جدیدترین مطالب

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

Loading

أحدث المقالات

نماینده اصفهان: بعید است اسرائیل بخواهد وارد مهلکه با ایران شود

بامداد امروز رسانه های متعدد داخلی و خارجی از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان خبر دادند، فرمانده کل ارتش و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران اما این صدا را مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به یک شیء مشکوک ذکر کردند و تاکید کردند که هیچ خسارت و حادثه‌ای وجود نداشته‌.

Loading

چشم‌انداز بازگشت نتانیاهو به قدرت با وجود پرونده سنگین قضائی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پس از انحلال دولت ائتلافی بنت، اسرائیلی‌ها در فصل پاییز برای پنجمین بار در سه سال اخیر پای صندوق‌های رای خواهند رفت. در مرکز این تحولات سیاسی به ظاهر بی‌پایان، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین قرار دارد که جاه‌طلبی‌هایش برای کسب قدرت و دسیسه‌هایش برای لغو اتهام فساد مالی تا حد زیادی مسئول هرج و مرج انتخابات‌های مکرر در اسرائیل است. بازگشت نتانیاهو به هیچ وجه غیرممکن نبوده و کارنامه سیاسی او نیز در طول سال‌های گذشته نشان داده است که نباید وی را دست کم گرفت.

آرون دیوید میلر در یادداشتی که وب سایت اندیشکده کارنگی آمریکا آن را منتشر کرد، نوشت: اما به راستی چرا سیاستمداری که به اتهام دریافت رشوه، کلاهبرداری و خیانت در امانت محاکمه می‌شود، هنوز یک نیروی تاثیرگذار در سیاست اسرائیل است؟

اول از همه اینکه نتانیاهو پست نخست وزیری را بیش از هر سیاستمدار اسرائیلی دیگری می‌خواهد و آماده است تا برای رسیدن به آن هر کاری انجام دهد. نخست وزیر بودن تنها راهی است که او می‌تواند سیستم را دستکاری کند تا کیفرخواست اتهام فساد خود را از طریق برخی اقدامات لغو کند. برای رسیدن به این هدف نیز، او حاضر است تمام مرزهای شایستگی، اخلاق و قانون را زیر پا بگذارد.

دوم، هیچ سیاستمداری در اسرائیل با مهارت‌های سیاسی و تجربه بیشتر از نتانیاهو وجود ندارد. در سال 1996، او جوان‌ترین نخست‌وزیر رژیم اسرائیل شد و اکنون طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیری در تاریخ این رژیم را دارد. بسیاری از اسرائیلی‌ها نمی‌توانند زندگی سیاسی بدون نتانیاهو را تصور کنند. همانطور که انشل فافر، تحلیلگر ارشد سیاسی هاآرتص اشاره می‌کند، در دوران نتانیاهو «اسرائیل چهار توافق دیپلماتیک با کشورهای عربی منعقد کرد، روابط بهتری با جهان برقرار کرد و تا پیش از شیوع کرونا، یک دهه رشد اقتصادی بدون وقفه را تجربه کرده بود.»

سوم، نتانیاهو، رهبری لیکود، بزرگترین و منسجم‌ترین حزب در اسرائیل را بر عهده دارد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اگر انتخابات امروز برگزار شود، حزب لیکود با سی و شش کرسی پیروز انتخابات می‌شود. نتانیاهو دارای شرکایی از جریان‌ها و احزاب مختلف است که از نظر ایدئولوژیک با او همسو بوده و برخلاف دولت بنت- لپید، قابل اعتمادتر هستند و احتمال فروپاشی آن‌ها نیز کم‌تر است. قوانین اسرائیل نتانیاهو را از کاندیداتوری مجدد منع نکرده و همچنین هیچ چالش جدی از درون حزب لیکود نیز برای سرنگونی او وجود ندارد.

و در نهایت اینکه، با شکست متنوع‌ترین ائتلاف رژیم اسرائیل در طول تاریخ که از میانه روها، راست گرایان، چپ گرایان و حتی اسلام گرایان تشکیل شده بود، این رژیم اکنون در آستانه برگزاری پنجمین انتخابات در طول سه سال است.

بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، نتانیاهو نیز نمی‌تواند به تنهایی دولت تشکیل دهد. در این میان، سرسخت‌ترین رقیب نتانیاهو یائیر لاپید است. با این حال، لاپید نیز با همان چالش‌های بنت مواجه خواهد بود، به نحوی که باید ائتلافی متشکل از هفت یا هشت حزب با اهداف متفاوت را گرد هم آورده و حفظ کند. به گفته فافر، قوی‌ترین کارت لاپید این است که او دولتی را مهندسی کرد که نتانیاهو را شکست داد. اکنون لاپید باید به عموم مردم اسرائیل نشان دهد که او برای نخست وزیری ساخته شده است.

یکی از عوامل موثر بر انتخابات آینده، سفر جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به اسرائیل است. اگرچه دولت بایدن قبلاً به صراحت اعلام کرده بود که ایالات متحده با هر دولتی که سر کار باشد همکاری خواهد کرد، اما تردیدی وجود ندارد که بایدن، لاپید را بر نتانیاهو ترجیح می‌دهد. با این حال، بایدن باید در سفر خود با دقت قدم بردارد تا از هرگونه مداخله آشکار در سیاست داخلی اسرائیل جلوگیری کند تا به وجهه او آسیب نرسد. با این وجود، بایدن به هر نحو ممکن به لاپید کمک خواهد کرد تا نخست وزیر شود. اگر سفر آتی بایدن به عربستان سعودی به عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان کمک کند، این امر موقعیت لاپید را نیز تقویت خواهد کرد، با ابن وجود نباید فراموش کرد که بایدن نمی‌تواند لاپید را به عنوان نخست وزیر انتخاب کند.

در هر صورت انتخابات پیش رو، مانند سه رقابت قبلی، بر سر این خواهد بود که آیا تعداد کافی از مردم اسرائیل خواهان بازگشت نتانیاهو هستند یا خیر؟ اگر نتانیاهو نخست وزیر شود، بایدن یک چالش دیگر در سیاست خارجی خود خواهد داشت. نتانیاهو سیاست‌های اسرائیل را در کل پیچیده‌تر کرده و در نتیجه سیاست‌های ایالات متحده را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد، به ویژه اگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 2024 نامزد شود نتانیاهو فضای بیشتری برای تاثیرگذاری بر سیاست‌های کاخ سفید خواهد داشت. در این میان ممکن است نتانیاهو از کمک غیرمنتظره محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نیز بهره مند شود، زیرا او نیز همچون نتانیاهو، ترامپ را به بایدن ترجیح می‌دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *