جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار دوباره لوکاشنکو به غرب و…

۱۴۰۱/۰۴/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تهدید لوکاشنکو به حمله ضد غرب در آستانه سالگرد استقلال بلاروس، هشدار به آمریکا در خصوص اقدامات غافلگیر کننده جدید پوتین، هشدار مقام ارشد نظامی استرالیا به چین، پاسخ منفی روسیه به عضویت ژاپن و آلمان در شورای امنیت، ادعای روسیه مبنی بر به دست گرفتن «کنترل کامل» منطقه لوهانسک، انتقال تروریست‌های داعش و جبهه النصره به اوکراین، آغاز کنفرانس بازسازی اوکراین امروز در سوئیس، واکنش دومای روسیه به استقرار پایگاه‌های ناتو در فنلاند و سوئد، کارزار حزب وطن ترکیه برای خروج این کشور از ناتو، ادامه  ناآرامی‌ها در ازبکستان، دستور پادشاه بحرین برای احداث مرکز تولیدات نظامی، حمله گسترده سایبری به سامانه مترو تل‌‌آویو، گانتز به دنبال نشت اطلاعاتی در دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی، تلاش ترکیه برای واردات گاز از ترکمنستان، آزمایش سامانه موشکی هدایت شونده متحرک در ترکیه برای اولین بار و  توصیه های چین برای حل مساله میانمار از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله: لوکاشنکو در آستانه سالگرد استقلال بلاروس تهدید کرد، اگر کشورش مورد حمله قرار گیرد، بی‌درنگ واکنش نشان خواهد داد. او تصریح کرد: کمتر از یک ماه پیش به واحدهای نظامی ارتش‌بلاروس دستور دادم مراکز تصمیم‌گیری در پایتخت‌های [کشورهای غربی] را هدف بگیرند. لوکاشنکو از ذکر جزییاتی بیشتر در این مورد خودداری کرد و تنها گفت: «به ما دست نزنید و ما هم به شما دست نخواهیم زد.» او پیش از آن ضمن متهم کردن اوکراین به “موشک‌پراکنی به خاک بلاروس” مدعی شده بود که ارتش بلاروس “تمامی حمله‌های موشکی را دفع کرده است”.

اسپوتنیک روسیه: معاون سابق وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت بین‌الملل، نسبت به غافلگیری های جدید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به آمریکا هشدار داد. جوزف نای، کارشناس سیاسی و معاون سابق وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت بین‌الملل هشدار داده که واشنگتن باید برای غافلگیری‌های جدید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه آماده شود. همانطور که نای می گوید، از سال 2017، ایالات متحده استراتژی امنیت ملی خود را بر رقابت با پکن و مسکو متمرکز کرده است. با این حال، او معتقد است، او دو مشکل دارد. اولین مورد، عدم وجود یک تقسیم بندی واضح بین روسیه و چین است، در زمانی که آنها دو کشور کاملاً متفاوت هستند.

خبرگزاری مهر : مقام ارشد نظامی استرالیا مدعی شد که چین به دنبال تصرف منطقه دریای جنوبی چین است، اما کانبرا شجاعت دفاع از منافع خود را دارد. «ریچارد مارلز»، وزیر دفاع استرالیا مدعی شد دولت چین به دنبال حاکمیت بر «دریای جنوبی چین» است، که این اقدام در تضاد کامل با «کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره حقوق دریا» است، اما استرالیا شهامت و شجاعت دفاع از منافع ملی خود را دارد. مارلز که این اظهارات را در گفتگو با شبکه اسکای‌نیوز بیان کرده، در این باره افزود: پکن و به خصوص اقداماتش در رابطه با دریای جنوبی چین تهدیدی مستقیم علیه استرالیا و همچنین علیه «نظمِ قانون‌محورِ جهانی» است.به گفته وزیر دفاع استرالیا یک‌سوم جریان کشتیرانی جهان از منطقه‌ای عبور می‌کند که پکن خواهان کنترل بر آن است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  سفیر روسیه در چین گفت، مسکو از افزایش سهم کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین در شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت می‌کند تا این شورا «دموکراتیک‌تر» شود. آندری دنیزوف، سفیر روسیه در چین گفت: شورای امنیت سازمان ملل در حال حاضر به صحنه‌ای برای کشورهای غربی بدل شده تا «پروپاگاندا» را ترویج داده و دیدگاه‌های خود را به عنوان حقیقت مطلق معرفی کنند. این کار به فعالیت این نهاد آسیب می‌رساند. سفیر روسیه که این سخنان را در دهمین مجمع صلح جهانی در پکن ایراد کرد، گفت: با این پیش‌زمینه، ضرورت اصلاح در سازمان ملل متحد جدی‌تر می‌شود. کشور من حامی گسترش شورای امنیت سازمان ملل بر اساس یک توافق گسترده است. این کار نیازمند افزایش سهم آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین است تا شورای امنیت نمایان‌گر خواست مردم جهان بوده و دموکراتیک‌تر شود.

ان. اچ.کی ژاپن: وزارت دفاع روسیه می گوید نیروهایش «کنترل کامل» لوهانسک را به دست گرفتند. لوهانسک یکی از دو منطقه همجوار شرقی در اوکراین است که نیروهای روسیه در برای تصرف آن بوده‌اند. این وزارتخانه طی بیانیه‌ای گفت که وزیر دفاع سرگئی شویگو به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور گفت که نیروهایش «کنترل کامل» لوهانسک را به دست گرفتند. وزارت دفاع روسیه پیشتر ادعا کرده بود که لیسیچانسک، شهری که به عنوان آخرین سنگر اوکراین در این منطقه تلقی می شود را تصرف کرده است.رهبر ستیزه‌جویان طرفدار روسیه در لوهانسک، لئونید پاسچنیک، روز یکشنبه در شبکه های اجتماعی اعلام کرد که این روز برای همیشه در تاریخ ثبت می شود. رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین روز یکشنبه در رسانه های اجتماعی اعلام کرد که تصمیم گرفت برای نجات جان سربازانش آنها را از لیسیچانسک بیرون بکشد.

خبرگزاری تسنیم : سفیر سوریه در روسیه گفت که آمریکا به همراه غرب و ترکیه تروریستهای داعش و جبهه النصره را از ادلب به اوکراین منتقل می‌کنند.«ریاض حداد» سفیر سوریه در روسیه اعلام کرد: غرب به رهبری آمریکا و با همکاری ترکیه، تروریست‌های داعشی و جبهه النصره را به اوکراین منتقل می‌کند. وی افزود: ما از انتقال تروریست‌های داعش و جبهه النصره از سوی آمریکا، غرب و ترکیه از ادلب به اوکراین غافلگیر نشدیم. زیرا این گروه‌های تروریستی با وجود اختلاف در اسامی، ابزاری در دست غرب علیه ملتهای صلح جو هستند. حداد گفت: به این شکل اوکراین به مرکزی برای تجمع تروریستها و عناصر سرسپرده تبدیل خواهد شد که تبعات منفی برای امنیت جهان به همراه دارد.از سوی دیگر برخی منابع وابسته به مخالفان سوری اعلام کردند که ترکیه همه مقدمات برای انجام عملیات نظامی در شمال سوریه را فراهم کرده است و این عملیات از تل رفعت و منبج در حومه شمالی و شرقی حلب شروع خواهد شد. هر لحظه ممکن است که عملیات نظامی شروع شود اما به احتمال زیاد پس از عیدقربان خواهد بود.

خبرگزاری ایرنا: کنفرانس بین‌المللی دو روزه بازسازی اوکراین امروز (دوشنبه) با یک طرح کلی مشابه «طرح مارشال» برگرفته از برنامه اقتصادی آمریکا که امکان برخاستن اروپای غربی را از ویرانه های جنگ جهانی دوم فراهم کرده بود به میزبانی سوئیس برگزار می شود. اوکراین پنجمین ماه جنگ را می‌گذراند و نه تنها نشانه‌ای از پایان آن به چشم نمی‌آید، بلکه هر روز تبعات تازه‌ای از آن در حوزه‌های مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی ظهور می‌کند. در تازه‌ترین تحولات نیز دیشب شهر لوهانسک در منطقه دونباس در شرق اوکراین سقوط کرد. «ولودیمیر زانسکی» که قرار است به رغم امید برگزارکنندگان کنفرانس به حضور فیزیکی اش همچون همیشه به شکل ویدئو کنفرانس در این نشست حضور یابد، مساله بازسازی مناطق آزادشده را «وظیفه‌ای به واقع سنگین» ارزیابی می کند.

خبرگزاری ایرنا:  درحالیکه موافقت ترکیه با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو مسیر دو کشور را برای عضویت در این ائتلاف تقریبا قطعی کرده است ، مجلس دومای روسیه گفت که استقرار پایگاه‌های ناتو در فنلاند و سوئد برای آنها مصونیت ایجاد نمی‌کند. ویاچسلاو ولودین رییس دومای روسیه روز دوشنبه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که استقرار پایگاه‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در فنلاند و سوئد نه تنها از آنها محافظت نمی‌کند بلکه امنیت ساکنان شهرهایی که میزبان زیرساخت‌های نظامی هستند را به خطر می‌اندازد. ولودین همچنین افزود که در صورت وقوع درگیری، حملات ابتدا به زیرساخت‌های نظامی دشمن انجام می‌شود.

خبرگزاری ایلنا: رسانه‌های ترکیه از کارزار گسترده حزب «وطن» در شهرهای اصلی این کشور برای خروج ترکیه از ناتو خبر دادند. روزنامه آیدینلیک ترکیه امروز -دوشنبه- گزارش داد که حزب میهن این کشور کارزار گسترده‌ای را در شهرهای اصلی برای خروج ترکیه از ناتو آغاز کرده است.این کمپن پس از آن راه‌اندازی شد که «دوغو پرینچک»، دبیرکل حزب وطن گفت که این حزب قصد دارد به دولت  پیشنهاد خروج از ناتو را بدهد. وی تاکید کرد که این اقدام برای آینده اقتصادی ترکیه مهم است. حزب وطن در پارلمان ترکیه نماینده‌ای ندارد، فعالانه از سیاست نزدیک ترکیه با فضای اوراسیا دفاع می‌کند و از آنکارا می‌خواهد که کریمه را به عنوان شبه‌جزیره روسی به رسمیت بشناسد.

العالم فارسی: در پی وقوع ناآرامی‌ها در منطقه خودمختار قره‌قالپاق ازبکستان و درگیری معترضان با پلیس هزاران نفر زخمی شدند.  یک مقام محلی ازبکستان اعلام کرد که هزاران نفر پس از ناآرامی‌ها در مرکز استان خودمختار قره‌قالپاقستان زخمی شده و به بیمارستان منتقل شده اند.«سلطان بیک ضیایف» رئیس وزارت بهداشت این منطقه در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی گفت که بیمارستان های شهر نوکوس مملو از بیمارانی است که دردرگیری با نیروهای امنیتی زخمی شده‌اند. از زمان شروع اعتراضات به جدایی این منطقه از ازبکستان تاکنون نگرانی‌ها مبنی بر سرکوب معترضان به دست نیروهای امنیتی افزایش یافته‌ است.«شوکت میرضیایف» رئیس‌جمهوری ازبکستان هرگونه جدایی این منطقه را رد کرده و معترضان را نیروهای بدخواه خوانده و آنها را به تلاش برای بی‌ثبات کردن و تضعیف وضعیت این کشور آسیای مرکزی متهم کرده است.

خبرگزاری فارس: پادشاه بحرین دستور داد تا یک مرکز نظامی برای توسعه تولیدات نظامی در ارتش این کشور تأسیس شود. حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین امروز یکشنبه، دستور تأسیس یک مرکز نظامی برای توسعه تولیدات نظامی در ارتش این کشور را صادر کرد. پایگاه خبری «الخلیج اونلاین» گزارش داد، حمد بن عیسی فرمان سلطنتی شماره 23 در سال 2022 را صادر کرد تا بر اساس آن، مرکز توسعه صنایع نظامی تأسیس شود. هدف از این مرکز، توسعه صنایع نظامی برای ایجاد و سازماندهی فعالیتهای ویژه تولیدات نظامی در ارتش بحرین است، از جمله طراحی، توسعه و اصلاح سیستمهای دفاعی و امنیتی با استفاده از تکنولوژیهای مدرن.

ایران پرس: منابع عبری زبان از حمله گسترده سایبری به سامانه‌ مترو «تل‌‌آویو» خبر دادند. منابع صهیونیستی طی ماه‌های گذشته گزارش‌هایی از چندین حمله سایبری به شرکت‌های مهمی در اراضی اشغالی منتشر کرده‌اند. منابع عبری زبان امروز (دوشنبه) حمله گسترده سایبری از خاک عراق با هدف قرار دادن سیستم عامل‌ها، مانتیورهای کنترلی و سرورهای متروی تل‌آویو را  گزارش داد.این چندمین بار است که وبگاه‌ها و سرورهای حکومتی رژیم صهیونیستی از مبدأ عراق هدف حمله سایبری قرار می‌گیرند.

الکوثرفارسی:  منابع عبری از ۱۰ مورد افشای اطلاعات حساس و محرمانه مرتبط با فعالیت‌های امنیتی رژیم صهیونیستی علیه ایران در دو ماه اخیر خبر داده و این رخداد را به منزله شکستی اطلاعاتی توصیف کرده اند. شبکه صهیونیستی کان شامگاه یکشنبه در گزارشی اعلام کرد: مقامات اسرائیلی به تازگی متوجه شده اند که در دو ماه اخیر ۱۰ مورد افشای اطلاعات حساس و محرمانه در ارتباط با فعالیت‌های امنیتی و تحرکات اسرائیل علیه ایران رخ داده است. بنابراین گزارش، در پی این رخداد خطرناک امنیتی برای رژیم صهیونیستی، بنی گانتز وزیر جنگ این رژیم خواستار انجام تحقیقات درباره علت این رخداد شده است.

آناتولی  ترکیه:  فواد اوکتای، معاون رئیس جمهور ترکیه طی نشست مطبوعاتی در سفارتخانه ترکیه در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان اعلام کرد که برای انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه در حال کار بر روی 3 گزینه بوده و مطالعات رو به اتمام است. وی با بیان اینکه روابط ترکمنستان و ترکیه قدمت سی ساله دارد، گفت: ترکیه اولین کشوری است که استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت و سفارت خود را در آنجا افتتاح کرد. اما ما یک تاریخ باستانی داریم که به خیلی قبل از آن بازمی‌گردد.

  تی .آر.تی ترکیه:  موشک هدایت شونده ملی ترکیه موسوم به آتماجا، برای اولین بار با سامانه موشکی هدایت شونده متحرک آزمایش شد. در پستی که در شبکه های اجتماعی وزارت دفاع ملی به اشتراک گذاشته شده، آمده است که پرتابه هدایت شونده ملی آتماجا برای اولین بار با سامانه موشکی هدایت شونده متحرک از خشکی به سمت هدف در دریا شلیک شد. در پستی که این شلیک موفقیت آمیز در دریای سیاه را اعلام نمود، تصویر این شلیک نیز جای داده شد.

رادیو چین:  وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین در باگان میانمار با پراک سوخون، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه کامبوج پیرامون اوضاع میانمار تبادل نظر کردند. وانگ یی از میانجی‌گری فعال کامبوج درباره مساله میانمار پس از آغاز ریاست دوره‌ای کامبوج در آ‌سه‌آن قدردانی کرد و به ویژه سه انتظار چین در این مورد را توضیح داد.وی تشریح کرد: اول؛ انتظار داریم چین و آ‌سه‌آن به طور مشترک در چهارچوب قانون اساسی و قوانین دیگر، آشتی سیاسی در میانمار را به پیش سوق دهند و تمام احزاب میانمار را تشویق ‌کنند تا با تمرکز بر اوضاع کلی ملی و منافع مردم، به طور منطقی و عملی، با تواضع و درک متقابل و همچنین توجه به خواسته‌های منطقی همه طرف‌ها، برای هر چه احیای ثبات و تحقق صلح تلاش کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *