جدیدترین مطالب

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

تحلیلی بر اهمیت و جایگاه تدابیر دیوان لاهه در قبال جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، اوایل فروردین ماه تدابیر جدیدی اتخاذ کرد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

Loading

أحدث المقالات

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

پاسخ‌های بالقوه اسرائیل به ایران بین حمله به نیرو‌های نیابتی تا تهاجم سایبری است / اسرائیل دو بار در روز‌های اخیر، حمله اش به ایران را متوقف کرده

سه منبع اسرائیلی به ای بی سی نیوز گفتند که اسرائیل حداقل دو شب در روزهای گذشته حملات تلافی جویانه علیه ایران را آماده کرده اما سپس آن را متوقف کرد.

لیلاز: اسرائیل می خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند؛ نباید در این دام بیفتیم/ من واقعا تا حالا نمی دانستم اسرائیل بدون امریکا 10دقیقه دوام نمی آورد

ماجرای توفان‌الاقصی به همه جهان نشان داد که اسراییل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است. اسراییل هیچ چیز نیست و 10 دقیقه بدون امریکا دوام نمی‌آورد. من این را نمی‌دانستم.

Loading

چشم‌انداز تعامل راهبردی احتمالی آمریکا و عربستان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: ملاقات فرانکلین روزولت، رئیس جمهور سابق آمریکا و عبدالعزیز آل سعود اولین پادشاه سعودی در کشتی یو.اس.اس کوئینسی در کانال سوئز در 14 فوریه 1945، پایه‌گذار شراکت بین ایالات متحده و عربستان سعودی بود. توافق حاصل شده میان آنها ساده بود: ایالات متحده نیازمند دسترسی بدون مانع به مخازن عظیم نفت در زیر شن‌های صحرای عربستان بود و آل سعود به محافظت در برابر همسایگان و قدرت‌های بزرگ نیاز داشت.

استیون کوک و مارتین اس. ایندیک در گزارشی که وب سایت شورای روابط خارجی آمریکا آن را منتشر کرد؛ به بررسی روابط ایالات‌متحده و عربستان سعودی تحت یک «معامله راهبردی جدید» پرداختند که در خلاصه آن آمده است: در سال‌های اخیر، مشارکت راهبردی ایالات متحده و عربستان سعودی تضعیف شده است. از یک سو، ایالات متحده از سوابق حقوق بشری عربستان سعودی و عدم تمایل این کشور برای ایجاد ثبات در بازار نفت ناامید شده است و از سوی دیگر، ریاض به این باور رسیده است که واشنگتن دیگر مایل به تضمین امنیت پادشاهی نیست.

تحول در سیاست‌های اقتصادی و راهبردی آمریکا – افزایش تولید سوخت فسیلی در داخل و راهبرد دولت اوباما در چرخش راهبردی به سمت آسیا – نیز روابط با عربستان را از اولویت واشنگتن خارج کرده است. در همین حال، مقامات سعودی از حمایت ایالات متحده از جنگ جاری آن‌ها در یمن ناامید شده‌اند.

به نظر می‌رسد ایالات متحده دیگر نیازی به نفت عربستان ندارد و عربستان سعودی نیز یک رهبر جدید و جوان دارد که به قوانین ضمنی شراکت دو کشور احترام نمی‌گذارد. این وضعیت، پایه‌های روابط ریاض – واشنگتن را متزلزل می‌کند و آینده آن را تیره می‌سازد. در چنین شرایطی، ارزیابی مجدد روابط ایالات متحده و عربستان سعودی و زمینه‌های شکل‌گیری یک مشارکت جدید بسیار حائز اهمیت است.

ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در پیشگفتار این گزارش آورده است: «شرایط ممکن است برای آشتی بین دو کشور آماده شود. جنگ روسیه در اوکراین، افزایش تورم در آمریکا و بالا رفتن قیمت انرژی می‌تواند به احیای روابط آنها کمک کند، به‌ویژه آنکه توجهات به عربستان سعودی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان، و تنها کشوری که ظرفیت قابل توجهی برای افزایش سریع تولید دارد، دوباره جلب شده است. ضمن آنکه، سرعت پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای ایران، زنگ خطر را در واشنگتن و ریاض به صدا درآورده است.»

طرح پیشنهادی کوک و ایندیک بر روی مهار ایران به موازات افزایش تضمین‌های امنیتی از سوی ایالات متحده در ازای میانجی‌گری بیشتر عربستان برای ثبات قیمت نفت، کاهش تنش در یمن و عادی‌سازی روابط ریاض با رژیم صهیونیستی متمرکز خواهد بود.

تحقق این طرح جدید مستلزم آن است که هر دو طرف غرور خود را کاهش داده و به اولویت‌های راهبردی یکدیگر نگاه واقع‌بینانه داشته باشند.

همانطور که کوک و ایندیک هشدار می‌دهند، «هفتاد و هفت سال پس از پیمان مشارکت روزولت- عبدالعزیز، تغییر شرایط کنونی مستلزم ارزیابی مجدد ارزش روابط برای هر دو طرف است، زیرا اگر اقدام فوری انجام نشود، روند شکافی که در حال حاضر وجود دارد، به احتمال زیاد سرعت می‌گیرد و به منافع هر دو کشور آسیب می‌زند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *