جدیدترین مطالب

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

صهیونیست‌ها 3هزار فلسطینی را از غزه ربودند

یک سازمان حقوق‌بشری فاش کرد که رژیم اشغالگر از ابتدای تجاوزات وحشیانه خود به نوار غزه 3هزار فلسطینی را از این منطقه ربوده و آنها را در معرض انواع شکنجه‌های ضدبشری قرار داده است.

چتم‌هاوس: پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل موفقیت‌آمیز و حاکی از توانمندی بود

تهران- ایرنا- تارنمای اندیشکده انگلیسی چتم‌هاوس در مقاله‌ای به بررسی پیامدهای پاسخ تنبیهی پهپادی – موشکی چند ساعته ایران به رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت که این اقدام تا حد زیادی موفقیت‌آمیز بود و توانمندی ایران را نشان داد.

هشدار بورل به اسرائیل: رویارویی منطقه‌ای به نفع هیچ کس نیست

لندن – ایرنا – مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه اقدام تنبیهی ایران در پاسخ به تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری تهران در دمشق صورت گرفت، به تل‌آویو هشدار داد که با حمله تلافی‌جویانه، تنش‌ها در منطقه را تشدید نکند زیرا رویارویی منطقه‌ای به نفع هیچ کس نیست.

Loading
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در دهمین مجمع صلح جهانی تاکید کرد:

نیاز خلیج‌ فارس به ترتیبات جدید منطقه‌ای

۱۴۰۱/۰۴/۱۳ | خبر تاپ, خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درباره «امنیت و همکاری‌ منطقه‌ای در خلیج فارس» گفت: کشورهای منطقه خلیج فارس به اندازه کافی بالغ هستند که بتوانند بر اختلافات خود غلبه کنند، مکمل یکدیگر باشند و از طریق طراحی یک سازوکار امنیت منطقه‌ای رقابت‌های تاریخی خود را به همکاری تبدیل نمایند.

دکتر سید کمال خرازی در سخنرانی خود که به صورت مجازی در جلسه عمومی «نهادها و نظم منطقه‌ای» در دهمین مجمع صلح جهانی ایراد کرد، گفت: براساس بند 8 قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل متحد، دبیرکل آن سازمان موظف شده است از طریق مشورت با کشورهای منطقه سازوکاری را برای ارتقای امنیت و ثبات در منطقه خلیج فارس پیشنهاد دهد، ولی متاسفانه این وظیفه تا کنون مورد غفلت سازمان ملل قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌رغم برخی اختلافات جدی بین ایران و عربستان، معتقد است که این دو کشور می‌توانند مکمل ظرفیت‌های یکدیگر باشند، افزود: ما آمادگی کامل را برای گفتگو با دولت عربستان در همه موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای، داریم و خرسندیم که با مساعی جمیله دولت عراق، تاکنون چند دور گفتگو میان دولت‌های طرفین برگزار شده است.

 

اشتباه راهبردی همپیمانی با رژیم صهیونیستی
دکتر خرازی در ادامه با بیان اینکه «متاسفانه برخی از دولت های منطقه در یک اشتباه محاسباتی مهلک به دنبال باز کردن پای رژیم آپارتاید جنگ‌افروز اسرائیل به این منطقه هستند»، گفت: آن‌ها حتی از عادی‌سازی روابط فراتر رفته، در جهت هم‌پیمانی با رژیم صهیونیستی گام بر می‌‌دارند. این یک اشتباه راهبردی بزرگ است که زمینه تنش و درگیری را در منطقه با سرعتی سرسام‌آور بالا خواهد برد. جمهوری اسلامی ایران پیشاپیش نسبت به تبعات حضور اسرائیل در منطقه خلیج فارس هشدار می‌‌دهد و آن کشورها را مسئول هرگونه تبعات خطرناک آن می‌‌داند.

 

تحقق سازوکار امنیتی با توسل به اقدامات اعتمادساز
وی گفت: منطقه خلیج فارس نیازمند سازوکاری امنیتی است که از هژمونی هر قدرتی، چه منطقه‌ای و چه جهانی، ممانعت کند. برای محقق شدن چنین هدفی باید اقدامات اعتمادساز در حوزه‌هایی همچون مدیریت آب، حفاظت از محیط زیست، ایمنی هسته‌ای، امنیت انرژی، جهانگردی، همکاری اقتصادی، تجارت، سرمایه‌گذاری، ریشه کن نمودن فقر و توانمندسازی مردم در دستور کار همه کشورهای منطقه قرار گیرد.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه ایران همواره بر گفتگو به عنوان روشی کارآمد برای رفع سوء تفاهمات، حل منازعات و تقویت اشتراکات تأکید دارد، افزود: حرکت به سمت ایجاد یک «مجمع گفتگوی منطقه‌ای» به حل مشکلات امنیتی منطقه‌ کمک می‌نماید و گفتگوهای برادرانه، اما صریح و بی پرده میان کشورهای منطقه، بدون حضور و دخالت خارجی، کلید حل مشکلات است.


دهمین مجمع صلح جهانی به ابتکار مؤسسه روابط خارجی خلق چین و دانشگاه شینهوا در روزهای 11تا 13 تیرماه در پکن برگزار شد و تعداد زیادی از مقامات سیاسی کشورهای مختلف در آن شرکت و در سخنرانی‌های خود به بیان مواضع کشورشان پرداختند.
در ادامه این نشست، حاضران سوالاتی را از دکتر خرازی مطرح کردند. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به این سوال که ملاحظات ایران برای حفظ ساختارهای امنیت منطقه‌ای چیست، تصریح کرد: گفتگوهای میان کشورهای منطقه برای حل و فصل اختلافات ضروری است. توسل به زور برای حل مسائل قابل قبول نیست و حصول صلح، صرفا از طریق گفتگو قابل تحقق است.
دکتر خرازی در پاسخ به سوال دیگر یکی از شرکت‌کنندگان در این همایش مبنی بر اینکه با توجه به تجربه ایران در خصوص مقابله با تحریم‌ها، چشم‌انداز تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و همین طور شرکت‌های چینی را چطور می‌بیند؟ تصریح کرد: همان طور که خود مقامات آمریکایی اعتراف کرده‌اند، سیاست فشار حداکثری علیه ایران با شکست مفتضحانه مواجه شده که این امر مرهون تدابیر اتخاذ شده و مقاومت تحسین‌برانگیز ملت ایران بوده است. معتقدیم تحریم روسیه و چین هم با سرنوشت مشابهی مواجه می‌شود. تحریم‌ها بر اولویت‌ها و منافع ملی کشور تحت تحریم اثرگذار نیست. ایران تجربه خوبی در فائق آمدن بر تحریم دارد و به همکاری و رایزنی با روسیه و چین برای مقابله با تحریم ادامه خواهیم داد.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین در خصوص آینده و ظرفیت بالقوه همکاری ایران و چین بر مبنای سند همکاری 25 ساله بین دو کشور گفت: در این سند بر جنبه‌های مختلف همکاری میان دو طرف تاکید شده است و سازمان‌های ذیربط مشغول بسترسازی برای عملیاتی شدن آن هستند. این سند می‌تواند عاملی برای تقویت رفاه مردم دو کشور باشد؛ ضمن آنکه این همکاری میان ایران و چین می‌تواند به نفع همه کشورهایی باشد که در حوزه ابتکار یک کمربند – یک راه قرار دارند.
متن کامل این سخنرانی را با کلیک روی این لینک دریافت کنید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *