جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه روسیه: مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه درباره تنش‌های اخیر بین اسرائیل و ایران اظهار داشت: «مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست».

Loading

 رسانه‌ها؛ مقابله با ایران هدف اول لاپید و…

۱۴۰۱/۰۴/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: نخستین اظهارات نخست وزیر جدید رژیم‌صهیونیستی با محوریت ایران، تاکید وزیر جنگ رژیم اسرائیل بر تحقیق درباره منبع نشت اطلاعات مرتبط با ایران، نگرانی آلمان از تغییر توازن قدرت داخلی اتحادیه اروپا توسط اوکراین، بزرگترین شرکت انرژی آلمان در معرض ورشکستگی، تداوم حملات روسیه به شرق اوکراین، زمزمه لوکاشنکو برای ورود به جنگ اوکراین، نشست امروز چارچوب هماهنگی شیعیان عراق برای تعیین نخست وزیر، سفر دوباره نخست وزیر عراق به عربستان، پایان نشست سه روزه «لویه جرگه» افغانستان با صدور قطعنامه ۱۱ ماده‌ای، برگزاری  نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در لبنان، حمله تظاهرکنندگان به پارلمان لیبی در پی شکست مذاکرات صلح، اعلام  وضعیت فوق العاده  در جمهوری خودمختار  قره قالپاقستان در ازبکستان، خط و نشان بانک مرکزی اروپا برای تورم فزاینده منطقه یورو ، روایت رسانه های آمریکایی از نامزدی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴، برنامه فوق محرمانه «127e» آمریکا برای استفاده از نیروهای نیابتی در جنگ ها، چتر ضد پهپادی یونان علیه هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه و  اختلاف اسکاتلندی‌ها بر سر برگزاری دومین همه‌پرسی استقلال از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی در سخنانی گفت که مقابله با تهدیدهای ایران اولویت وی به شمار می‌آید. یائیر لاپید گفت: هر آنچه را که ضروری است برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای یا ارسال نیروهایش به مرزهایمان، انجام خواهیم داد.لاپید که این سخنان، اولین سخنرانی وی به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید درباره دستیابی به صلح با فلسطینیان نیز صحبت کرد.«یائیر لاپید» وزیر امور خارجه سابق رژیم صهیونیستی در حالی جایگزین «نفتالی بنت» و به عنوان نخست‌وزیر پیشبرد امور انتخاب شده که رژیم صهیونیستی با چالش‌ها و بی‌ثباتی‌هایی مواجه است. لاپید باید تلاش کند تا چهار ماه دیگر که موعد انتخابات کنست است، به پرونده‌هایی نظیر پیگیری وضعیت اسرای صهیونیست، مهار تورم و گرانی در سرزمین‌های اشغالی، رسیدگی به تنش‌های سیاسی با مخالفان، در راس آن‌ها «بنیامین نتانیاهو» و همچنین مدیریت مسائل مربوط به سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی مبادرت کند.

آناتولی  ترکیه:  بنی گانتز دستور داده تا درباره منبع نشت اطلاعات امنیتی و نظامی مرتبط با ایران تحقیق شود. به گزارش تلویزیون دولتی اسرائیل (KAN) بنی گانتز به مقامات ذیربط در این وزارتخانه دستور داده تا تحقیقاتی برای افشای منبع نشت اطلاعات اخیر که توسط سرویس‌های امنیتی به صورت مخفیانه صورت می‌گیرد، انجام شود، گفته شده این اطلاعات به سیاست پنهان‌کاری اسرائیل در مبارزه با ایران آسیب وارد می‌کند.در میان اطلاعات فاش شده، اختلاف نظر بین سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل موساد و واحد اطلاعات داخل ارتش، حمله سایبری به کارخانه آهن و فولاد ایران، رهگیری هواپیماهای بدون سرنشین در عراق و سفر آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل به مصر قرار دارد.

خبرگزاری فارس:  صدراعظم آلمان، به‌دلیل نگرانی از اینکه عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا می‌تواند توازن قدرت داخلی را به ضرر برلین تغییر دهد، خواستار تجدید نظر در معاهدات بنیانگذاران این اتحادیه شد.علی‌رغم ادعاهای کشورهای مهم اروپایی مبنی بر تمایل آنها برای عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، اما اکنون از نگرانی آلمان درباره تغییر توازن قدرت داخلی این اتحادیه توسط کی‌یف خبر می‌رسد.«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان، به‌دلیل نگرانی از اینکه عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا می‌خواهد سیستم رأی‌گیری تغییر کند تا اطمینان حاصل شود که بلوک‌های قدرت کشورهای اتحادیه اروپا نمی‌توانند برای تأمین بودجه اضافی از متحدان ثروتمند غربی‌شان تشکیل شوند.

خبرگزاری صدا و سیما: دو هفته پس از آنکه روسیه تامین گاز را کاهش داد، اولین شرکت بزرگ انرژی در آلمان موسوم به یونیپر در معرض ورشکستگی قرار گرفت.به گفته رسانه‌ها توقف فعالیت شرکت یونیپر، پیامد‌های ویرانگری برای حوزه انرژی در آلمان خواهد داشت. این شرکت مجبور است گاز را با قیمت‌های بسیار بالایی از منابع دیگری غیر از روسیه تامین کند.از آغاز سال جاری میلادی قیمت گاز در بورس آلمان دو برابر رشد داشته است، اما بر اساس قانون حمایت از مصرف کنندگان، شرکت یونیپر نمی‌تواند مازاد هزینه برای خرید گاز را به مشتریان تحمیل کند.

ان. اچ.کی ژاپن:  ارتش روسیه می گوید شهر لیسیچانسک در شرق اوکراین را کاملا محاصره کرده است. این شهر آخرین سنگر اوکراین در منطقه لوهانسک است.با این وجود، مقام های اوکراینی این ادعای روسیه را رد کرده و می گویند نبرد بر سر این شهر هنوز ادامه دارد. روسیه به منظور کنترل کامل لیسیچانسک، شرقی ترین بخش اوکراین، نظامیانی را در اطراف آن مستقر کرده است. روز شنبه، جدایی طلبان هوادار روسیه به رسانه های روسی گفتند نیروهای متحدین لیسیچانسک را کاملا محاصره کرده اند و اوکراینی ها دیگر قادر به گریز از این شهر نیستند.

خبرگزاری مهر :  رئیس جمهور بلاروس از حمله موشکی اوکراین به کشورش خبر داد اما اعلام کرد که همه موشک های شلیک شده از سوی کی یف رهگیری و نابود شده اند. «الکساندر لوکاشنکو» اوکراین را متهم کرد که ۳ روز پیش درصدد بود تا کشورش را با موشک هدف قرار دهد. وی خاطرنشان کرد که با این حال، مینسک و مسکو باید آماده باشند تا در صورت اقدام تهاجمی کشورهای غربی، پاسخی شفاف را از خود نشان دهند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک عضو ائتلاف “فتح” اعلام کرد که چارچوب هماهنگی امروز یکشنبه نشستی را برای مشخص کردن نخست وزیر جدید عراق برگزار می‌کند. علی الفتلاوی اعلام کرد که چارچوب هماهنگی امروز نشستی را با حضور همه جریان‌های متحد برای مشخص کردن نخست وزیر بعدی عراق، تشکیل خواهد داد. الفتلاوی گفت که جلسه یکشنبه با حضور تمامی احزاب سیاسی عضو چارچوب هماهنگی و برای تعیین نخست وزیر جدید عراق و نیز معاون اول رئیس پارلمان برگزار می‌شود.

خبرگزاری ایرنا: نخست وزیر عراق یکشنبه، بار دیگر به عربستان می رود. مصطفی الکاظمی در این سفر که برای اعلام نتایج سفرش به ایران، صورت می گیرد، با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و مقامات بلندپایه سعودی دیدار خواهد کرد.وی اعلام کرد که پیش بینی می شود که الکاظمی روز یکشنبه به شهر جده سفر کند.این خبر درحالی منتشر می شود که فؤاد حسین وزیرامورخارجه عراق روز پنجشنبه با بیان اینکه بغداد پیشنهاد تبدیل گفت‌وگوی پنهانی ایران و عربستان به مذاکرات آشکار و علنی را مطرح کرده است،گفت که سیاست خارجی ما موفق بوده و بسیاری از کشورها از آن حمایت می‌کنند.

خبرگزاری تسنیم:  نشست سه روزه «لویه جرگه» افغانستان که با عنوان «گردهمایی بزرگ علمای افغانستان» در کابل برگزار شده بود، با صدور قطعنامه 11 ماده‌ای به کار خود پایان داد. در مراسم پایانی این نشست که برای اولین بار به صورت مستقیم از رسانه‌های تصویری پخش می‌شد، مولوی مجیب‌الرحمان انصاری، امام جماعت شهرستان «گاذرگاه»، ولایت هرات، بندهای یازده‌گانه قطعنامه پایانی را برای حاضران قرائت کرد.وی در  بخشی از این قطعنامه گفت بر اساس اصل احترام متقابل ما از دخالت در امور سایر کشورها خودداری می‌کنیم و از سایر کشورها نیز می‌خواهیم در امور افغانستان دخالت نکنند.

تی .آر.تی ترکیه: نشست مشورتی وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در بیروت که با حضور جمعی از وزرای خارجه و نمایندگان کشورهای عربی آغاز به کار کرده بود، پایان یافت.در این نشست موضوعات اجلاس آینده سران عرب که قرار است نوامبر امسال در الجزایر برگزار شود، مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.همچنین در نشست فوق که پشت درهای بسته برگزار شد، مسئله فلسطین، عادی‌سازی روابط با اسرائیل، جنگ یمن و بحران‌های لبنان و لیبی و تونس از دیگر مسائلی بوده که مطرح شده است.

دویچه وله: به دنبال شکست مذاکرات صلح لیبی معترضان به خیابان آمدند و به پارلمان این کشور در طبرق حمله‌ور شدند. تظاهرکنندگان با تجهیزات سنگین در دیوار ساختمان پارلمان شکاف ایجاد کرده‌اند. معترضان با ورود به پارلمان اسنادی را که در دفاتر یافته‌اند به اطراف پراکنده‌اند. برخی از تظاهرکنندگان پرچم سبز رژیم ساقط شده معمر قذافی را به اهتزاز درآوردند. شهرهای لیبی از چند روز پیش با قطع مداوم برق روبرو بوده است. تولید گاز در این کشور واقع در شمال آفریقا اخیرا به شدت رو به کاهش گذارده است.

اسپوتنیک روسیه: در ازبکستان در قلمرو قره قالپاقستان وضعیت فوق العاده اعلام شد. شیرزاد اسدوف، معاون رئیس دولت، دبیر مطبوعاتی رهبر ازبکستان گفت که شوکت میرزایف، رئیس جمهور ازبکستان، پس از ناآرامی هایی که در آنجا رخ داد، از 3 ژوئیه تا 2 اوت در قلمرو خودمختاری قره قالپاقستان وضعیت فوق العاده اعلام کرده است. یک روز قبل، وزارت امور داخلی ازبکستان اعلام کرد که تظاهرات غیرقانونی در پایتخت جمهوری خودمختار قلمرو قره قالپاقستان در ازبکستان به دلیل اصلاحات در قانون اساسی این کشور برگزار شد، نظم عمومی برقرار شد و کار با ساکنان در جریان است.  وی گفت ، نیروهای خارجی در تلاش هستند تا بر اوضاع تأثیر بگذارند.

یورونیوز: رئیس بانک مرکزی اروپا. گفت که این بانک با افزایش تدریجی نرخ بهره در ماه‌های ژوئیه و سپتامبر مبارزه با افزایش سطح عمومی قیمت‌ها را آغاز می‌کند ولی اگر سرعت افزایش از حد انتظار فراتر برود، اجرای سیاست‌های تکمیلی را در پیش خواهد  گرفت. کریستین لاگارد در سخنرانی افتتاحیه مجمع بانک مرکزی اروپا در پرتغال، از بکارگیری سیاست‌های پولی پرقدرت‌تر برای مهار نرخ تورم در منطقه یورو خبر داد که رکورد ۸.۱ درصدی را شکسته است.  لاگارد گفت: تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، قیمت انرژی و مواد غذایی را تا سطحی فراتر از آن چه که در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ تجربه شده بود، بالا برده است.

رادیو چین:  رسانه های آمریکایی گزارش دادند که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا قصد دارد طی چند ماه آینده نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اعلام کند.  روزنامه نیویورک پست اعلام کرد که دونالد ترامپ قصد دارد طی ماه های آینده قصد خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند. شبکه سی ان ان نیمه ماه ژوئن گذشته به نقل از منابع مطلع اعلام کرده بود که ترامپ در حال بررسی اعلام نامزدی خود قبل از انتخابات میاندوره ای کنگره در نوامبر سال ۲۰۲۲ است. انتخابات میاندوره ای کنگره قرار است ماه نوامبر آینده برگزار شود و طی آن تمام اعضای مجلس نمایندگان و برخی از اعضای مجلس سنا انتخاب می شوند.

الکوثرفارسی:  برنامه فوق محرمانه آمریکا برای استفاده از نیروهای نیابتی در عملیات‌های خارجی افشا شد.  نشریه آمریکایی «اینترسپت» افشا کرد وزارت دفاع آمریکا ظرف چهار سال، چهارده عملیات محرمانه در غرب آسیا و آسیا-اقیانوسیه از طریق نیروهای خارجی و نیابتی انجام داده است.اینترسپت پیش‌تر نیز درباره استفاده پنتاگون از اختیار محرمانه موسوم به «127e» در کشورهای آفریقایی استفاده کرده است اما اکنون به اسنادی دست پیدا کرده که برای اولین بار به صورت رسمی تأیید می‌کند که دستکم ۱۴ مورد از این برنامه‌های سرّی را تا سال ۲۰۲۰، در غرب آسیا و منطقه آسیا-اقیانوسیه انجام داده است. به‌طور کلی، فقط بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، نیروهای آمریکایی ۲۳ مورد از این عملیات‌ها را در تمام جهان انجام داده‌اند.

ایران پرس: رسانه‌های یونانی شبانگاه شنبه از اجرای طرح مخفیانه برای مقابله پهپادهای ترکیه‌ خبر دادند. این طرح در دو ماه گذشته به صورت کاملا محرمانه اجرا شده است، یک چتر واقعی برای مقابله با پهپادهای ترکیه در جزایر و نقاط حساس سراسر یونان در حال راه‌اندازی است. این سامانه اساساً «کور کردن» پهپادهای تهدید کننده است تا آنها نتوانند ماموریت خود را کامل کنند. این در حالی است که روز دوشنبه طرح خرید سه فروند پهپاد  «ام کیو-۹» آمریکا با ایستگاه‌های فرماندهی آنها با هزینه‌ای حدود ۴۰۰ میلیون یورو به کمیسیون مربوطه در مجلس یونان ارائه می‌شود.

خبرگزاری ایلنا: نتایج یک نظرسنجی از وجود اختلاف بین مردم اسکاتلند بر سر برگزاری دومین همه‌پرسی استقلال از بریتانیا در سال ۲۰۲۳ خبر داد. این نظرسنجی که توسط پنل بیز برای روزنامه ساندی تایمز انجام شده است، نشان می‌دهد که ۴۴ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مخالفت خود را با برگزاری همه‌پرسی اعلام کرده‌اند، در حالی که ۴۳ درصد به برگزاری آن رای مثبت داده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *