جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

Loading

رسانه‌ها؛ گسیل جنگ افزار بیشتر به اوکراین و…

۱۴۰۱/۰۳/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: حمایت بایدن از ارسال سلاح و موشک‌های پیشرفته‌تربه اوکراین، کمک نظامی دانمارک و سوئد به ارتش اوکراین، مخالفت کشورهای عمده اتحادیه اروپا باعضویت اوکراین در این اتحادیه، دیدار دبیرکل ناتو با مقامات عالی‌رتبه آمریکا، قطع صادرات گاز روسیه به آلمان و دانمارک، رزمایش اتمی ارتش روسیه در شمال شرق مسکو، طرح شولتز برای تبدیل ارتش آلمان به بزرگترین ارتش اروپایی، تاکید کیسینجر بر همزیستی مسالمت آمیز چین و ایالات متحده، تلاش جمهوری‌خواهان برای مشروط کردن برجام به قطع روابط ایران- چین، چالش بلکزیت این بار در کاخ سفید، هشدار واشنگتن به آنکارا درخصوص عملیات نظامی در سوریه، لغو رزمایش های ترکیه  با ناتو در دریای سیاه، استقبال وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی از بازگشت تل‌آویو به قاره آفریقا، تصمیم طالبان برای تغییر پایتخت افغانستان، ادامه لفاظی های بنت درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، بازتاب انتخاب مجدد نبیه بری به ریاست  پارلمان لبنان و پیروزی مهم حزب‌الله و تلاش رهبران اتحادیه اروپا برای حل بحران غذا در جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد قصد دارد سامانه‌ها و مهمات موشکی پیشرفته‌تری را در اختیار اوکراین قرار دهد تا بتواند اهدافی را با دقت بیشتری در میدان نبرد در داخل خاک اوکراین مورد حمله قرار دهد. جو بایدن در نیویورک تایمز نوشت : آمریکا تلاشی برای برکناری ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نخواهد داشت. ما به دنبال جنگ بین ناتو و روسیه نیستیم.  اگرچه من با آقای پوتین مخالفم و اقدامات او را تحریک آمیز می‌دانم، اما ایالات متحده تلاشی برای برکناری او در مسکو نخواهد کرد.»رئیس جمهور آمریکا با قاطعیت بر تعهد خود نوشت: «تا زمانی که ایالات متحده یا متحدان ما مورد حمله قرار نگیرند، ما مستقیماً درگیر این درگیری نخواهیم بود، چه با اعزام نیروهای آمریکایی برای جنگ در اوکراین و چه با حمله به نیروهای روسیه».بایدن همچنین قول داد واشنگتن اقدام به ارسال فوری مقادیر زیادی سلاح و مهمات به اوکراین کرد تا بتواند در میدان نبرد بجنگد و جایگاه قوی‌تری در میز مذاکره به دست آورد زیرا هر مذاکراتی منعکس کننده واقعیت روی زمین است.”

تی .آر.تی ترکیه: مورتن بودسکوف وزیر دفاع دانمارک اعلام کرد که کمک نظامی 2 میلیارد کرونی به اوکراین شامل تسلیحات و سایرتجهیزات نظامی است. بودسکوف اعلام کرد که کمک نظامی 2 میلیارد کرونی به اوکراین شامل تسلیحات و سایر تجهیزات نظامی است.دولت سوئد نیز اعلام کرد که در چهارچوب محرمانه بودن، کمک نظامی جدیدی به اوکراین ارسال خواهد کرد. سوئد پیش از این 5 هزار اسلحه ضد تانک AT4، 5 هزار جلیقه فولادی، 5 هزار کلاه ایمنی نظامی و غذای آماده برای 135 هزار سرباز به اوکراین ارسال کرده بود.

خبرگزاری ایلنا: نخست‌وزیر ایتالیا گفت که کشورهای عمده اتحادیه اروپا مخالف وضعیت نامزدی اوکراین در این اتحادیه هستند.«ماریو دراگی»، گفت: «تقریبا همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با اعطای وضعیت نامزدی برای پیوستن به این اتحادیه به اوکراین مخالفند.» وی افزود: «در ماه‌های اخیر ‌برای اجرای این طرح‌ مفاهیمی مبنی بر جایگزینی وضعیت نامزدها با فرمول‌هایی مانند ‌تعلق به یک خانواده مشترک اروپایی‌ یا گروهی از کشورها در انتظار.. (الحاق) مطرح شده است. من معتقدم که این مفاهیم برای اوکراینی‌ها غیرقابل قبول است. اما کشورهای دیگر که سال‌ها در صف ورود به این اتحادیه بوده‌اند، هنوز به این موضوع مشکوک نگاه می‌کنند.»

خبرگزاری تسنیم: دبیرکل ناتو امروز با برخی مقامات عالی رتبه آمریکا از جمله وزیر امور خارجه این کشور دیدار می‌کند. پس از گذشت نزدیک به دو هفته از دیدار مقامات عالی رتبه فنلاند و سوئد با جو بایدن درباره پیوستن به ناتو،«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز با برخی مقامات عالی رتبه آمریکا از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور دیدار می کند.ناتو اعلام کرد قرار است استولتنبرگ پس از دیدار با بلینکن، یک نشست مطبوعاتی برگزار کند و روز پنج شنبه نیز با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی دیدار و گفتگو کند.این دیدارها در حالی برگزار می شود که بایدن اوایل ماه جاری میلادی با رئیس جمهور فنلاند و نخست وزیر سوئد دیدار و با آنها درباره پیوستن به ناتو گفتگو کرد.

یورونیوز: گازپروم روسیه صادرات گاز به شل آلمان و بزرگترین شرکت انرژی دانمارک را قطع می‌کند.راشاتودی، رسانه دولتی روسیه اعلام کرد که گازپروم صادرات گاز را به کمپانی شل آلمان و اورستد، بزرگترین شرکت انرژی دانمارک متوقف می‌کند. به‌گفته راشاتودی دلیل این اقدام امتناع این دو شرکت از پرداخت پول گاز به روبل است. در بیانیه‌ای که گازپروم روسیه منتشر کرده آماده است: «از آن جایی که شرکت اورستد تا پایان روز کاری ۳۱ مه بهای گاز دریافتی ماه آوریل را پرداخت نکرده است، فروش گاز به این شرکت متوقف می‌شود.»بیش از دو سوم گاز مصرفی در دانمارک از این طریق تامین می‌شود.

خبرگزاری مهر : وزارت دفاع روسیه از رزمایش اتمی ارتش این کشور در منطقه ایوانوو در شمال شرقی مسکو خبر داد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیروهای ارتش روسیه رزمایشی اتمی را در منطقه ایوانوو در شمال شرقی مسکو برگزار می‌کنند.بنابر اعلام وزارت دفاع روسیه، در این رزمایش موشک‌اندازهای بالستیک از نوع یارس مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در این رزمایش یک هزار نیروی ارتش روسیه مشارکت خواهند داشت.هنوز جزئیات بیشتری از این خبر اعلام نشده است.

ایران پرس:  اولاف شولتز، صدراعظم آلمان اعلام کرد که برنامه این کشور برای سرمایه گذاری 100 میلیارد یورویی در ارتش این کشور به برلین اجازه می‌ دهد تا نیروی رزمی خود را به میزان قابل توجهی گسترش دهد. شولتز افزود، این اقدام ارتش آلمان را به بزرگترین ارتش اروپا در میان اعضای ناتو تبدیل می‌ کند. فراکسیون‌ های اصلی پارلمان آلمان با سرمایه گذاری برای تقویت و تجهیز ارتش این کشور موافقت کرده اند. اولاف شولتز از تصویب این لایحه استقبال کرد و گفت که میلیاردها یورو اضافی، ارتش را به نیروی جنگی تبدیل می‌ کند که می‌ تواند ماموریت دفاعی خود را بهتر از همیشه انجام دهد. صدراعظم آلمان در اواخر فوریه 2022، چند روز پس از حمله روسیه به اوکراین، پیشنهاد ایجاد صندوق ویژه نظامی را داده بود. آلمان در حال حاضر چهارمین نیروی نظامی بزرگ را در میان اعضای ناتو دارد. دو کشور غیر اروپایی یعنی آمریکا و ترکیه در مقام اول و دوم هستند.

رادیو چین: هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده گفت که چین و ایالات متحده به عنوان قدرت های بزرگ باید اصل همزیستی را برقرار و مشترکا از رویارویی اجتناب کنند. کیسینجر در سمینار «کیسینجر و روابط چین و آمریکا» که دیروز به صورت ویدیویی برگزار شد، شرکت و دیدگاه های فوق را در مورد روابط کنونی چین و آمریکا بیان کرد. وی خاطرنشان ساخت: چین دارای تاریخ هزاران ساله است و حاکمیت و سیاست خارجی چین مبتنی بر هزاران سال است، آمریکا نسبتا جوان است و سیاست هایش مبتنی بر مبانی عمل گرایانه پیش می رود، در این صورت دو کشور باید راهی برای همزیستی و اجتناب از رویارویی بیابند، زیرا رویارویی بین دو طرف ممکن است به درگیری یا حتی درگیری نظامی منجر شود و ما باید از آن اجتناب کنیم.»

خبرگزاری فارس: گروهی از سناتورهای جمهوری‌ خواه لایحه‌ای را ارائه کرده‌اند که برجام را به تأیید دو سوم سناتورهای آمریکایی و قطع روابط ایران و چین مشروط کنند. روبیو سناتور جمهوری خواه در توجیه ارائه طرح ضدایرانی خود گفت: «احیای توافق هسته‌ای با ایران نه تنها به نفع رژیم تهران است، بلکه به طور مشابه به حزب کمونیست چین پاداش می‌دهد و آن را غنی می‌کند. ما نمی‌توانیم به دولت بایدن اجازه دهیم که همچنان به واگذاری امتیاز به دیکتاتورها در قبال وعده‌های توخالی ادامه دهد. این خطرناک و ضد آمریکا است».بر اساس این گزارش، سناتور «ریک اسکات»، «بیل کسیدی»، «تام تیلیس»، «مایک براون» و «تد کروز» از حامیان اصلی این لایحه هستند و «باب گود» نماینده کنگره نیز، لایحه‌ای مشابه را در مجلس نمایندگان آمریکا ارائه کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما: برخی کارکنان کاخ سفید استعفای جمعی کارکنان آفریقایی تبار را “بلکزیت” (خروج سیاه پوستان) نامیدند و آن را با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا “برگزیت” مقایسه کردند. از نخستین آفریقایی تبار‌هایی که کاخ سفید را ترک کرده است، “سیمون ساندرز” دستیار “کاملا هریس” معاون رئیس جمهور آمریکا است.کناره گیری آفریقایی تبار‌های کاخ سفید می‌تواند تحقق شعار‌های های دولت بایدن را در زمینه ترویج کثرت گرایی و فرصت دادن به اقلیت‌ها با چالش مواجه کند.

خبرگزاری ایرنا: آمریکا در هشداری به ترکیه تاکید کرده که عملیات جدید نظامی آنکارا در سوریه آرامش و ثبات منطقه را تضعیف می کند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت که هرگونه حمله جدید ترکیه به شمال سوریه ثبات منطقه را تضعیف و اوضاع را بحرانی و تشدید خواهد کرد.وی افزود که کشورش به شدت و عمیقاً نگران افزایش تحرکات و عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال سوریه به ویژه تأثیر آن بر غیرنظامیان است. این دومین اظهار نظر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کمتر از یک هفته در باره عملیات احتمالی ترکیه در شمال سوریه است.

اسپوتنیک روسیه: ترکیه رزمایش های ناتو در دریای سیاه را به خاطر کنوانسیون مونترو لغو کرده و به تعویق انداخت. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ترکیه تعدادی از رزمایش های نظامی ناتو را به دلیل مفاد کنوانسیون مونترو لغو و به تعویق انداخته است. وی بیان داشت: ما نقش میانجی را در این فرآیند (در مورد اوکراین ) به عهده گرفته ایم و همه این نقش را تشویق می کنند. آیا ترکیه در صورت درگیر شدن در تحریم ها (علیه روسیه) می تواند این نقش را ایفا کند؟ همه منفعت نقش ما را می بینند و خیلی ها هستند که نفع سیاست غیرتحریمی ما را می بینند. ما کنوانسیون مونترو را برقرار کردیم که مجبور شدیم فضای باز را ترک کنیم. کنوانسیون مونترو که در سال 1936 امضا شد، به هر کشتی تجاری اجازه می‌دهد آزادانه در تنگه بسفر و داردانل در زمان صلح و زمان جنگ حرکت کند.

العالم فارسی: وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی ضمن اذعان به بازگشت تل‌آویوبه قاره آفریقا، از پیوستن کشورهای آفریقایی به روند عادی‌سازی تمجید کرد.«یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی روز گذشته (سه‌شنبه) تایید کرد که تل‌آویو پس از مدت‌ها غیبت به قاره آفریقا بازگشته و چند هدف اصلی برای آینده مشارکت با کشورهای آفریقایی تعیین کرده است. لاپید طی یک سخنرانی در کنفرانسی که توسط سفارت تل‌آویو در پاریس و با همکاری کمیته یهودیان آمریکا برگزار شد، گفت: «برای مدت طولانی فشارهای سیاسی خارجی ما را [از قاره آفریقا] دور کرد؛ اما امروز اسرائیل به آفریقا بازگشته است. این یک شعار نیست، بلکه یک واقعیت دیپلماتیک، اقتصادی و اجتماعی است».

الکوثرفارسی: امرالله صالح معاون سابق رئیس جمهور افغانستان می گوید که طالبان با انتقال پایتخت سیاسی افغانستان از کابل به قندهار موافقت کرده اند. بر این اساس کابل پایتخت اداری خواهد شد.امرالله صالح در صفحه فیس بوک خود با بیان اینکه طالبان توافقی را در سطح رهبری برای تشکیل دولت جدید در افغانستان صورت داده است، نوشت: این گروه با انتقال پایتخت سیاسی افغانستان از کابل به قندهار موافقت کرده اند. صالح افزود: در نتیجه رایزنی های مخفی، طالبان در مورد یک طرح سیاسی برای کسب مشروعیت داخلی و خارجی به توافق رسیدند.

آناتولی  ترکیه: نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل طی سخنرانی مجازی در مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در داووس سوئیس مدعی شد تهران در مورد برنامه انرژی هسته‌ای خود به جهان “دروغ” می‌گوید. بنت در حالی که حین قرائت این پیام چند کاغذ در دست داشت، گفت: آیا ما دروغ پراکنی می‌کنیم؟ اینجا من مدرک دروغ‌ها را در دست دارم.

دویچه وله: نبیه بری، تنها کاندیدای تصدی ریاست پارلمان لبنان طبق پیش‌بینی‌ها، باز هم رئیس پارلمان شد و پیروزی بزرگی را برای حزب‌الله و متحدانش که اکثریت را در انتخابات پارلمانی از دست داده‌ بودند رقم زد. نبیه بری، رهبر جنبش شیعی امل، از متحدان اصلی حزب‌الله لبنان با کسب ۶۵ رأی باز هم به ریاست پارلمان این کشور انتخاب شد.جنبش حزب‌الله و متحدانش راه را برای پیروزی نبیه بری در انتخابات روز سه‌شنبه ۳۱ مه (۱۰ خرداد) در نخستین جلسه پارلمان جدید هموار کرده بودند.

ان. اچ.کی ژاپن: رهبران اتحادیه اروپا در تلاشند تا میلیون‌ها تن غلات در بنادر اوکراین که تحت محاصره روسیه متوقف شده را از اوکراین خارج کنند. آنها دیروز در بروکسل برای گفتگو در مورد برنامه‌هایشان برای انتقال غذا از طریق جاده و ریل قطار ملاقات کردند. اوزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا رهبران روسیه را مقصر بروز بحران غذا در جهان خواند. او گفت آنها صادرات گندم را مسدود، انبارهای مواد غذایی را بمباران و مزارع ذرت را مین‌گذاری کرده‌اند. اما سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است  کشور او صادرات آزاد غلات را تضمین کرده است. او گفت باید کشورهای غربی را به خاطر بستن بنادرشان به روی کشتی های روسیه مقصر ایجاد این بحران دانست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *