جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

حماس: اسرای اسرائیلی را مجانی تحویل نخواهیم داد

محمد نزال عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت که این جنبش اسرای اسرائیلی را به رایگان آزاد نخواهد کرد. وی درباره مذاکرات آتش بس با اسرائیل گفت: مذاکرات روز دوشنبه غیرمستقیم آغاز شد، اما هنوز زود است که بگوییم به نتیجه می‌رسیم یا خیر.

امیرعبداللهیان: موضوع ارایٔه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از ایرانیان خارج از کشور را ادامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه با اشاره به تلاش دولت سیزدهم برای فراهم کردن حداکثر تسهیلات جهت تردد ایرانیان به وطن و سرزمین مادری، گفت: بی‌تردید موضوع ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

شهادت ۱۴ فلسطینی در حملات صهیونیست‌ها به رفح

در صد و شصت و پنجمین روز تجاوز اشغالگران صهیونیست علیه غزه، رژیم اشغالگر کشتار جدیدی در شهر رفح انجام داد و خانه‌ای در این منطقه را هدف قرار داد که منجر به شهادت چندین فلسطینی شد.

Loading

توافق تجارت آزاد میان اروپا و هند در سایه واقعیت‌های نوین ژئوپلیتیک

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اگرچه درباره چرایی بازگشت هند و اتحادیه اروپا به میز مذاکرات توافق‌نامه جامع تجارت و سرمایه‌گذاری بعد از یک وقفه طولانی، سوالات و فرضیه‌های متعددی شده است، اما به نظر می‌رسد علیرغم اهمیت مسائل اقتصادی و تجاری در سیاست خارجی طرفین، موضوع واقعیت‌های نوین ژئوپلیتیکی به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین محرک دهلی و بروکسل برای احیای مذاکرات و تلاش برای رسیدن به این توافق بوده است. حسین سیاحی- پژوهشگر مسائل بین‌الملل

برای نخستین بار در سال 2007 میلادی ایده انعقاد توافق‌نامه جامع تجارت و سرمایه‌گذاری میان اروپا و هند شکل گرفت. موضوعی که در نهایت به دلیل برخی اختلافات عمدتا اقتصادی نظیر پیمان‌های سرمایه‌گذاری و همچنین موضوع کاهش تعرفه‌های وارداتی هند، بعد از نزدیک به 16 دور مذاکره در سال 2013 بدون حصول نتیجه مسکوت ماند.

اما بعد از گذشت نزدیک به 9 سال، هند و اتحادیه اروپا اخیرا اعلام نموده‌اند که مذاکرات بسیار مثبت و امیدبخشی در راه انعقاد یک توافق‌نامه آزاد تجاری میان دو طرف در جریان است. مذاکراتی که امید می‌رود تا پایان سال 2023 میلادی به حصول توافق منجر شود و بتواند طیف متنوعی از مسائل اقتصادی نظیر تجارت، نشان‌های جغرافیایی و سرمایه‌گذاری‌های دوطرفه را در بر بگیرد.

مجموعه‌ای از عوامل سیاسی و ژئوپلیتیکی را می‌توان به عنوان دلایل نزدیکی دهلی و بروکسل در نظر گرفت. خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، جنگ اوکراین، بحران اقتصادی، انرژی و غذایی در جهان به واسطه آسیب‌پذیر بودن زنجیره تامین جهانی و همچنین ظهور چین و تلاش برای کسب قدرت بیشتر در سطح بین‌الملل را می‌توان از مهم‌ترین این عوامل در نظر گرفت.

برای اروپا، حمله روسیه به اوکراین و ظهور چین و وابستگی اتحادیه به این کشور را می‌توان اهم این موارد تلقی کرد. حمله روسیه به اوکراین، فارغ از موضوعات نظامی و امنیتی که اروپا و حتی هند به شدت از آن متاثر خواهند بود، تاثیرات خود را بر بخش انرژی و غذا نیز نشان داده است. چنین موضوعی سبب شده است که اروپا نیز بیدار شود.

بیداری بروکسل حالا سبب شده است که وابستگی این بلوک به چین و کسری تجاری شدید با این کشور که در سال 2021 میلادی به 249 میلیارد دلار رسیده است به یک موضوع حیاتی و امنیت زدا در جهت زنجیره تامین این ناحیه تبدیل شود. بدین سبب است که اتحادیه آنچنان که اورسلا فون درلاین، رئیس کمسیون اروپا اظهار می‌دارد، در راهبرد نوین خود باید تمرکزش را بر ایجاد رابطه با کشورهای خودی بگذارد.

از طرفی، هند نیز علیرغم شک و تردید به واسطه برخی منافعش نظیر وابستگی‌های تسلیحاتی و انرژی به روسیه، تمایل خود را به شراکت هرچه بیشتر در چارچوب و قوانین نظم بین‌الملل کنونی نشان داده است. قرارداد‌های دوجانبه با استرالیا و امارات متحده عربی، خرید تسلیحات از فرانسه و قرارداد امنیتی با انگلستان و همچنین مذاکرات اخیر با اتحادیه اروپا نشان داده است که تا حد زیادی، غرب و متحدان آن سمت و سوی سیاست خارجی و راهبردهای آینده دولت هند را تشکیل می‌دهند.

 

موانع و مشکلات

روشن است که موضوع مهار چین و جلوگیری از نفوذ این کشور در منطقه ایندوپاسیفیک به استراتژی مشترک دو طرف مبدل شده است. به طوریکه بروکسل از یک طرف می‌کوشد نفوذ خود را در این منطقه توسعه دهد و در مقابل هند نیز تلاش می‌کند در دکترین مهار چین در این منطقه نقش آفرینی کند.

اما در رابطه با موضوع قرارداد تجاری اخیر، تصور جایگزینی هند با چین در تجارت با اتحادیه اروپا حداقل در کوتاه مدت مقداری دور از واقعیت به نظر می‌رسد. دلیل آن هم، وزن بالای تجارت و سرمایه‌گذاری میان چین و اروپاست که در سال 2019 میلادی نزدیک به 200 میلیارد یورو و تقریبا 3 برابر حجم تجارت میان دهلی و بروکسل در همین سال بوده است. علاوه بر این، جابجایی کالا میان اروپا و چین 9 برابر بزرگتر از رقم جابجایی کالا با هند است.

چنین ارقامی حاکی از دشواری جایگزینی هند و چین برای اتحادیه است. به همین دلیل است که امانوئل لونا، سفیر فرانسه در هند با اشاره به آسیب‌ها و تهدیدهایی که تجارت با چین می‌تواند برای اروپا به ارمغان بیاورد اعلام نموده است که بازگرداندن برخی از تولیدات از چین به اروپا و یا تلاش برای جایگزین کردن دیگر کشورها با چین برای اروپا هزینه‌هایی در پی خواهد داشت.

از طرفی به نظر می‌رسد به دلیل حجم بالای خرید تسلیحاتی هند از روسیه و همچنین نیاز دهلی به خرید انرژی از مسکو، اروپا در متقاعد کردن دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند کار سختی در پیش رو داشته باشد. هرچند در صورت ناتوانی اروپا در متقاعد کردن هند، جبر و واقعیت‌های ژئوپلیتیکی نشان داده‌اند که حتی در سوق دادن دشمن‌های دیرینه به سوی یکدیگر توانمندند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *