جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

ببینید | ابتکار جدید کره برای افزایش نرخ ازدواج در جوانان؛ راه‌اندازی قطار سریع‌السیر!

دولت کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی این قطار به جوانان کمک کند که محل زندگی خود را از شهرهای بزرگ به حومه ها ببرند؛ تا بتوانند با کاهش هزینه‌های مسکن و زندگی، پول لازم را برای ازدواج و فرزندآوری به‌دست آوردند. البته در کنار موانع اقتصادی، دختران کره‌ای می‌گویند تمایلی به پذیرفتن وظایفی مادری ندارند./صداوسیما

Loading

 رسانه‌ها؛ تمرکز ناتو برای نخستین بار بر چین و…

۱۴۰۱/۰۴/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: بیانیه پایانی نشست سران ناتو در پایتخت اسپانیا  و واکنش چین، نگرانی پکن از گسترش ناتو به سمت منطقه آسیا-اقیانوسیه، تحریم های جدید آمریکا علیه چند شرکت چینی بابت همکاری با ایران، تاکید چین براجرای برجام از سوی آمریکا، سفر شی جینپینگ به هنگ‌کنگ، تاکید بایدن بر فروش جنگنده‌های اف-16 به ترکیه ، عقب نشینی روسیه از یک جزیره مهم استراتژیک  در اوکراین، بسته جدید کمک نظامی آمریکا به اوکراین، واکنش پوتین به استقرار نیروهای ناتو در فنلاند و سوئد، خشم روسیه از سخنان جانسون و احضار سفیر انگلیس، تصمیم دولت بریتانیا برای افزایش بودجه نظامی، انحلال «کنست» و تعیین زمان برگزاری انتخابات زودهنگام در فلسطین اشغالی، نشست شورای امنیت درباره برنامه هسته‌ای و موشکی ایران ، اقدام دیوان عالی آمریکا به محدود کردن اختیارات بایدن در مهار گازهای گلخانه ای و تظاهرات اعتراضی در سودان علیه حکومت نظامیان با ۹ کشته از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): ناتو برای نخستین بار چین را یک “چالش امنیتی” خواند.  سران ناتو در بیانیه پایانی نشست خود در مادرید چین را به عنوان یکی از اولویت‌های استراتژیک خود برای دهه آینده ذکر و اظهار داشتند ، سیاست‌های پکن “منافع، امنیت و ارزش های” آن را به چالش می‌کشد. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) همچنین از فنلاند و سوئد دعوت کرد تا به عضویت آن درآیند و روسیه را تهدیدی مستقیم برای این ائتلاف خواند.نشست سران ناتو در پایتخت اسپانیا روز چهارشنبه آغاز شد و به انتشار بیانیه سران این شرکت کننده در آن در مادرید و تصویب سند مفهوم استراتژیک این ائتلاف منجر شد. این بیانیه می گوید که اعضای ناتو با امضای پروتکل های الحاق برای دو کشور فنلاند و سوئد موافقت کردند.

خبرگزاری مهر :  وزارت خارجه چین با اشاره به اینکه سیاست پکن در مفهوم راهبردی جدید ناتو مغایر با منافع این ائتلاف نظامی عنوان شده، اعلام کرد که ایجاد جنگ و کشتار مردم دنیا هدف اصلی این اتحاد نظامی است.«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به مفهوم راهبردی جدید ائتلاف نظامی ناتو اعلام کرد که این ائتلاف چالشی فراگیر برای صلح و ثبات جهان است. ژائو ادامه داد که ناتو ادعا می کند که ائتلافی دفاعی است، اما در حقیقت به ادامه نفوذ خود و ایجاد درگیری و جنگ در مناطق جدید ادامه می دهد. وی تاکید کرد که دستان ناتو به خون مردم دنیا آغشته است. سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: مردم چین جنایت ناتو به رهبری آمریکا را در بمباران سفارت پکن در ۲۳ سال پیش فراموش نخواهند کرد اکنون ناتو دوباره شاخک های خود را به سوی منطقه آسیا و اقیانوسیه گرفته است و تلاشی بیهوده برای صدور ذهنیت جنگ سرد و رویارویی ائتلافی انجام می دهد.

تی .آر.تی ترکیه: سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که اقدام ناتو برای افزایش نفوذ خود در منطقه آسیا-اقیانوسیه نگران‌کننده است. جائو لی‌جیان در یک نشست خبری در پکن گفت: جمهوری خلق چین نسبت به مفهوم راه‌بردی جدید و اقدام ناتو برای افزایش نفوذ خود در منطقه آسیا-اقیانوسیه نگران است. وی افزود: ناتو چندین بار تاکید کرده است که یک ائتلاف منطقه‌ای بوده، به‌دنبال نفوذ ژئوپلیتیک نبوده و قصد گسترش به کشورهای دیگر نداشته، اما در سال‌های اخیر فعالیت‌هایی در راستای نفوذ به منطقه آسیا-اقیانوسیه انجام داده است.

خبرگزاری فارس: آمریکا برای چند شرکت چینی بابت همکاری با ایران محدودیت صادراتی وضع کرد. وزارت بازرگانی آمریکا نام ۱۲ شرکت مستقر در چین را به بهانه نقض تحریم‌ها علیه ایران و همکاری نظامی با این کشور در فهرست شرکت‌هایی که برای آنها محدودیت‌های صادراتی وضع می‌شود قرار داد. آمریکا در بیانیه‌ای چند روز پیش اعلام کرده اسامی ۱۲ شرکت مستقر در چین را به بهانه همکاری‌های نظامی با ایران در فهرست موسوم به «Entity List» قرار داده است.

ایران پرس:  نماینده چین در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که برجام محصول ۱۰ سال گفت‌وگو و دیپلماسی چندجانبه است که به تأیید شورای امنیت رسیده است. ژانگ جون در جلسه شورای امنیت گفت: ما از آغاز مجدد گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در دوحه استقبال می‌کنیم.جون افزود: هیچ جایگزین بهتری برای برجام وجود ندارد و گفت‌وگو، بهترین روش برای حل و فصل مسائل پیرامون برنامه هسته‌ای ایران است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در سفری دو روزه پنجشنبه به همراه همسرش و وانگ‌یی به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد بازگشت هنگ کنگ به حاکمیت ویژه پکن، تحت تدابیر شدید امنیتی و با قطار سریع‌السیر وارد این شهر شد. شی که از زمان شروع همه‌گیری کرونا، پکن را ترک نکرده، در مراسمی به‌ مناسبت بازگشت هنگ‌کنگ به حاکمیت چین در یک ژوئیه ۱۹۹۷ شرکت خواهد کرد. همزمان قرار است که مراسم تحلیف دولت جدید هنگ کنگ به رهبری جان لی روز جمعه برگزار شود. شی گفت که پکن به سیاست “یک کشور، دو سیستم” پایبند خواهد بود که به گفته او “باعث تضمین رفاه و ثبات درازمدت در هنگ کنگ” خواهد شد.

آناتولی  ترکیه: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا طی نشست مطبوعاتی پس از پایان اجلاس سران ناتو در مادرید، پایتخت اسپانیا، گفت: باید جنگنده‌های اف-16 را به ترکیه بفروشیم و نوسازی کنیم. برعکس آن به نفع ما نیست. بایدن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درباره فروش جنگنده F-16 به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه وعده داده یا نه، اظهار داشت: باید جنگنده‌های اف-16 را به ترکیه بفروشیم و نوسازی کنیم. برعکس آن به نفع ما نیست.

دویچه وله: روسیه که اواخر فوریه جزیره مار اوکراین را تصرف کرده بود اینک از خروج از این جزیره خبر داده است. وزارت دفاع روسیه در مسکو این اقدام را در نشانی از “حسن نیت” این کشور در جنگ علیه اوکراین خواند.ایگور کوناشنکف، سخنگوی این وزارت‌خانه اعلام کرد: «روسیه می‌خواهد با این کار نشان دهد که مانع صادرات غلات و محصولات کشاورزی اوکراین نخواهد شد.»پیش از این اوکراین از حمله به این جزیره خبر داده و گفته بود که سامانه دفاع هوایی کوتاه‌برد نوع “پانتسیر اس۱” را منهدم کرده است.جزیره مار، واقع در جنوب شهر بندری اودسا به لحاظ استراتژیک از اهمیت برخوردار است. این جزیره در دومین روز جنگ اوکراین در اواخر فوریه به تصرف روسیه درآمد

اسپوتنیک روسیه: بسته جدید کمک نظامی به اوکراین را اعلام نمود. بایدن گفت که ایالات متحده آمریکا در روزهای آینده 800 میلیون دلار به اوکراین کمک خواهد کرد.جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که ایالات متحده آمریکا در روزهای آینده یک “کمک نظامی” جدید 800 میلیون دلاری به اوکراین را اعلام خواهد کرد که شامل دفاع هوایی نیز می شود. بایدن افزود: در روزهای آینده، ما قصد داریم تخصیص (کمک دفاعی) به اوکراین را اعلام کنیم که این رقم بیش از 800 میلیون دلار شامل سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته، توپخانه و مهمات اضافی، رادارهای ضد باتری، مهمات اضافی برای اوکراین است.

ان. اچ.کی ژاپن: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هشدار داده است که اگر ناتو در فنلاند و سوئد نیرو و زیر ساخت مستقر کند این کشور واکنش نشان خواهد داد.پوتین روز پنجشنبه در ترکمنستان واقع در آسیای مرکزی با خبرنگاران گفتگو کرد. وی در پاسخ به سوالی در مورد تصمیم ناتو برای صدور دعوتنامه رسمی از فنلاند و سوئد جهت عضویت در ناتو، گفت روسیه مشکلی که با اوکراین دارد را با این دو کشور ندارد. پوتین گفت بین روسیه و این دو کشور همه چیز بخوبی پیش می‌رفت «اما اکنون تنش به وجود خواهد آمد».

العالم فارسی: وزارت امور خارجه روسیه سفیر لندن در مسکو را به دلیل سخنان بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در مورد ولادیمیر پوتین را احضار کرد. براساس بیانیه وزارت امور خارجه روسیه، مسکو با احضار دبورا برونرت سفر انگلیس، قاطعانه با اظهارات توهین آمیز مقامات بریتانیا نسبت به روسیه، رهبر آن، مقامات و همچنین مردم روسیه مخالفت کرد. روسیه با انتقاد از لفاظی توهین آمیز غیرقابل قبول اعلام کرد که در جامعه مؤدب رسم بر این است که از این قبیل سخنان عذرخواهی کنند. واکنش تند روسیه در حالی عنوان می شود که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس روز سه‌شنبه گفت که پوتین اگر زن بود که نیست، من واقعاً فکر نمی‌کنم که او دست به یک جنگ تهاجم و خشونت دیوانه‌وار می‌زد.

خبرگزاری ایلنا:  دولت بریتانیا تصمیم گرفت بودجه نظامی را در بسیاری از زمینه ها به ویژه در زمینه جنگ سایبری افزایش دهد و توانمندی‌های داخلی را در این زمینه تقویت کند.«بن والاس»، وزیر دفاع بریتانیا پیشتر از «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور خواست که بودجه دفاعی را تا سال ۲۰۲۸ به  میزان دو و ۵ دهم درصد از محل تولید ناخالص داخلی افزایش دهد، چرا که ارقام جدید منتشر شده از سوی ناتو نشان می‌دهد که نسبت هزینه‌های بریتانیا برای دومین سال متوالی کاهش یافته است. بن والاس همچنین خواستار افزایش تعداد نیروهای ارتش به رغم تعدیل اخیر نیروها شد و نسبت به کمبود پرسنل نیروی دریایی و هوایی و همچنین توپخانه راکتی دوربرد در آینده هشدار داد.

خبرگزاری تسنیم: منابع عبری گزارش دادند که پارلمان(کنست) رژیم صهیونیستی، اول ماه نوامبر را به عنوان زمان برگزاری انتخابات زودهنگام دیگری تعیین کرده است. نمایندگان رژیم صهیونیستی  اول ماه نوامبر (دهم آبان) را به عنوان زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در اراضی اشغالی تعیین کرده‌‌اند. پس از توافقات میان ائتلاف حاکم در تل‌آویو و مخالفان درخصوص انحلال کنست، انتظار می‌رود که قانون مربوط به آن امروز در قرائت‌های دوم و سوم تصویب شود و «یائیر لاپید» به جای «نفتالی بنت» نخست‌وزیر کابینه تل‌آویو معرفی شود. «نفتالی بنت» نخست‌وزیر مستعفی رژیم صهیونستی شامگاه چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در انتخابات آتی این رژیم نامزد نخواهد شد.

یورونیوز: جلسه شورای امنیت سازمان ملل در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا که بعد از حصول برجام و در درباره توافق هسته‌ای ایران صادر شده، روز پنجشنبه برگزار شد. در این نشست ریچارد میلز، معاون نماینده آمریکا ضمن ابراز تاسف از نتیجه بخش نبودن مذاکرات در دوحه تاکید کرد که توافق از ماه مارس روی میز قرار دارد و در صورتی که ایران خواسته‌های فرابرجامی خود را کنار بگذارد، می‌توان به روند کامل اجرای برجام بازگشت. نماینده آمریکا همچنین با اشاره به روند گفتگوهای دوحه تاکید کرد که ایران هیچ اضطرار زمانی را برای به نتیجه رساندن توافق نشان نداده است و با طرح درخواست‌های فرابرجامی، آمریکا و متحدانش را مایوس کرده است.در ادامه این نشست نماینده بریتانیا نیز نسبت به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی و تاکید کرد که تنش‌زایی هسته‌ای ایران به تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌الملل تبدیل شده است.

رادیو چین:  دیوان عالی آمریکا اختیارات بایدن را در مهار انتشار گازهای گلخانه ای محدود کرد. دیوان عالی آمریکا نحوه اعمال قانون ضد آلودگی هوا برای کاهش انتشار دی اکسید کربن از نیروگاه ها را محدود کرد. برخی از ناظران، این اقدام دیوان عالی را ضربه ای به مبارزات بایدن با تغییرات آب و هوایی می دانند. دادگاه آمریکا که اکثریت آن را محافظه کاران تشکیل می دادند، با ۶ رای موافق در برابر ۳ رای مخالف، رای داد که اختیارات اداره حفاظت از محیط زیست برای کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای در نیروگاه‌های ذغال سنگی و گازی که بخشی از قانون موسوم به «هوای پاکیزه» است، محدود ‌شود.

خبرگزاری صداوسیما:  شمار کشته‌های تظاهرات اعتراضی در سودان به ۹ نفر افزایش یافت. فعالان ضد حکومت نظامیان در سودان وعده داده بودند، روز پنجشنبه تظاهراتی گسترده برگزار کنند تا ارتش وادار شود حکومت را به غیرنظامیان واگذار کند. قدرت نظامی حاکم بر سودان که با کودتای ماه اکتبر به قدرت رسید، این کشور را که یکی از فقیرترین‌ها در جهان به شمار می‌رود، در رکود سیاسی و اقتصادی بسیار شدیدی فرو برده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *