جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

سخنگوی کاخ سفید: بر اساس حدس و گمان نظر نمی‌دهم

تهران- ایرنا- کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید روز جمعه (به وقت محلی) در جریان نشست مطبوعاتی خود با بیان اینکه من درباره گزارش‌ها و تحولات امروز در خاورمیانه نظری ندارم، گفت: من نمی‌توانم در این باره بر اساس حدس‌ها و گمان‌ها چیزی بگویم.

وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود + فیلم

نیویورک – ایرنا – حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «تور ونسلند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه گفت: (بنیامین) نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) از کنترل خارج شده است و باید مهار شود.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاشها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

Loading

رسانه‌ها؛ کنست و پایان دولت نوبتی در رژیم صهیونیستی و…

۱۴۰۱/۰۴/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: انحلال پارلمان رژیم اسرائیل برای برگزاری انتخابات زودهنگام، هشداربایدن درباره طولانی شدن جنگ اوکراین، توصیه عجیب فرمانده نیروی هوایی آلمان به کشورهای غربی، تاکید  شولتس بر تحریم‌های "بی‌سابقه" علیه روسیه،  بالا گرفتن اختلافات درون حزبی در ایتالیا بر سر بحران اوکراین، گفت‌وگوی وزرای خارجه ترکیه و آلمان درباره گسترش ناتو و تحولات اوکراین، اظهارات متناقض رئیس جمهور و نخست وزیر  فنلاند درخصوص عضویت این کشور و سوئد در ناتو، تاکید دوباره واشنگتن بر عضویت هرچه سریعتر فنلاند و سوئد در ناتو، تنش جدید در روابط آمریکا و روسیه، بحران سیاسی در فرانسه ، درخواست سازمان ملل از اسرائیل برای پایان کامل محاصره غزه، آشتی‌کنان عربستان و اردن با چاشنی ضد ایرانی، رویارویی جنگنده‌های یونان و ترکیه بر فراز دریای اژه، درخواست نخست‌وزیر لیبی از جامعه بین‌الملل برای عدم همکاری با دولت وحدت ملی، مشاهده ناوگان های روسی و چینی در حال دریانوردی در آبهای اطراف ژاپن و ظهور هفتمین قدرت فضایی جهان  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی: نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی با انحلال پارلمان این رژیم به عنوان اولین گام برای برگزاری انتخابات زودهنگام در اراضی اشغالی موافقت کردند. منابع خبری از جمله  شبکه «الجزیره»  خبر دادند که کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) با ۱۱۰ رأی موافق منحل شده است. همچنین  شبکه عبری زبان «کان»، انحلال پارلمان را تایید کرد. «نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» توافق کرده‌اند بر سر انحلال کنست در هفته آینده رأی‌گیری کنند و چنانچه این رأی‌گیری تصویب شود لاپید نخست‌وزیر موقت بعدی کابینه تل‌آویو خواهد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس‌جمهوری آمریکا با هشدار درباره طولانی‌ شدن جنگ اوکراین، گفت که هراسی ندارد با ادامه جنگ روسیه در اوکراین، ائتلاف غربی از هم بپاشد.جو بایدن در جمع خبرنگاران نسبت به طولانی شدن جنگ اوکراین هشدار داد و گفت که در نشست هفته آینده ناتو در مادرید درباره این بحران با متحدانش گفتگو خواهد کرد.وی در مورد احتمال اختلاف بین متحدان آمریکا در اروپا درسایه جنگ اوکراین، گفت: “نمی‌ترسم.”

خبرگزاری مهر : فرمانده نیروی هوایی آلمان به کشورهای غربی توصیه کرد ملزومات سیاسی بکارگیری سلاح هسته‌ای به بهانه جنگ اوکراین را فراهم کنند. ژنرال «اینگو گرهارتز» در جریان یک سخنرانی گفت که ناتو باید برای مقابله با تهدیدات هسته‌ای روسیه آماده باشد و بتواند در مقابل روسیه بازدارندگی ایجاد کند.فرمانده نیروی هوایی آلمان در مقدمه چینی برای توسل غرب به سلاح هسته‌ای به بهانه جنگ اوکراین گفت که در جهت ایجاد بازدارندگی قابل اعتماد، در صورت لزوم به ابزار و اراده سیاسی برای بکارگیری بازدارنده هسته‌ای نیاز داریم.گرهارتز در ادامه صحبت‌های خود را از لفافه خارج کرد و صریحاً گفت که اگر روسیه ابتدا حمله کند، کشورهای ناتو باید آماده باشند در صورت لزوم از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کنند.

دویچه وله: شولتس از تحریم‌های “بی‌سابقه” علیه روسیه دفاع کرد. اولاف شولتس در نمایشگاه روز صنایع آلمان در برلین گفت، تحریم‌های سنگینی که اتحادیه اروپا علیه روسیه وضع کرده، به اقتصاد آلمان نیز آسیب می‌زند. او اما این تحریم‌ها را ضروری دانست و گفت “همبستگی با متحدان بهای خود را دارد”.اولاف شولتس،تصریح کرد، این تحریم‌ها سخت و بی‌سابقه‌اند و “به ما هم آسیب می‌زنند”، اما “آزادی، دموکراسی و همبستگی با دوستان و متحدان بهای خود را دارد”. صدراعظم آلمان تاکید کرد که این کشور حاضر به پرداخت این هزینه است.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر خارجه ایتالیا در پی بالا گرفتن اختلافاتی با مقامات حزب دولتی جنبش پنج ستاره بر سر ارسال تسلیحات به اوکراین خروج خود از این حزب برای حمایت بیشتر از ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا را اعلام کرد.” لوئیجی دی مایو”، وزیر خارجه ایتالیا با توجه به تشدید اختلافات داخلی اعلام کرد که جنبش پنج ستاره را ترک می کند. وی به همراه همکارانش می خواهد یک گروه پارلمانی جدید تشکیل دهد که از دولت ماریو دراگی، نخست وزیر این کشور حمایت کند.خروج دی مایو از حزبش به دنبال اختلافات بین “جوزپه کونته”، نخست وزیر سابق ایتالیا و رئیس فعلی جنبش پنج ستاره از جمله بر سر تحویل تسلیحات به اوکراین رخ داد.

آناتولی  ترکیه: مولود چاووش‌اوغلو و آنالنا بائرباک، وزرای امور خارجه ترکیه وآلمان تلفنی گفتگو کردند. وزارت امورخارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای، روابط دوجانبه، گسترش ناتو و تحولات مربوط به اوکراین را محور گفتگوی چاووش‌اوغلو و بائرباک عنوان کرده است.

رادیو چین: رئیس‌جمهور فنلاند گفت : فکر نمی‌کنم پیش از سپتامبر عضو ناتو شویم.سائولی نینیسته رئیس‌ جمهور فنلاند در گفتگو با شبکه تلویزیون دولتی این کشور درباره روند عضویت هلسینکی در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: فکر نمی‌ کنم پیش از سپتامبر عضو ناتو شویم.رئیس‌ جمهور فنلاند در مورد انتظارات ترکیه از فنلاند به منظور حمایت از روند عضویت این کشور در ناتو اضافه کرد: شاهد پیشرفت در مذاکرات هستیم و گفتگوها ادامه دارد. فکر نمی‌ کنم در اجلاس سران ناتو در اسپانیا موفق به رسیدن توافق با ترکیه شویم. فکر نمی‌ کنم پیش از سپتامبر عضو ناتو شویم.

تی .آر.تی ترکیه: سانا مارین، نخست وزیر فنلاند پس از دیدار با آندری پلنکوویچ نخست وزیر کرواسی در زاگرب طی بیانیه‌ای اظهار داشت که معتقد است مشکل مخالفت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو قبل از نشست سران ناتو که در مادرید برگزار می‌شود، حل خواهد شد. مارین گفت که ناتو باید متحد باشد و فنلاند و سوئد ناتو را در درازمدت قوی‌تر خواهند ساخت.وی اظهار داشت که راه حل با سیاست درهای باز ناتو حاصل خواهد شد.

ایران پرس: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تمایل واشنگتن به انجام شدن هرچه سریعتر عضویت کشورهای فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خبر داد. «ند پرایس» شامگاه سه‌شنبه طی نشست خبری گفت آمریکا هیچ جدول زمانی مشخصی برای عضویت فنلاند و سوئد در ناتو تعیین نکرده اما می‌خواهد این فرایند به‌سرعت انجام شود. وی همچنین تصریح کرد که واشنگتن بخشی از مذاکرات جاری بین فنلاند، سوئد و ترکیه برای حل اختلافات موجود نیست، اما از بحث گسترده درباره این موضوع حمایت می‌کند.

خبرگزاری ایرنا: پس از اعلام دستگیری دو سرباز آمریکایی توسط نیروهای روسیه در خاک اوکراین و احتمال محکومیت آنها به اعدام، تنش در روابط مسکو و واشنگتن، وارد مرحله تازه‌ای شده‌ است.یک روز پس از اینکه کرملین اعلام کرد دو سرباز آمریکایی دستگیر شده در اوکراین را اعدام می‌کند، دولت «جو بایدن» ضمن ابراز خشم از روسیه خواست به قوانین بین‌المللی پایبند باشد. وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که مقام های این کشور درحال مذاکره با روسیه بر سر آزادی «الکساندر دروکه» ۳۹ ساله و «اندی هاین» ۲۹ ساله، دو اسیری هستند که داوطلبانه برای جنگ با نیروهای دولت اوکراین شرکت کرده‌بودند.

یورونیوز: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با استعفای الیزابت بورن، نخست‌وزیر این کشور مخالفت کرد.نخست‌وزیر فرانسه به دنبال ناکامی ائتلاف حامیان امانوئل ماکرون در کسب اکثریت مطلق کرسی‌های مجلس ملی از سمت خود استعفاء داد. احزاب حامی رئیس‌جمهوری فرانسه در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه بیشترین کرسی‌ها را در مجلس ملی به دست آوردند. با این حال عدم کسب اکثریت مطلق کرسی‌ها از سوی این احزاب بحرانی کم‌سابقه را رقم زده است. مخالفان دولت امانوئل ماکرون از عدم پذیرش استعفای الیزابت بورن انتقاد کرده‌اند. رئیس‌جمهوری فرانسه قرار است طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با سران احزاب حاضر در پارلمان گفتگو کند. او به این ترتیب امیدوار است تا بتواند حمایت لازم در پارلمان را برای اجرای برنامه‌های دولت الیزابت بورن به دست آورد.

خبرگزاری صدا و سیما: سازمان ملل متحد به مناسبت پانزدهمین سالروز آغاز محاصره نواز غزه از جانب رژیم صهیونیستی، از این رژیم خواست به محاصره این منطقه پایان دهد. استفان دوژاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت پانزدهمین سالروز آغاز محاصره نوار غزه، از اسرائیل خواست محاصره و تحریم این منطقه را به طور کامل لغو کند.استفان دوژاریک با درخواست از مقامات اسرائیل برای لغو کامل محاصره نوار غزه، افزود: هشتاد درصد از ساکنان نوار غزه به دریافت کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند و بیش از نیمی از جمعیت این منطقه در فقر و نداری زندگی می‌کنند.

خبرگزاری فارس: ولی‌عهد سعودی پس از مصر وارد اردن شد و با شاه این کشور درباره موضوعات مختلف به گفت‌وگو پرداخت.«محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی سه‌شنبه شب (دیشب) پس از مصر وارد اردن شد و با «عبدالله دوم» شاه این کشور دیدار کرد. این دیدار در پی بهبود روابط پس از تنش چندین ساله میان دو طرف به دلیل اختلاف‌نظر در نزاع‌های منطقه‌ای و نیز عدم تعهد ریاض به وعده‌ها در خصوص ارائه کمک به اردن صورت گرفت.ولی‌عهد سعودی و شاه اردن همچنین در خصوص نشستی که قرار است ماه آینده میلادی با مشارکت سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، عراق، اردن و مصر با حضور «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برگزار شود، بحث و تبادل‌نظر کردند.

العالم فارسی: وزارت دفاع یونان از رویارویی هوایی مستقیم جنگنده‌های یونانی با نیروی هوایی ترکیه و ۴۱ مورد نقض حریم هوایی این کشور توسط نیروی هوایی ترکیه خبر داد و اعلام کرد که روز سه شنبه، دو مورد از این تخلفات به نبرد با نیروی هوایی ترکیه بر فراز دریای اژه تبدیل شد. بنابر بیانیه وزارت دفاع یونان، در مجموع ۸ فروند جنگنده «اف-۱۶» و «اف-۴ فانتوم»، دو فروند پهپاد و یک هواپیمای تجسسی «سی‌ان-۲۳۵» ترکیه امروز بر فراز دریای اژه پرواز کردند.

خبرگزاری ایلنا: «فتحی باش آغا»، نخست‌وزیر دولت لیبی که از سوی پارلمان این کشور منصوب شده است، از جامعه بین‌المللی خواست تا با دولت وحدت ملی بر این اساس که دوره آن طبق جدول زمانی تعیین شده در نشست ژنو به پایان رسیده است، تعامل و همکاری نکند، زیرا این تعامل تهدیدی برای امنیت کشور به شمار می‌رود.باش آغا ‌با انتشار فایل‌های صوتی در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی گفت: «به منظور تقویت امنیت و ثبات، بر جامعه جهانی ضروری است که با دولت پایان یافته تعامل نکند چرا که این امر امنیت و حاکمیت کشور را تهدید می‌کند».

ان. اچ.کی ژاپن: نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن تایید کرد که پنج کشتی نیروی دریایی روسیه  پس از عبور از تنگه سوشیما، در دریای ژاپن به دریانوردی پرداختند.این تنگه یک آبراه بین‌المللی است که در آن کشتی‌های خارجی از جمله کشتی‌های جنگی مجاز به تردد هستند.روز یکشنبه مشاهده شد که این پنج کشتی پس از عبور از آبهای بین دو جزیره در استان اوکیناوا در جنوب غربی ژاپن در حال رسیدن به دریای چین شرقی بودند. منابع وزارت دفاع ژاپن می گویند گمان می رود این کشتی ها در یک رزمایش بزرگ در اقیانوس آرام شرکت کرده باشند. وزارت دفاع روسیه گفته بود که در ماه جاری رزمایشی را با حضور بیش از چهل کشتی انجام خواهد داد.

اسپوتنیک روسیه:  کره جنوبی در حال حاضر هفتمین کشور در جهان است که می تواند ماهواره ای یک تنی یا بیشتر را به مدار زمین پرتاب کند و در این زمینه به ایالات متحده، روسیه، فرانسه، چین، ژاپن و هند پیوسته است.کره جنوبی برای اولین بار موفق شد ماهواره هایی را با موشکهایی که خود طراحی است به فضا پرتاب کند.کره جنوبی حامل سبک وزن دو مرحله ای KSLV-2 را از پایگاه فضایی نارو به فضا پرتاب کرد و این موشک با موفقیت چندین ماهواره و چهار فضاپیما را در مدار زمین قرار داد.کره جنوبی در حال حاضر هفتمین کشور در جهان است که می تواند ماهواره ای یک تنی یا بیشتر را به مدار زمین پرتاب کند و در این زمینه به ایالات متحده، روسیه، فرانسه، چین، ژاپن و هند پیوسته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *