جدیدترین مطالب

مسلمانان روهینگیا، قربانی سربازگیری اجباری

جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی سربازگیری اجباری حکومت نظامیان میانمار هستند. جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی طرح جدید سربازگیری اجباری ارتش حکومت نظامیان میانمار برای شرکت در جنگ داخلی شده اند.

“فراخوان یکپارچه” اتحادیه اروپایی از اسراییل برای خویشتنداری

"فراخوان یکپارچه" اتحادیه اروپایی از اسراییل برای خویشتنداری

اتحادیه اروپایی همچنین به تاکتیک وعده تحریم های شدیدتر علیه ایران متوسل شده است. انتظار می رود وزرای امور خارجه اتحادیه اروپایی، این روزها، درباره اعمال تحریم های بیشتر در همین هفته، اگر همه موافق باشند، گفت وگو کنند.موفق باشید!: غرب از سال ۱۹۷۹ در حال وضع تحریم علیه ایران است و تهران هم به دور زدن آنها خو گرفته تا فن آوری های نظامی اش را به پیش ببرد. تحریم ها بیشتر ارزشی نمادین دارند.
Loading

أحدث المقالات

وزیر اسرائیلی: برای خالی شدن زندان‌هایمان، باید اسرای فلسطینی را اعدام کنیم

بن گویر با انتشار یک پست در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: «مجازات اعدام برای خرابکاران (اسرای فلسطینی) راه حل اصلی شلوغی زندانهاست. من خوشحالم؛ زیرا دولت با پیشنهادی که دادم، موافقت کرد».

وزیر اسرائیلی: برای خالی شدن زندان‌هایمان، باید اسرای فلسطینی را اعدام کنیم

بن گویر با انتشار یک پست در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: «مجازات اعدام برای خرابکاران (اسرای فلسطینی) راه حل اصلی شلوغی زندانهاست. من خوشحالم؛ زیرا دولت با پیشنهادی که دادم، موافقت کرد».

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم / این تحریم‌ها، رهبران و نهاد‌های مرتبط با سپاه، وزارت دفاع و برنامه موشکی و پهپادی ایران را هدف قرار می‌دهند / ما به امنیت پرسنل و شرکای خود در منطقه متعهد هستیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران را در خصوص این مسأله پاسخگو می‌داند و در همین رابطه تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه این کشور اعمال می‌کند.

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم / این تحریم‌ها، رهبران و نهاد‌های مرتبط با سپاه، وزارت دفاع و برنامه موشکی و پهپادی ایران را هدف قرار می‌دهند / ما به امنیت پرسنل و شرکای خود در منطقه متعهد هستیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران را در خصوص این مسأله پاسخگو می‌داند و در همین رابطه تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه این کشور اعمال می‌کند.

Loading

 رسانه‌ها؛ بریکس خواهان مذاکره روسیه و اوکراین و…

۱۴۰۱/۰۴/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: بیانیه «بریکس» درباره مذاکرات روسیه و اوکراین، تاکید کشورهای عضو بریکس بر اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل، رایزنی اروپا-آمریکا درباره برجام در بروکسل، سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران ، حمایت رهبران کشورهای اتحادیه اروپا از نامزدی عضویت اوکراین و مولداوی  دراتحادیه اروپایی ، دوازده کشور اروپایی مشمول کاهش صادرات گاز از روسیه ، اظهارات دبیرکل ناتو درباره عضویت زودهنگام فنلاند و سوئد در ناتو، بسته کمکی جدید 450 میلیون دلاری آمریکا به اوکراین، تحریم‌های جدید انگلیس علیه روسیه ، ترافیک دیدارهای دیپلماتیک در پایتخت های عربی ، سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به آنکارا ، ادامه عادی سازی روابط  امارات و اسرائیل، تلاش کشورهای عربی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، رایزنی های لاوروف با رئیس جمهوری آذربایجان در خصوص مسائل منطقه ای، قطعنامه حزب جمهوری خواه تگزاس برای جدایی از آمریکا و ادامه نقض حقوق بشر در میانمار از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: سران کشورهای عضو گروه «بریکس» شامل اقتصادهای نوظهور، پنجشنبه شب در بیانیه پایانی نشست خود از برگزاری مذاکره میان روسیه و اوکراین حمایت کردند.در این بیانیه آمده است: «وضعیت در اوکراین را به بحث گذاشتیم و بر مواضع خود که در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل اعلام شده تأکید کردیم».سران بریکس شامل کشورهای برزیل، روسیه، چین، آفریقای جنوبی و هند اعلام کردند: «درباره تعمیق همکاری درباره رقابت‌ها میان کشورهای بریکس و ایجاد شرایطی برای رقابت عادلانه در زمینه تجارت جهانی و همکاری‌های اقتصادی توافق کردیم».چهاردهمین اجلاس سران پنج قدرت نوظهور اقتصادی موسوم به «بریکس» BRICS با محوریت «تقویت مشارکت با کیفیت بالای بریکس، آغاز دوره جدیدی برای توسعه جهانی» روز پنجشنبه به ریاست و میزبانی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین برگزار شد.

خبرگزاری ایرنا: کشورهای عضو بریکس خواستار اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل شدند.بر اساس بیانیه چهاردهمین اجلاس سران بریکس در پکن، رهبران این گروه خواستار اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف نمایندگی گسترده‌تر آن شدند.در این بیانیه آمده است: ما مجدداً متعهد می‌شویم که بحث اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل را دنبال کنیم و به کار برای احیای مجمع عمومی و تقویت شورای اقتصادی و اجتماعی ادامه دهیم و همچنین بر نیاز به اصلاحات جامع سازمان ملل از جمله شورای امنیت آن با هدف نمایندگی گسترده‌تر، مؤثرتر و کارآمدتر این شورا و افزایش نمایندگی کشورهای در حال توسعه به منظور پاسخگویی مناسب به چالش‌های جهانی تأکید می‌کنیم.

خبرگزاری فارس: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در یک شام کاری در بروکسل درباره برجام رایزنی کردند.«انریکه مورا»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه پنجشنبه از رایزنی «عمیق» با «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران درباره برجام خبر داد. مورا در حساب کاربری خود در توییتر با انتشار تصویری از این جلسه نوشت: «شام در بروکسل با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رابرت مالی. گفت‌وگوی عمیقی درباره برجام و چشم‌اندازهای منطقه‌ای در خاورمیانه در سطح وسیع‌تر داشتیم. مالی بر عزم راسخ آمریکا برای بازگشت به توافق تأکید کرد.»

خبرگزاری تسنیم: روزنامه العربی الجدید پنجشنبه شب نوشت جوزپ بورل  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «به احتمال زیاد» هفته آینده برای بحث درباره توافق هسته‌ای و از سرگیری مذکرات وین که بیش از سه ماه است به تعویق افتاده، به تهران سفر خواهد کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز  از سفر امشب جوزف بورل نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپایی به تهران برای دیدار با وزیر امور‌ خارجه کشورمان و برخی‌ دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

یورونیوز: رهبران کشورهای اتحادیه اروپا از نامزدی عضویت اوکراین و مولداوی حمایت کردند .اوکراین و مولداوی از دیشب با رای موافق سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، رسما نامزد عضویت در این اتحادیه شدند. این رای گیری در جریان نشستی در بروکسل انجام شد؛ در این نشست همچنین چشم‌انداز اروپایی گرجستان نیز تایید شد و این امیدواری بوجود آمد که گرجستان نیز در آینده و پس از اجرای تعهدات مدنظر اتحادیه اروپا، از موقعیت مشابهی برخوردار شود.رهبران اتحادیه اروپا، تصمیمِ گرفته شده در این روز را «تاریخی» و یک «پیروزی بزرگ» برای اوکراین و «یک روز خوب برای اروپا» توصیف کردند.ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز بصورت مجازی در این نشست حضور داشت و با سران اتحادیه و رهبران کشورها گفتگو کرد. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد عمیقا متقاعد شده است که تصمیم امروز، همه را در اتحادیه اروپا قویتر و اتحادیه اروپا را قدرتمندتر خواهد کرد.

دویچه وله: دوازده کشور اروپایی مشمول کاهش صادرات گاز روسیه شده‌اند. از دوازده کشوری که روسیه صادرات گاز به آنها را کاهش داده است ده کشور “هشدار مرحله اول” اعلام کرده‌اند. آلمان درصدد اعلام وضعیت هشدار مرحله دوم است. کرملین گفته واشنگتن از خروج دیپلمات‌های روسی از آمریکا ممانعت می‌کند.به گفته فرانس تیمنز، رئیس امور اقلیمی در اتحادیه اروپا در میان این دوازه کشور ۱۰ کشور از اعلام “هشدار اولیه” به شهروندان خود در مورد مصرف گاز خبر داده‌اند. این پایین‌ترین سطح هشدار و اعلام بحران است.

خبرگزاری ایلنا:  دبیرکل ناتو تاکید کرد که امکان تضمین برای عضویت زودهنگام ناتو و سوئد را ندارد. «ینس استولتنبرگ» ‌اعلام کرد که به دنبال الحاق سوئد و فنلاند به این پیمان است، اما نمی‌تواند تضمین کند که دو کشور به زودی عضو آن شوند.استولتنبرگ افزود: «هدف من این است که سوئد و فنلاند در سریع‌ترین زمان ممکن ‌به ناتو ملحق شوند اما نمی‌توانم آن را تضمین کنم».بر اساس این گزارش، دبیر کل ناتو اعلام کرد که وی با وجود مخالفت‌های ترکیه همچنان نسبت به ورود دو کشور به این پیمان خوش‌بین است. وی خاطرنشان کرد: «این اولین بار نیست که یک یا چند متحد ناتو با بقیه اختلاف نظر دارند».

آناتولی  ترکیه:  کاخ سفید از ارائه بسته جدید 450 میلیون دلاری کمک دفاعی جدید به اوکراین شامل سامانه‌های موشکی هیمارس و تسلیحاتی خبر داد. جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری اظهار داشت: ایالات متحده امروز بسته کمکی جدید 450 میلیون دلاری به اوکراین را به عنوان بخشی از تعهد خود برای دفاع از دموکراسی ارائه خواهد کرد.کربی با اشاره به اینکه بسته مورد بحث شامل سامانه‌های موشکی هیمارس (HIMARS) و تسلیحات و تجهیزات است، گفت: این کمک‌ها به اوکراین قدرت محافظت از سواحل و آبراه‌های خود را می‌دهد.وی در ادامه خاطرنشان کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین 13 بسته کمک دفاعی به کی‌یف ارائه کرده که مجموع ارزش آن به 6.1 میلیارد دلار می‌رسد.

رادیو چین: همزمان با تداوم تنش‌های غربی‌ها با مسکو بر سر اوکراین، رسانه‌ها از اقدام روز پنجشنبه دولت انگلیس در اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه خبر دادند.در  اطلاعیه دولت مبنی بر «اعلامیه به صادرکنندگان» اقدامات جدید دولت انگلیس برای ممنوعیت صادرات طیف وسیعی از کالاها و فناوری به روسیه، سوخت جت و اسکناس استرلینگ یا اسکناس‌های متعلق به اتحادیه اروپا فهرست شده است.بنا بر اعلامیه دولت انگلیس، ممنوعیت‌های جدیدی علیه روسیه در زمینه ارائه کمک‌های فنی، خدمات مالی، صندوق‌ها و خدمات واسطه‌ای در رابطه با واردات آهن و فولاد اعمال شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر امروز جمعه پس از سال‌ها قطع روابط بین دوحه و قاهره، به مصر سفر می‌کند و در آنجا برای اولین بار به صورت رسمی با عبدالفتاح السیسی دیدار خواهد کرد.تنش در روابط مصر و قطر پس از اجلاس «العُلا» در تاریخ ۵ ژانویه ۲۰۲۱ برای پایان دادن به حل بحران شورای همکاری خلیج فارس، رو به کاهش است.ژوئن ۲۰۱۷ چهار کشور عربی عربستان، مصر، بحرین و امارات، قطر را به حمایت از تروریسم متهم و این کشور را به مدت بیش از سه سال محاصره و تحریم کرده بودند.

تی .آر.تی ترکیه: وزیر امور خارجه اسرائیل برای گفتگوهای رسمی وارد آنکارا شد. یائیر لاپید امروز در وزارت امور خارجه با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه دیدار وپس از این دیدار هیأت ها نشست خبری مشترکی برگزار کردند.

اسپوتنیک روسیه: رسانه ها از نخستین پرواز رسمی هواپیمایی امارات از دوبی به مقصد تل‌آویو خبر دادند. شرکت هواپیمایی امارات پنج‌ شنبه شب اعلام کرد که نخستین پرواز این شرکت از مقصد دوبی به فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو انجام شد.شرکت هواپیمایی امارات با انتشار بیانیه‌ای کوتاه در صفحه اختصاصی خود در توییتر در این باره نوشت: ما به مقصد جدید خود، تل آویو رسیدیم.

الکوثرفارسی: معاون دبیرکل اتحادیه عرب از تلاش شماری از کشورهای عضو این اتحادیه برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب خبر داد. اتحادیه عرب در سال 2011 و در پی آغاز بحران در سوریه، تحت فشارهای امارات و عربستان عضویت سوریه را در این اتحادیه تعلیق و بیشتر کشورهای عربی نیز با بستن سفارتخانه هایشان، روابط دیپلماتیک خود را با دمشق قطع کردند. اکنون با پیروزی دولت “بشار اسد” رئیس جمهور سوریه بر تروریست ها و شکست توطئه عربی- غربی در این کشور، اتحادیه عرب و بسیاری از کشورهای عربی و منطقه در تکاپو برای از سرگیری روابط و بازگشایی  سفارتخانه هایشان در دمشق هستند.نشست آتی سران اتحادیه عرب قرار است 1 تا 2 نوامبر در الجزایر برگزار شود.

خبرگزاری صدا و سیما: سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سفر به جمهوری آذربایجان با الهام علی اف رئیس جمهور این کشور درباره مسائل منطقه یا دیدار و گفتگو کرد. رئیس جمهور آذربایجان در  دیدار با لاوروف گفت: امضا بیانیه اتحاد میان ” روسیه ” و ” جمهوری آذربایجان ” مرحله جدیدی در روابط دو کشور ایجاد کرده و روند مثبتی در روابط دو کشور را سبب شده است؛ و خوشبختانه تاکنون برای اجرای مفاد بیانیه کار‌های زیادی انجام شده است واین بیانیه تعیین کننده توسعه روابط خواهد بود.

خبرگزاری مهر : حزب جمهوری خواه تگزاس آمریکا به تازگی قطعنامه‌ای را تصویب کرده که در آن اعلام شده بایدن به طور قانونی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پیروز نشده است. جمهوری خواهان تگزاس همچنین خواستار اقدام عملی برای به رسمیت شناختن حق این ایالت برای جدایی از ایالات متحده شده است.«جاشوا بلانک»، مدیر تحقیقات پروژه سیاسی تگزاس در دانشگاه تگزاس در آستین در ارتباط با درخواست جدایی طلبانه جمهوری خواهان تگزاس می‌گوید: دعوت برای جدایی از آمریکا امری رایج است، با این حال، ترویج آن از بخش کوچک و نسبتاً منزوی حزب جمهوری خواه تگزاس نشأت می‌گیرد، هرچند این درخواست نه قانونی است و نه عملی، و بعید است که در میان نمایندگان کنگره در واشنگتن مورد توجه قرار گیرد. حزب جمهوری خواه تگزاس در بیانیه خود برای جدایی از آمریکا گفته است که جدایی از آمریکا ضروری است زیرا دولت فدرال به حق خودگردانی محلی این ایالت لطمه زده است.

ان. اچ.کی ژاپن: یک گروه مدافع حقوق بشر در میانمار می گوید از زمان کودتای نظامی در فوریه سال ۲۰۲۱ تا کنون بیش از ۲۰۰۰ نفر توسط ارتش کشته شده اند.انجمن حمایت از زندانیان سیاسی گفت تا روز چهارشنبه در مجموع ۲۰۰۷ نفر در نتیجه سرکوب ارتش کشته شدند. این گروه مدافع حقوق بشر می گوید بسیاری از این کشته شدگان در منطقه ساگاینگ در شمال غرب این کشور بوده است، جائی که درگیری ها بین ارتش و نیروهای هوادار دموکراسی ادامه دارد.این گروه می گوید ارتش برای حمله به روستاها از سلاح های سنگین استفاده می کند و ساکنان را شکنجه می کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *