اند.

العالم فارسی: هند ارز ملی را برای تجارت با ایران و روسیه به کار می‌گیرد. بانک مرکزی هند اعلام کرد از این پس برای تسهیل معاملات تجاری با کشورهای تحت تحریم اقتصادی همچون ایران و روسیه، مکانیسم پرداخت با روپیه را به کار خواهد گرفت.بنابر گزارش تارنمای روزنامه هیندو، بانک مرکزی هند (RBI) مکانیزمی را برای تسهیل تجارت بین المللی به روپیه (INR) را با گزینه پرداخت فوری ایجاد کرده است. بانک‌هایی که به‌عنوان نمایندگی‌های مجاز برای چنین تراکنش‌هایی فعالیت می‌کنند، باید برای تسهیل این کار، باید تأیید نهادهای مربوط را دریافت کنند.

خبرگزاری ایلنا:  خبرگزاری یونهاپ از شلیک موشک موشک به سمت دریا از سوی کره شمالی خبر داد.یک منبع آگاه گزارش داد که ارتش کره جنوبی شلیک توپخانه کره شمالی به سمت دریا را رهگیری کرده است.این منبع گفت که ارتش کره جنوبی صبح دوشنبه گذشته شلیک توپخانه توسط کره شمالی به سمت دریا را که احتمالا از یک سامانه موشک پرتاب چندگانه صورت گرفته رهگیری کرده است.رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اخیرا اعلام کرد که کره شمالی یکشنبه گذشته نیز دو پرتاب دیگر از همین سامانه انجام داده است.

 خبرگزاری مهر :  وال استریت ژورنال گزارش داد که در راستای همکاری مشترک بین منامه و تل آویو، رژیم صهیونیستی موافقت کرد که پهپاد و سیستم های ضد هوایی در اختیار بحرین قرار دهد. این گزارش فاش کرد که رژیم صهیونیستی موافقت کرده که پهپاد و سیستم‌های ضد هوایی در اختیار بحرین قرار دهد. در این باره، چندی پیش عبدالله بن احمد آل خلیفه معاون وزیر امور خارجه بحرین در امور سیاسی فاش کرد که همکاری اطلاعاتی بین منامه و تل آویو وجود دارد و نیروهای موساد در بحرین حضور دارند.

خبرگزاری تسنیم: منابع خبری اماراتی اعلام کردند که جنگ قدرت در امارات وارد فاز جدیدی شده است و در این راستا، «محمد بن زاید»، رئیس جدید امارات درخواست دیگر حاکمان اماراتی برای تعیین ولی عهد جدید را رد کرده است.  منابع آگاه در گفتگو با این وبگاه اظهار داشتند که «محمد بن زاید» رئیس این کشور درخواست دیگر حکام اماراتی برای حل مسئله جانشینی و تسریع در انتصاب ولی‌عهد ابوظبی را رد کرده است. این منابع اعلام کردند که درخواست مذکور در حاشیه نشست اعضای شورای عالی فدرال به مناسبت عید سعید قربان به محمد بن زاید ارائه شده است. به گفته این منابع، حاکمان امارات ضرورت تعیین ولیعهد ابوظبی و پایان دادن به جنجال های همراه با این پرونده را مطرح کردند، اما محمد بن زاید از هرگونه دخالت آنها خودداری و بر ورود شخصی به  این موضوع تاکید کرده است.

آناتولی  ترکیه:  نماینده ایالت نیوهمپشایر از حزب دموکرات در کنگره آمریکا که به نزدیکی‌ به لابی یونان در کنگره معروف است، خواستار لغو لوایح محدود کننده فروش اف-16 به ترکیه شد.کریس پاپاس، نماینده حزب دموکرات از ایالت نیوهمپشایر که به نزدیکی‌ به لابی یونان در کنگره آمریکا معروف است، طی نشست کمیته قانون‌گذاری مجلس نمایندگان خواستار لغو بررس یکی از دو لایحه محدود کننده فروش جنگنده های اف-16 به ترکیه و تجدید نظر در مورد لایحه دوم شد.پاپاس در نشست کمیته قانون‌گذاری مجلس نمایندگان آمریکا در مورد پیش‌نویس قانون مجوز دفاع ملی (NDAA) که شامل بودجه 2023 وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا (پنتاگون) می شود، بدون ذکر نام ترکیه اعلام کرد که اولین لایحه مبنی بر «ممنوعیت فروش تسلیحات به کشوری که بارها حریم هوایی غیرمجاز علیه متحد ناتو را نقض کرده است» پس گرفته شده است.

ایران پرس: دفتر نخست وزیری سریلانکا به دنبال فرار رییس جمهوری این کشور به مالدیو، وضعیت اضطراری در سراسر این کشور اعلام کرد. سریلانکا با بیش از ۲۲ میلیون نفر جمعیت  در ماه‌های اخیر با بدترین بحران اقتصادی در ۷۰ سال گذشته مواجه شده که به اعتراضات گسترده مردمی ضد دولت تبدیل شده است . با وجود فرار « گوتابایا راجاپاکسا» رئیس جمهوری سریلانکا به مالدیو، موج اعتراض گسترده مردم امروز(چهارشنبه) همچنان ادامه دارد و معترضان استعفای «رانیل ویکرم سینگه» نخست وزیر را خواستار شدند. همزمان با ادامه اعتراض ها و با وجود خواسته معترضان مبنی بر کناره گیری نخست وزیر این کشور از سمت خود، دفتر نخست وزیری امروز در سراسر سریلانکا وضعیت اضطراری اعلام کرد.

رادیو چین: چین با استفاده از موشک حامل لانگ مارچ سه بی در مرکز پرتاب ماهواره شی چوان، ماهواره  شماره سه تیان لیان دو را  به فضا پرتاب کرد و در ادامه این ماهواره وارد مدار از پیش تعیین شده قرار گرفت و ماموریت پرتاب آن با موفقیت به پایان رسید . این ماهواره نسل دوم از مجموعه ماهواره های ارسال اطلاعات  ژئوسنکرون چین در مدار زمین  است که عمدتاً برای ارائه خدمات ارسال همزمان داده و اندازه گیری و کنترل فضاپیماهای سرنشین دار، ماهواره های منابع در  مدار متوسط و پایین و ارائه پشتیبانی اندازه گیری و کنترل برای فضاپیماها استفاده می شود. این مأموریت همچنین چهارصد و بیست و ششمین ماموریت های پرتاب با موشک لانگ مارچ نیز بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *