جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

Loading
رصد اندیشکده‌ها

از پیامدهای امنیتی جنگ اوکراین تا نقش تسلیحات هسته‌ای در قرن 21

شورای راهبردی آنلاین – رصد: کره جنوبی و نظم اقتصادی جدید آسیا، پیامدهای امنیتی دو ماه اول جنگ روسیه و اوکراین، تحریم شبکه مالی داعش در ترکیه توسط آمریکا، چگونگی خاتمه دادن به انتشار اطلاعات غلط توسط روسیه، سازوکار راهبردی جدید آمریکا و ترکیه، دموکراسی اتحادیه اروپا پس از کنفرانس آینده اروپا، نقش تسلیحات هسته‌ای در قرن بیست و یکم و تغییر راهبرد آلمان در قبال چین از جمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

بروکینگز

کره جنوبی و نظم اقتصادی جدید آسیا: نظم اقتصادی جهان در نقطه عطف خود قرار دارد. کره جنوبی به عنوان یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان و یک دموکراسی پیشرفته از نظر فن‌آوری، نقش مهمی را در آینده تولیدات پیشرفته با فناوری‌های پیشرفته، تحول معماری تجارت منطقه‌ای و در موضوعات فراملی مانند امور مالی و زیرساخت‌های توسعه و اقلیم ایفا خواهد کرد. فرصت‌های همکاری در این حوزه‌ها، به‌ویژه با نزدیک‌ترین متحد کره‌جنوبی، یعنی آمریکا، فراوان است، اما موانعی نیز پیش روی آن قرار دارد.

پیامدهای امنیتی دو ماه اول جنگ روسیه و اوکراین: تقلای روسیه در طول تهاجم به اوکراین، برخی را به این فکر انداخته که ارتش روسیه فاقد توانایی لازم برای تهدید سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و کشورهای عضو آن است. با این حال، تمرکز محدود بر تقلای تاکتیکی و عملیاتی روسیه و از قلم انداختن تصمیم‌گیری راهبردی ناقص روسیه که زیربنای این تهاجم بود، رویکردی خطرناک است. اگرچه تلفات قابل توجه روسیه در این جنگ توانایی این کشور را برای انجام عملیات تهاجمی در مقیاس بزرگ علیه ناتو در کوتاه مدت به وضوح کاهش می‌دهد، اما خیلی زود است که تهدید میان مدت و بلندمدت روسیه نادیده گرفته شود. بنابراین، در حالی که تهاجم روسیه وارد مرحله‌ای جدید می‌شود، تعیین این که از این واقعه چه درس‌هایی باید و نباید گرفت، امری مهم است.

میدل ایست فوروم

اتکای آمریکا به متحدانش در خاورمیانه برای تامین امنیت آبراه‌های منطقه: آمریکا تلاش می‌کند تا از فن‌آوری‌های جدید برای کمک به ایمن سازی آبراه‌های مهم خاورمیانه از جمله دریای سرخ استفاده کند.

تحریم شبکه مالی داعش توسط آمریکا، افشاکننده عملکرد ترکیه: اعمال تحریم توسط خزانه داری آمریکا علیه شبکه مالی داعش در ترکیه نشان دهنده شکست دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور در سرکوب سازمان‌های تروریستی است.

مرکز تحلیل سیاست اروپا

سوئد و فنلاند برای مقابله با واکنش روسیه آماده می‌شوند: مقابله با درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو یکی از اهداف همیشگی کرملین بوده است. اما اکنون به نظر می‌رسد که این تلاش با شکست مواجه شده است زیرا ظاهرا این کشورها آماده پیوستن به این اتحاد هستند. انتظار می‌رود کرملین چه واکنشی به این موضوع نشان دهد؟

 اهداف جنگ در اوکراین: غرب در حال فکر کردن به جنگی طولانی در اوکراین است، اما برای اکثر متحدان، پایان این بازی هنوز روشن نیست.

نحوه خاتمه دادن به انتشار اطلاعات غلط توسط روسیه : شکست تهاجم روسیه به اوکراین می‌تواند راه را برای پایان دادن به استفاده روسیه از اطلاعات نادرست به عنوان یک سلاح علیه غرب هموار کند. توییتر ماه گذشته بیش از 300 حساب دولتی روسیه از جمله حساب ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را محدود کرد.

کارنگی

امنیت سایبری در صنعت مالی نیجریه: : بانک مرکزی نیجریه اخیراً در افزایش امنیت سایبری برای بخش مالی این کشور پیشرفتی چشمگیر داشته، اما افزایش آگاهی، توسعه ظرفیت و همکاری برای اطمینان از انعطاف پذیری امنیت سایبری همچنان امری ضروری است.

 سازوکار راهبردی جدید آمریکا و ترکیه: سازوکار راهبردی از پتانسیل قابل توجهی برای احیای روابط آمریکا و ترکیه برخوردار است و این امر به میزان آمادگی شرکا برای سرمایه‌گذاری سیاسی و اتخاذ تصمیمات سیاسی صحیح بستگی دارد.

دموکراسی اتحادیه اروپا پس از برگزاری کنفرانس آینده اروپا: کنفرانس آینده اروپا نشان دهنده اولین گام مثبت در نوآوری دموکراسی اروپایی بود. سیاست گذاران باید از این تجربه به عنوان کاتالیزوری برای ایجاد تغییراتی گسترده‌تر استفاده کنند.

خطر حمله روسیه به اوکراین برای روابط چین و اتحادیه اروپا: فیلیپ لوکور در جریان یک پرسش و پاسخ در اندیشکده کارنگی به ارزیابی روابط اتحادیه اروپا و چین در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین پرداخت و توضیح داد که این رابطه چطور در بلند مدت تحت تاثیر جنگ اوکراین قرار می‌گیرد.

بلفر

نقش تسلیحات هسته‌ای در قرن بیست و یکم: جنگ اوکراین اولین جنگ متعارف پس از جنگ جهانی دوم در اروپا است که در سایه تهدیدات هسته‌ای انجام گرفته است. روسیه دارای بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان است و دکترین هسته‌ای این کشور امکان استفاده نخستین از تسلیحات هسته‌ای را در برابر دشمنانی که آماده حمله به کشور با قابلیت‌های متعارف هستند، پیش‌بینی می‌کند.

چتم هاوس

آلمان راهبردش در قبال چین را چگونه تغییر می‌دهد: نویسنده در این گزارش راهبرد آلمان در قبال چین و پیامدهای آن برای ایندوپاسفیک را تحلیل و بررسی می‌کند. همچنین به ارزیابی تعامل فزاینده آلمان با کشورهای ایندوپاسفیک و روند روابط آلمان و چین می‌پردازد.

رند

جاده دمشق: نویسندگان این گزارش گاه‌شمار عملیات هوایی روسیه در سوریه را بررسی و طرح راهبردی و عملیاتی، راهبرد و وضعیت نیروها، اثربخشی عملیات هوایی روسیه و کاربرد آن در کارزارهای آتی را ارزیابی می‌کنند.

پترسون

جنگ در اوکراین احتمالا مشکلات اقتصادی اروپا را بدتر خواهد کرد: سیاست گذاران اروپایی باید راه‌هایی برای محافظت از مصرف کنندگان و مشاغل در برابر مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ در اوکراین ایجاد کنند. نموداری که موسسه پترسون تهیه و در این گزارش ارائه کرده اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت جنگ و مشکلاتی از جمله از دست رفتن صادرات به روسیه، تبعات تحریم‌ها و مسائل بشردوستانه را نشان می‌دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *