رسانه‌ها؛ ناتو به دنبال طرح جدید دفاع هوایی در ۲۰۲۳ و…

۱۴۰۱/۰۳/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تلاش ناتو برای اجرایی کردن برنامه چندملیتی دفاع هوایی و موشکی درسال 2023، آلمان آماده تقویت حضور نظامی در کشورهای حوزه بالتیک، رزمایش ناتو در منطقه بالتیک، تاکید زلنسکی بر راه حل جنگ برای پایان بحران اوکراین، اوکراین به دنبال خرید "گنبد آهنین" از رژیم اسرائیل، تصمیم روسیه برای تغییر مسیر صادرات غرب به شرق در واکنش به تحریم‌‌های اروپا، رزمایش مشترک روسیه و سوریه برای مقابله با ترکیه، انتقاد صهیونیست‌ها از اظهارات ضد ایرانی نفتالی بنت، بیانیه تروئیکای اروپا درباره برنامه هسته‌ای ایران و تکرار اتهام‌‌زنی‌های بی‌اساس،شکننده‌تر شدن ائتلاف حاکم در اسرائیل  با چهارمین استعفا در کابینه نفتالی بنت، نشست مهم چارچوب هماهنگی با ائتلاف «عزم» و اتحادیه میهنی کردستان عراق، مذاکرات ایران و عربستان درمسیر پیشرفت،سفر نیکلاس مادورو به ترکیه ، تصویب طرح پنج ساله تقویت قابلیت‌های دفاعی ژاپن، ورود فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی این کشور و کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان در ۲۰۲۲ از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  در پی حمله روسیه به اوکراین، ناتو دارد آماده می‌شود تا فاز بعدی برنامه چندملیتی دفاع هوایی و موشکی را که چندین سال بر روی آن‌ها کار کرده آغاز کند. اکنون ۱۵ متحد و شریک ناتو در برنامه استقرار سامانه دفاع هوایی GBAD که راه حلی در مقابل موشک‌هایی با برد بسیار کوتاه برد، کوتاه برد و میان برد است، عضویت دارند. کامیل گراند، معاون دبیرکل ناتو در امور سرمایه‌گذاری دفاعی گفت، این دو برنامه بخشی از تلاش‌های ما برای تقویت همکاری چندملیتی در میان متحدان هستند. وی افزود: دفاع هوایی حوزه‌ای است که طبق پیش‌بینی ما، همکاری متحدان در آن بسیار منطقی‌ است.۱۰ متحد و شریک ناتو در دیدار وزرای دفاع این اتحاد در اکتبر ۲۰۲۰ توافقی برای پیشبرد این برنامه امضا کردند. از آوریل ۲۰۲۲، پنج شریک دیگر نیز به آن‌ها پیوستند. گروه فعلی شامل بلژیک، دانمارک، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایتالیا، لتونی، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلوونی، اسپانیا، انگلیس و آمریکاست.

خبرگزاری ایرنا:  صدراعظم آلمان اعلام کرد کشورش آماده است بر اساس درخواست کشورهای حوزه دریای بالتیک، نیروهای بیشتری به لیتوانی اعزام کند. «اولاف شولتس» دیشب در نشست خبری مشترکی با رهبران کشورهای حوزه بالتیک در ویلنیوس عنوان کرد: ما آماده‌ایم تعهدات خود را تقویت کنیم و آن را به یک تیپ رزمی قوی تبدیل کنیم که بتواند به طور مشترک بازدارندگی و دفاع از تجاوز را در لیتوانی سازماندهی کند.این گزارش با اشاره به اینکه تیپ رزمی مورد اشاره شولتس حدود چهار هزار نیرو را شامل می‌شود، افزود: پیش از جنگ اوکراین، آلمان که هدایت گروه تاکتیکی چندملیتی ناتو در لیتوانی را برعهده دارد تعداد نیروها را از ۵۵۰ به یک هزار نفر افزایش داده بود.

آناتولی  ترکیه:  سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» برای تقویت موقعیت دفاع هوایی در لهستان و کشورهای حوزه بالتیک رزمایشی با نام “رامشتاین لگسی 22” برگزار می‌کند. این رزمایش دیروز آغاز و تا 10 ژوئن با استفاده از هواپیماهای جنگی، سامانه‌های دفاع هوایی و موشکی انجام می‌شود. علاوه بر لهستان، 17 کشور از متحدان و شرکای ناتو از جمله لیتوانی، لتونی و استونی در این رزمایش شرکت دارند. ناتو درباره این رزمایش اعلام کرد: پس از حمله روسیه به اوکراین، استفاده از موشک، پهپاد و هواپیماهای جنگی در نزدیکی مرزهای کشورهای عضو ناتو افزایش یافته و به دلیل احتمال اشتباه محاسباتی، منطقه ناتو در معرض تهدید قرار دارد.

دویچه وله: ولودیمیر زلنسکی می‌گوید، پایان جنگ روسیه علیه اوکراین تنها در “میدان‌نبرد” امکان‌پذیر است. او خواستار حمایت و ارسال تجهیزات نظامی بیش‌تر غرب شد و گفت، کی‌یف تسلیم روسیه نخواهد شد. رئیس‌جمهور ۴۴ ساله اوکراین با گریزی به کمبودهای فنی اوکراین در جنگ علیه روسیه تأکید کرد که بدون ارسال تجهیزات اضافی و کمک‌های غرب جبران لطمات برای کی‌یف دشوار است. ولودیمیر زلنسکی در گفت‌وگویی با روزنامه “فایننشال تایمز” که روز سه‌شنبه ۷ ژوئن (۱۷ خرداد) منتشر شد با تأکید بر این که مردم برای او اولویت دارند از غرب خواست، از حق حاکمیت اوکراین دفاع کند.

اسپوتنیک روسیه: اوکراین در نظر دارد تا سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین اسرائیل را خریداری کند. روزنامه اسرائیلی جروزالم پست به نقل از یوگنی کورنیچوک سفیر اوکراین نوشت که اوکراین می خواهد سامانه دفاع موشکی “گنبد آهنین” را از اسرائیل بخرد، در حالی که کی‌یف نیازی به “اهدا” سیستم دفاع هوایی ندارد. پیشتر ولودیمیر زلنسکی گفته بود که اوکراین از دفاع هوایی مدرن برخوردار خواهد بود که “حتی قوی تر از گنبد آهنین خواهد بود”. وی همچنین خاطرنشان کرد که سیستم دفاع هوایی اسرائیل برای اوکراین مناسب نیست. سفیر اوکراین در اسرائیل گفت: من از دولت اسرائیل می خواهم که از منطقه آسایش خود خارج شود و به واقعیت بازگردد. ما به کمک اسرائیل نیاز داریم.

یورونیوز: سه منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که روسیه به‌منظور دفع تحریم‌های اروپا و تأمین نیاز مشتریان آسیایی خود، صادرات نفت از بندر کازمینو در شرق این کشور را بیست در صد افزایش داده است. مسکو امیدوار است مسیر صادرات انرژی از غرب به آسیا را تغییر دهد، چرا که صادرات از طریق نفتکش از بنادر دریایی اروپایی گران تمام می‌شود و به دلیل تحریم‌های غرب علیه روسیه، کشتیرانی روسیه از این مسیر پیچیده خواهد بود. شرکت‌های چینی و هندی که بارها از تحریم‌های غرب علیه مسکو انتقاد کرده بودند در ماه‌های اخیر و در بحبوحه کاهش قیمت‌ها، از روسیه نفت بیشتری خریداری کرده‌اند. این افزایش، توان صادراتی روسیه از طریق خط لوله نفت «سیبری شرقی–اقیانوس آرام» در بندر کازمینو را از ۷۵۰ هزار بشکه در روز به ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد؛ چه‌بسا که در ماه جولای چیزی در حدود ۸۸۰ هزار بشکه از این مسیر صادر می‌شود.

العالم فارسی: روسیه و سوریه برای مقابله با هواپیماها و پهپادهای متخاصم تمرین هوایی برگزار کردند. نیروی هوایی سوریه با همکاری نیروی هوایی روسیه تمرین آموزشی (شبانه و روزانه ای) را در چارچوب هماهنگی و تمرین مشترک ارتش های دو کشور برگزار کرد.در این تمرین هوایی، هواپیماهای سوخوی 24، 34 و 35 نیروی هوایی روسیه و شش هواپیمای میگ 23 و 29 نیروی هوایی سوریه شرکت داشتند و مقابله با هواپیماهای دشمن فرضی و پهپادها در حریم هوایی سوریه را تمرین کردند.

خبرگزاری فارس:  محافل امنیتی رژیم صهیونیستی، از اظهارات ضد ایرانی روز گذشته نخست‌وزیر این رژیم و استفاده از استراتژی جدید علیه ایران به شدت انتقاد کردند.وبگاه روزنامه یدیعوت آحارانوت، در این راستا نوشت: اظهارات روز گذشته بنت در جلسه کمیسیون روابط خارجی و دفاعی پارلمان این رژیم (کنست)  به منزله « انگشت فرو کردن در چشم ایران، اقدامی غیر ضروری است که تنها انگیزه‌های ایران را برای وادار کردن اسرائیل به پرداخت بهای آن، افزایش می‌‌دهد».بنت در جلسه کمیسیون روابط خارجی و دفاعی پارلمان این رژیم (کنست) درخواستی ضدایرانی مطرح کرد و با متهم کردن ایران به انجام اقدامات تروریستی در منطقه، بیان کرد: «راهبرد اسرائیل در قبال ایران در سال گذشته شاهد تغییر بوده است. تهران خطوط قرمز از جمله غنی‌سازی ۶۰ درصدی را زیر پا گذاشته است؛ بی‌آن‌که به این اقدام واکنشی صورت بگیرد».

خبرگزاری ایلنا:  تروئیکای اروپا با تکرار برخی ادعاها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، طی بیانیه‌ای به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده‌اند که پیشرفت ابعاد این فعالیت‌ها، احیای برجام را با مانع رو‌به‌رو می‌کند. این سه کشور اعلام کرده‌اند که ایران در حال حاضر با دو هزار سانتریفیوژ پیشرفته قدرتمند در حال غنی‌سازی است و با استفاده از این سانتریفیوژها توان غنی‌سازی چندین برابر سریع‌تر از الگوی مجاز در قالب برجام، فراهم شده است. در این بیانیه همچنین ادعا شده است که غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصدی اورانیوم و تولید اورانیوم فلزی توسط ایران توجیه معتبر غیرنظامی ندارد و این امر، عاملی برای «نگرانی شدید» است چرا که این اقدام‌ها، زمان دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای را کوتاه‌تر کرده و بی‌اعتمادی به تهران را افزایش می‌دهد.

خبرگزاری مهر : با جدایی چهارمین عضو مطرح از کابینه «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، شرایط ائتلاف حاکم در عرصه سیاسی این رژیم شکننده‌تر از قبل شده است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی شامگاه گذشته از چهارمین استعفا در کابینه «نفتالی بنت»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی خبر دادند.بنابراین گزارش، با استعفای «ماتان سیدی» سخنگوی دفتر نخست وزیر از پست خود، چهارمین جدایی از کابینه نفتالی بنت در یک ماه اخیر به ثبت رسید.

خبرگزاری تسنیم: در راستای خارج کردن عراق از بن بست سیاسی کنونی، نشست مهمی میان چارچوب هماهنگی با اتحادیه میهنی و ائتلاف سنی عزم برگزار شد. هیئت هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی، ائتلاف «عزم» و اتحادیه میهنی کردستان عراق نشستی مشترک ترتیب داده و در خصوص اهمیت هماهنگی مواضع برای مقابله با «طرح‌هایی» که ثبات فرایند سیاسی را تهدید می‌کند، توافق کردند.هیئت هماهنگی نشستی با ائتلاف عزم به ریاست «مثنی السامرائی» و حزب اتحادیه میهنی کردستان به ریاست «بافل طالبانی» برگزار کرده و طی آن درباره وضعیت سیاسی کنونی و راهکارهای ارتقای آن با مشارکت دیگر گروه‌های ملی رایزنی کردند.

الکوثرفارسی: نخست وزیر عراق از پیشرفت در مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و عربستان خبر داد. «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در سخنانی تصریح کرد: عراق نقش مهمی در نزدیک کردن دیدگاههای کشورهای منطقه با میزبانی گفت وگو بین عربستان و ایران بازی کرده است. وی افزود: مذاکرات ایران و عربستان که در بغداد برگزار شد، “به مراحل پیشرفته ای رسید”.پیشتر «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق نیز گفته بود که مذاکرات بین عربستان و ایران “مثبت” بوده است.

تی .آر.تی ترکیه: نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا بنابه دعوت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور به ترکیه سفر خواهد کرد.  در مذاکرات اردوغان و مادورو، روابط دوجانبه ترکیه و ونزوئلا با تمامی ابعادش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.انتظار می‌رود در مذاکرات همچنین در مورد مسائل منطقه‌ای و جهانی بحث و تبادل‌نظر شود.

ان. اچ.کی ژاپن: دولت ژاپن سیاست های کلی سال جاری برای مدیریت اقتصادی و مالی، از جمله طرحی برای تقویت توان دفاعی این کشور را تصویب کرده است. اعضای کابینه ژاپن با اشاره به هدف کشورهای عضو ناتو مبنی بر صرف حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود در امور دفاعی، می گویند ژاپن ظرف پنج سال آینده، توانایی های دفاعی خود را از بنیاد تقویت خواهد کرد.همچنین در این سیاست ها به تایوان اشاره شده است. این اولین باری است که در سیاست های سالانه ژاپن به تایوان اشاره شده است.

رادیو چین: فضاپیمای شن جوئو-14 چین با موفقیت پرتاب و با رسیدن به محل مورد نظر با موفقیت به بخش اصلی ایستگاه فضایی چین با نام «تیان هه» متصل شد.مجموعه اقدامات فوق در یک حرکت تکمیل شد و نشان می‌دهد فناوری فضاپیمای سرنشین‌دار چین بسیار تکامل‌یافته است. این بار، سه فضانورد به نام‌های «چن دونگ»، «لیو یانگ» و «تسای شیو جه» وارد ایستگاه فضایی چین شدند. چن دونگ وظیفه فرماندهی را در این سفر فضایی بر عهده دارد.

خبرگزاری صدا و سیما: بانک جهانی پیش‌بینی خود را درباره رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۲ به دلیل جنگ اوکراین به شدت کاهش داد. بانک جهانی روز سه شنبه پیش بینی خود را درباره رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۲ به دلیل جنگ اوکراین به شدت کاهش و درباره افزایش تورم هشدار داد که به معنی طولانی‌تر شدن دوره رشد ضعیف اقتصادی و تورم بالا به ویژه در کشور‌های با درآمد پایین است. بانک جهانی در گزارش خود در خصوص دورنمای اقتصادی جهان هشدار داد: “اقتصاد جهان قرار است بیشترین کاهش رشد را در بیش از ۸۰ سال گذشته تجربه کند”.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *